بعضی از ما فکر می‌کنیم داشتن شخصیت کاریزماتیک چیزی است که افراد با آن متولد شده و برخی دیگر از آن محروم می‌مانند. اما در واقعیت این طور نیست. صرف نظر از نوع شخصیتی که اکنون دارید، می‌توانید کاریزمای خود را توسعه داده و به آن بیفزایید. نکته اصلی این است که باید روی ویژگی‌های خاصی تمرکز کرده و با تمرین، آن‌ها را تقویت کنید. احتمالا شما بااعتماد به نفس بیشتری ظاهر شده و بانفوذتر به نظر می‌رسید. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم باید از کجا شروع کنیم.

شخصیت کاریزماتیک چیست؟

شخصیت کاریزماتیک همان چیزی است که به شما امکان می‌دهد تا مانند یک اتاق فرمان عمل کرده و سایر افراد را به سمت خود بکشید. همین طور با داشتن چنین شخصیتی م‌توانید دیگران را به دنبال کردن عقاید خود ترغیب کرده و آن‌ها را با خود همسو سازید. این در حقیقت یکی از بخش‌های اساسی برای رهبر و مدیر بودن است و همیشه باعث می‌شود تا افراد تابعیتی توأم با وفاداری از شما داشته باشند.

افراد کاریزماتیک، بسیار دوست داشتنی بوده و سایرین به میل و رغبت خود از آن‌ها دنبال روی می‌کنند. ترکیبی پویا و غیرقابل مقاومت که درب‌های بی‌پایانی را به روی قدرت‌های نفوذ کلامت فرد می‌گشاید!

کاریزما ممکن است یک کیفیت شخصیتی مرموز به نظر برسد و یا برخی آن را به ژنتیک مرتبط بدانند. اما خوشبختانه اینطور نیست و قرار نیست شما در یک قرعه کشی ژنتیکی برنده آن شده باشید. کاریزما به دور از یک ویژگی جادویی است و در مجموعه‌ای از رفتارهای کلامی یا غیرکلامی گنجانده می‌شود.

شخصیت کاریزماتیک

چطور شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟

نکات کلیدی داشتن شخصیت کاریزماتیک

  1. برای داشتن شخصیت کاریزماتیک باید اعصاب خود را مدیریت کنید

شما هرگز یک فرد کاریزماتیک را عصبی نمی‌بینید. این افراد آرامش کامل داشته و رموز مدیریت اعصاب خود را به خوبی شناخته و آن‌ها را به کار بسته‌اند. شما باید حین صحبت کردن از قدرت تسلط کامل بر اعصاب خود برخوردار بوده و همیشه واژه‌های صحیح و مناسبی به کار ببرید.

  1. شنونده خوبی باشید

افراد کاریزماتیک شنونده‌های خوبی هستند. این که شما مرتب حین مکالمه با یک یا چند نفر، به فکر صحبت‌های بعدی خود بوده و توجهی به آن چه طرف یا طرف‌های مقابل می‌گویند، نداشته باشید، نشان از ضعف شخصیتی شما خواهد بود. آن چه دیگران را همیشه تحت تاثیر قرار می‌دهد این است که شما شنونده خوبی باشید. وقتی یک شخص به خوبی به سخنان شما گوش دهد، صحبت‌های خود را ارزشمند و البته او را فردی ارزشمندتر خواهید یافت.

بیشتر بخوانید : چرا روابط شخصیت خودشیفته منجر به جدایی و خیانت میشود؟

  1. برای داشتن شخصیت کاریزماتیک باید صحبت‌هایی با قابلیت ارتباطی خوب ارائه دهید

هنگامی که صحبت می‌کنید، فرمول خود را طوری پیش ببرید که افراد بتوانند با مفاهیم آن‌ها ارتباط برقرار کنند. به طور نمونه اگر مثالی می‌زنید، این مثال را طوری قرار دهید که مخاطبان شما بتوانند خود را در آن مثال جایگذاری کرده و درک بهتری از شرایط داشته باشند. از تکنیک‌های معکوس کردن با به کار بردن کلمات و واژه‌های مفهوم و ملموس برای مخاطبان خود استفاده کرده و سوالاتی مطرح کنید که زمینه فکری مشترک با آن‌ها داشته باشد. به این ترتیب مخاطب ارتباط بسیار خوبی با شما و متن صحبت‌های شما برقرار کرده و این باعث می‌شود که نفوذ شخصیتی شما بر وی بیشتر شود. در این حالت هر آن چه بگویید بر مخاطب اثر کرده و به خوبی می‌توانید جهت‌گیری فکری وی را تغییر دهید.

  1. با احساسات صحبت کنید

وارد کردن احساسات می‌تواند به صحبت‌های شما قدرت دهد. وقتی یک سخنرانی تنها مفاهیمی خسته کننده و خشک را در خود جای داده باشد، به سرعت سطح انرژی خود شما و مخاطبان را پایین خواهد آورد و کسالت‌آور می‌شود. وقتی با اشتیاق و با احساسات نسبت به چیزی صحبت می‌کنید، این نشان دهنده آن است که چقدر موضوع برایتان مهم بوده و دیگران نیز به آن همان طور ارزش می‌نهند. این لحن صحبت کردن باید به مانند چالشی باشد که تمام شب شما را بیدار نگه داشته و یا با آن می‌خواهید جهان را تغییر دهید. همان اندازه کوبنده و پراحساس! اشتیاق شما حین صحبت کردن، مخاطب را نیز سر ذوق آورده و او را وامی‌دارد تا با انرژی بیشتری ماجرای صحبت‌های شما را دنبال کرده و از آن‌ها تاثیر بپذیرد. اگر به دنبال نفوذ بر مخاطب خود هستید، این راه حل آن خواهد بود. اشتیاق در صدای شما، دیگران را محکوم به پذیرش و تسلیم در برابر آن می‌کند.

شخصیت کاریزماتیک

برای داشتن شخصیت کاریزماتیک باید با احساسات و هیجان صحبت کنید.

  1. برای  داشتن شخصیت کاریزماتیک باید دهنده باشید، نه گیرنده!

افراد با داشتن شخصیت کاریزماتیک سعی در تقویت و غنی‌سازی زندگی و افکار سایرین دارند. آن‌ها بیش از آن که گیرنده باشند، دهنده‌هایی قوی به نظر می‌رسند. وقتی به راستی برای کمک به دیگری پیش قدم می‌شوید، وی این محبت و دست کمک را درک کرده و برای شخصیت شما احترام بیشتری قائل خواهد بود. بیشتر از آن چه دیگران برای شما قدم بر می‌دارند و بیش از آن چه به شما هدیه می‌دهند، برای آن‌ها ارزش قائل شده، قدم برداشته و هدیه بدهید. این رفتارهای بزرگ منشانه، باعث می‌شود که شخصیت شما بزرگتر و قوی‌تر به نظر برسد.

از دست ندهید: بهترین جملات جان گری نویسنده مردان مریخی و زنان ونوسی

  1. حس شوخ طبعی داشته باشید

طنز، طنز و طنز! دنیای طنز همیشه دنیای برنده بوده است. اگر موفق به خنداندن دیگری شدید، به قطع شخصیت شما بر وی غلبه خواهد کرد. این یک فرمول قطعی است، اگر حس شوخ طبعی شما باعث به وجد آمدن و شادی دیگران شود، به حتم آن‌ها را در مشت خود خواهید داشت. شوخ طبعی و کاریزما همیشه دو گره از یک طناب محکم بوده‌اند.

  1. با شرایط سازگار باشید

اکثر مردم بر این باور هستند که کاریزما باعث افزایش اعتماد به نفس افراد م‌شود، اما بزرگتر از آن این است که افراد دارای شخصیت کاریزماتیک دارای قدرت سازگاری با شرایط مختلف هستند. دو نفر را تصور کنید که یکی دارای کاریزمای قوی بوده و دیگری از آن بی بهره است. حال هر دوی این اشخاص را در زندان تصور کنید. کدام یک روزگار بهتری را سپری کرده و عذاب کمتری را تحمل می‌کند؟ قطعا فرد کاریزما روزگار راحت‌تری را گذرانده و حتی تحمل حبس را برای اطرافیان خود نیز ساده‌تر می‌سازد.

  1. برای داشتن شخصیت کاریزماتیک باید نام‌ها را به خاطر بسپارید

به یادآوردن نام شخص مقابل شما، همیشه فورا توجه وی را جلب می‌کند. احتمالا او انتظار ندارد که شما به این راحتی نام وی را به خاطر بیاورید و این موضوع شگفت‌زده‌اش خواهد کرد. همان طور که دیل کارنگی می‌گوید، صدا زدن نام هر شخص، شیرین‌ترین صدا برای او در جهان است. چه در موقعیت شغلی و چه در موقعیت‌های دیگر، به یاد آوردن نام اشخاص، کلیدی طلایی برای شما خواهد بود.

شخصیت کاریزماتیک

سعی در به یادآوردن نام مخاطبان خود داشته باشید.

  1. به دیگران علاقه‌مند باشید

یک فرد کاریزماتیک خود جذابیت زیادی برای دیگران دارد، اما او به همان اندازه به سایر افراد علاقه‌مند است و این اشتیاق و توجه را کاملا بروز می‌دهد. نکته اصلی این است که هنگام انجام مکالمه به طور فعال علاقه و اشتیاق خود به شخص مقابل را بروز داده و این باعث می‌شود که مخاطب بلافاصله به وجد بیاید. پرسیدن سوالاتی در حین مکالمه از فرد مقابل، باعث می‌شود که وی شما را کنجکاو و مشتاق به بحث دیده و از این بابت مجذوب شخصیت شما شود.

همین طور بخوانید: رخدادهای طبیعی که در بدن آقایان اتفاق می افتد

  1. بیشتر سوال بپرسید

مردم دوست دارند درباره خودشان صحبت کرده و همیشه توضیحاتی بدهند. بنابراین از آن‌ها سوال پرسیده و بخواهید که بیشتر بگویند. همین طور به طور جدی به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید. به این صورت به مراتب کاریزماتیک‌تر خواهید بود.

نکته: شاید زمانی که به یک شخصیت کاریزماتیک فکر می‌کنید، بر این تصور باشید که قرار است خود را برای طرف مقابل بسیار جذاب نشان دهید. اما واقعیت امر این نیست! در حقیقت شما باید باعث شوید تا فرد مقابل احساس خوبی نسبت به شما داشته باشد. کاریزمای واقعی باعث می‌شود تا شخص مقابل احساس اهمیت کند. پس از پایان تعامل شما با وی، او احساس بهتری نسبت به گذشته در مورد خود دارد.

در این راستا از تعاملات چشمی غافل نشوید. برقراری ارتباط چشمی حین مکالمه، باعث می‌شود که گیرنده احساس مثبت‌تری داشته باشد و همین طور به صحبت‌های شما اهمیت بالاتری دهد. تحقیقات نشان داده است که وقتی سعی در متقاعد کردن شخصی دارید، ارتباط چشمی معجزه می‌کند.

شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزماتیک چیزی ژنتیکی و مادرزادی نیست و همه قادر به کسب آن خواهند بود.

سخن پایانی

شما چه تکنیک‌ها و اصولی را برای به دست آوردن شخصیت کاریزماتیک می‌شناسید و تا چه اندازه از این افراد تاثیر می‌پذیرید؟ ایده‌های خود را در این زمینه با ما و سایر خوانندگان وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

منایع: success ، artofmanliness ، lifehacker