گردو دارای خواص بسیار زیادی است، اما در میان این خواص عالی، برخی عوارض گردو نیز قابل توجه هستند. به ویژه زمانی که در مصرف گردو زیاده‌روی داشته باشید، این عوارض بیشتر نمود پیدا خواهند کرد. از طرفی دیگر شاید شما هم در میان اطرافیان خود اشخاصی را دیده باشید که نسبت به گردو حساسیت دارند و در مقابل گردو خشک، گردو تازه و سایر انواع فرآورده‌های گردویی، آلرژی‌های تنفسی، پوستی، اختلالات گوارشی و غیره نشان می‌دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانیم.

عوارض گردو

گردو دارای خواص بسیار زیادی بوده و یکی از بهترین مغزها به شمار می‌آید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گردو، برای تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده هستند، اما با این همه باید با شناخت مشکلات احتمالی ناشی از مصرف گردو، در خصوص استفاده از این مغز مقوی، احتیاط بورزید. از اصلی‌ترین عوارض گردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بروز جوش و آکنه

بروز جوش و آکنه در صورت مصرف زیاد گردو، یکی از اصلی‌ترین عوارض خواهند بود. به ویژه با توجه به طبع شدید گرم گردو، در افرادی که دارای پوست چرب و طبع گرم هستند، این عارضه خیلی زودتر خود را نشان خواهد داد.

۲. اسهال

یکی دیگر از عوارض گردو اسهال است که در صورت استفاده زیاد، مشخص می‌شود. جالب است بدانید در افرادی که از یبوست رنج می‌برند، تجویز گردو به عنوان یک راه حل برای درمان آن پیشنهاد می‌شود.

۳. حالت تهوع

گردو دارای مقدار قابل توجهی آنتی بادی بوده که با تحریک گلبول‌های سفید بدن، به تولید بیشتر هیستامین منجر شده و ترشح هیستامین، امکان حالت تهوع و دردهای شکمی را زیاد می‌کند.

درد شکمی و حالت تهوع از عوارض گردو

حالت تهوع، استفراغ و دردهای شکمی از عوارض مصرف زیاد گردو هستند.

۴. حملات آسم

افراد مبتلا به آسم یا آسم آلرژیک باید در خصوص مصرف گردو دقت لازم را به خرج دهند. استفاده زیاد از گردو و در بیماران مبتلا به آسم، حتی استفاده متوسط نیز می‌تواند زمینه ساز حملات آسم ناگهانی گردد. از این روی توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آسم تا حد امکان از مصرف گردو خودداری کرده یا مصرف آن را کاملا محدود سازند.

حساسیت در مقابل گردو

اگر چه گردو یکی از غنی‌ترین منابع حاوی آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است، اما لازم است بدانید که این خوراکی طبیعی جذاب، خوشمزه و البته گرانقیمت، برای همه خوشایند نیست و برخی افراد با مصرف این مغز، حساسیت‌های جزئی تا کلی نشان می‌دهد.

اصلی‌ترین عوارض جانبی گردو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • گیجی
  • آبریزش بینی
  • آبریزش از چشم‌ها
  • تورم زبان
  • تورم لب‌ها
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • کهیر پوستی
  • زخم‌های دهانی
  • احتقان بینی

حساسیت نسبت به گردو حرارت دیده

لازم به ذکر است که برخی از افراد به طور خاص به گردوی حرارت دیده، حساسیت داشته و زمانی که مواد غذایی یا خوراکی‌هایی که دارای گردوی حرارت دیده به هر شکلی، تفت داده شده، سرخ شده، پخته و … را میل می‌کنند، واکنش های آلرژیک نشان خواهند داد. البته معمولا این شکل از حساسیت به گردو در افرادی دیده می‌شود که پیش از آن نسبت به گردوی خشک نیز آلرژی داشته‌اند.

چه کسانی نسبت به گردو حساسیت دارند؟

اگر چه نمی توان به صورت قطعی از پیش تعیین کرد که چه افرادی نسبت به گردو ممکن است آلرژی داشته باشند، اما به طور معمول افراد با مشخصات زیر در ریسک بالاتری در این خصوص قرار می گیرند:
  • افرادی که پیشتر به تب یونجه مبتلا شده اند: آن دسته از افرادی که پیش از این به تب یونجه مبتلا شده باشند، در مقابل حساسیت گردو، آسیب پذیرتر هستند.
  • افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند: آن دسته از افرادی که دارای آلرژی نسبت به بادام زمینی یا سایر مغزها هستند، احتمالا در مقابل گردو نیز عکس العمل آلرژیک مشابه خواهند داشت.
  • افراد با داشتن سابقه خانوادگی: در صورتی که در خانواده شخص یا اشخاص دیگری به گردو حساسیت داشته باشند، این ریسک برای سایر افراد خانواده نیز وجود دارد.
  • افراد با داشتن آسم: افراد با داشته آسم به ویژه آسم آلرژیک، معمولا در مقابل گردو نیز حساسیت دارند.

پیشگیری از عوارض گردو

برای پیشگیری از عوارض گردو تنها راه حل ممکن و موجود، دقت نسبت به مصرف محصولاتی است که دارای گردو بوده یا به هر شکلی عصاره و روغن گردو در آن‌ها وجود دارد. حتی افرادی که دارای آلرژی زیاد هستند، با بوییدن روغن گردو، دچار حملات تنفسی خواهند شد. نسبت به میل کردن مواد خوراکی از جمله بستنی حاوی گردو، کوکی، سس گردو، کره گردویی، کلوچه، بیسکوییت و مانند آن‌ها دقت داشته باشید.

عوارض گردو و حساسیت های آن

عوارض گردو شامل اسهال، گرفتگی عضلات شکم، تهوع و … بوده و در برخی افراد دارای حساسیت، به مراتب بیشتر است.

درمان آلرژی و عوارض گردو

معمولا برای درمان آلرژی پیش آمده نسبت به گردو، از آنتی هیستامین استفاده می‌شود، اما در نظر داشته باشید که حتما باید در صورت بروز آلرژی به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنید. در صورتی که بدن شما واکنش‌های آنافیلاکسی از خود نشان داد، لازم است که بلافاصله به اورژانس منتقل شده و احتمالا از تزریق آدرنالین با تجویز پزشک برای برطرف کردن علائم حساسیت شدید، استفاده خواهد شد.

شما بگویید

شما چه موارد دیگری از عوارض گردو را می‌شناسید که در بالا به آن ها اشاره نشده و چه تجربه‌ای در خصوص آلرژی نسبت به گردو دارید؟ این موارد را با ما و دیگر کاربران وبلاگ در میان بگذارید. همین طور توصیه می‌کنیم با به اشتراک گذاشتن این مطلب با دوستان و آشنایان خود، آن‌ها را نیز از این عوارض و حساسیت‌های خاص گردو آگاه سازید.

همین طور بخوانید:

آشنایی با خواص انواع روغن های گیاهی و فواید شگفت انگیز هر کدام

راهکارهای طبیعی و غذاهایی که برای ریه و بهبود آن توصیه می‌شود