تا حالا فکر کرده‌اید که به خاموش کردن تمام چراغ‌های خانه و تماشای فیلم ترسناک نیاز داشته باشید؟؟! بله بدن شما برای خالی کردن انرژی‌های منفی، افزایش هیجان و رفع حالات افسردگی نیاز به دیدن فیلم‎های ژانر ترسناک دارد. البته فواید تماشای فیلم ترسناک فقط به موارد ذکر شده و محدود نمی شود و تحقیقات صورت گرفته ابعاد تازه‌ای را نمایان نموده است. یک لحظه در ذهن خود تصویرسازی کنید؛ هوای گرگ و میش در جنگلی که صدای حیوانات با زوزه عجیب باد عجین شده و به ناگاه یک اتفاق غیر منظره! ناگهان حس دلهره با بالا رفتن آدرنالین قلیان عجیبی را درون بدنتان ایجاد می کند. ما در مالتینا بلاگ اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما ارائه خواهیم کرد، همراه ما باشید!

بسیاری از افراد برای بدست آوردن روحیه به تجربه موقعیت‌های دلهره آور روی می‌آورند. اینکه نور لامپ‌ها را کم کنند و چیزهای ترسناک تماشا نمایند. برخی شرایط رازآلود یک سکوت محض را دوست دارند و افرادی هم یک ترس همه جانبه و شلوغ را می‌پسندند. ابزارهای مدرن و سنتی هم در این موقعیت ترس آور دخیل می‌شوند و آدرنالین را بالا می‌برند.

در واقع سبک ترس اهمیت چندانی ندارد، بلکه مردم واقعاً دوست دارند که بترسند! اما تابحال فکر کرده‌اید که چرا؟

تماشای فیلم ترسناک برای افراد حساس!

تماشای فیلم ترسناک

جهان به تنهایی مکانی ترسناک به حساب می‌آید، اینطور نیست؟! بله شما هر وضعیتی را می‌توانید در نظر بگیرید و باقی قضایا را به ذهن بسپارید. خوب! دلیل این همه فیلم، کتاب و داستان ترسناک در سراسر جهان معلوم شد، چراکه برای ما مفید هستند. آنها به ما این فرصت را می‌دهند که زیرچشمی به تاریکی نگاه کنیم و ببینیم که با مکان‌های ترسناک، فاصله ایمن داریم! این یکی از مهمترین فواید تماشای فیلم ترسناک است که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن بیان می‌کنیم.

این تنها یک مسئله روانشناختی نیست، زیرا فریب خوردن گاهی برای بدن مفید است. البته این مسئله به این معنی نیست که اگر طرفدار این ژانر نیستید، باید ترسناک‌ترین موقعیت‌ها را تجربه کنید. اما فراموش نکنید که نباید از موقعیت‌های پرهیجان دوری کنید، زیرا برای شما خوب است. ما برای کاهش ترس افراد حساس یکسری مراحل را ذکر می کنیم:

  • تنها فیلم ترسناک نبینید! با دوستان یا خانواده تماشا کنید تا از حمایت آنها برخوردار باشید.
  • کمی خوراکی خوشمزه و پتو برای پنهان شدن در لحظات حساس داشته باشید.
  • تلفن همراه را کنارتان بگذارید. اگر احساس ناخوشایندی داشتید، دنیای واقعی را به شما یادآوری می‌کند.
  • لامپ‌ها را روشن بگذارید. در واقع موقعیت تماشای فیلم ترسناک با چراغ خاموش مناسب شما نیست.
  • نظرات افراد و منتقدین را درباره فیلم بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • اگر واقعا به فیلم علاقه ندارید، آن را خاموش کنید!

فواید تماشای فیلم ترسناک بر سلامتی

فواید تماشای فیلم ترسناک بر سلامتی

البته تماشای فیلم ترسناک مانند نوشیدن یک چای نیست اما جای نگرانی وجود ندارد. بیایید برخی از فواید تماشای فیلم ترسناک را باهم بخوانیم.

۱- در خون آدرنالین ترشح می کند.

ادرنالین قلب شما را وادار به تپش‌های تند و سریع می‌کند که برای افزایش سطح انرژی و تمرکز عالی به نظر می‌رسد.

همچنین روحیه خوبی به شما القا می‌کند حتی اگر ناشی از فیلم ترسناک باشد.

۲- سوزاندن ۲۰۰ کالری جزو فواید تماشای فیلم ترسناک است!

اگر تنش دارید؛ قلب شما به تپش افتاده و نقستان سنگین است، بدن شما در حال انجام کارهای سخت ‌می‌باشد. بدان معنا که شما در حال سوزاندن کالری هستید، حتی اگر روی مبل لم داده‌اید. به نظر می‌رسد همه این فعالیت‌های سنگین بدردتان خورده است!

 به دلایل واکنش‌های صورت گرفته در بدنتان و غلیان احساسی شکل گرفته انرژی از دست خواهید داد. اگر فکر می‌کنید اضافه وزن زیادی دارید، حتما با تماشای سریال The Shining کالری می‌سوزانید. برای اینکه یک تمرین روزانه بدون فعالیت داشته باشید، حتما فیلم ترسناک را هم به برنامه کاهش وزن خود اضافه کنید.

۳- مغزتان دوپامین و سرتونین آزاد می کند!

هنگامی که شخصیت اصلی فیلم از مهلکه جان سالم به در می‌برد، احساس آسایش می کنید که به خاطر یک واکنش شیمیایی در بدنتان است. مغز شما با ترشح مواد شیمیایی مانند دوپامین، سروتونین و گلوتامات به نقطه عاطفی فیلم های ترسناک واکنش نشان می‌دهد تا احساس خوبی داشته باشید. به همین دلیل است که هیجان چه در فیلم ترسناک یا در هر موقعیت دیگر باعث حس خوب ماست.

۴- استرس را از بین ببرید.

بعد از یک روز پرفشار، تماشای فیلم ترسناک تا حد زیادی می‌تواند آرامبخش باشد. به این دلیل که حتی قسمت‌های ترسناک هم اثرات تسهیل کننده برای ما دارند. در حالی که شخصیت اصلی داستان برای ما جذابیت دارد، نمی‌توانیم با هر موجود ترسناکی هم ذات پنداری کنیم. این مسئله به ما اجازه می‌دهد تا موارد آزاردهنده را به طور کامل تخلیه کنیم و به آرامش برسیم.

۵- سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

برای فصل های سرد مانند پاییز و زمستان به تقویت سیستم ایمنی نیاز دارید! بعد از اینکه بدن شما بعد از تماشای صحنه‌های رعب انگیز، رام گرفت تازه کار شروع می‌شود. مغز سرتونین، گلوتامات و دوپامین آزاد می‌کند. در آرامش پس از طوفان، هورمان‌های یاد شده سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده و مغز شما را فعال نگه می‌دارند. فقط به این محدود نمی‌شوید، زیرا صحنه‌های وحشتناک فعالیت گلبول‌های سفید خون را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. در واقع بدنتان نیروهایی را برای دفاع از شما در برابر محرک این وضعیت می فرستد. فواید تماشای فیلم ترسناک در افزایش فعالیت گلبول‌های سفید به اثبات رسیده است، به خصوص برای مبارزه با بیماری های عفونی به شدت توصیه می‌شود.

۶- فعالیت مغز را افزایش می ‌دهد.

یکی از موارد مهم فیلم‌های ترسناک، جنبه رمز و راز بودن آنهاست. چه اتفاقی در آن عمارت خالی از سکنه افتاده؟ یا اینکه آن موجود چگونه طلسم را شکسته؟ واقعا چه چیزی رعب برانگیز است؟ و مهمتر از همه، شخصیت‌های داستان پگونه نجات پیدا می‌کنند؟

در حالی که فیلم را مشاهده می کنیم، دائما در حال طرح فرضیات و سوالاتی درباره داستان هستیم. در واقع ذهن ما در تلاش برای یافتن بستر اصلی فیلم است. این یک تمرین فوق العاده برای مغز به شمار می‌رود.

۷- راحتی با خیالات و ترس‌های خود روبرو می شوید!

همه ما در دنیا چیزی را ترسناک خطاب می‌کنیم، حالا هرچه که باشد. احتمالا در مورد موجود ترسناک ذهنی شما فیلمی ساخته شده باشد. فیلمهای مربوط به موضوعات ترسناک به ما اجازه می‌دهد تا بدون اینکه خودمان را معرض خطر قرار دهیم، به موارد پردردسر ذهنی خود نزدیک شویم. هرچه بیشتر به این عوامل نزدیک شویم، بیشتر بر آنها غلبه خواهیم کرد.

به این ترتیب، فیلم های ترسناک قادر به درمان اضطراب شما هستند. در حال حاضر موسساتی برای درمان اضطراب عمومی و اجتماعی از روش‌های ترس درمانی استفاده می‌کنند. این یک درمان بدون دارو است!

۸- مهمترین فواید تماشای فیلم ترسناک و توانایی حل مشکلات در زندگی واقعی!

بعد از تماشای صحنه درگیری بین شخصیت‌های فیلم با یک غول ترسناک، مواجهه با یک عنکبوت مزاحم کمی راحت‌‍تر است! فیلم‌های ترسناک فقط ما را نمی ترسانند بلکه روش‌های حل مسئله را نیز نمایش می‌دهند. بنابراین اگر در زندگی خود دچار مشکل شویم، راه‌حل بهتری به ذهنمان خطور خواهد کرد.

۹- ما را به عزیزانمان نزدیک‌تر می‌کند!

فشار دادن دست نزدیکان تنها یک بخش از فواید تماشای فیلم ترسناک است. اینگونه فیلم‌ها پیوند بین دوستان، خانواده و عزیزان را تقویت می‌کند، زیرا همه در کنار هم ترسیده‌اید و در عین حال از هم حمایت می‌کنید. به طور طبیعی در مواجهه با فیلم‌های ترسناک باید با عقل سلیم برخورد کنید. اگر کودکانی در اطرافتان هستند، حتما از رده سنی فیلم اطمینان حاصل کنید. افراد دارای مشکلات قلبی یا سابقه بیماری‌های خاص را از هرگونه محیط استرس‌زا و ترسناک دور کنید.

با مواردی که به صورت خلاصه مطرح کردیم، حالا سراغ تشریح این موضوع و اثرات مفید فیلم ترسناک می رویم!

به چه دلایلی فیلم ترسناک برای سلامتی شما مفید است؟

فیلم ترسناک

والدین ما همیشه می‌گفتند که در قسمت های ترسناک چشمانمان را ببندیم، اما فواید تماشای فیلم ترسناک مشخص شد. خب همینطور که متوجه شده‌اید این اقدام کنترلی آنچنان هم مناسب نیست. بخاطر سلامتی خود از بستن چشم و گوش خود جلوگیری کنید، بعضی از فیلم‌ها ارزش ترسیدن دارند. در تحقیقات انجام گرفته دانشگاه Westminster، نتایج نشان داده که تماشای فیلم‌های ترسناک تا چه حد سلامت روحی، جسمی و عاطفی شما را بهبود می‌بخشد. البته نکته بامزه این مسئله این است که علاقمندان فیلم‌های ترسناک بیش از همه افراد برای زندگی آخرالزمان و رویارویی با زامبی‌ها آماده هستند!

ببینید وحشت چگونه بر زندگی شما اثر می گذارد و احتمالا شما را طرفدار خود می کند. در ادامه به برخی از جنبه های مهم فواید تماشای فیلم ترسناک و ایجاد فرایندهای شیمیایی در بدن اشاره خواهیم کرد.

فیلم های ترسناک برای سلامتی و واکنش رفتاری شما مفید هستند.

فیلم‌های ترسناک باعث افزایش فعالیت غدد فوق کلیوی شما می گردند. ترکیبی از خطر و اتفاقات پیش بینی نشده که جزو تکنیک‌های ترسناک سینمایی به شمار می رود، عکس العمل مغز شما را بالا می برد. آیا شما هنوز به دیدن فیلم مشغول می‌شوید یا از دیدن آن فرار می‌کنید؟ از فواید تماشای فیلم ترسناک غافل نشوید! افزایش سطح انرژی از طریق پمپاژ آدرنالین، حس فوق‌العاده‌ای را درون بدنتان به جریان می‌اندازد. همه این فرایندها کاملا به صورت طبیعی در بدنتان رخ می‌دهد و به هیچگونه نوشیدنی انرژی‌زا احتیاج نخواهید داشت.

صحنه های ترسناک افسردگی را از بین می برد.

این محلول آدرنالین موجود در رگ‌های شما به جد مفید است! افراد افسرده کاهش شدید سطح آدرنالین خون را تجربه می‌کنند. ترشح آدرنالین با تماشای صحنه های ترسناک باعث از بین رفتن افسردگی میشود و حس سرخوشی در سرتان ایجاد می‌کند. در واقع با یک محرک قوی اضطراب، ناامیدی و غم به عقب رانده می‌شوند و جای آنها بر اثر فواید تماشای فیلم ترسناک با هورمون‌های خوب و هیجان درونی عوض می‌گردد.

به شما یاد می دهند که چه کاری را نباید انجام دهید!

تلنگرهای ترسناک به عنوان داستان‌های احتیاطی عمل می‌کنند و به شما در برابر اعمال و رفتارهای بالقوه خطرناک هشدار می‌دهند. به قطع یقین هیچ گاه عروسک کودک شما توسط شیاطین تسخیر نخواهد شد، اما مثلا تنهایی رفتن به جاهای ناشناخته و تحت تاثیر یکسری اتفاقات واقعی ترسناک کمی معقول به نظر نمی‌رسد. باید از برخی فیلم های ترسناک مبتنی بر واقعیت ممنون باشیم، زیرا برخی مسائل مانند بالا نرفتن از پله‌ها در تاریکی یا خارج نشدن از ماشین در یک جاده متروکه را به ما یادآوری می‌کند. این چیزی جز فواید تماشای فیلم ترسناک است؟!

همینطور یاد می‌گیرید که با دیگران مهربان باشید تا هیچ ناشناسی در صدد درس عبرت دادن به شما نباشد!

صحنه های وحشتناک حساسیت شما را می کاهد.

هدف حساسیت زدایی کامل بیننده نیست! با این حال یکی از فواید تماشای فیلم ترسناک حفظ سلامتی روان شماست. به هیچ وجه قصد نداریم که احساس همدردی با دیگران را از دست بدهید. با این حال برای افرادی که هراس و ترس عمیقی را تجربه می‌کنند، تماشای فیلم ترسناک قدرت دفاعی آنها را بالا می‌برد.

از عنکبوت هراس دارید؟ با تماشای فیلم Arachnophobia به خود کمک کنید، نمایشی وحشتناک و جذاب از یک شهر کوچک که عنکبوت‌های کشنده را جان مردم انداخته است. تا حالا از دلقک‌های قاتل اطلاعی داشته اید؟ به نظرمان زمان آشنایی شما با فیلم It فرا رسیده و پیشنهاد می کنیم کمی این ژانر را هم تجربه کنید.

صحنه های وحشتناک

رویارویی با ترس‌هایی که همیشه از آنها فرار می‌کرده‌ایم، نیاز به شجاعت زیادی دارد. ضربان قلب شما مانند یک چکش در قفسه سینه تند و سریع می‌شود. سپس عرق خواهید کرد، نفس نفس می‌زنید و دی‌اکسید کربن بیشتری را از بدنتان خارج می‌نمایید. تمام این حس و حال بدون کوچکترین فعالیت جسمی در بدنتان ایجاد می‌شود. پس بدون فرار و با کمی مهربانی برای رفع افسردگی و احساس ناخوشایند، ترس‌های خود را از بین ببرید.

آمادگی برای مبارزه و فواید تماشای فیلم ترسناک

اجداد انسان برای خوردن غذا و زنده ماندن، میدانسته که چگونه شکار و مبارزه کند. فیلم ترسناک هم برای سلامتی مفید است، از این منظر که به شما درس‌های خوبی می‌آموزد. فیلم‌های ترسناک تمامی وجود شر و شیطانی جهان را آشکار می‌کند که این مسئله به نوعی انتقال اطلاعات است. سپس پاسخ‌های را در بدن شما برای مواجهه با آنها ایجاد می‌کند که تابحال آموزش ندیده‌اید. دکتر ماتیاس کلاسن که به عنوان محقق در زمینه رعب و وحشت شناخته می‌شود در این زمینه به نتایج جالبی رسیده است. او معتقد بوده که آموزش مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا و خطرناک تنها بخشی از فواید تماشای فیلم ترسناک به حساب می‌آید.

آموزش با دیدن یکی از بهترین اقدامات شما برای سوژه‌های آخرالزمان است!

برای آرام کردن خود شبیه سازی فیلم های ترسناک را جدی بگیرید.

آیا تابحال از کسی عصبانی شده‌اید که او را مانند شخصیت‌های  فیلم SAW بکشید؟ کمی تند گفتیم زیرا اتفاق می‌افتد که از کسی به حدی نارحت باشید که سر به تنش نباشد! البته جای نگرانی نیست، زیرا چنین حس و حالی تقریبا برای همه افراد رخ می‌دهد. دیدن تماشای چنین صحنه‌هایی باعث آرامش شدن برخی از روان پریشی های درونی است. با این تفاوت که شما مانند شخصیت شرور فیلم نیستید و اخلاق دارید. شما می‌دانید که این زندگی واقعی است و نمی‌توان چنین کارهایی را انجام داد. نشستن پای تلویزیون و تماشای چنین فیلم‌هایی یک حس آرامش را به شما هدیه می‌دهد. در حقیقت یکی از فواید تماشای فیلم ترسناک از بین رفتن استرس و احساسات فروخورده شماست که روان شما را آرام می‌سازد.

فواید تماشای فیلم ترسناک با بهبود ارتباطات

آخرین و شاید جذاب‌ترین مورد از فواید تماشای فیلم ترسناک ارتباطاتی است که به وجود می‌آرود. فیلم ترسناک افراد را کنار هم جمع می‌کند؛ در نهایت برای حمایت عزیزان خود را سفت در بغل چسبیده‌اید. لمس جسمی واکنش مثبتی را روی روابط شما خواهد گذاشت وقتی دستان یکدیگر را محکم گرفته اید.

 

حال که با مزایای تماشای فیلم های ترسناک آشنا شدید احتمالا هوس تماشای این فیلم ها را کرده اید. ما پیش از این لیستی از بهترین فیلم های ترسناک سال های گذشته و سال اخیر را آماده کردیم که کار شما را برای انتخاب یک فیلم مناسب راحت می کند. برای مشاهده ی این لیست و دانلود فیلم مورد نظر به روی لینک های زیر کلیک کنید.

مجموعه کامل فیلم های ترسناک،اوج دلهره و وحشت با لینک دانلود و زیرنویس

فیلم ترسناک | فیلم‌های ترسناک سال ۲۰۲۰ به همراه تریلر

 

منبع : littlethings و vocal.media