معرفی ۱۰ فیلم عالی با موضوع مد و فشن

مد و فشن - فیلم و سینما

مد و فشن دنیای عجیبی است. سالانه مبالغ هنگفتی بابت این صنعت پرزرق و برق پرداخت می‌شود. این صنعت، طرفداران بی‌شمار و البته مخالفان سرسختی هم دارد؛ مخالفانی که معتقدند، مد و فشن در دنیایی پر از جنگ و نابرابری کاملا غیرضروری است.

شما چه فکر می‌کنید؟ مد و فشن، مقوله‌ای بی‌فایده و اضافی است؟

دنیای مد و فشن

غیرضروری دانستن صنعت جذابی چون مد و فشن از انصاف به دور است. این صنعت پویا روی سبک زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا اثر می‌گذارد، احساس رضایت بیشتری در افراد ایجاد می‌کند، همواره نگاهی رو به جلو دارد و به دنبال تغییر است و البته زبان و ابزاری برای ابراز تفکر و مطرح کردن برخی عقاید نیز به شمار می‌رود.

همین امر باعث شده است که صنعت سینما نیز با مد ارتباطی تنگاتنگ داشته باشد و طراحی لباس به یکی از مهمترین بخش‌های فیلم‌سازی تبدیل شود به‌طوری که برای تولید برخی فیلم‌ها صدها هزار دلار بلکه میلیون‌ها دلار هزینه صرف طراحی مد و لباس می‌شود.

اتفاقا فیلم‌هایی نیز با درون‌مایه و موضوع مد و فشن ساخته شده است. دیدن ۱۰ فیلم معروف در این حوزه می‌تواند به شما برای تحلیل دقیق‌تر این موضوع کمک کند. بنابراین، با ما و معرفی بهترین فیلمها با موضوع مد و فشن همراه باشید.

۱۰. رشته خیال  (Phantom Thread)

مد و فشن - فیلم

اگر اهل فیلم و سینما باشید، حتما فیلم ستودنی «خون به پا می‌شود» اثر پل توماس اندرسون را تماشا کرده‌اید. اندرسون، این بار به سراغ سوژه‌ای ناب رفته است و در فیلم جدید خود با دستمایه قرار دادن پیچیدگی‌های روابط انسانی از عشقی می‌گوید که غرور و خودپسندی، آن را از مسیر تخریب عبور می‌دهد.

مد و فشن هم در رشته خیال، بستری است برای داستان‌گویی اندرسون. ماجرای فیلم در سال‌های دهه ۵۰ میلادی می‌گذرد. دنیل دِی لوئیس در رشته خیال، نقش خیاط معروف و مقتدری را ایفا می‌کند که برای اقشار مرفه و اعضای کاخ سلطنتی لباس می‌دوزد.

همه چیز تحت کنترل اوست تا پای دختر جوانی به زندگی او باز می‌شود که همه چیز را با حضور طوفانی خود، دستخوش تغییرات می‌کند. شاید بد نباشد که بدانید، این فیلم آخرین نقش‌آفرینی دنیل دی لوئیس (Daniel Day-Lewis) بر پرده نقره‌ای سینماست. رشته خیال، محصول سال ۲۰۱۷ میلادی است و ویکی کریپس (Vicky Krieps) در کنار دنیل دی لوئیس در آن به ایفای نقش پرداخته است.

۹. دستیار خرید شخصی  (Personal Shopper)

مد و فشن - فیلم و سینما

در حوالی سال‌های ۲۰۰۸، مجموعه فیلم‌های نوجوان‌پسندِ «گرگ و میش» به شهرت و محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. زوج کریستین استوارت و رابرت پتینسون در این مجموعه فیلم‌ها، هر دو را به شهرتی سریع و جهانی رساند. اما انتخاب‌های بعدی این دو بازیگر جذاب و بااستعداد نشان داد که با دو نیروی تازه‌نفس و فکور در سینما رو به رو هستیم.

کریستین استوارت با بازی زیرپوستی و عمیق خود در دستیار خرید شخصی، به خوبی از پس یک داستان روانکاوانه برآمده است. او نقش دستیار شخصی خریدی را دارد که در فرانسه برای برندهای معروف مد و فشن خرید می‌کند، برادر خود را از دست داده و به دنبال نشانه‌ای از جهان دیگر از سوی اوست.

تلفیق تنهایی، ماورالطبیعه و مُد به نتیجه‌ای جذاب بدل شده که داوران جشنواره کن را هم در سال ۲۰۱۶، متقاعد به اهدای بهترین کارگردانی به این فیلم کرده است. استوارت روزهای خود را در میان جواهرات و لباس‌های برندهای رنگارنگ پاریسی می‌گذراند و برای یک مدل معروف خرید می‌کند و شب‌ها در جستجوی نشانه‌هایی از مرگ و دنیای دیگر دست و پا می‌زند. در این فیلم هم مد و فشن بستری است برای روایت داستانی پرکشش و جذاب.

۸. خیاط (The Dressmaker)

مد و فشن - فیلم و سینما

خیاط محصول سال ۲۰۱۵، اقتباسی موفق از کتابی به همین نام است. کیت وینسلت (Kate Winslet) که حضورش در فیلم فوق موفق «تایتانیک» فراموش‌نشدنی است، این بار در نقش خیاطی ظاهر می‌شود که پس از مدت‌ها به شهر زادگاهش بازمی‌گردد.

خیاط داستان که تجربه‌های تلخی را در شهر کوچک زادگاهش از سرگذرانده و به واسطه اتهامی بی‌مورد و بی‌اساس از شهر تبعید شده بوده، بازمی‌گردد تا از مادر بیمارش پرستاری کند. اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و به نظر می‌رسد که او به دنبال چیزی بیش از مراقبت از مادر است: انتقام.  در این فیلم هم ردپای مد و فشن برای طرح داستانی جذاب و پرکشش دیده می‌شود.

۷. دیور و من (Dior and I)

مد و فشن - فیلم و سینما

برند معروف دیور را که می‌شناسید، این‌طور نیست؟ در فیلم مستند دیور و من از نمایی نزدیک‌تر با آنچه در یک خانه مُد می‌گذرد، آشنا می‌شوید. ستاره‌های معروفی مانند ماریون کوتیار (Marion Cotillard) فرانسوی و  جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) هم در این مستند به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم به دوران مدیریت راف سیمونز در خانه مد دیور می‌پردازد و از  پشت صحنه آنچه در یک خانه مد می‌گذرد برای مخاطبان خود پرده‌برداری می‌کند. دیدن این فیلم برای کسانی که دنیای مد و فشن را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند به شدت پیشنهاد می‌شود. دیور و من در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است.

۶. کوکو قبل از شنل (Coco Before Chanel)

مد و فشن - فیلم و سینما

آدری توتو (Audrey Tautou) در فیلم بی‌نظیر «زندگی شگفت‌انگیز امیلی پولن» خود را برای همیشه به عنوان بخشی از حافظه سینمادوستان ثبت کرد. این بار هم در فیلم کوکو قبل از شنل توانسته نقش «کوکو شنل» یعنی طراح فرانسوی پرآوازه مُد را به خوبی ایفا کند. کوکو از معروف‌ترین و اثرگذارترین چهره‌های دنیای مد و فشن است.

در این فیلم به زندگی او قبل از معروف شدن پرداخته می‌شود. فیلم در رشته‌های متعددی در جشنواره‌های گوناگون نامزد و موفق به کسب جوایز شده است. کوکو شنل از زنان پرقدرت و خلاقی بود که با پشتکار، استعداد و شجاعت خود در دنیای مد، تحولات و مسیرهای تازه‌ای ایجاد کرد. اگر از شیفتگان برند شنل هستید، دیدن این فیلم به شما توصیه می‌شود. کوکو قبل از شنل محصول سال ۲۰۰۹ میلادی است.

۵. اعترافات یک معتاد به خرید (Confessions of a Shopaholic)

مد و فشن - فیلم و سینما

اعترافات یک معتاد به خرید هم با اقتباس از مجموعه رمان‌های نویسنده انگلیسی، سوفی کینسِلا (sophie kinsella) است. داستان فیلم درباره دختری عاشق مُد و خرید است که رویای نوشتن در مجله معروفی در زمینه مد و فشن را در سر می‌پروراند. خرید و گشت و گذار در دنیای برندها و مُد خوشایند است اما اگر از حد بگذرد، روی تاریکی هم دارد که باید برای مقابله با آن خود را آماده کنید.

داستان اعترافات یک معتاد به خرید، بسیار جذاب و پرکشش است. در صحنه‌ای از فیلم، شخصیت اصلی، دیالوگ جذاب و بامزه‌ای دارد. او می‌گوید: «وقتی خرید می‌کنم، دنیا برایم به جای بهتری بدل می‌شود». اگر از آن دسته دوستان برندبازی هستید که به خرید کردن عشق می‌ورزند، احتمالا با این جمله همذات‌پنداری شدیدی می‌کنید. این‌طور نیست؟ اعترافات یک معتاد به خرید هم در سال ۲۰۰۹ تهیه شده است.

۴. شیطان پرادا می‌پوشد (The Devil Wears Prada)

مد و فشن - فیلم و سینما

مد و فشن مانند هر پدیده و صنعت دیگری، رویه‌ای تاریک و نقاط ضعفی هم دارد. در فیلم شیطان پرادا می‌پوشد، شاهد چهره بی‌رحم دنیای مد خواهید بود. مریل استریپ باهوش و هنرمند در این فیلم، نقش سردبیر خشن و خودخواه یک مجله معروف مُد را ایفا می‌کند.

استبداد استریپ در مدیریت کارکنانش و رفتار تحقیرآمیزی که با آنها دارد، باعث می‌شود تا آندرئا که دختری جوان و عاشق نویسندگی است پس از گذراندن تجربه‌های رنگارنگ در دفتر مجله، عطای دنیای مد و نویسندگی در این حوزه را به لقایش ببخشد. ان هاتاوی، ایفاگر نقش آندرئاست و در کنار مریل‌ استریپ، امیلی بلانت و… به خوبی از عهده بازی در این فیلم اقتباسی برآمده است. فیلم محصول سال ۲۰۰۶ و  برگرفته از رمانی به همین نام بوده و  شخصیت مریل استریپ از سردبیر معروف مجله مد و فشن «وُگ»، الگوبرداری شده است.

۳. زولندر (Zoolander)

مد و فشن - فیلم و سینما

بِن استیلر (Ben Stiller) را می‌شناسید؟ او یکی از کمدین‌های معروف سینمای آمریکاست که با ساخت فیلم زولندر در سال ۲۰۰۱، توانایی خود در کارگردانی یک فیلم مفرح و سرگرم‌کننده را هم به خوبی به نمایش گذاشت.
زولندر به ماجراهای مدلی معروف در دنیای مد می‌پردازد و با نگاهی هجوآمیز و با شیطنیتی ظریف، این صنعت  را از زاویه تازه‌ای به مخاطب معرفی می‌کند. «زولندر ۲» هم  در سال ۲۰۱۶ ساخته شد که موفقیت فیلم قبلی را تکرار نکرد.

۲. جیا (Gia)

مد و فشن - فیلم و سینما

همان‌طور که گفته شد، دنیای پرزرق و برق مُد با آن همه ستاره و مدل زیبا، نقاط تباه و سیاهی هم دارد. جیا داستان دختر جوان و جذابی است که به دنیای مد پا می‌گذارد و مرزهای تباهی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد. آنجلینا جولی، ایفاگر نقش این مانکن زیباروی است و داستان تلخی از سقوط را به زیبایی بر پرده سینما به تصویر می‌کشد. جیا محصول سال ۱۹۹۸ است.

۱. مضحک‌روی (Funny Face)

مد و فشن - فیلم و سینما

آدری هِپبورن (Audrey Hepburn) افسانه‌ای با آن مدل‌ موی چتری معروف و شیطنت جذابش، نقش‌های ماندگار بسیاری را در خاطر و خاطره سینمادوستان به ثبت رسانده است. نقش‌آفرینی او در مضحک‌روی هم یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های کارنامه بازیگری‌اش را به نمایش می‌گذارد.

این فیلم که محصول سال ۱۹۵۷ میلادی است، داستان زندگی دختر جوان و روشنفکری را روایت می‌کند که در ابتدا به دنیای مد و فشن علاقه‌ای ندارد و ملاقاتش با یک فیلسوف باعث تغییر مسیر او در زندگی به سمت دنیای مُد می‌شود. هپبورن که در آغاز فیلم در کتاب‌فروشی مشغول به کار است و مُد را غیرضروری و حقیر می‌پندارد در ادامه داستان به مدل یک مجله بدل می‌شود. دیدن این فیلم برای دوست‌داران مد و فشن و البته عشاق آدری هپبورن خالی از لطف نخواهد بود.

«مد و فشن» و سینمای مستند

درباره مد و فشن، مستندهای متعددی هم ساخته شده که می‌توان به «آیریس»، «لاگرفیلد…محرمانه»، «مادمازل C» و … اشاره کرد.

دیدن فیلم‌هایی با مضمون مُد یا فیلم‌هایی که از مُد برای روایت یک داستان بهره برده‌اند به شما کمک می‌کند تا ابعاد مختلف این هنر و صنعت را بهتر درک کنید. شما چه فیلم‌های دیگری را با موضوع مد و فشن می‌شناسید که فکر می‌کنید ما باید در این نوشته معرفی کنیم؟

منبع: مجله GQ