نماز شب یکی از نمازهای پرفضیلت در دین اسلام است که اثرات و فواید بسیاری هم دارد. این نماز بر پیامبر اکرم (ص) واجب بوده است و حکم آن برای سایر مومنین، نماز مستحبی است. نمازشب در منظر قرآن و در تفسیر کشف‌الاسرار چنین آمده است که خدای متعال در سوره مومن فرمود: “ای محمد به دوست‌داران و محبان ما بگو که وقتی می‌خواهید با ما راز و نیاز کنید، به سمت قبله بایستید و نماز بخوانید.”  با تمام این تفاسیر ما نیز برآن شدیم که در این مقاله از وبلاگ مالتینا در خصوص نماز شب و اثرات نماز شب صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نماز شب در قرآن

در قرآن کریم ۱۱۲ بار و در قالب ۴۵ سوره درخصوص نماز صحبت شده است. که از این بین ۱۷ آیه در خصوص این نماز ، طریقه خواندن آن، اثرات  و فضائل آن صحبت می‌کند. این آیات شامل اسرا ۷۹، فرقان ۶۴، سجده ۱۶و ۱۷، طه۳۰، ص ۳۷ و ۳۸، زمر ۹، ذاريات ۱۷و ۱۸، طور ۴۸، مزمل۲و۳و۴و۶، دهر ۲۵ و ۲۶، فجر۳ می‌باشند. آیا این میزان تأکید و ترغیب به نماز شب به خاطر اهمیتی است که خلوت کردن بنده با خدایش دارد، نیست؟

همچنین در بین نوافل هم نماز شب اهمیت بسیار بالایی دارد و تاکید زیادی در قالب آیات قرآن یا احادیث به خواندن نماز شب می‌شود. حتی احادیث و روایات زیادی هم در خصوص طریقه خواندن نماز شب وجود دارد. فضیلت این نماز و اثرات نماز شب بیشتر از سایر نمازهای مستحبی است. به همین دلیل است که اولیا و امامان خدا بر آن تاکید زیادی داشته‌اند. اهمیت و فضیلت این نماز به قدری بود که خداوند متعال آن را بر پیامبر واجب نمود و فرمود:

“و من الليل فتهجد به نافلة لك”

معنی “بخشی از شب را به عنوان نافله به تهجد بپرداز و سحرخیزی کن.”

قرآن هم در به تصویر کشیدن و صحبت کردن از کسانی که نیایشگران شب و اهل نماز شب هستند، اینطور می فرماید:

«و المستغفرين بالاسحار».

معنی: استغفار كنندگان در سحرها.

«و الذين يبيتون لربهم سجدا و قياما».

معنی: آنان که در حال سجود و قيام، براى خدا شب زنده‌‏دارى مي‌‏كنند.

«كانوا قليلا من الليل ما يهجعون‏».

معنی: مردان خدا، مقدار كمى از شب‏ را مي‌‏خوابيدند.

نماز شب اثرات نماز شب آموزش خواندن نماز شب

نمازشب، ۱۱ رکعت راز و نیاز مومن با خدا در سحرگاهان

نمازشب یکی از مهم‌ترین نمازهای مستحبی است که در کل ۱۱ رکعت دارد. زمان به جا آوردن این شب نیز نیمه‌شب شرعی تا قبل از اذان صبح می‌باشد. از جمله اثرات نماز شب می‌توان مختصرا به شرف مومن، کفاره گناهان روز، دور کننده ترس قبر و تضمین کننده روزی مومن اشاره کرد. البته خواندن تمام ۱۱ رکعتی که در بالا ذکر شد، الزامی نیست. و می‌توان نمازشب را به صورت کوتاه‌تر هم به جا آورد. در همین خصوص ما کوتاهترین نماز شب را هم در ادامه این مقاله به شما آموزش می‌دهیم.

نماز شب و تفسیر آن در قرآن

همان‌طور که گفتیم جمعا ۱۷ آیه درخصوص فضیلت نماز شب و اهمیت خواندن آن برای مومن در قرآن وجود دارد.

آیه ۷۹ سوره اسرا خواندن نماز شب را برای حضرت محمد واجب دانسته است و از آن به عنوان مقدمه‌ای برای رسیدن به مقام محمود ذکر کرده است.

“وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی اَنْ یبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً” [ سوره اسراء–۷۹]

البته واژه تهجد که به معنی نماز و عبادت در شب است، تنها یک بار در قرآن آمده است. اما در سوره‌های زیادی به شب زنده داران و استغفار در سحرگاه اشاره شده است. همچنین در قرآن آمرزش‌خواهی در سحر را به عنوان یکی از ویژگی‌های پرهیزکاران ذکر کرده است. همچنین آن را یکی از صفات بندگان خدا و مومنان واقعی دانسته است. و اثرات نمازشب و ثواب آن را فراتر از مقداری که در درک انسان بگنجد، ذکر کرده است

“فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِی لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْینٍ جَزَاءً بِمَا کانُوا یعْمَلُونَ”

نماز شب و تفسیر آن در روایات

احادیث زیادی در خصوص اهمیت نمازشب و اثرات نماز شب وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به وصیت پیامبر اشاره کرد. حضرت محمد (ص) در وصیت خودشان به امام علی سه بار در خصوص نماز شب تاکید کردند:

  • “وَ عَلَیک بِصَلوةِ اللَّیلِ وَ عَلَیک بِصَلوةِ اللَّیلِ وَ عَلَیک بِصَلوةِ اللَّیلِ”

معنی: بر تو باد به نمازشب، و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب.

  • همچنین در قسمت دیگری از وصیت‌شان خطاب به همه مومنان فرمودند که بر شما باد نمازشب حتی اگر ۱ رکعت باشد. چرا که یکی از اثرات نماز شب این است که انسان از گناه بازداشته می‌شود و خشم عصبانیت پروردگار هم نسبت به انسان خاموش می شود. و سوزش آتش در قیامت کم می‌شود.

احادیث زیادی در خصوص اهمیت نمازشب و اثرات نماز شب از امامان ذکر شده است.

  • پیامبر فرمودند: “فإنّ صلاة الیل مِنهاةٌ عنِ الاثم” نماز شب انسان را از گناه بازمی‌دارد.
  • امام باقر (ع) فرمودند: “انما جُعِلَت النّافلةُ لِیُتَمِّ بها ما أفسَدَهُ من الفریضة”” نماز نافله برای این ایجاد شد تا فسادها و کاستی های نمازهای واجب را جبران کند.”
  • پیامبر (ص) فرمودند: “من کثرت صلاته بالیل حسن وجهه بالنهار” “هر چه بیشتر نمازشب بخوانید، در روز زیباتر و نورانی‌تر خواهید بود.”
  • امام صادق (ع) فرمودند: “نماز شب باعث زیباتر شدن صورت، نیکو و بهتر شدن خلق و رفتار و خوشبو شدن انسان می‌شود. حتی می‌تواند رزق را زیاد کرده و قرض را ادا کند. به علاوه اندوه را برطرف کرده و به چشم، جلای بیشتری می‌دهد.”
  • رسول خدا (ص( فرمودند: “نمازشب ابزاری است برای رسیدن به خوشنودی و رضایت خدا و دوستی فرشتگان.”
  • امام صادق (ع) فرمودند: “نماز شب باعث زیاد شدن و جلب روزی می‌شود.” همچنین در حدیث دیگری از ایشان این‌طور نقل می‌شود که “صلاة المومن بالیل تذهب بما عمل من ذنب بالنهار” “از جمله اثرات نماز شب این است که باعث می‌شود گناهان مومن که در طول روز مرتکب شده است، از بین برود.”
  • پیامبر در جای دیگری می‌فرمایند: “در هر خانه‌ای که نمازشب به جا آورده شود، و قرآن خوانده شود، آن خانه در چشم آسمانیان مانند ستاره نورانی و زیباست.”
  • امام علی فرمودند: “نماز شب باعث سلامتی جسم و رضایت خداوند و مورد رحمت قرار گرفتن انسان و تمسک او به اخلاق پیامبر می‌شود.”

طریقه خواندن نماز شب اثرات نماز شب آموزش خواندن نماز شب

نمازشب چند رکعت است و طریقه خواندن آن چیست؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، نمازشب در کل ۱۱ رکعت است که از این ۱۱ رکعت هشت رکعت آن به صورت نمازهای دو رکعتی به نیت نماز نافله به جا آورده می‌شود. دو رکعت دیگر به نیت نماز شفع خوانده می‌شود. و در آخر یک رکعت باقی مانده هم به نیت نماز وتر خوانده می‌شود.

در خصوص این ۱۱ رکعت باید گفت که می‌توان آن را کوتاه‌تر به جا آورد. کوتاه‌ترین نماز شب را باید به‌صورت نماز سه رکعتی شامل نماز شفع و نماز وتر خواند. همچنین از بین این ۱۱ رکعت، سه رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر پرفضیلت‌تر هستند. و از بین این سه رکعت هم دو رکعت نماز شفع بافضیلت‌تر است.

آموزش خواندن نماز شب

در ادامه با آموزش طریقه خواندن نماز شب با ما همراه باشید.

نمازشب از سه بخش جداگانه تشکیل شده است. بخش اول نمازشب از ۴ نماز ۲ رکعتی تشکیل می‌شود.

آموزش خواندن نماز شب در بخش اول

  1. نیت: “دو رکعت نماز شب می‌خوانم. قُربة اِلی الله”
  2. رکعت اول: در این رکعت باید حمد و سوره توحید را یک بار بخوانید. بعد به رکوع و سجود بروید. و آن‌ها را مانند نماز یومیه به جا بیاورید.
  3. رکعت دوم: در رکعت دوم مانند رکعت اول یک بار حمد و سوره را بخوانید. بعد قنوت کرده و دعای قنوت را می‌خوانید. سپس به رکوع و سجده می‌روید. و در آخر تشهد و سلام را می‌گویید.

این دو رکعت نماز را ۴ بار بخوانید. تا جمعا هشت رکعت شود.

طریقه خواندن نماز شفع

نماز شفع بعد از ۸ رکعت اول خوانده می‌شود. طریقه خواندن نماز شفع هم به ترتیب زیر است.

  1. نیت: “دو رکعت نماز شفع می خوانیم. قُربة اِلی الله”
  2. رکعت اول: در این رکعت باید سوره حمد و توحید و ناس را به ترتیب یک بار بخوانید. سپس به رکوع و سجود بروید.
  3. رکعت دوم: در این رکعت مانند رکعت اول سوره حمد و توحید را می‌خوانید. اما این بار سوره فلق را جایگزین سوره ناس می‌کنید. سپس قنوت کرده و بعد از رکوع و سجود سلام می‌دهیم.

طریقه خواندن نماز وتر

طریقه خواندن نماز وتر بعد از نماز شفع و به صورت زیر است.

  1. نیت: “یک رکعت نماز وتر می‌خوانم قُربة اِلی الله”
  2. رکعت اول: در این رکعت باید یک بار سوره حمد و سه بار هم سوره توحید را بخوانید. سپس یک بار سوره فلق و ناس را بخوانید.
  3. قنوت: در قنوت نماز وتر دعای قنوت را بخوانید. سپس چهار بار ذکر “اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ” را بگویید. بعد از این ذکر هم هفتاد بار ذکر ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه) را بگویید. سپس ۷ بار هم ذکر “هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار” را بگویید. بعد از آن ۳۰۰ بار ذکر اَلْعَفو را بگویید. و بعد یک بار ذکر “رَبّ اغْفِرْلی وَ ارْحَمْنی وَ تُبْ عَلیََّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحیم” را بخوانید. برای شمارش این ذکر می‌توانید از انگشت یا تسبیح استفاده کنید.

درنهایت هم به رکوع و سجود بروید. و بعد از تشهد و سلام، تسبیحات حضرت فاطمه را به جا بیاورید. این نماز را به نحوی که گفته شد، بخوانید. تا اثرات نمازشب شامل حال شما شود.

طریقه خواندن نماز شب اثرات نماز شب آموزش خواندن نماز شب

زمان خواندن نماز شب

زمان خواندن این نماز بعد از نیمه‌شب شرعی تا کمی پیش از اذان صبح تعیین شده است. چرا که این زمان ارج و منزلت زیادی نزد خداوند دارد. در قرآن نیز خداوند بارها به سحرگاه قسم خورده است و می‌فرماید: (و اللّيل اذا عسعس) سوگند به شب، چون پشت گرداند. و همين طور در سوره مدّثّر، آيه ۳۳ و ۳۴.

سوگند خداوند به این زمان از شب و تکرر آن نشان می‌دهد که سحرگاه و زمانی که تاریکی شب درحال پایان یافتن است و روشنایی روز تا ساعاتی دیگر شروع می‌شود، زمان محترم و خاصی در طول شبانه‌روز است.

همچنین خداوند در سوره مزمل آیه ۲ می‌فرماید: (يقم اللّيل إلاّ قلي) و در همین سوره هم اشاره به ترتیل قرآن در این زمان دارد.

«و من اللّيل فتهجّد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربّك مقاماً محموداً».

قسمتی از شب را بیدار بمان که برای تو به منزله نافل ها است.

به این امید که خداوند تو را به مقام بالایی برساند.

و در سوره مزّمّل، در ادامه به بیدار ماندن در شب و قرئت قرآن هم توصیه می کند. و مي‌فرمايد:

«يإنّ ناشئة اللّيل هى أشدّ و طناً و أقوم قي».

“مسلّماً نماز و عبادت شبانه پا برجاتر و با استقامت‌تر است.”

و دلیل این گفته را در آیه ۷ می‌گوید: «يإنّ لك فى النّهار سبحاً طوي».

“تو در روز آمد و شد و رفت و آمد زیادی داری.”

درواقع معنا و تفسیر این آیات می‌تواند این باشد که خداوند به تاکید و به کرات به خواندن و تلاوت قرآن در شب توصیه کرده است. که این کار باعث بیداری قلب و تزکیه و تهذیب او است.

همچنین در آیات دیگری می خوانید:

«و هوالذي جعل لكم اليل لباسا و النوم سباتا…»

“او (خداوند سبحان) كسي است كه شب را براي شما لباس (و پوشش) قرارداد و خواب را مايه استراحت و… شما قرارداد.”

کلمه “لیل” به معنی شب بیش از ۲۰ بار در قرآن آمده است. همین موضوع هم به اهمیت و فواید زیادی شب اشاره دارد. و اینکه فرد می‌تواند در شب به چه مزایا و نعماتی دست یابد. همان‌طور که خواندید، «جعل لكم اليل لباسا…»

یعنی خدا شب را برای شما ماند پوشش قرار داد. و این کار تنها به خاطر حکمت و صلاح و مصلحت خداوند و البته لطف بی‌دریغ اوست.

حتی خداوند می‌فرماید: “اناانزلناه في ليله القدر”

“یعنی ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.”

همچنین شبی که قرآن نازل شد، یعنی شب قدر از هزار ماه برابر چیزی حدود ۸۴ سال بیشتر است. می‌دانید که عمر نرمال آدم هم چیزی در حدود همین ۸۰ سال است. وقتی یک زمان از شب می‌تواند از تمام عمر یک انسان گران‌قدرتر باشد، قطعا پتانسیل و ظرفیت بالایی دارد.

در خصوص زمان دقیق نمازشب می‌توان به این آیه اشاره کرد.

«يا ايها المزمل قم اليل الا قليلا نصفه اوانقص منه قليلا. اوزد عليه ورتل القرآن ترتيلا. انا سنقلي عليك قول ثقيلا».

“یعنی نیمی از شب، کمی کمتر تا بعد از آنکه نصف به آن اضافه کن، قرآن را با دقت و تفکر بخوان. چرا که به زودی سخنی مهم و سنگین به تو القا خواهیم کرد.”

اهمیت این نماز به اندازه‌ای است که برای آن نماز قضا در نظر گرفته شده است. تا اگر مومنان نتوانستند به موقع نماز شب را بخوانند، بتوانند قضای آن را به جای بیاورند. همچنین این‌گونه ذکر شده است که ترک کنندگان نمازشب جز زیان‌کاران هستند. همچنین در جای دیگر ذکر شده است که نمازشب را حتی در خستگی و سختی سفر قبل از خواب به جای بیاورید.

راز و نیاز با پروردگار

احکام نماز شب

تا اینجا با طریقه خواندن این نماز ، برخی از احادیث و آیات در خصوص این نماز و همچنین با اثرات نماز شب آشنا شدید. در ادامه به چند مورد از احکام نماز شب می‌پردازیم.

  1. برای بهره‌مند شدن از اثرات نمازشب تنها می‌توانید به خواندن نماز وتر و شفع اکتفا کنید. درواقع زمانی که خسته‌اید یا وقت کافی ندارید، می‌توانید با خواندن همین سه رکعت از ثواب این نماز بهره‌مند شوید.
  2. زمان خواندن نمازشب از نیمه‌شب شرعی تا فجر صادق است. تمام ثلث آخر شب سحر محسوب می‌شود. بهترین زمان برای خواندن هم نزدیکی‌های سحر است.
  3. مسافران یا کسانی که نمی‌توانند تا سحر بیدار بمانند، یا از خواب بیدار شوند، می‌توانند نمازشب را در همان ابتدای نیمه‌شب شرعی بخوانند.
  4. خواندن سوره توحید در نماز شب مستحب است و می‌تواند خوانده نشود. همچنین خواندن قنوت در رکعت دوم نمازها نیز مستحب است. و خواندن آن‌ها تنها بر فضیلت و ثواب این نماز می‌افزاید.
  5. نماز وتر ۱ رکعت دارد. و می‌توانید آن را بدون قنوت بخوانید.
  6. شما می‌توانید بین نماز‌ها و ۱۱ رکعت فاصله بیندازید. و آن‌ها را پشت سر هم نخوانید.
  7. انجام کم و زیاد یا اشتباه در این نماز ، نیازی به سجده سهو ندارد.

برخی از فواید و اثرات نماز شب

پیامبر خطاب به امام علی (ع) فرمودند ۵ چیز دل را روشن و نورانی می‌کند. ۱. بسیار قول هو الله خواندن ۲. کم خوراکی ۳ نشست با عالمان و بزرگان ۴. نمازشب ۵. رفتن به مسجد برای نماز

همچنین در جای دیگری پیامبر می‌فرمایند: زمانی که آخر شب فرا می‌رسد، خداوند می‌فرماید: آیا دعاکننده‌ای هست که اجابتش کنم؟ آیا حاجت‌مندی هست تا حاجتش را روا کنم؟ آیا توبه‌کننده‌ای هست تا او را ببخشم؟ آیا استغفارکننده ای هست تا او را بیامرزم؟

همچنین ایشان می‌فرمایند: هرگاه بنده‌ای به توفبقات نمازشب پی ببرد، و از روی اخلاص وضو بگیرد و با نیت پاک و قلب سلیم و بدن خاشع و چشم گریان خداوند را صدا بزند، خداوند نه صف از فرشتگان را پشت سر او قرار می‌دهد تا میزان درجات معنوی او بالا برود.

در جای دیگری پیامبر به جبرئیل فرمودند: مرا پند بده.

جبرئیل گفت: ای محمد بدان که هرچقدر هم که عمر کنی، سرانجام روزی خواهی مرد. به هر چیزی که دوست داری دل ببند، اما بدان که روزی از او جدا می‌شوی. همچنین هر کاری دوست داری بکن. اما بدان که حتما نتیجه کارت را می‌بینی. و بدان که شرف مومن به نماز شب است. و عزتش هم از خودداری در ریختن آبروی دیگران به دست می‌آید.

هشتاد فضیلت و اثرات نماز شب

  1. نمازشب گناهانی که در روز مرتکب شده‌اید را پاک می‌کند.
  2. نمازشب باعث نور در قیامت است.
  3. نماز شب باعث افتخار مومن در دنیا و آخرت است.
  4. ثواب این شب به قدری زیادی است که به مقیاس دنیوی نمی‌توان آن را سنجید. و این میزان حتی در قرآن هم ذکر نشده است.
  5. نمازشب راهی برای خلوت با خداست.
  6. کسی که نماز شب بخواند، در بهشت اسب‌های بالداری دارد که با آن‌ها هر جا که بخواهد می‌رود.
  7. کسی که نمازشب می‌خواند، جایگاهش به قدری در بهشت بلند است. که دیگر بهشتیان به او غبطه می‌خورند.
  8. شریف‌ترین افراد اهل بهشت، کسانی هستند که نمازشب می‌خوانند.
  9. شرافت مومنان به شب‌زنده‌داری و نماز شب خواندن است.
  10. خداوند به خاطر کسانی که نماز شب بخوانند، عذاب نازل نمی‌کند.
  11. نه صف از فرشتگان خداوند پشت سر کسی که نماز شب بخواند، می‌ایستند. و خداوند به تعداد آن‌ها به مومن درجه و مقام می‌دهد.
  12. خدا به کسی که نماز شب بخواند، افتخار می‌کند.
  13. نمازشب، وحشت قبر را کم می‌کند.
  14. نماز شب باعث روشنایی در قبر است.
  15. نمازشب، انیس و مونس مومن در قبر است.
  16. انسان بعد از خواندن نمازشب، یکی از بهترین مردم در دنیا می‌شود.
  17. یکی از اثرات نماز شب این است که با خواندن آن مومن شادمانی و شعف درونی پیدا می‌کند.
  18. نماز شب زینت آخرت است.
  19. نمازشب یک نسیم و رایحه خوب است که از طرف خداوند به سوی مومن می‌آید.
  20. نمازشب باعث صحت و سلامت بدن است.
  21. از دیگر اثرات نماز شب این است که رضایت خداوند را در پی دارد.
  22. نماز شب باعث نزول رحمت خداوند است.
  23. نمازشب نوعی تمسک به شیوه و روش پیامبر و امامان است.
  24. درجه خلیل خدا که به حضرت ابراهیم رسید، به خاطر همین نمازشب خواندن او بود.
  25. یکی از اثرات نمازشب این است که جلو گناه کردن مومن را می‌گیرد.
  26. مغبون کسی است که نمازشب نخواند.
  27. نماز شب روشنایی و نور صورت را بیشتر می‌کند.
  28. پیغمبر فرمود: دو رکعت نماز در شب برای من از تمام دنیا و هرچه در آن است، باارزش‌تر است.
  29. نمازشب سیره پیامبران و امامان و صالحان است.
  30. نمازشب بوی خوشی در نمازخوان ایجاد می‌کند، و باعث می‌شود که همه از معاشرت با او لذت ببرند.
  31. شب‌های طولانی برای خواندن نماز شب وقت مناسبی است و باعث خوشنودی مومن است.
  32. نمازشب نعمت و برکت را بیشتر می‌کند.
  33. نمازشب فقر و نداری را برطرف می‌کند.
  34. نمازشب اخلاق نمازخوان را بهتر می‌کند.
  35. نمازشب غم و ناراحتی را رفع می‌کند.
  36. نماز شب نور چشم را بیشتر می‌کند.
  37. خانه‌ای که در آن نمازشب خوانده شود، نوری از آن بلند می‌شود. که مانند است که از ستاره‌ها به زمین می‌تابد.
  38. کسی که نمازشب بخواند. و ادعا کند فقیر و ندار است، دروغ می‌گوید. چرا که او توشه اخروی پرباری دارد.
  39. نمازشب، روزی مومن را تضمین می‌کند.
  40. هرگاه فواصل بین نماز وتر را طولانی‌تر کنید، توقف‌هایتان در قیامت کوتاه‌تر می‌شوند.
  41. نمازشب باعث می‌شود که در قبر مومن یک باغ و بوستان در بهشت ایجاد شود.
  42. پیغمبر به حضرت علی (ع) به کرات توصیه می‌کردند که نمازشب بخواند.
  43. کسی که در شب بیدار شود و خانواده و فرزندانش را هم بیدار کند. که نمازشب بخوانند، جز ذاکران خداوند محسوب می‌شوند.
  44. نماز شب، مجوز ورود به بهشت است.
  45. خداوند از نور خودش به مومنی که نماز شب بخواند، می‌دهد.
  46. نمازشب راهی است برای دوستی و نزدیکی به پیامبر و ملائکه
  47. نماز شب شیطان را ناراحت می‌کند.
  48. یکی دیگر از اثرات نماز شب این است که ایمان فرد بیشتر می‌شود.
  49. نماز شب باعث می‌شود که اعمال مومن زودتر پذیرفته شوند.
  50. نمازشب برکت و روزی را بیشتر می‌کند.
  51. این نماز معرفت و خداشناسی را بیشتر می‌کند.
  52. نمازشب حکم یک سلاح را دارد برای مومن که با آن در مقابل دشمنان می‌ایستد.
  53. نماز شب شفاعت کننده نزد ملک‌الموت است.
  54. ان نماز به اجابت دعا کمک می‌کند.
  55. نماز شب جان دادن را راحت‌تر می‌کند.
  56. نماز شب حکم یک چراغ و فرش را دارد در قبر.
  57. این نماز جواب نکیر و منکر است.
  58. نمازشب یک پناه گاه است برای مومن در قیامت
  59. نماز شب یک تاج و نشانه بزرگی است برای انسان در قیامت
  60. نمازشب حکم نوری را دارد که جلو پای مومن را روشن می‌کند.
  61. نماز شب حکم مرزی را دارد که بین مومن نماز شب خوان و سایرین ایجاد می‌شود.
  62. نماز شب دلیل و حجت مومن است در مقابل پروردگار
  63. این نماز به عبور از پل صراط کمک می‌کند.
  64. این نماز کلید درهای بهشت است.
  65. نمازشب به رهایی از آتش کمک می‌کند.
  66. نماز شب عمر را طولانی می‌کند.
  67. نمازشب باعث گره‌گشایی و وسعت زندگی است.
  68. اما صادق فرمودند که کسی که نمازشب بخواند، جز شیعیان ماست.
  69. نمازشب باعث عزت و آبرو مومن است.
  70. بهترین قیام‌ها قیام برای نمازشب است.
  71. بهترین شب‌زنده‌داری‌ها مربوط به بیدار ماندن برای نمازشب است.
  72. خداوند پاداش نمازشب خوان را خودش می‌دهد.
  73. پیامبر فرمودند که نماز شب باعث دفع بلاها و بیماری‌ها و دردها از بدن می‌شود.
  74. نماز شب اعضای بدن را قوی می‌کند.
  75. امام صادق فرمودند: من دشمن می‌دارم مردی را که قرآن خوانده است و در نیمه‌های شب از خواب بیدار نمی‌شود.
  76. امام باقر فرمودند: خداوند کسی را دوست دارد که به واسطه نمازشب، شب زنده‌داری می‌کند.
  77. امام صادق فرمودند: نمازشب باعث بیشتر شدن روزی می‌شود.
  78. نماز شب باعث نورانی شدن دل است
  79. برای نزدیک شدن به خداوند، هیچ کاری بهتر از خواندن نماز شب نیست.
  80. پیامبر فرمود: با نماز شب فرد ذلیل، عزیز می‌شود.

 

مطالعه این مقالات هم می‌تواند برایتان جالب باشد.

ماندگارترین مجموعه جملات زیبا، آموزنده و انگیزشی از افراد مشهور و موفق جهان

داغ ترین مجموعه شعر زیبا و عاشقانه در سال ۹۸ همراه عکس نوشته

منابع

wikishia