حتما تاکنون در مورد کارما یا قوانین کارما شنیده‌اید. در قانون جذب نیز بر مفهوم کارما بسیار اشاره شده است. کارما در لغت از یک واژه سانسکریت به معنای بازگشت برگرفته شده است. به این منظور که کارما بین اعمال شما و سرنوشت می‌تواند تعیین کننده باشد. به زبان ساده، می‌توان گفت کارما یا قوانین کارما «رابطه علت و معلول» را بیان می‌کنند. بنابر قوانین کارما، هرآنچه که امروز انجام می‌دهید، در آینده به شما بازخواهد گشت. یعنی اعمال شما سرنوشتی که در پیش رو دارید را رقم می‌زنند.

قوانین کارما

کارما چیست؟

درک معنای واقعی کارما به این بستگی دارد که شما از کدام دیدگاه بخواهید به مفهوم آن دست یابید. برخی به اصول سنتی کارما در ادیان شرقی پایبنداند. برخی دیگر نیز طبق دیدگاه غربی‌ها خوب و بد را تعریف می‌کنند. برای مثال مرکز ادیان دانشگاه برکلی جورج تاون کارما را به عنوان یک دیدگاه علیتی هندوی معرفی می‌کند. بنابر این دیدگاه، اعمال، کردار و گفتار خوب ما در نهایت به حوادث خوب و مفید منجر خواهند شد. در حالی که افکار، کردار و گفتار منفی ممکن است اتفاقات بد و حوادث ناپسند را در پی داشته باشند.

به گفته دکتر جنیفر رودز، روانشناس مجاز، کارما به سادگی به ما کمک می‌کند مسیر خود را به سمت اهداف والا‌تر طی کنیم. تجال پاتل، یک متخصص مراقبه و تمرینات آگاهی ذهن، به کارما به عنوان یک چرخه علت و معلولی نگاه می‌کند که مربوط به عمل است، نه نتیجه آن. او می‌گوید: «کارما فلسفه نحوه زندگی ماست تا بتوانیم به بهترین حالت خود تبدیل شویم و زندگی خوبی بنابر خواسته‌هایمان داشته باشیم. از آنجا که آینده قابل پیش بینی نیست، ما می‌توانیم با افکار و اعمالی که اکنون انتخاب می‌کنیم، مسیر زندگی خود را تغییر دهیم.» همچنین، می توان کارما را معادل معنوی قانون حرکت نیوتن دانست. برای هر عملی واکنشی برابر اما مخالف آن وجود دارد. وقتی ما دچار افکار منفی می‌شویم، یا کار ناشایستی انجام می‌دهیم، آن انرژی منفی به ما برمی‌گردد.

قوانین کارما

۱۲ قانون اصلی کارما

مهم نیست به چه دیدگاهی از کارما اعتقاد دارید. قوانین کارما در هر صورت در زندگی شما نقش دارند. قوانین کارما به طور مداوم در حال تاثیرگذاری هستند، خواه آن را درک کنید یا نکنید. کارما دارای ۱۲ قانون اصلی است. وقتی سعی می‌کنید مطابق با این قوانین زندگی کنید، کارمای خوبی در زندگی‌تان برقرار ‌می‌کنید. به این معنا که، از نظر تئوریک احتمال وقوع اتفاقات خوب بیشتر می‌شود. در ادامه مطلب با ۱۲ قانون اصلی کارما آشنا خواهید شد. ما در اینجا سعی کردیم هریک از قوانین را تجزیه و تحلیل کرده و شما را با شناسایی و دریافت انرژی مثبت و مهار نیروهای منفی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

قوانین کارما

قوانین کارما

۱. قانون بزرگ یا قانون علت و معلول

اولین و مهم‌ترین مورد از قوانین کارما، رابطه مستقیم بین علت و معلول است. هرآنچه می‌کارید، درو خواهید کرد. این شعار اصلی قانون بزرگ کارماست. پاتل می‌گوید، وقتی بیشتر مردم در مورد كارما صحبت می‌كنند، احتمالا به قانون بزرگ علت و معلول اشاره می‌كنند. بنابر این قانون، هر آنچه که به آن فکر می‌کنید، یا هرکاری که انجام می‌دهید، به شما باز خواهد گشت. برای به دست آوردن چیزهایی که می‌خواهید، باید همان را به دیگران بدهید. برای مثال، اگر به دنبال عشق، دوستی، محبت، وفاداری هستید، باید به همان اندازه با صداقت به خود و دیگران عشق بورزید.

۲. قانون خلق

هیچ چیزی در جهان خود به خود اتفاق نمی‌افتد. هر آنچه که شکل می‌گیرد یا پدید می‌آید، توسط چیزی دیگر خلق می‌شود. زندگی برای جریان داشتن به حضور و مشارکت ما نیاز دارد. ما هم از جهان تاثیر می‌پذیریم و هم روی آن تاثیر می‌گذاریم. ارتباط ما با جهان اطراف‌مان یک ارتباط رفت و برگشتی است. اگر می‌خواهید اتفاقات خوبی برای ‌تان بیافتد باید وارد عمل شوید. از استعداد، هوش و خلاقیت‌ خود استفاده کنید و کارهای فوق العاده انجام دهید. منتظر نباشید اتفاقات خود به خود شکل بگیرند. این شمایید که جهان اطراف‌تان را شکل می‌دهید.

قوانین کارما

۳. قانون فروتنی

طبق گفته پاول هریسون، بنیانگذار The Daily Meditation ، قانون تواضع بر این اصل استوار است که شما باید آنقدر فروتن باشید که بپذیرید وضعیت فعلی شما نتیجه اقدامات گذشته شماست. شخص باید واقعیت‌ها را بپذیرد تا تغییر کند. اگر نسبت به حوادث یا انسان‌های اطراف‌ خود نگرش منفی داشته باشید یا آن‌ها را به چشم دشمن ببینید، قادر نخواهید بود به سطح بالاتری از تمرکز و افکار مثبت دست یابید.

۴. قانون رشد

از جذاب‌ترین قوانین کارما، قانون رشد است. یعنی رشد معنوی از درون. اگر خواهان رشد معنوی هستید، این شمایید که باید تغییر کنید، نه اطرافیان. تنها چیزی که انسان می‌تواند کنترل آن را به دست بگیرد، نفس اوست، و نه هیچ چیز دیگر. زمانی که شما از درون رشد می‌کنید، یعنی تغییر می‌کنید. در نتیجه جهان اطراف‌تان نیز به همان اندازه رشد کرده و گسترش می‌یابد.

۵. قانون مسئولیت پذیری

قانون مسئولیت پذیری مربوط به بر عهده گرفتن اتفاقاتی است که در زندگی شما رخ می‌دهد. حتی بدترین اتفاقات و تصمیمات نادرستی که از آن‌ها رضایت ندارید. گری می گوید: ” فقط ما مسئول اتفاقات زندگی خود هستیم، نه شخص دیگری. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم به چه نحوی در جهان حضور داشته باشیم و زندگی خود را رقم بزنیم. پس مسئول رفتار دیگران با ما و دست‌آوردها نیز ماییم.” این قسمت از قوانین کارما چنین اقرار می‌کند: هر وقت در زندگی من مشکلی پیش آمده باشد، یعنی در من مشکلی وجود دارد.

قوانین کارما

۶. قانون ارتباط

این قانون بر این اصل استوار است که همه چیز در زندگی شما، از جمله گذشته، حال و آینده به هم پیوسته است. هریسون در این رابطه می‌گوید: «كسی كه امروز هستید نتیجه اعمال قبلی شما است. و اینکه فردا به چه کسی تبدیل می‌شوید نتیجه اقدامات امروز شما خواهد بود.»

قانون ارتباط بیان می‌کند که همه چیز و هر شخص به نوعی با هم ارتباط دارند. به عنوان مثال، اگرچه ممکن است گذشته شما، حال و آینده‌تان متفاوت به نظر برسد، اما همه آنها هنوز هم تصویری از افکار و اعمال شما را ارائه می‌دهند. هر آنچه که تجربه می‌کنید حاصل تصمیمات پی در پی هستند که شما را به این نقطه رسانده‌اند. همه چیز بهم پیوسته است و شما با افراد دیگر نیز همواره در ارتباط هستید. همانطور که دوست دارید مورد احترام قرار بگیرید و محبت دریافت کنید، برای دیگران نیز باید همین کار را انجام دهید. اتصال متقابل همیشه وجود دارد. شما فقط باید مراقب باشید و با آن هماهنگ شوید.

۷. قانون تمرکز

نمی توان به طور همزمان به دو چیز فکر کرد. اگر تمرکز شما روی ارزش‌های معنوی باشد، امکان ندارد افکار منفی مانند حرص و آز و عصبانیت به سراغ‌ تان بیاید. تمرکز همزمان روی موضوعات مختلف می‌تواند سرعت شما را کم کند و منجر به ناامیدی و منفی‌ نگری شود. به همین دلیل قانون تمرکز شما را تشویق می‌کند که هر بار روی یک چیز ارزشمند متمرکز شوید.

۸. قانون بخشندگی

میزان ایمان یک فرد به آنچه که اعتقاد دارد، با اعمال او سنجیده می شود. برای این که نتیجه و تاثیر قوانین کارما را در زندگی ببینید، باید به آن‌ها عمل کنید. اینجا جایی است که فرد آنچه را که ادعا می‌کند آموخته است، در قالب عمل ارائه می‌دهد. این قانون به شما کمک می‌کند تا اهمیت اقدامات خود را درک کنید، و اعتقادات عمیق‌ خود را نشان دهید. به عنوان مثال‌، اگر می‌خواهید در دنیایی آرام زندگی کنید‌، باید به برقراری صلح و آرامش برای دیگران نیز تلاش کنید. این قانون کارما مربوط به از خود گذشتگی، هدیه دادن به دیگران و تمرین برای نشان دادن چیزی است که به آن اعتقاد دارید.

قوانین کارما

۹. قانون اینجا و اکنون

اگر مدام به گذشته فکر کنید، یا همیشه نگران آینده باشید، نمی‌توانید در زمان حال حضور داشته باشید. درگیر اتفاقات گذشته بودن، یا غرق شدن در استرس و هیجانات احتمالی آینده، شما را از داشتن افکار جدید و معنویات باز می‌دارد. همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، قانون اینجا و اکنون در مورد وجود و بودن است. برای تجربه آرامش روحی، باید زمان حال را در آغوش بگیرید. این فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که افکار یا رفتارهای منفی گذشته خود را کنار بگذارید. اگر بیش از حد به حوادث گذشته متمرکز شوید، دوباره آنها را زنده خواهید کرد.

به اطراف خود و اتاقی که در آن هستید نگاه کنید. چشم‌ها را ببندید و بگویید: «من اینجا هستم.» وقتی زمان حال را حس می‌کنید، با دیدن، لمس کردن، چشیدن، بوییدن و به کار گرفتن تمام حواس به حضور وجودتان متمرکز می‌شوید، انرژی متفاوتی دریافت کرده و تجربه جذاب و سودمندی خواهید داشت.

۱۰. قانون تغییر

تا زمانی که از تجربیات‌تان برای تغییر مسیر و اهداف درس نگیرید، تاریخ تکرار خواهد شد. این یکی از کلیدی‌ترین قوانین کارما است. اگر به طور مکرر خود را در حال تجربه همان وضعیت دیدید، یعنی چیزی در شما وجود دارد که باید تغییر کند. این روش کائنات برای هشدار دادن به شماست تا از آنچه تجربه می‌کنید عبرت بگیرید. تنها در این صورت می‌توانید تفاوت ایجاد کرده و مسیرتان را تغییر دهید. این الگو همچنان تکرار خواهد شد.  تا زمانی که شما از تجربیات خود یاد بگیرید و کاری متفاوت انجام دهید. تا به نسخه بهتری از خود تبدیل شوید و چرخه معیوب را متوقف کنید. مسئله این است که بسیاری از افراد بیش از حد فکر می‌کنند و اما درک احساسی کافی ندارند. برای تغییر الگو و چرخه زندگی، باید بتوانید افکار و احساسات را به هم متصل کنید و سپس متناسب با آن تغییرات را رقم بزنید.

قوانین کارما

۱۱. قانون صبر و پاداش

هیچ پاداش بزرگی بدون تلاش و سختی به دست نمی‌آید. پاداش‌های با ارزش و ماندگار به زحمت و صبر طولانی نیاز دارند. لذت واقعی در انجام کاری است که فرد می‌داند با شکیبایی و سخت کوشی، می‌تواند در نهایت به زندگی آرام و پاداشی جاودانه دست یابد. این قانون به تلاش مستمر و محکم بودن در مسیر اهداف بزرگ تاکید می‌کند. با اینکه دستیابی به هدف‌های بزرگ نیاز به زمان و پشتکار دارد، هرگز تسلیم نشوید. قدردان دست‌آوردهای خود باشید و از هر پاداش کوچکی که در طول سفر موفقیت به دست می‌آورید لذت ببرید. در رسیدن به اهداف خود ثابت قدم باشید. تا ببینید چگونه هر ذره از تلاش‌تان روزی به ثمر می‌سد. این به معنای زندگی کردن با قوانین کارما است.

۱۲. قانون اهمیت و الهام

قانون اهمیت و الهام به ما می‌گوید که همه ما در ارزش بخشیدن به این جهان سهیم هستیم. اعمال و افکار مثبت ما قرار است با جهانیان به اشتراک گذاشته شود و آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، لازم است بدانید، اعمال و افکار ما هرچه قدر هم که در ظاهر ناچیز به نظر برسند، در تحولات و انرژی جهان تاثیر مستقیم دارند. هر زمانی که به انرژی و الهام نیاز داشتید به کائنات مراجعه کنید و بهترین بخواهید که بهترین انرژی‌ها را از آن دریافت کنید. اما فراموش نکنید که هرآنچه کاشته‌اید، همان را درو خواهید کرد. پس با جهان اطراف‌تان مهربان باشید، تا این آرامش را هم به دیگران انتقال دهید و هم احساس سرزندگی داشته باشید.

سخن پایانی

قوانین کارما

۱۲ قانون کارما می‌تواند مانند یک راهنما یا راهی برای رسیدن به آرامش درونی سرلوحه زندگی شما قرار بگیرد. این قوانین به شما کمک می‌کنند تا درک کنید که کارما واقعا چگونه عمل می کند و چه تأثیری روی افکار و اعمال شما و دنیای اطراف‌تان می‌گذارد. به کارگیری قوانین کارما به عنوان مجموعه‌ای از رهنمودهای زندگی، می‌تواند این انگیزه را در شما ایجاد کند که قبل از هر تصمیم گیری‌، بیشتر مراقب افکار و اقدامات خود باشید. کارما همیشه به معنای مجازات نیست. بلکه روشی از زندگی است که در آن می‌آموزید چگونه فردی خوب و مثبت اندیش باشید. بنابر قوانین کارما، شما تنها در صورتی با رنج مواجه می‌شوید و مجازات می‌بینید که خود اعمال ناشایست یا افکار منفی داشته باشید.

منابع: linkedin.com، healthline.com، beinghappybuddha.com، wellandgood.com

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

چگونه فردی صبور و خوش اخلاق باشیم؟

آیا سرنوشت واقعا وجود دارد؟ چه چیزی را باید سرنوشت و تقدیر خود بدانیم؟

آیا درباره کسی که دوستش دارید خواب می بینید؟ تعبیر خواب عاشقانه شما اینجاست

چرا روابط شخصیت خودشیفته منجر به جدایی و خیانت میشود؟

همه چیز درباره انرژی کندالینی + ۱۲ نشانه بیداری کندالینی