فیلم انگل | نقد و بررسی فیلم انگل برنده اسکار 2020

فیلم انگل

انگل فیلمی که بیشترین جوایز را در مراسم اسکار 2020 به خود اختصاص داد، یکی از شاهکارهای کره جنوبی محسوب می‌شود. همین طور این فیلم سینمایی توانست در جشنواره فیلم کن، به نخل طلا دست یابد. جالب است بدانید که فیلم انگل یا Parasite، نخستین اثر سینمایی از کشور کره جنوبی است که نخل طلای کن را به خانه می‌برد. فیلم parasite در ژانر کمدی، جنایی، درام و با کمی چاشنی وحشت ساخته شده و به راحتی می‌تواند حواس بیننده را روی صفحه نمایش میخکوب کند. بونگ جون هو، کارگردان سرشناس این فیلم از کره جنوبی، پیشتر آثاری چون “میزبان” و “خاطرات قتل” را کارگردانی کرده و او را با ساخت فیلم‌های سینمایی ممتاز، می‌شناسیم.

 

بررسی فیلم انگل 2020

 

داستان فیلم انگل

داستان فیلم انگل به ماجرای زندگی خانواده کی تائک که فوق العاده تهی دستی هستند و در خانه‌ای زیر همکف زندگی می‌کنند، می‌پردازد. این خانواده در فقر زیادی به سر برده و برای امرار معاش خود، باید به هر کاری دست بزنند. آن‌ها مشغول ساخت جعبه پیتزا برای پیتزافروشی محله‌شان هستند و برای انجام سریع و مناسب این کار، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که البته باز هم از نظر پیتزافروشی چندان قابل قبول نبوده و مرتب مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌گیرند. اوضاع به سختی پیش می‌رود تا جایی که پسر خانواده (کیم) با پیشنهاد وسوسه کننده‌ای از جانب دوست خود روبرو می‌شود.

دوست کیم که به شغل تدریس زبان به دختر خانواده‌ای ثروتمند (خانواده پارک) مشغول است، ناچار به دلیل ادامه تحصیل خارج از کشور، نمی‌تواند برای مدتی به شغل خود ادامه دهد، از این روی به پسر پیشنهاد می‌کند که خود را با جعل سند تحصیلی، به عنوان مدرس جا زده و به جای او به تدریس به دخترک بپردازد. (در این میان رگه‌ای ملایم از علاقه پسر مدرس به دختر خانواده ثروتمند را می‌بینیم که مایل نیست بیگانه‌ای برای تدریس به وی حاضر شود. او می‌خواهد این کار را به دست دوستش بسپارد تا پس از بازگشت، دوباره به دختر مورد علاقه‌اش دست یابد.)

فیلم انگل

به هر ترتیب کیم موضوع تدریس را پذیرفته و زمانی که برای تدریس به دختر خانواده ثروتمند در آن جا حاضر می‌شود، اوضاع به شکلی دیگر برای او دگرگون می‌گردد. او درمی‌یابد که مادر خانواده ثروتمند، فردی بی‌نهایت ساده بوده و به راحتی می‌توان او را فریفت. کیم که خانواده خود را در رنج فقر و نداری می‌بیند، از سادگی مادر خانواده ثروتمند سوء استفاده کرده و تصمیم می‌گیرد در آن خانه مجلل برای هر یک از آن‌ها کاری دست و پا کند.

رفته رفته اعضای خانواده کیم، به تلاش برای اخراج تک تک کارکنان خانه مشغول شده و برای خود جای باز می‌کنند. این بخش از فیلم به شکلی کمدی و البته تا حدودی تراژیک پیش می‌رود. تغییر رفتار اعضای خانواده کیم که عادت به زندگی در محله‌های پایین شهر و سطح فرهنگی متفاوتی داشتند، عالی به نظر می‌رسد. آن‌ها در تلاش هستند که حضورشان در خانه مجلل، متناسب بوده و سطح رفتار و گفتاری خوشایند برای ثروتمندان را داشته باشند.

همین موضوع کمدی جذابی خلق کرده و بیننده را به طنز تلخی گرفتار می‌کند. در این قسمت‌های فیلم انگل سطح هوش خانواده فقیر در مقابل سادگی خانواده ثروتمند، می‌تواند بیننده را به این فکر فرو برد که چطور و چرا خانواده‌ای تا این اندازه باهوش و زرنگ، در پایین‌ترین نقطه شهر در یک دخمه زندگی کرده و خانواده دیگر که بسیار ساده بوده و چندان باهوش نیستند، در ثروت غرق شده‌اند؟ در حقیقت زمانی که دوست کی وو این فرصت را شاید به شکلی ناخواسته در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، تمام پتانسیل‌های خانواده فقیر شکوفا شده و شاید به رویاهای قبلی خود، یک به یک جامه عمل می‌پوشانند.

برنده اسکار 2020

چیزی که بونگ جونگ هو در فیلم انگل به زیبایی به تصویر کشیده؛ امید ناتمام خانواده کی وو در رسیدن به آرزوهایشان است. با وجودی که آن‌ها از هر داشته‌ای بی‌بهره هستند، اما خود را در یک قدمی موفقیت دیده و به هیچ رو احساس باختگی کامل نمی‌کنند. این شبیه به چیزی است که پیشتر در فیلم “دزدان فروشگاه” نیز دیده بودیم.

تلاش کی وو برای اتصال به ارتباط اینترنت و برقراری مسیر با جهان بیرون، فوق العاده دیدنی است و وقتی در دستشویی خانه، همراه با خواهر خود، موفق به انجام این کار می‌شود، موسیقی فیلم شادمانی را گوشزد می‌کند.

فیلم انگل

در جایی دیگر یک سوسک از روی میز صبحانه خانواده کی تانگ رد شده و پدر (سونگ کانگ هو)، برای مقابله با آن پنجره را باز می‌کند تا سم حشره کش از بیرون وارد خانه شود. در این منظره بیننده از خود می‌پرسد در استشمام سم حشره کش، چه تفاوتی میان سوسک و اعضای خانواده فقیر وجود دارد؟ اما با این همه رفتار اعضای خانواده، به ویژه پدر که در حال تمرین تا زدن جعبه‌های پیتزا است، احساس ترحمی را در بیننده برنمی‌انگیزد. به طور کلی کارگردان به هیچ وجه در مسیر فیلم، سعی در جلب ترحم بیننده نسبت به وضعیت معاش و زندگی اعضای خانواده ندارد و تنها چیزی که وجود دارد را به تصویر کشیده است.

در جایی دیگر البته تانگ به همراه پسر و دختر خود، رفتار سوسک را به ببینده القا می‌کند. او که به همراه فرزاندانش زیر میز پنهان شده است، آرام آرام (با تقلید حرکات سوسک) از زیر میز بیرون آمده و به سمت نقطه امن در حرکت هستند که ناگهان چراغ روشن شده و وی بدون حرکت (مانند ایست سوسک) روی زمین میخکوب می‌شود. در اینجا به تلخی شکل زندگی طبقه ضعیف جامعه را در قاب نمایش می‌بینیم…

در بخشی از فیلم انگل پدر خانواده ثروتمند از بوی ناخوشایندی با همسر خود سخن می‌گوید و آن را به بوی افرادی که در مترو رفت و آمد دارند، نسبت می‌دهد. در اینجا حس حقارت و نگاه از بالا به پایین ثروتمندان نسبت به تهی دستان دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که خانواده پارک در کنار سادگی خود، هنوز آن حس برتری‌طلبی ثروتمندی و سرمایه‌داری را شاید به شکل نژادی همراه دارند. غم انگیزی این صحنه در جایی است که دوربین در این صحنه روی چهره کی تائک متمرکز می‌شود که در کنار خانواده خود ایستاده و این سخنان تحقیرآمیز را می‌شنود.

فیلم انگل

تقابل ثروت و فقر در سکانس‌های مختلفی از فیلم دیده می‌شود. جایی که باران باریده و خانواده پارک از بارش آن، روزی خوش و جذاب را برای خود متصور هستند و خانواده فقیر جز مشکلاتی جدید، چیزی در پیش رو ندارند. همین طور زمانی که خانواده پارک برای پیک نیک از منزل خارج شده و خانواده فقیر از نبود آن‌ها استفاده کرده و در خانه مجلل آزادانه به خوش‌گذرانی می‌پردازند.

دغدغه دائمی خانواده کی وو برای تهیه غذا در مقابله با برخورد خانواده پارک در مقابل غذا، تاثر برانگیز است. در یکی از سکانس‌های ابتدایی فیلم انگل ، دوست کی وو برای او سنگی عجیب می‌آورد و مادر خانواده زیر لب غرولندکنان می‌گوید: نمی‌توانست غذا بیاورد؟ (جالب است که این سنگ در پایان فیلم بر سر دوست کی وو می‌خورد!)

فیلم انگل

همین طور در جایی دیگر با سکانس غم انگیز دیگری روبرو می‌شویم؛ جایی که در رستوران خانواده فقیر در پی آن هستند که تا زمان باز بودن سلف سرویس، تا حد امکان غذا خورده و خود را برای مدتی سیر نگاه دارند. نگاه خانواده فقیر و خانواده ثروتمند به غذا در مقابل غذا، فوق العاده تاثربرانگیز و تأمل‌آور است.

فیلم انگل

اوضاع بر همین مدار پیش می‌رود تا جایی که فیلم به نقطه اوج خود رسیده و در جریان یافتن همسر فراری خدمتکار پیشین خانه، زیرزمین مخوف خانه پیدا می‌شود. درست می‌توان گفت که از میانه‌های فیلم، لحن طنز تلخ انگل کمرنگ شده و گام تراژیک و وحشت آن آغاز می‌شود و شب رویایی خانواده فقیر نیمه کاره می‌ماند.

در سکانس مهمانی، به بخش پایان تاثیرگذار فیلم نزدیک می‌شویم. در این سکانس جدال دردناک اعضای خانواده فقیر و بی‌تفاوتی تکان‌دهنده خانواده پارک که مشغول مسائل خود هستند، به تصویر کشیده می‌شود. صحنه میهمانی، به میدان جنگ تبدیل شده است. جایی که پدر فقیر پس از کشتن پدر خانواده پارک، باید از مسیر راه پله‌هایی که به بخش زیرزمین همیشه تاریک منتهی می‌شود، پایین رفته و از آن جا در میان نوری که هر لحظه روشن و خاموش می‌شود، نامه ای را برای کیم وو خوانده و به او پیام‌ها را برساند.

اکنون پدر باید در زیرزمین برای همیشه محبوس مانده و چون یک انگل به زندگی خود تا مدتی نامعلوم ادامه دهد. او حالا موقعیت مشابهی چون همسر خدمتکار سابق دارد. خانواده پارک از آن جا رفته و خانواده ثروتمند تازه‌ای جایگزین شده‌اند. حالا کیم وو هدف جدیدی دارد؛ آن قدر ثروتمند شود که خانه بزرگ را خریده و پدر را از زیرزمین آن نجات دهد. او اکنون باید تلاش کرده و با رسیدن به ثروت پدر را از سرنوشت منحوط خود در تاریکی زیرزمین نجات داده و او را دوباره به خورشید برساند. این ترسناک‌ترین و در عین حال غم انگیزترین مفهومی است که فیلم با آن به پایان می‌رسد.

فیلم انگل

جوایز فیلم انگل در اسکار 2020

فیلم جذاب و متفاوت انگل توانست در اسکار 2020، به جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم بین المللی دست پیدا کند. بونگ هو در لحظه‌ای که اسکار را دریافت می‌کرد، با ابراز جمله‌ای، به مارتین اسکورسیزی نیز احترام گذاشت. وی به جمله‌ای از اسکورسیزی اشاره کرد که گفته بود: “همیشه و همه وقت، خلاق‌ترین، شخصی‌ترین است.”

فیلم انگل
بونگ هو کارگردان فیلم انگل

برخی نکات درباره فیلم Parasite

  • جالب است بدانید که آهنگ تیتراژ پایان فیلم را کارگردان آن نوشته و به وسیله چوی وو شیک (بازیگر نقش اول مرد)، خوانده شده است.
  • فیلم پاراسایت یا انگل، با بودجه‌ای نزدیک به 11 میلیون دلار ساخته شده و تاکنون مرز فروش 137 میلیون دلاری را پشت سرگذاشته است.
  • سایت معتبر Metacritic که یکی از مشهورترین وب سایت‌های نقد فیلم است، امتیاز 96 از 100 را به فیلم Parasite داد. همین طور این فیلم در IMDB، امتیاز 8.6 را داراست.
  • بازیگران این فیلم سانگ کنگ هو، لی سان کیون، وو سیک چو، سو دام پارک، چو یئو جئونگ و جانگ هیه جین هستند.
  • کارگردانی آن با بونگ جون هو بوده و نویسندگان آن نیز بونگ جون هو و جین وون هان هستند.

برنده اسکار

کلام آخر

پیشنهاد می‌کنیم فیلم انگل را با دقت به تماشا نشسته و سپس نظریات و نقد خود درباره آن را در بخش نظریات وبلاگ مالتینا با ما و دیگر خوانندگان علاقه مند به دنیای سینما در میان بگذارید.

تریلر فیلم انگل

در زیر می‌توانید به تریلر فیلم انگل، برنده اسکار 2020 میلادی، توجه نمایید:

همین طور بخوانید:

۱۰ فیلم برتر ۲۰۱۹ که بیشترین بازدید را داشتند

مجموعه کامل فیلم های ترسناک،اوج دلهره و وحشت با لینک دانلود و زیرنویس آپدیت ۲۰۱۹

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024