همه ما انسان‌ها، در دوران کودکی یا نوجوانی خودمان، از انجام دادن کار یا فعالیت‌های خاصی، لذت برده و علاقه و استعداد ذاتی خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم. شاید بعضی از ما، توسط پدر، مادر یا اطرافیان خود از ادامه دادن به فعالیت‌های مورد علاقه‌مان، منع و یا بالعکس تشویق شده‌ایم. عوامل مختلفی مانند سرزنش اطرافیان، عدم وجود اعتماد به نفس و یا ترس از شکست و… مانع از آن می‌شود که به استعداد و توانایی‌های ذاتی خود پی ببریم یا آن‌ها را به مهارت مفیدی، چهت پیشرفت و موفقیت، تبدیل کنیم.

استعداد در لغت به معنای وجود هنر، فن یا مهارت خاص ذهنی یا جسمی ‌یا توانایی ذاتی، در وجود یک شخص است که ممکن است در یک یا چند زمینه مختلف به صورت غریزی، در افراد شکل بگیرد، بدون اینکه فرد تلاش خاصی برای تشکیل و به دست آوردن آن داشته باشد. متاسفانه اکثر افراد با استعداد و توانایی‌های غریزی خود آشنا نیستند و در شناسایی آنچه که هستند، مهارتی ندارند و بالعکس به ناتوانی‌‌ها و نقاط ضعف خود توجه می‌کنند. بخاطر همین، ممکن است استعدادهای‌شان که مانند سنگ‌های قیمتی و باارزش هستند، سال‌ها بدون توجه و دست نخورده باقی بمانند.

استعداد

شناختن استعدادها

در ادامه این مطلب از مالتینا بلاگ، راه‌های ساده و در عین‌حال بسیار مفید و مهمی ‌را برای شناسایی و پرورش استعداد و توانمندی‌های غریزی ذکر خواهیم کرد. با بگارگیری روش‌های شناخت و کشف استعدادها، خواهید توانست از این نیرو و قدرت شگفت انگیز درونی، جهت پیشرفت و بهبود کیفیت زندگی خود در زمینه‌های مختلف، بهره مند شوید.

از تست شخصیت شناسی برای شناختن استعداد و توانمندی‌ها استفاده کنید

اینکه آیا شما به دنبال یافتن شغلی یا رشته‌ تحصیلی متناسب با توانایی‌ها و علایق خود هستید یا می‌خواهید راهی برای رشد و پیشرفت شغلی و سایر فعالیت‌هایی که در اختیار دارید، پیدا کنید، پاسخ مناسب را در استعدادهای شخصی خود پیدا کنید.

از آزمون‌های شخصیت شناسی اغلب در هنگام انتخاب رشته، دفاتر کاریابی و… برای پی بردن به تمایلات و توانمندی‌های ذاتی استفاده می‌شود. پی بردن به تمایلات طبیعی شما در برابر و ایده‌‌ها، نگرش‌‌ها و رفتارهای خاص، می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد استعدادهای ذاتی خود اطلاعات بیشتری بدست آورید.

برای استفاده و انجام  تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز (MBTI) که یکی از تست‌های شخصیت شناسی مهم و معروف در زمینه خودشناسی می‌باشد، به مطلب چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟ به همراه تست شخصیت شناسی MBTI مراجعه کنید. انجام این تست شخصیت شناسی آنلاین، توانمندی‌های خاصی که امکان دارد برای انجام یک فعالیت، مناسب یا نامناسب باشد، را برای‌تان آشکار می‌کند.

به اهمیت دو فاکتور پول یا زمان، فکر کنید

آیا شما شروع به انجام کاری می‌کنید و فقط متوجه گذشت زمان نمی‌شوید؟ این ممکن است به استعداد ذاتی شما در آن کار اشاره کند یا اگر نگران پول نباشید، بیشتر دوست دارید چه فعالیت‌‌هایی انجام دهید؟ در نظر گرفتن اهمیت این دو فاکتور می‌تواند به شما در شناسایی و تشخیص استعدادهای‌تان کمک کند.

فعالیت‌هایی که بیشتر از آن لذت می‌برید

استعدادهای شما ممکن است به روش‌های متنوعی خود را نشان دهند. برای مثال، آیا موضوعات یا زمینه‌های خاصی وجود دارد که شما به سادگی نمی‌توانید از آن‌ها سیر شوید و از صحبت کردن در مورد آن‌ها لذت می‌برید؟ به این فکر کنید که در اوقات فراغت خود، بیشتر دوست دارید به چه فعالیتی بپردازید و وقت خود را چگونه سپری کنید. پاسخ این سوالات، نشانگر  یکی از  زمینه‌های استعداد‌ طبیعی شماست. شناسایی  کارهایی که از انجام دادنشان احساسس خوشایندی بدست می‌آورید، شور، اشتیاق و انگیزه‌ی لازم برایکشف استعداد را برای شما فراهم خواهد کرد.

استعداد

رشد و پرورش استعداد

به دنبال الهام گرفتن از استعداد‌های دیگران باشید

گاهی اوقات الهام گرفتن از استعدادهای دیگران، باعث می‌شود متوجه شویم که خودمان در چه زمینه‌هایی استعداد و  مهارت داریم. برعکس، اگر در دیگران استعداد می‌بینید و احساس حسادت می‌کنید (نگران نباشید، همه ما این کار را می‌کنیم)، می‌توانید از این مورد نیز به نفع خود استفاده کنید. بنابراین بهترین کار این است که از این شخص بخواهید که شما را راهنمایی کند، به شما مشاوره دهد. دستیابی و دیدن استعداد در دیگران باعث ایجاد فرصت‌‌ها و ارتباطات می‌شود و به شما کمک می‌کند استعداد خود را تعیین کنید.

همچنین بهتر است افراد با استعداد دیگر را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. همانطور که آهن، آهن را تیز می‌کند ، یک فرد با استعداد نیز، فرد دیگر بله را بیدار و استعداهای او را پرورش می‌دهد . اگر در زمینه یا فعالیتی استعداد داشته‌اید، یا حتی اگر فقط امیدوار به پرورش استعداد در برخی زمینه‌‌ها هستید، خود را با افراد با استعداد دیگر در ان زمینه محاصره کنید و از رفتارها، تمرینات و نگرش آن‌ها الگو بگیرید و هرچه می‌توانید از افراد با استعداد یاد بگیرید.

کارهایی که به نظر شما آسان ولی برای اغلب افراد سخت است

آیا مواردی وجود دارد که انجام آن‌ها به نظر شما آسان و لذت‌بخش است، در حالیکه دیگران ممکن است در مواجهه با انجام این فعالیت‌ها با مشکل مواجه شوند؟ اگر انجام کارهایی به نظر شما بسیار آسان است ولی در عملکرد برای بقیه افراد و اطرافیان‌تان این طور نیست، این کار برای شما یک استعداد مهارت محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، برای استعدا یابی باید آنچه را که در آن مهارت دارید ارزیابی کنید. البته بین آنچه از آن لذت می‌برید و آنچه در آن مهارت دارید تفاوت زیادی وجود دارد. ممکن است شما فکر کنید که استعدادهای شما فقط مواردی هستند که عاشق انجام آن‌ها هستند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که استعدادهای شما ممکن است مواردی باشند که حتی به مهارت داشتن در آن‌ها فکر نمی‌کنید. به همین دلیل مهم است که نگاهی دقیق به زمینه‌هایی در آن مهارت دارید، داشته باشید.

استعداد

استعداد من چیست

از خانواده و دوستان خود بپرسید که از کودکی چه فعالیت‌هایی را دوست داشتید

ما انسان‌ها تمایل داریم که نقاط ضعف خود فکر کنیم و توانایی‌‌ها و نقاط قوت خود را بپوشانیم، و غالباً چیزی را که باعث پیشرفت‌مان می‌شودۀ را از دست می‌دهیم. دانستن مشاهدات بیرونی اطرافیان‌مان نسبت به ما‌ این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌‌ها و استعدادهایی از خودمان را که  پیش بینی نمی‌کنیم، را ببینیم.

در واقع یکی از بهترین راه‌‌ها برای اینکه متوجه شوید چه استعدادهای پنهانی دارید، صحبت با افرادی است که با شما تعامل بیشتری دارند. معمولا افراد خانواده و دوستان، نسبت به آنچه شما در آن مهارت دارید، درک دقیق‌تری نسبت به آنچه که خودتان فرض می‌کنید، خواهند داشت. پس بهتر است از خانواده، دوستان خود بخواهید تا به شما کمک کنند. البته مجبور نیستید تمام گفته‌های آن‌ها را قبول کنید اما شاید پاسخ‌های آن‌ها، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

از خانواده خود بپرسید که در دوران کودکی چه فعالیت‌هایی را ببشتر انجام می‌دادید. شاید همیشه در تنهایی، با دوستان‌تان بازی می‌کردید، داستان می‌گفتید، می‌نوشتید، نقاشی می‌کشیدید،، فوتبال بازی می‌کردید، کتاب می‌خواندید و… به احتمال زیاد این‌ فعالیت‌ها، مواردی باشند که شما هنوز هم انجام آن‌ها را دوست دارید، اما بعضی از مواردی را که ممکن است هنگام تبدیل به یک فردِ بزرگسال مسئول، بالغ و جدی، ممکن است از یاد برده باشید، را به شما گوشزد کند. بهره‌مندی از استعدادهای نهادینه شده در دوران کودکی یا نوجوانی، خود باعث می‌شود در سایر زمینه‌‌های زندگی خود بازده بیشتری داشته باشید.

به گذشته خود نگاه کنید و سوالات کلیدی از خود بپرسید

با نگاه به گذشته خود شروع کنید. به کارهایی که انجام داده اید نگاه کنید. به چیزهایی که از آن‌ها لذت برده اید نگاه کنید. سژس سوالات مهم زیر را از خودتان بپرسید و سعی کنید جواب‌های‌تان را در برگه‌ای یادداشت کنید.

در مورد چه موضوعاتی مطالعه بیشتری دوست دارم داشته باشم؟
از انجام چه کارهایی لذت می‌برم؟
من چه کاری را به تاخیر می‌اندازم؟
چه عواملی موجب  افزایش انرژی‌ مثبتم می‌شود؟
چه فعالیت‌هایی باعث می‌شود احساس ناخوشایند یا ناتوانی داشته باشم؟
من بیشتر به چه کاری افتخار می‌کنم که انجام داده ام؟
در دوران کودکی یا نوجوانی کدام فعالیت‌ها، من را هیجان زده و خوشحال می‌کرد؟ هنگام فکر کردن به خاطرات کودکی، در نظر بگیرید که چه فعالیت‌های مشابهی، شما را در بزرگسالی نیز هیجان زده می‌کند.

قطعا پاسخ این سوالات، سَرنخ‌‌های مهمی ‌را در رابطه با استعداهای‌تان در زمینه‌های مختلف به شما خواهد داد و به شما کمک می‌کند اطلاعات صحیحی از انواع توانمندی و استعدادهای خود را بدست آورید.

همچنین سعی کنید به دستاورد و موفقیت‌های کوچک یا بزرگ خود توجه زیادی داشته باشید تا مواردی را که ممکن است در آن‌ها استعداد داشته باشید، شناسایی کنید و به طور خلاقانه در مورد چگونگی ارتباط این موفقیت‌ها با استعدادها و توانایی‌های‌تان فکر کنید. بنابراین فهرستی جداگانه از موفقیت‌های‌تان تهیه کنید. این فهرست می‌تواند به شما در شناسایی استعدادهایی که در گذشته بصورت ناخودآگاه و بدون اطلاع قبلی از آن‌ها استفاده ‌کرده‌اید، کمک کند.

به سرگرمی‌ها و فعالیت‌های تفریحی خود توجه کنید

به سرگرمی‌‌های خود فکر کنید، زیرا استعدادهای ذاتی شما در بطن آن‌ها نهفته است، سرگرمی‌های شما، کارهایی هستند که شما به طور منظم و با پیداکردن فرصت فراغت، انجام می‌دهید و استعداد پنهان شما این است که می‌توانید بهتر از همه این کارها انجام دهید و از صرف وقت خود، احساس پشیمانی یا خستگی نمی‌کنید، بنابراین روی سرگرمی‌‌ها و نحوه انجام آن‌ها تمرکز کنید. گاهی اوقات توجه به این مورد، می‌تواند برخی از استعدادهای عمیق شما را آشکار کند.

متعهد شوید که استعداد خود را به مهارت و توانایی تبدیل کنید

زمانیکه استعدادهای خود را پیدا کردید، مانند بذری که می‌کارید به آن فکر کنید. شما خیلی خوب شروع کرده اید، اما هنوز باید بذر خود را آبیاری کنید و از آن مراقبت کنید تا مطمئن شوید که بذر شما به یک گیاه بزرگ و پُر ثمر تبدیل می‌شود. تبدیل استعداد شما به یک مهارت و مهارت شما به یک توانایی مثبت و سودآور ممکن است کمی‌ سخت باشد؛ ولی قطعا نتیجه‌ای و موفقیتی که بدست می‌اورید، ارزش این همه تلاش و سختی را دارد.

استعداد

کشف استعداد‌های پنهان شخصیتی

استعداد های خود را در قالب چالش و تجربیات مختلف کشف کنید

زندگی شما باید جایی برای کشف استعدادهای شما داشته باشد و استعداد شما هر چه که باشد ارزش دنبال کردن را دارد. اگر بعد از یک روزکاری تمام وقت خود را روی کاناپه و مقابل تلویزیون می‌گذرانید یا تمام ساعات آخر هفته را در مهمانی‌ها سپری می‌کنید، وقت کمتری برای کشف استعداد‌های خود خواهید داشت. استعدادهای شما غالباً در فعالیت‌‌هایی نهفته است که هنوز آن‌‌ها را امتحان نکرده‌اید و اگر برای این کارها وقت نگذارید، هرگز فراتر از آنچه اکنون هستید، نخواهید رفت.
به این فکر کنید که هم اکنون وقت خود را چگونه می‌گذرانید و سپس اولویت‌‌های خود را در نظر بگیرید و سپس زمینه‌هایی را که می‌توانید با فعالیت، آموزش و مواجهه با آن‌ها، به توانمدی‌های ذاتی و پرورش استعدادهای‌تان پی ببرید را پیدا کنید و خودتان را به چالش بکشید.

استعداد

پیدا کردن زمینه‌های رشد استعداد

کلام آخر

وقتی می‌دانید که چه استعدادهایی دارید، با جنبه‌های مختلف زندگی خود هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید از این استعدادها خواه در کسب و کار، تحصیل، برقراری ارتباطات یا سایر ابعاد زندگی خود،استفاده کنید.  وقتی از استعدادهای خود در مسیر زندگی و انتخاب‌های خود استفاده می‌کنید، دیگر احساس خستگی و ناکارامدی نخواهید داشت، بلکه با لذت و ذوق بیشتری در مسیر اهداف خود حرکت خواهید کرد.

استعداد

پرورش استعداد

شما فقط وقتی توانایی خود، مهارت‌ها و استعدادهای طبیعی خود را پیدا کنید که توانایی خود را بسنجید و به طور فعالانه به دنبال تجربیات جدید باشید. با موانع روبرو شوید و به دنبال چالش‌ها باشید تا ببینید چه مهارت‌‌ها و توانایی‌های ذاتی را می‌توانید پنهان کنید.

شما چگونه توانسته‌اید استعدادهای طبیعی خود را شناسایی و  تقویت کنید و از آن‌ها در جهت پیشرفت خود در زندگی یا کسب و کار‌تان استفاده کنید؟ اگر دیدگاه یا تجربه‌ی مفیدی در زمینه کشف و پرورش استعداد و توانایی‌های فردی دارید، خواهشمندیم در بخش نظرات این مطلب، با ما و خوانندگان وبلاگ مالتینا به اشتراک بگذارید. همچنین برای مطالعه مطالب مفید و کاربردی در زمینه موفقیت و توسعه مهارت‌های فردی، به بخش سبک زندگی وبلاگ مالتینا، مراجعه نمایید.

منابع: alannarosette.com،lifehack.org

در مالتینا بیشتر بخوانید:

کتاب اثر مرکب | چکیده‌ای از بهترین جملات تاثیر گذار و انگیزشی دارن هاردی

راز‌‌های شگفت انگیز پیشرفت و رسیدن به موفقیت از زبان باربارا دی آنجلیس

افزایش اعتماد به نفس با استفاده از راهکارهای قطعی و اثبات شده