کات استیون یکی از خواننده‌های دهه ۶۰  انگلستان است که با ساخت و اجرای آهنگ “The First Cut is the Deepest”، “اولین برش، عمیق‌ترین است”، به شهرت زیادی دست یافت. در ادامه همراه با وبلاگ مالتینا نگاهی به زندگینامه وی انداخته و از ماجرای جالب مسلمان شدن او نیز مطلع گردید.

زندگینامه کات استیون

کات استیون در ۲۱ ماه ژوئیه سال ۱۹۴۸ میلادی در شهر لندن به دنیا آمد. او سومین و کوچکترین فرزند خانواده بود. پدرش یونانی و مادر او سوئدی بود. والدین وی به شغل رستوران‌داری مشغول بودند و کات نیز در آن جا ساعت ها پشت پیانو نشسته و نواختن آن را آموخت. در سن هشت سالگی کات بود که پدر و مادرش از یکدیگر طلاق گرفته، اما همچنان در کنار هم به زندگی ادامه دادند. حتی در آشفتگی بالای خانوادگی، مرد جوان استعدادهای طبیعی خود را نشان می‌داد. در سال ۱۹۶۳ و در سن ۱۵ سالگی، که گروه بیتلز غوغا به پا کرده بودند، کات پدرش را متقاعد ساخت که برای او یک گیتار بخرد. او عاشق گیتارش شده و شروع به نواختن آهنگ‌های خود کرد.

کات استیون

کات استیون خواننده و نوازنده انگلیسی

در ژوئیه سال ۱۹۶۴، او که در کالج هنری هامرسمیث مشغول به تحصیل بود، نخستین موسیقی محل خود را در Black Horse، ساخت. این اجرا به طور غیررسمی صورت گرفت، اما بدعتی عالی برای کات محسوب می‌شد.

در سال ۱۹۶۸، وی به بیماری سل مبتلا شده و برای چندین ماه در بیمارستان بستری گشته و دوران درمان و مراقبت سختی را طی کرد. این دوران باعث شد که تحولات عمیقی در روح وی صورت گرفته و مراقبه درونی در او آغاز شود. پس از بهبودی کات استیون جهان را با دیدگاه جدیدی نگریسته و دنیایش به نوعی تغییر کرده بود. صدای او صمیمی‌تر شده و اشعار او نیز ظرافت بیشتری به خود گرفته بودند.

در همین دوران بود که آهنگ The First Cut is the Deepest را منتشر ساخته و این آهنگ توانست رتبه ۱۸ را در جدول تک آهنگ‌های انگلستان به دست بیاورد.

کات استیون

کات استیون در حال اجرای قطعه Wild World

یک سال بعد، در سن ۱۸ سالگی، او اجرایی همراه با Decca Records داشت و نخستین آلبوم خود را منتشر نمود. تک آهنگ “Wild Wolrd” در سال ۱۹۷۰ میلادی، از وی یک ستاره ساخت. پس از آن نیز آهنگ‌های “I Love My Dog” و “Here Comes My Baby” به ترتیب به شهرت رسیدند.

اگر چه کات در مذهب ارتدوکس یونانی بزرگ می‌شد، اما والدین تصمیم گرفتند که او را به یک مدرسه کاتولیک رومی بفرستند.

همین طور بخوانید: ۲۰ سلبریتی معروف که به دست فراموشی سپرده شدند

ماجرای مسلمان شدن کات استیون

در حوالی سال ۱۹۷۵ میلادی بود که او در حین شنا کردن در ساحل مالیبو، نزدیک بود کاملا غرق شود. روبرو شدن با مرگ قریب الوقوع، او را به حالتی غریب فرو برده و در همان لحظه با خدای خود پیمان بست که اگر او را از مرگ و غرق شدن رهایی دهد، زندگی خود را وقف عبادت و ستایش خداوند کند. به گفته خود استیون، موجی او را به سمت ساحل برد و گویی خداوند به دعاهایش پاسخ داده بود. خیلی زود پس از آن دست و پنجه نرم کردن با مرگ، برادر استیون، یک جلد کتاب قرآن به عنوان هدیه تولدش، به وی داد. این کتاب تاثیر عمیقی بر نوازنده مشهور گذاشت.

او که حین مطالعه قرآن مجید، انس زیادی با داستان زندگی حضرت یوسف و سرگذشت وی گرفته بود، در سال ۱۹۷۷ میلادی، نام خود را از کات به یوسف تغییر داد و به اسلام گروید. همراه با روی آوردن به اسلام، او دیگر موسیقی سکولار و غیرمذهبی اجرا و ضبط نکرد.

در سپتامبر سال ۱۹۷۹ میلادی، استیو با فوزیه علی ازدواج کرد و یک مدرسه اسلامی نزدیک به لندن افتتاح نمود. او برای چند سال زندگی خود را وقف خانواده و ایمان خود به خداوند و دین اسلام نمود و تا اواخر دهه ۸۰ هیچ موزیکی منتشر نساخت.

کات استیون در میانسالی

کات استیون در میانسالی

در سال ۱۹۹۰ میلادی، یوسف و همسرش فوزیه، در پاسخ به درگیری‌های ویرانگر در بالکان، موسسه خیریه Small Kindness را تاسیس کردند. این موسسه بر نیازهای یتیمان، بیوه‌ها و خانواده‌های آن‌ها تمرکز داشت. در این دوران وی ضبط‌های مذهبی خود را با برچسب “کوه نور” شروع کرد و به زندگی پیامبر خاتم پرداخت. همین طور او تعدادی سی دی برای کودکان در جهان اسلام از جمله A is for Allah and I Look I See را منتشر ساخت.

در اواسط دهه ۹۰، استیون شروع به انتشار آلبوم سخنرانی‌های معنوی و موسیقی با مضمون اسلامی کرد. البته به دلایل حمایت از برخی گروه‌های مذهبی، برای مدتی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته و از ورود وی به ایالات متحده جلوگیری به عمل آمد.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ آلبوم برتر موسیقی متن بازی‌های ویدئویی که نباید از دست دهید

بازگشت به موسیقی

در سال ۲۰۰۴ میلادی وی به ضبط موسیقی غیرمذهبی بازگشت. او در آن سال، او با رونان کیتینگ، خوانند پاپ ایرلندی، یک کنسرت به نفع خیریه برای پناهجویان دارفور در سالن رویال آلبرت لندن اجرا کرد. در سال ۲۰۰۵ میلادی، وی به عنوان ترانه سرای سال معرفی شد و توسط انجمن آهنگسازان، نویسندگان و ناشران آمریکایی، برای آهنگ سال ۱۹۶۷ با عنوان The First Cut is the Deepest جایزه گرفت.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، وی آلبوم جدید خود به نام “An Other Cup” را منتشر ساخت. در همان سال او جایزه ASCAP دیگری را برای موسیقی The First Cut is the Deepest را دریافت کرد و در کنسرت جایزه صلح نوبل، به عنوان فعال اجتماعی، حضور افتخاری داشت.

علی رغم رابطه منفی که او همیشه با مطبوعات و رسانه‌ها داشت، آوازه شهرت وی در دو طرف اقیانوس اطلس پیچیده شد. در سال ۲۰۰۷ میلادی، به خاطر تلاش‌های او در جهت افزایش تفاهم بین فرهنگ های اسلامی و غربی، جایزه ECHO و دکترای افتخاری دانشگر اکستر به کات اهدا شد.

او به زندگی مشترک خود با همسر خویش ادامه داده و دارای ۵ فرزند است. آن ها همچنان در شهر لندن ساکن بوده و زندگی می‌کنند.

کات استیون

یوسف در پیری

کلام آخر

زندگینامه کات استیون سراسر فراز و نشیب است و حین دنبال کردن سرگذشت وی می‌خوانیم که چطور ماجرای زندگی، او را از یک کودک کاتولیک، به مسلمانی واقعی تبدیل ساخت. شما چه نظری درباره سرگذشت این هنرمند دارید؟

منابع: liveabout ، catstevens ، biography