زردچوبه که به آن زعفران هندی یا ادویهٔ طلایی هم گفته می‌شود، گیاهی کشیده و بلند است که در آسیا و آمریکای مرکزی رشد می‌کند. زدچوبه‌ای که در قفسهٔ کابینت آشپزخانه‌های‌مان پیدا می‌شود، گرفته شده از ریشهٔ این گیاه است. رنگ زرد و شادی که زردچوبهٔ فرآوری شده دارد، باعث شده در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف جهان از آن استفاده کنند. جالب است که بدانید زردچوبه، مادهٔ اصلی ادویه کاری است. کپسول، قرص، چای و عصاره‌های زردچوبه به صورت تجاری در دسترس همهٔ مردم قرار دارند. کورکومین (Curcumin) ماده‌ای تاثیرگذار در زردچوبه است، که خواص بیولوژیکی قدرتمندی دارد.

اما زردچوبه چه تاثیری بر بدن‌مان می‌گذارد؟ در پاسخ باید بگوییم، تاثیرات بسیار زیادی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید! اگر شما هم برای دانستن خواص زرد چوبه کنجکاو شده‌اید، در ادامه‌ٔ این مقاله با ما همراه باشید. زیرا قصد داریم ۲۰ خاصیت شگفت انگیز آن را که بر دیابت، اگزما، سلامت قلب و کاهش دردهای مزمن تاثیر دارد با هم بررسی کنیم.

خواص زردچوبه

زردچوبه - turmeric-powder

 مبارزه با التهاب

این ریشهٔ زرد رنگ از عجایب طبیعت است. علاوه بر اینکه از زرد چوبه برای خوش رنگ و خوش طعم شدن غذا استفاده می‌شود. از هزاران سال پیش تا به امروز در کشورهای آسیایی، از این ماده به دلیل رنگ و خاصیت دارویی آن استفاده می‌کردند. این گیاه با زنجبیل از یک خانواده است. تاثیرگذارترین مادهٔ موجود در زردچوبه کورکومین(Curcumin) است، که در فهرست خواص درمانی زردچوبه مانند طلا می‌درخشد.

برای دستیابی به جزئیات بیش‌تر دربارهٔ این گیاه به جوی مک کارتی، متخصص سرشناس تغذیه و بنیان‌گذار وبسایت  سلامت جوی مراجعه کردیم. او می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اثرات مفید زردچوبه، درمان التهابات است. مشخص شده که التهابات مزمن یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، آرتروز، بیماری‌های قلبی عروقی و … است. در یک تحقیق معلوم شد که کورکومین خواص ضدالتهابی زیادی دارد، به طوری که با داروهای شیمیایی ضد التهابی برابری می‌کند».

در مالتینا بخوانید:

خواص زنجبیل و مواجهه با دنیای سلامتی و خوشمزگی

سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

یکی دیگر از خواص زردچوبه آنتی‌ اکسیدان‌های آن است. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از ابتلای بدن به سرطان جلوگیری می‌کنند. کورکومین که قبلا دربارهٔ آن صحبت کردیم، خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم دارد. مطالعات نشان داده‌اند که این ماده در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و تقویت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی، تاثیر چشمگیری دارد.

 بهبود خلق و خو با زردچوبه

امیدهایی مبنی بر تاثیر زردچوبه، بر تنظیم خلق و خوی انسان وجود دارد. دانشمندان در تحقیقی، در سال ۲۰۱۴ اثربخشی کورکومین را با یک داروی ضد افسردگی معروف به نام فلوکستین آزمایش کردند. در این آزمایش به افراد مبتلا به افسردگی، هزار میلی گرم کورکومین یا ۲۰ میلی گرم فلوکستین بصورت جداگانه یا ترکیبی داده می‌شد. سر انجام مشخص شد که، مصرف هزار میلی گرم کورکومین می‌تواند به اندازهٔ فلوکستین در درمان افسردگی مؤثر باشد.

 بهبود رنگ چهره

 زردچوبه درصورت استفاده موضعی، می‌تواند باعث درخشندگی و روشنی پوست‌های چرب شود. اما مشکل این کار زرد شدن پوست صورت‌تان است. برای جلوگیری از زرد شدن پوست می‌توانید از محصولات موجود در بازار که حاوی عصاره زردچوبه هستند استفاده کنید. در انتهای این مقاله محصولات تهیه شده از زردچوبه را به شما معرفی خواهیم کرد.

زردچوبه - turmeric-powder ۱

تنظیم قند خون

 تاثیرات زردچوبه در متعادل کردن قند خون، باعث شده گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو باشد. این ماده باعث کاهش قند خون و مبارزه با مقاومت انسولینی می‌شود. یکی از راه‌های خوشمزه برای استفاده از زردچوبه، ترکیب آن با نوشیدنی‌ها و غذاست. همیشه به دنبال زردچوبهٔ مرغوب و تازه باشید.

 کمک به کاهش دردهای مفصلی

قبلا گفتیم که زردچوبه خاصیت فوق‌العاده‌ای در کاهش التهابات دارد. بنابراین جای تعجبی نیست که بدانیم، استفاده از این ادویه باعث کاهش درد مفاصل هم می‌شود. تحقیقی که در یک مجلهٔ پزشکی منتشر شد، خبر استفادهٔ ۱۰۷ فرد مبتلا به آرتروز زانو از کورکومین برای تسکین دردشان را اعلام کرد. محققان دریافتند که مصرف زردچوبه به دلیل وجود کورکومین در آن، تاثیری مشابه با داروهای شیمیایی مانند ایبوپروفن دارد.

 سم زدایی از بدن

سموم بدن بطور طبیعی از آن دفع می‌شوند، البته بیش‌تر به کمک کبد.زردچوبه باعث کمک به اندام بدن در دفع طبیعی سموم می‌شود. زردچوبه این کار را با روان کردن صفرا انجام می‌دهد و باعث می‌شود صفرا آزادانه از طریق روده‌ها دفع شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن باعث محافظت آن، در برابر حملهٔ میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شود. مشخص شده که مصرف زردچوبه باعث تقویت سلول‌های ایمنی بدن می‌شود. در غذاهای‌تان از زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید. فلفل سیاه باعث جذب بهتر کورکومین می‌شود.

کاهش سطح هورمون کورتیزول

کورتیزول به عنوان هورمون استرس هم شناخته می‌شود. این هورمون تاثیرات منفی گسترده‌ای در بدن دارد. از جملهٔ این تاثیرات می‌توان ابتلا به افسردگی و چاقی را اشاره کرد. طبق یک نشریه منتشر شده در ژورنال مربوط به اختلالات خلق و خو، کورکومین می‌تواند باعث کاهش سطح کورتیزول در بدن شود. ضمنا این ماده، سطح انتقال‌ دهنده‌های مثبت عصبی مثل سروتونین را بالا می‌برد.

در مالتینا بخوانید:

انواع سوپ های لذیذی که در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می شوند!

زردچوبه و محافظت بدن در برابر سرطان

تحقیقات دانشمندان تاثیرات امیدبخشی از مصرف زردچوبه بر روی سرطان نشان می‌دهد. در یک آزمایش بالینی بر روی ۲۵ فرد دارای سلول‌های سرطانی، مادهٔ کورکومین را به بدن این افراد وارد کردند. دانشمندان دریافتند که این ماده می‌تواند سلول‌های مستعد را از ابتلا به سرطان باز دارد.

تحقیق کوچک‌تری که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، مشخص کرد که مصرف زیاد کورکومین خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش می‌دهد. تحقیقات بیش‌تری برای اثبات درمان یا جلوگیری از سرطان به کمک مصرف زردچوبه نیاز است.

زردچوبه

 کمک به کاهش سطح کلسترول خون

از اوایل دههٔ ۹۰ میلادی، دانشمندان در حال بررسی اثرات زردچوبه بر کلسترول بد خون یا همان LDL هستند. طبق مطالعات مشخص شد که، مادهٔ کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند میزان دفع LDL را از کبد بالا برده و باعث کاهش جذب آن در روده شود.

 درمان چاقی با کمک زردچوبه

در حال حاضر ورزش و تغذیهٔ سالم، بهترین راه برای حفظ چربی سالم بدن است. اما محققان کره‌ای معتقدند، ممکن است زردچوبه راه حل سوم باشد. طبق مطالعات در سال ۲۰۱۵، آنها این احتمال را می‌دهند که مصرف زردچوبه ترکیب چربی‌های سلولی را تغییر دهد. ضمنا ممکن است که تاثیرات ضدالتهابی کورکومین،با اثرات ضد چاقی آن مرتبط باشد.

بهبود سلامت قلب و عروق

یکی دیگر از خواص برجستهٔ زردچوبه، کمک آن به بهبود وضعیت قلبی عروقی است. تحقیقی که سال ۲۰۱۲ در یک مجلهٔ مطالعاتی تغذیه منتشر شد، مشخص کرد که مصرف کورکومین در زنان یائسه تاثیری مانند ورزش سطح متوسط را دارد و می‌تواند در بهبود عملکرد عروق آنها مؤثر باشد. در تحقیقی دیگر مشخص شد که مصرف کورکومین موجود در زردچوبه همراه با ورزش می‌تواند، تاثیرات کهولت سن را در حد چشمگیری کاهش دهد.

تسکین سیستم گوارش بدن

در طب سنتی چین و طب آیورودا (Ayurvedic ) که مختص به کشور هند است، همواره از زردچوبه بخاطر خواص آن در کمک به هضم غذا و کاهش گاز‌های معده به عنوان یک دارو استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد که ریشهٔ این حرکت علمی است. در یک تحقیق کنترل شده مشخص شد که، مصرف زردچوبه باعث کاهش نفخ و گاز معدهٔ افراد مبتلا به سو‌ٔهاضمه می‌شود. هرچند، هشدارهایی مبنی بر احتمال افزایش اسید معده بر اثر مصرف زیاد زردچوبه داده شده است.

تقویت حافظه با مصرف زردچوبه

مطمئنا اعلام نتایج این تحقیقات هنوز زود است. اما برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه می‌تواند، باعث کاهش التهابات عصبی در مغز شود که مرتبط با بیماری آلزایمر هستند. ضمنا، در همان مطالعه مشخص شد که کورکومین می‌تواند مغز را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. این تحقیقات نیاز به یک مقیاس جهانی و بزرگ‌تر برای اثبات دارد، اما امیدوار کننده به نظر می‌رسند.

زردچوبه

کمک به کاهش فشار خون

زردچوبه یک مادهٔ طبیعی رقیق کننده خون است. کورکومین موجود در آن قابلیت باز کردن شریان‌ها را دارد. از آن جایی که این ماده رگ‌های خونی را شل می‌کند، احتمال دارد خطرات فشار خون بالا را کاهش دهد. خواص ضد التهابی زردچوبه هم ممکن است به عملکرد مثبت قلب و عروق کمک کند. این مسأله به نوبهٔ خود باعث کمک به حفظ جریان سالم خون می‌شود. لازم است بدانید، تعداد کمی از افراد به کورکومین حساسیت دارند و درصورت مصرف آن خطر خونریزی در این افراد افزایش پیدا می‌کند.

خواب بهتر با مصرف زردچوبه

هفت الی هشت ساعت خوابیدن اهمیت فراوانی برای سلامتی دارد. کمبود خواب می‌تواند همه چیز را از هورمون‌ها گرفته تا اشتها به هم بریزد. یک مطالعه که بر روی حیوانات انجام شد مشخص کرد، مصرف کورکومین در موش‌هایی که ۷۲ ساعت از خوابیدن محروم بوده‌اند علائم کمبود خواب آنها را کاهش داده است.

خاصیت ضد عفونتی زردچوبه

مطالعات گسترده انجام شده در مورد فواید زردچوبه بر سلامت انسان نشان داده است که، این ماده دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچ است. ضمنا استفاده از آن باعث ضد عفونی شدن محل بریدگی و سوختگی می‌شود. در تحقیقی که سال ۲۰۰۱ انجام شد، قابلیت این ماده را در بهبود زخم‌ها مشخص کرد. در صورت ایجاد خراش و بریدگی‌های جزئی، ساختن خمیر زردچوبه به کمک آب می‌تواند یک درمان سریع خانگی باشد.

بیش‌تر بخوانید:

سیاه دانه و اطلاعاتی درباره آن که هیچ کس به شما نمی گوید.

درمان طبیعی سردرد

علت ابتلا به میگرن التهاب رگ‌های خونی در مغز است. همانطور که بارها گفتیم کورکومین موجود در زردچوبه، خاصیت ضد التهابی دارد. به کمک این خاصیت، احتمال کاهش علائم میگرن با مصرف زردچوبه وجود دارد.

بهبود حساسیت و اگزمای پوستی

اگزما با التهابات مزمن مرتبط است. افراد مبتلا به اگزما از پوست خشک و خارش‌های آن رنج می‌برند. تا به امروز آزمایشات مختلفی بر روی دو بیماری اگزما و پسوریازیس  (که یک بیماری پوستی) انجام شده و در این آزمایشات نتایج مثبتی بر اثر مصرف کورکومین ثبت شده است. مطالعات دیگری هم انجام شده که نشان می‌دهد، استعمال کورکومین به صورت موضعی به سلامت پوست منجر می‌شود.

زردچوبه

معرفی محصولات درباره زردچوبه

در ادامهٔ این مقاله قصد معرفی چند محصول بی‌نظیر را داریم. این محصولات از عصاره زردچوبه تهیه شده‌اند و هیچ رنگ و بویی ندارند. برای تهیهٔ آنها کافیست به وبسایت مالتینا (واسط بین خریداران ایرانی و فروشگاه آمازون آمریکا) مراجعه کنید.

کپسول‌های ژلاتینی حاوی کورکومین (Turmeric Curcumin C3)

زردچوبه - Turmeric Curcumin C3

زردچوبه - لینک خرید

  • حاوی کورکومین خالص زردچوبه به میزان ۹۵٪ در هر کپسول.
  • تهیه شده با عصاره تازهٔ نارگیل و فلفل سیاه برای جذب بهتر.
  • بدون مواد افزودنی غیر مجاز مثل رنگ‌های مصنوعی و نگهدارنده‌ها.

کپسول‌های ژلاتینی حاوی کورکومین و بایوپرین (Turmeric Curcumin with Bioperine )

زردچوبه - Turmeric Curcumin with Bioperine
زردچوبه - لینک خرید
  • حاوی ۹۵٪ کورکومین که ۱۵۰۰ میلی گرم از این محصول را تشکیل داده و با فلفل سیاه برای جذب بهتر و سریع‌تر ترکیب شده‌ است.
  • یک محصول خالص و بدون مواد نگهدارنده‌ای همچون شکر، گلوتن، روغن سویا و طعم دهنده‌های مصنوعی.
  • تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا.

پودر زردچوبهٔ کاملا ارگانیک (Organic Turmeric Root Powder)

زردچوبه - Organic Turmeric Root Powder

زردچوبه - لینک خرید

  • حاوی پودر زردچوبهٔ تازه برداشت شده در هند و کاملا ارگانیک است.
  • حاوی مقادیر فراوانی از کورکومین که خواص درمانی بسیاری از جمله درمان درد مفاصل دارد.
  • کیفیت عالی و قیمت مناسب این محصول باعث شده گزینه‌ای عالی برای سبد غذایی شما عزیزان باشد.

تمامی این محصولات را می‌توانید از وبسایت مالتینا تهیه کنید. ضمنا برای خواندن مطالب جذاب و متنوع دیگر حتما به وبلاگ مالتینا سر بزنید. اگر درباره مصرف زردچوبه در غذاهای و پیش‌غذاهای خاصی تجربه دارید هم حتما در قسمت نظرات، این موضوع را با ما در میان بگذارید. منتظرتان هستیم!

منبع: besthealthmag