بهبود مهارت‌های سئو اینستاگرام می‌تواند موجب افزایش دسترسی‌پذیری، مشارکت و بازدید اینستاگرام شما شود. واقعیت این است که بسیاری از تکنیک‌هایی که برای بهینه‌سازی سئو در وب مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند برای بهبود محتوا و افزایش بازدید اینستاگرام نیز بکار روند. 

از هشتگ گرفته تا آلت تکست (متن جایگزین)، در این مقاله از مالتینا بلاگ توضیح خواهیم داد که چگونه ذهنیت سئو در اینستاگرام را در نظر بگیرید و چگونه این موضوع می‌تواند موجب افزایش بازدید اینستاگرام شما شود. به علاوه، ویژگی جدید اینستاگرام یعنی «جستجوی کلمه کلیدی» که هم‌اکنون در شش کشور در حال ارزیابی است را معرفی خواهیم کرد. 

اینستاگرام جستجوی کلمه کلیدی جدید را معرفی می‌کند که نیازی به هشتگ ندارد!

در اواسط نوامبر، اینستاگرام اعلام کرد که کاربران انگلیسی زبان در شش کشور از جمله ایالات متحده، ایرلند، انگلستان و کانادا اکنون می‌توانند محتوای موردنظر خود در پلتفرم اینستاگرام را به جای هشتگ با استفاده از کلمه کلیدی جستجو کنند. 

پیش از این، شما تنها می‌توانستید این کار را برای یافتن پروفایل‌های اینستاگرام بر اساس کلمه کلیدی بکار رفته در نام، نام کاربری یا بیو اینستاگرام انجام دهید. 

با این وجود، اکنون اینستاگرام این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند که از کلمات کلیدی برای جستجوی محتوا و پست‌ها نیز استفاده کنند. 

به عنوان مثال، اگر شما «گیاه زبان مادرشوهر» را جستجو کنید(البته به انگلیسی)، اینستاگرام چند توصیه که شامل این کلمه کلیدی هستند را در نتایج جستجو به نمایش می‌گذارد. 

با کلیک کردن بر روی یکی از آن‌ها، وارد صفحه‌ای می‌شوید که دارای پست‌های مرتبط با این کلمه کلیدی و سایر کلمات کلیدی مرتبط در بالای صفحه است. 

اینستاگرام جستجوی کلمه کلیدی جدید را معرفی می‌کند که نیازی به هشتگ ندارد!

اینستاگرام ادعا می‌کند که این ویژگی چندین فاکتور از جمله نوع محتوا، کپشن‌ها، زمان پست شدن آن محتوا و غیره را برای به نمایش گذاشتن نتایج مرتبط در نظر می‌گیرد. همچنین، از یادگیری ماشین به منظور یافتن باکیفیت‌ترین محتوای مرتبط با جستجوی شما استفاده می‌کند. 

این ویژگی جدید چه معنایی برای افزایش ویو اینستاگرام شما دارد؟

اساسا‍ً، فرصت‌های بیشتری برای افزایش بازدید اینستاگرام در قسمت نتایج به وجود آمده است!

اگر بتوانید پست‌های اینستاگرام خود را برای کلمات کلیدی مرتبط مختلفی بهینه‌سازی کنید (با نوشتن کپشن‌های توصیفی از قبیل متن جایگزین و غیره)، آن‌ها ممکن است در نتایج جستجوی کلمه کلیدی ظاهر شوند. بنابراین، بهینه‌سازی سئو اینستاگرام بیش از هر چیزی اهمیت دارد!

به خاطر داشته باشید که اینستاگرام تنها نتایج جستجو را به طور همزمان برای تعداد محدودی از کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، جستجوی «نیمکت قرمز» هیچ نتیجه‌ای را برای کلمه کلیدی به نمایش نمی‌گذارد. 

به عبارت دیگر، اگر «نیمکت» را جستجو کنید، اینستاگرام نتایجی برای «نیمکت»، «نیمکت تمرین»، «نیمکت استراحت» و غیره را به نمایش می‌گذارد. 

اگر یکی از این نتایج را در نظر بگیرید و آن را به جستجوی اینستاگرام متصل کنید، شما حتی می‌توانید نتایج دقیق‌تری را به منظور محدود کردن گزینه‌های پیش‌رو به دست آورید. 

همچنین به خاطر داشته باشید که در حال حاضر می توانید از این ویژگی برای جستجوی پست‌های اینستاگرام و نه ریلزها، استوری‌ها و غیره استفاده کنید. 

این ویژگی جدید، اهمیت فزاینده سئو در اینستاگرام را نشان می‌دهد که در نهایت موجب بهینه‌سازی محتوا به منظور افزایش بازدید اینستاگرام می‌شود. 

در ادامه، ۶ راهکار قطعی برای افزایش بازدید اینستاگرام به کمک سئو ارائه می‌شود.

نکته شماره ۱ سئو اینستاگرام: پروفایل اینستاگرام را برای جستجو بهینه‌سازی کنید

به عنوان بخشی از صفحه اکسپلور، جستجوی اینستاگرام راهنمای هر حساب اینستاگرام در این اپلیکیشن است. 

همانند وقتی که یک عبارت جستجو را در گوگل تایپ می‌کنید، شما می‌توانید از نوار جستجوی بالای صفحه‌ی اکسپلور برای یافتن و کشف حساب‌ها، هشتگ‌ها و لوکیشن‌ها استفاده کنید. 

اما اینستاگرام چگونه تصمیم می‌گیرد که کدام نتایج جستجو را نشان دهد؟

به گفته اینستاگرام، نتایج جستجویی که شما مشاهده می‌کنید، بر اساس فاکتورهای مختلفی است. از جمله این فاکتورها می‌توان به تعداد دنبال‌کنندگان، پیج‌های مرتبط و عکس‌ها و ویدیوهایی که در اینستاگرام می‌پسندید، اشاره کرد. 

اما این نتایج بر اساس جستجوها نیز هستند!

نکته شماره 1 سئو اینستاگرام: پروفایل اینستاگرام را برای جستجو بهینه‌سازی کنید

درست مانند گوگل، زمانی که کلمه کلیدی را در اینستاگرام جستجو می‌کنید؛ اینستاگرام میلیون‌ها حساب کاربری را برای یافتن مفیدترین و مرتبط‌‌ترین نتایجی که به دنبالش هستید، جستجو می‌کند. حساب‌هایی که شامل آن کلمه کلیدی هستند. 

بنابراین، کاملاً امکان‌پذیر است که برای کلمات کلیدی خاصی در جستجوی اینستاگرام ظاهر شوید. کافی است پروفایل خود را برای آن کلمات کلیدی بهینه‌سازی کنید. در ادامه، نحوه انجام این کار را بررسی می‌کنیم:

نام و نام کاربری

در صورتی که می‌خواهید برای کلمه کلیدی مانند «شمع» رتبه‌بندی شوید، بهتر است تا آن کلمه کلیدی را با نام و نام کاربری خود ترکیب کنید. هر دو در اینستاگرام قابل جستجو هستند. 

البته، این همیشه کارساز نیست؛ به خصوص، زمانی که نوبت به نام کاربری می‌رسد. 

به عنوان مثال، شرکت شمع‌سازی Otherland را در نظر بگیرید. نام کاربری اینستاگرام آن‌ها (Otherland@) شامل کلمه کلیدی شمع نیست. این موضوع در مورد نام کاربری lululemon نیز صادق است که هیچ ارتباطی با لباس ورزشی یوگا ندارد. 

خوشبختانه، فیلد نام در بیو اینستاگرام نیز قابل جستجو است و می‌توان آن را کاملاً شخصی‌سازی و از نام کاربری جدا کرد. بنابراین، شما می‌توانید آن را به کلماتی که بیانگر پروفایل اینستاگرام یا کسب و کارتان هستند، تغییر دهید. 

این بهترین روش برای افزایش شانس ظاهر شدن در بالای نتایج هنگامی که فردی کلمات کلیدی هدف شما را جستجو می‌کند، است. 

به منظور تغییر فیلد نام در پروفایل اینستاگرام، وارد پروفایل خود شوید و بر روی «ویرایش پروفایل» کلیک کنید. 

بیو اینستاگرام

همانند فیلد نام، بیو نیز باید با کلمات کلیدی برند و کسب و کارتان بهینه‌سازی شود. 

شما حتی می‌توانید برای افزایش شانس ظاهر شدن نه تنها در نتایج جستجو برای حساب‌های کاربری بلکه زمانی که فرد هشتگی را جستجو می‌کند، از هشتگ‌های قابل کلیک در بیو خود استفاده نمایید. 

توجه کنید که برند سلامت و زیبایی Globe چگونه از کلمات کلیدی مانند ابرغذا، سلامت و زیبایی در خط اول بیو خود استفاده کرده است. 

این فقط یک روش عالی برای آگاهی‌رسانی در مورد برند برای دنبال‌کنندگان جدید نیست. اینستاگرام همچنین بیوهای مختلف را جستجو می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد هر بیو کسب کند. 

نکته شماره ۲ سئو اینستاگرام: کپشن‌های توصیفی بنویسید

در حالی که پست‌های اینستاگرام تنها از طریق هشتگ‌ها و تگ‌های لوکیشن قابل جستجو هستند، روش‌های دیگری برای افزایش بازدید اینستاگرام در صفحه اکسپلور نیز وجود دارد. به عنوان مثال، نوشتن کپشن‌های مرتبط و توصیفی. 

اما پیش از آن که به چگونگی آن بپردازیم، کمی در رابطه با نحوه عملکرد صفحه اکسپلور صحبت می‌کنیم. 

همانند فید اینستاگرام شما، اینستاگرام دارای یک الگوریتم صفحه اکسپلور است که به طور مستمر از رفتارهای شما در این اپلیکیشن به منظور تعیین محتوایی که از آن لذت می‌برید، یادگیری می‌شود. مانند حساب‌های کاربری که دنبال می‌کنید یا پست‌هایی که می‌پسندید و در رابطه با آن‌ها نظر می‌دهید. 

به همین دلیل است که صفحه اکسپلور شما کاملاً با صفحه اکسپلور دوستتان تفاوت دارد. این صفحه به طور خاص به آنچه که شما تاکنون در اینستاگرام به آن علاقه نشان داده‌اید، اختصاص می‌یابد. همچنین، فاکتورهای دیگری از قبیل حساب‌هایی که دنبال می‌کنید، لوکیشن شما و آخرین محتوایی که پست کرده‌اید نیز دخیل هستند. 

اما این موضوع چه ارتباطی با کپشن‌ها دارد؟

اینستاگرام اخیراً نشان داده است که چگونه از ماشین یادگیری برای تعیین این که کدام محتوا در صفحه اکسپلور ظاهر شود، استفاده می‌کند. جای تعجبی ندارد که ما متوجه شدیم که آن بیش از آن که بر جستجوی تک تک پست‌ها متمرکز باشد، مرتبط‌ترین حساب‌های کاربری بر اساس علایق فردی را شناسایی می‌کند. 

 به عبارت دیگر، اگر شما به هنر لاته علاقه نشان داده‌اید، اینستاگرام آن را به عنوان نشانه‌ای برای ارائه محتوای بیشتر از حساب‌هایی که اغلب در این رابطه پست می‌گذارند، در نظر می‌گیرد. 

اما اینستاگرام از کجا متوجه می‌شود که یک حساب کاربری در رابطه با هنر لاته یا هر موضوع مرتبط دیگری است؟

به گفته اینستاگرام، آن‌ها حساب‌های کاربری مشابه را به کمک روش یادگیری ماشین به نام درون‌سازی یا تعبیه کلمه شناسایی می‌کنند. 

اساساً این بدان معنی است که اینستاگرام برای تعیین میزان ارتباط یک حساب به حساب کاربری دیگر به کلمات کلیدی بکار رفته در حساب‌ها نگاه می‌کند. در حالی که برخی از این کلمات کلیدی برگرفته از نام، نام کاربری و بیو است (همانطور که در بخش‌های قبلی بدان اشاره شد)، کپشن‌هایی که می‌نویسید نیز در این موضوع دخیل هستند. 

به عبارت دیگر، زمانی که کپشنی می‌نویسید که توصیفی از کسب و کار یا صنعت شماست، اینستاگرام آن را در نظر می‌گیرد و شما را به حساب‌های کاربری مشابه متصل می‌کند. 

این توضیح نسبتاً ساده‌ای از نحوه استفاده اینستاگرام از هوش مصنوعی برای انتخاب محتوای صفحه اکسپلور شما است. اما نکته اصلی این است که با استفاده از کلمات کلیدی توصیفی و مرتبط در کپشن اینستاگرام، به احتمال زیاد در صفحه اکسپلور کاربرانی ظاهر می‌شوید که پیش از این به موضوعات مرتبط به آن کلمات کلیدی علاقه نشان داده‌اند. 

نکته شماره ۳ سئو اینستاگرام: هشتگ‌ها را به همان اندازه کلمات کلیدی مهم در نظر بگیرید

استفاده از هشتگ‌های مرتبط و هدفمند در پست‌ها و استوری‌ها همچنان یکی از بهترین روش‌ها به منظور افزایش بازدید اینستاگرام به شمار می‌رود. این موضوع می‌تواند به مشارکت بیشتر، تعداد دنبال‌کنندگان بیشتر و مشتریان جدید برای کسب و کارتان منجر شود. 

برای مقایسه، تاثیری که هشتگ‌ها بر افزایش بازدید اینستاگرام دارند، شبیه به بهبود سئو توسط کلمات کلیدی است. 

اگر سعی می‌کنید که برای یک کلمه کلیدی در گوگل رتبه‌بندی شوید، لازم است تا محتوایی تولید که برای کلمه کلیدی در وبلاگ یا وبسایتتان بهینه شده است. به غیر از این، دیگران چگونه می‌توانند شمار را پیدا کنند؟

این موضوع در مورد هشتگ‌های اینستاگرام نیز صادق است. 

اگر یک حساب اینستاگرام عمومی دارید و یک هشتگ به پست اضافه می‌کنید، آن پست در صفحه نتایج مرتبط با آن هشتگ ظاهر می‌شود. 

از آنجایی که هشتگ‌ها به منظور کشف محتوای جدید بکار می‌روند، استفاده از هشتگ‌های درست می‌تواند شما را در برابر مخاطب هدف قرار دهد. حتی اگر این مخاطب تاکنون با شما ارتباط برقرار نکرده است. 

نکته شماره 3 سئو اینستاگرام: هشتگ‌ها را به همان اندازه کلمات کلیدی مهم در نظر بگیرید

اما هشتگ‌ها کاربردهایی فراتر از افزایش بازدید اینستاگرام دارد. شما می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد انجمن، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، راه‌اندازی کمپین‌ها و جستجوی مخاطب استفاده کنید. 

به همین دلیل، داشتن یک یک استراتژی هشتگ مناسب بسیار اهمیت دارد. بدون داشتن آن، شما شانس خود برای افزایش بازدید اینستاگرام را از دست می‌دهید. ما از هشتگ‌ها مرتبط کپشن‌ها و اولین نظرات پست‌ها، استوری‌ها و غیره استفاده می‌کنیم. 

آنچه که شما نمی‌بینید، تمام کارهای پشت صحنه برای سازماندهی هشتگ‌ها، یافتن هشتگ‌های جدید و ردیابی عملکرد آن‌ها است. این مهم‌ترین بخش از موفقیت استراتژی شما است!

استراتژی هشتگ اینستاگرام شما لازم نیست پیچیده باشد. آنچه اهمیت دارد این است که تلاش‌های خود را ردیابی کنید تا ببینید کدام استراتژی موفقیت‌آمیز است. 

نکته چهارم سئو اینستاگرام: متن جایگزین خود را ایجاد کنید

متن جایگزین اینستاگرام، ویژگی است که به شما امکان نوشتن متن جایگزین را می‌دهد. در نتیجه، شما می‌توانید توضیح بهتری را به عکس‌های خود اضافه کنید. 

در حالی که این ویژگی عمدتاً برای کاربران اینستاگرامی طراحی شده است که دارای مشکل بینایی هستند، برای سئو نیز کاربرد دارد. 

در حال حاضر، اینستاگرام متن جایگزین خودکار را تولید می‌کند تا بتوانید توضیح عکس‌ها را از طریق اسکرین ریدر (خواننده روی صفحه) بشنوید. 

این ویژگی از فناوری تشخیص اشیا به منظور ایجاد توضیح اشیا برای اسکرین ریدر استفاده می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید هنگام جستجو، فهرستی از مواردی که عکس‌ها ممکن است داشته باشند را بشنوید. 

شما همچنین می‌توانید متن جایگزین سفارشی هنگام بارگذاری عکس به منظور ایجاد یک توصیف واضح‌تر از پستتان ایجاد کنید. برای این کار کافی است:

  • برای دیدن و ویرایش متن جایگزین برای یک عکس پیش از پست آن در اینستاگرام، تنظیمات پیشرفته در پایین صفحه را کلیک کنید. 
  • سپس، بر روی نوشتن متن جایگزین کلیک کنید. 
  • اکنون، به راحتی متن جایگزین خود را در قسمت مشخص شده بنویسید. 

برای تغییر متن جایگزین یک عکس پس از پست کردن آن در اینستاگرام کافی است:

  • عکس موردنظر را انتخاب کنید، بر روی علامت سه نقطه و سپس ویرایش ضربه بزنید. 
  • سپس، دکمه ویرایش متن جایگزین در پایین سمت راست را کلیک کنید. 
  • اکنون، به راحتی متن جایگزین خود را در قسمت مشخص شده بنویسید. 

نکته پنجم سئو اینستاگرام: تگ‌گذاری کنید

تاکنون بیان کردیم که پروفایل و محتوای اینستاگرام را برای جستجو، بهینه کنیم. اما فاکتور دیگری برای افزایش بازدید اینستاگرام وجود دارد: تگ‌ها و منشن‌ها. 

اگرچه کنترل آن‌ها در اینستاگرام سخت‌تر است، تگ‌ها و منشن‌ها شبیه به بک‌لینک‌ها در وب هستند. 

زمانی که فردی حساب شما را در پست یا استوری خود تگ می‌کند، کاربران دیگری که آن پست را می‌بینند، می‌توانند بر پروفایل شما کلیک کنند. این یک روش عالی برای افزایش بازدید اینستاگرام است. 

چندین روش به منظور افزایش شانس خود برای تگ شدن در پست‌های دیگران وجود دارد. اما تاکنون موثرترین روش، تولید محتوایی است که دیگران آن را به اشتراک می‌گذارند. 

نکته پنجم سئو اینستاگرام: تگ‌گذاری کنید

به عنوان مثال، یک ترند محبوب سال ۲۰۲۰، به اشتراک‌گذاری پست‌های اینستاگرامی دیگر کاربران در استوری خود بود. پست‌های این چنینی به استیکرهای قابل کلیک تبدیل می‌شوند و لینک مستقیم را به پست اینستاگرام اصلی ایجاد می‌کنند. 

به علاوه، نام کاربری پست‌کننده اصلی کاملاً مشخص است که برای اعتباربخشی به محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) عالی است. 

تگ و منشن شدن نیز مانند رای اعتماد است. آن‌ها به اینستاگرام نشان می‌دهند که محتوای شما باارزش است و دیگران بدان علاقه دارند. بنابراین، می‌تواند به افزایش بازدید اینستاگرام شما کمک کند. 

اگر بتوانید روشی برای گرفتن تگ‌ها و منشن‌های بیشتر در اینستاگرام پیدا کنید، قدر خواهید بود ترافیک بیشتری برای محتوا و پروفایل اینستاگرام خود کسب کنید. 

نکته ششم سئو اینستاگرام: تعداد ریچ اینستاگرام خود را ردیابی کنید

آیا نمی‌دانید که تلاش‌های شما در زمینه سئو اینستاگرام موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر؟ وقت آن رسیده که از اینستاگرام آنالیتیک استفاده کنید. 

هنگامی که حساب کاربری خود را به حساب تجاری اینستاگرام به‌روزرسانی می‌کنید، شما می‌توانید از قابلیت اینسایت این پلتفرم برای یادگیری بیشتر در مورد دنبال‌کنندگان و افرادی که با کسب و کار شما در تعامل هستند، استفاده کنید.

به منظور دیدن اینسایت یک پست، آن پست را در اینستاگرام باز کنید و بر دکمه view اینسایت‌ها در پایین کلیک کنید. اکنون به قسمت Discovery بروید. 

در اینجا، مجموعه‌ای از اینسایت‌هایی در مورد تعداد افرادی که محتوای شما را دیده‌اند و کجا آن را پیدا کرده‌اند، خواهید دید از جمله فیدها، هشتگ‌ها، صفحه اکسپلور و غیره (مانند به اشتراک‌گذاری‌ها، ذخیره‌ها، تگ‌ها، منشن‌ها و اعلان‌ها). 

با استفاده از داده، شما به سرعت متوجه می‌شوید که محتوای تا چه حد بهینه شده است. 

روش دیگر برای بررسی، اینسایت‌های اینستاگرام است که به طور مستقیم از پروفایل شما قابل دستیابی است. 

نکته ششم سئو اینستاگرام: تعداد ریچ اینستاگرام خود را ردیابی کنید

در بخش Activity، داده‌های مربوط به Discovery (از جمله ریچ و ایمپرشن در هفته گذشته) و Interaction را پیدا خواهید کرد که تعداد بازدیدها از پروفایلتان را نشان می‌دهد. 

اگر به دنبال اینسایت‌های بیشتری هستید، شاید بخواهید اینستاگرام آنالیتیک Later را بررسی کنید. این ابزار تمام متریک‌های اینستاگرامی که می‌خواهید و دوست دارید، به همراه داده‌های بیشتر را به صورت یک رابطه ساده و آسان برای دسکتاپ در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین، با استفاده از این ابزار می‌توانید آنالیتیک استوری‌های اینستاگرام را به جای ۲ هفته، تا سه ماه داشته باشید.  

این کار مشخص کردن ترندها در محتوا و حساب کاربری اینستاگرام شما را بسیار ساده‌تر می‌کند. 

سخن پایانی

واقعاً به نفع شما خواهد شد اگر هنگام بهینه‌سازی حساب خود به منظور افزایش بازدید اینستاگرام، سئو اینستاگرام را در نظر بگیرید. نه تنها بسیاری از مفاهیم سئو در اینستاگرام نیز کاربرد دارند (از جمله بهینه‌سازی کلمات کلیدی و پروفایل) بلکه آن می‌تواند به شما در ایجاد یک استراتژی محتوا سازمان‌‌یافته و مناسب کمک کند. 

لینک منبع: later.com