10 ایده‌ آسان برای ساخت کاردستی کودک در خانه و مدرسه

کاردستی کودک
ایده کاردستی کودک

ساخت کاردستی، ایده جذاب و بسیار خوبی برای سرگرمی کودکان و گذراندن اوقات فراغت‌شان است. کودکان در هنگام ذرست کردن کاردستی، بدون اینکه متوجه شوند، در حال یادگیری هستند. در واقع انجام فعالیت‌‌هایی که کودکان در حال درست کردن یک دست‌سازه هستند، فرصتی برای رشد ذهن و یادگیری کودک فراهم می‌کند. درست کردن انواع مختلف کاردستی، باعث می‌شود تا کودک، خلاقیت و اید‌ه‌های خود را پرورش داده و در قالب هنر، آن‌ها را ابراز کند. ایده‌های متنوع و خلاقانه زیادی برای درست کردن کاردستی کودک وجود دارد که هر پدر و مادری می‌تواند متناسب با سن و علاقه کودک خود، از آن‌ها استفاده کند.

کاردستی کودک
ایده ساخت کاردستی کودک

قطعا با گذاشتن اندکی وقت و تنها با بکارگیری لوازم و وسایل ساده، می‌توانید قدرت خلاقیت و مهارت‌های کودک خود را پرورش دهید. در ادامه این مطلب از وبلاگ مالتینا، ساده‌ترین و بهترین ایده‌های ساخت کاردستی کودک را آورده‌ایم.

مزایای درست کردن کاردستی توسط کودک

1. تقویت مهارت‌های برنامه ریزی، تصمیم گیری و انتخاب
درست کردن کاردستی به کودکان این امکان را می‌دهد که در مورد نوع کاردستی، چگونگی ساختن و تزئین آن و نحوه طراحی تصمیم بگیرند و در ذهن خود بری رسیدن به اهدف‌شان برنامه ریزی انجام دهند.

2. تقویت مهارت‌های حرکتی 
انجام کارهایی مانند از برش، چسباندن، رنگ آمیزی و… در هنگام درست کردن کاردستی، به توسعه مهارت‌های حرکتی و قدت هماهنگی دست و چشم‌های کودک کمک می‌کند.

3. رشد و پرورش مهارت‌های ذهنی کودک و یادگیری او

درست کردن کاردستی کودکان را از نظر ذهنی فعال نگه می‌دارد و باعث می‌شود آن‌ها از یادگیری هیجان زده شوند.

4. تقویت اعتماد به نفس کودک

عموماً بچه‌ها پس از اتمام درست کردن کاردستی، احساس موفقیت می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند کاردستی خود را به همه نمایش دهند و از درست کردن آن، احساس افتخار می‌کنند. این عوامل باعث تقویت اعتماد به نفس کودک و اطمینان او به توانایی‌هایش می‌شود.

5. تقویت قدرت تمرکز و خلاقیت و  طیف وسیعی از مهارت‌های رشد کودک

6. تقویت پیوند و رابطه بین کودک با والدین و دوستان

7. شناسایی و یادگیری رنگ‌‌ها و اشکال مختلف و مهارت‌های پردازش بصری 

10 ایده جذاب و خلاقانه برای ساخت کاردستی کودک

1. ساخت بازی مارپیچ

درست کردن این کاردستی و بازی کردن با آن، به رشد ذهنی کودک و تقویت هماهنگی بین چشم و دست‌ها کمک می‌کند.

کاردستی کودک
کاردستی کودک-ساخت بازی مارپیچ

برای درست کردن این کاردستی، به درب یک جعبه مقوایی مانند جعبه کفش، کاغذ رنگی، چند عدد نی، یک عدد تیله، چسب و قیچی نیاز دارید.

برای شروع کافیست، سطح داخلی دربِ جعبه مقوایی را چسب زده و با کاغذ رنگی بپوشانید. سپس محل‌هایی که قرار است، نی‌ها را بچسبانید، با مداد علامت بزنید. نی‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و با کمک چسب، در محل‌های مناسب بچسبانید. از سمت دیواره‌ی دربِ جعبه مقوایی، سوراخی را برای ورود تیله ایجاد کنید. به همین راحتی می‌توانید این کاردستی را که حالت بازی فکری دارد، را همراه فرزندتان درست کنید.

کاردستی کودک
ایده کاردستی کودک-ساخت بازی مارپیچ

2. ایده ساخت کاردستی کودک با خوراکی‌ها و تهیه کوکی‌های عنکبوتی شکل

کاردستی‌های خوراکی، ایده جذابی برای ساخت کاردستی هستند و بچه‌ها از درست کردن‌ آن‌ها، بسیار خوشحال می‌شوند و اشتیاق زیادی برای خوردن این خوراکی‌ها دارند.

کاردستی کودک
ایده کاردستی خوراکی کودک

برای درست کردن این کاردستی خوراکی، به تعدادی بیسکویت دایره‌ای شکل، چوب شور، شکلات توپی شکل ریز، مقداری خامه و شکلات مارشمِلو نیاز دارد.

ابتدا روی سطح داخلی یک بیسکویت مقداری خامه یا بستنی قرار دهید و سپس چوب شورها را به دو قسمت تقسیم کنید و به صورت فاصله‌دار، مستقیماً روی لایه‌ی خامه‌ای قرار دهید. سپس تکه دوم بسکوییت را روی این قسمت قرار دهید و به کمک مقداری خامه،کرم یا مارشمِلو سفید و شکلات توپی شکل کاکائویی، چشم‌‌های عنکبوت را درست کنید. به همین راحتی کوکی‌های عنکبوتی شکل آماده هستند!

کاردستی کودک
ایده کاردستی خوراکی کودک

3. ساخت آویزهای جذاب و زیبای کاموایی

این کاردستی یک ایده خلاقانه برای ساخت آویزهای تزئینی است که می‌تواند در تزئیین دیوار اتاق کودک یا مدرسه مورد استفاده قرار گیرد.

کاردستی کودک
ایده خلاقانه کاردستی

برای درست کردن این کاردستی  و به کاموا، چوب بستنی، کاموا در رنگِ دلخواه و مختلف، سنگ‌های تزئینی و چسب نیاز دارید.

برای شروع دو عدد چوب بستنی را به صورت عمود بر هم قرار داده و در محل تلاقی ‌آن‌ها چب بزنید و بگذارید کاملا خشک شود. برای استحکام بیشتر می‌توانید از چسب چوب استفاده کنید.

سژس دو عدد نخ کاموا را در وسط چب های بستنی گره بزنید و مطابق شکل زیر، مراحل ژیچیدن کاموا به دور چوب را انجام دهید..

کاردستی کودک
ایده خلاقانه کاردستی.

4. ساخت خمیر اسلایم در خانه

خمیر اسلایم یا همان خمیر جادویی وسیله‌ای است که کودکان با استفاده از آن می‌توانند اشکال و اجسام دلخواه درست کنند. بازی با خمیر اسلایم باعث افزایش مهارت و خلاقیت کودکان و تخلیه‌ی فشارهای عصبی آن‌ها می‌شود. امروزه افراد بزرگسال نیز از این خمیرها برای کاهش استرس و فشار عصبی خود استفاده می‌کنند. در ادمه طرز تهیه خمیر اسلایم را در خانه آورده‌ایم. با استفاده از این دستور می‌توانید خبا ساده ترین مواد اولیه، خمیر اسلایم خود را در خانه بسازید و برای بازی و ساخت کاردستی در اختیار بچه‌ها قرار دهید.

کاردستی کودک
ساخت خمیر اسلایم در خانه

مواد و وسایل لازم برای درست کردن خمیر اسلایم در خانه:

  • 1/2 فنجان چسب چوب قابل شستشو (PVA)
  • 3 فنجان فوم اصلاح یا خمیر ریش
  • 1 قاشق غذاخوری آب نمک غلیظ
  • 1/2 قاشق غذاخوری جوش شیرین یا ارد ذزت
  • ‌رنگ خوراکی
  • وازلین نصف قاشق غذاخوری
  • کاسه شیشه‌ای

ابتدا چسب چوب را داخل کاسه بریزید و فوم اصلاح را به آن اضافه کنید. سپس وازلین و یا جوش شیرین یا آرد ذرت را داخل کاسه بریزید. همه مواد را به خوبی هم بزنید تا حالت یکنواختی پیدا کند. حالا رنگ خوراکی مورد نظرتان را به مقدار لازم داخل محتویات کاسه بریزید. ورز دادن خمیر را شروع کنید و تا جایی این کار را ادامه دهید تا خمیر به دست‌تان نچسبد. هرچه خمیر اسلایم را بیشتر ورز بدهید، حالت بهتری پیدا می کند و زیباتر می شود.

کاردستی کودک
ساخت خمیر اسلایم در خانه

اگر دوست داشته باشید، می توانید مقداری اکلیل را به خمیر اسلایم خود اضافه کنید و آن را ورز دهید تا اکلیل ها در همه جای آن پخش شود. بعد از ورز دادن اجازه دهید تا خمیر اسلایم نیم ساعت داخل کاسه استراحت کند و روی آن را با کیسه فریزر بپوشانید. بعد از استفاده و بازی با خمیر اسلایم حتما آن را درون یک ظرف در بسته قرار دهید. مدت زمان ماندگاری خمیرهای اسلایم 3 الی 4 ماه است.

5. ایده درست کردن کاردستی کودک با کامواهای رنگی به صورت تابلوی قلبی شکل 

قطعا از درست کردن این تابلوی رنگارنگ و جالب با بچه‌ها لذت برده و از نتیجه کارتان شگفت زده خواهید شد.

کاردستی کودک
کاردستی کودک – تابلوی قلبی شکل

برای درست کردن این کاردستی به یک تخته مسطح چوبی در اندازه دلخواه، تعدادی میخ، کامواهای رنگی، مداد و خط کش و چکش نیاز دارید.

برای پیاده سازی طرح این تابلو، به یک شابلون به شکل قلب نیاز دارید که می‌توانید آن را بر روی مقوا رسم کنید و یا پرینت بگیرید.

برای شروع، شابلون را بر روی تخته بچشبانید. سپس با کمک مداد و خط کش، دورتادور طرح شابلون و همچنین کناره‌های تخته چوبی را به فاصله یک یا دو سانتی‌متر، نقطه گذاری کنید.

با چکش میخ‌ها را در نقاط تعیین شده به روی تخته بکوبید و بعد از اتمام این کار، شابلون یا همان مقوای چسبیده شده روی تخته را بردارید حالا نخ یا کامواهای رنگی را با ترتیب دلخواه و سلیقه خودتان، در حد فاصل میخ‌ها گره بزنید.

کاردستی کودک
کاردستی کودک – تابلوی قلبی شکل

6. ساخت آویز یا جاکلیدی با مهره‌های پرلر (PERLER BEAD)

مهره‌های پرلر یکی از ابزارهای بسیار مناسب و در دسترس برای ساخت کاردستی کودک هستند. استفاده از مهره های پرلر و ساخت کاردستی با آن‌ها باعث افزایش دقت، تمرکز و خلاقیت کوک می‌شود.

کاردستی کودک
مهره‌های پرلر و ساخت کاردستی کودک

برای درست کردن این کاردستی به مهره‌های پرلر رنگی (PERLER BEAD) و قالب مهره‌های پرلز، انبرک کوچک و سَر یک جاکلیدی نیاز دارید.

کاردستی کودک
مهره‌های پرلر و ساخت کاردستی کودک

تهیه آویز یا جاکلیدی با استفاده از مهره‌های پرلر، کافیست مهره‌ها را با ترکیب رنگ دلخواه‌تان بر روی قالب انتخابی خود بچنید و پس از اتمام چینش مهره‌ها، یک اتوی داغ را به مدت یک دقیقه روی کار،بگذارید تا مهره‌ها به هم متصل شوند. در مرحله آخر، سَر یک جاکلیدی را به کار وصل کرده و از آن به عنوان آویز تزئینی استفاده کنید.

کاردستی کودک
مهره‌های پرلر و ساخت کاردستی کودک

مهره‌های پرلر اصل و باکیفیت را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی مالتینا و از طریق لینک زیر خریداری نمایید.

کاردستی کودک
مهره‌های پرلر و ساخت کاردستی کودک

7. درست کردن گلدان رنگی، ایده ساده و زیبا برای کاردستی کودک

فقط در مدت زمان نیم ساعت یا کمتر، شما می‌توانید یگ گلدان رنگی زیبا را با یک ظرف پلاستیکی استوانه‌ای که قرار است آن را دور بیندازید، بسازید.

کاردستی کودک
ایده ساده برای کاردستی کودک

برای درست کردن این کاردستی به چسب نواری طرح دار پهن و یک ظرف پلاستیکی استوانه‌ای شکل مانند قوطی دستمال مرطوب نیاز دارید. چسب‌های نواری طرح‌دار را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم تحریر یا خرازی تهیه کنید.

برای شروع کافیست چسب طرح دار خود را با دقت دورتا دور ظرف پلاستیکی استوانه‌ای بچسبانید، طوری که فضای خالی باقی نماند و همه‌ی قسمت‌های آن پوشانده شود. سپس برای تزئین، می‌توانید یک روبان پارچه‌ای را دور آن ببندید. به همین راحتی شما یک گلدان رنگی زیبا ساخته‌اید.

کاردستی کودک
ایده ساده برای کاردستی کودک

8. ساخت ماهی‌های رنگارنگ با بشقاب پلاستیکی

با استفاده از از بشقاب‌های یکبار مصرف می‌توان کاردستی‌های جالب و مختلفی درست کرد. درست کردن این بشقاب‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به افزایش قوه‌ی خلاقیت بچه‌ها کمک می‌کند.

کاردستی کودک
کاردستی کودک با بشقاب یکبار مصرف

برای ساخت این کاردستی به بشقاب‌های یکبار مصرف سفید رنگ، رنگ گواش، کاغذ رنگی، چسب، قیچی، چشم های آماده احتیاج دارید.

برای شروع تمام سطح بشقاب یکبار مصرف را  با رنگ دلخواه‌‌تان رنگ آمیزی کنید. البته می‌توانید طرح دلخواهی روی بشقاب‌ ایجاد کنید. سپس سایر قسمت‌های بدن ماهی را روی مقوا یا روی یک بشقاب پلاستیک دیگر بکشید و ببرید. با استفاده از چسب این قسمت‌ها را به بخش اصلی بدنه ماهی بچسبانید. برای چشم‌های ماهی می‌توانید از چشم‌های آماده عروسک سازی استفاده کنید یا با استفاده از مقوا، خودتان چشم‌ها را درست کنید.

کاردستی کودک
کاردستی کودک با بشقاب یکبار مصرف

9. ساخت کفشدوزک‌های بامزه و جذاب سنگی

یکی از کاردستی‌های جالبی که کودکان می‌توانند با استفاده از سنگ‌ها درست کنند، کفشدوزک‌های سنگی است. کفشدوزک‌های سنگی می‌توانند یک اکسسوری تزئینی بامزه، برای میز مطالعه، قفسه‌ها و کمد  بچه‌ها باشند.

کاردستی کودک
کفشدوزک‌های سنگی

برای ساخت این کاردستی به سنگ‌های صاف و مسطح و به شکل بیضی یا گرد، قلم موی رنگ آمیزی، رنگ گواش یا رنگ آکریلیک و مداد نیاز دارید.

ابتدا سنگ‌ها را خوب شسته و خشک کنید. سپس تمام سطح سنگ را با رنگ سفید رنگ کرده و اجازه دهید تا خشک شود. حالا با استفاده از مداد، سَر کفشدوزک، بال‌ها، خال‌های بدن و چشم و دهان کفشدوزک را بکشید و با استفاده از رنگ‌هایی که در اختیار دارید، این قسمت‌ها را رنگ کنید. برای خال‌های بدن و چشم‌های کفشدوزک، از رنگ سیاه استفاده کنید. البته می‌توانید طرح‌ِ حیوانات دیگری را هم روی سنگ‌ها بکشید و آن‌ها را مطابق سلیقه خود رنگ آمیزی کنید.

کاردستی کودک
کفشدوزک‌های سنگی

10. ساخت تابلوی نقاشی با رنگ آمیزی اثر انگشتی

یکی از انواع کاردستی‌های خلاقانه، ساخت تابلوهای نقاشی شده با اثر انگشت‌های کودکان است. در این نوع کاردستی ساده و در عین حال مبتکرانه، کودکان با استفاده از رنگ‌های مختلف، شروع به آفرینش یک طرح و اثر هنری می‌کنند. می‌توان این تابلوهای نقاشی را که به عنوان کاردستی توسط کودکان ساخته می‌شوند، در دیوار اتاق کودک یا مدرسه نصب کرد.

کاردستی کودک
کاردستی کودک – ساخت تابلوی نقاشی

برای ساخت این کاردستی به یک تخته چوبی سفید رنگ یا بوم نقاشی، رنگ آکریلیک یا گواش، مقوا، مداد، خط کش، ورق و چسب نواری نیاز دارید.

برای شروع ابتدا طرحی را که قصد دارید روی تابلو نقاشی ایجاد کنید را پرینت بگیرید یا روی یک مقوا بکشید و داخل آن را با قیچی خالی کنید. در واقع ابتدا باید یک شابلون از طرحی که برای تابلوی نقاشی‌تان در نظر گرفته‌اید، درست کنید. حالا این شابلون را از کناره‌ها و با استفاده از چسب نواری پهن، بر روی بوم نقاشی یا تخته چوبی، محکم بچسبانید.

انگشت‌تان را به رنگ مورد نظر آغشته کرده و در فضای داخل شابلون، انگشت بزنید. این کار را تا جایی که فضای خالی رنگ نشده در داخل فضای برش خورده شابلون باقی نمانده است، ادامه دهید. بعد از اتمام رنگ آمیزی، به مدت یک روز اجازه دهید تا رنگ‌ها خشک شوند. بعد از خشک شدن، شابلون را از روی بوم نقاشی جدا کنید. البته می‌توانید اطراف تابلوی نقاشی را با ماژیک یا گواش مشکی کادر بندی کرده یا نوشته و تاریخی به آن اضافه کنید.

کاردستی کودک
کاردستی کودک – ساخت تابلوی نقاشی

سخن پایانی

ساخت کاردستی و شرکت در فعالیت‌های هنری، در پرورش و رشد ذهنی کودک بسیار مهم و موثر است و کودکان را به بهره گیری از خلاقیت تشویق می‌کند. همچنین درست کردن کاردستی مزایای مثبت زیادی در تقویتِ ایده پردازی و قدرتِ تمرکز کودک دارد.

آموزش کاردستی کودک
آموزش کاردستی کودک

امیدواریم که با بکارگیری ایده‌های کاردستی کودک که در این مطلب ذکر شده است، تجربه جالب و خاطرانگیزی را از ساخت کاردستی در فرزندتان ایجاد کنید و در عین سرگرم کردن او، فرصت و لذتِ خلاقیت و یادگیری را در اختیار او قرار دهید.

اگر هر گونه دیدگاه، تجربه و ایده جذاب و خلاقانه‌ای در زمینه ساخت کاردستی کودک دارید، خواهشمندیم در بخش نظرات این نوشته، با ما و خوانندگان مالتینا به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید برای مطالعه مطالب مفید و کاربردی، به سایر بخش‌های وبلاگ مالتینا مراجعه کنید.

منبع: positivelysplendid.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

پخت شیرینی خانگی مخصوص کودکان

معرفی ویتامین های مورد نیاز کودکان که ۱۰۰% در رشد آن ها موثر است

تربیت کودک | چگونه داستان خوانی به رشد شخصیتی کودک کمک میکند؟

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024