چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که از این پس تمامی خریدهای اینترنتی تنها با رمز یکبار مصرف صورت خواهد گرفت. طبق اعلام بانک مرکزی از اول دی ماه امسال، رمز یکبار مصرف که به آن رمز پویا هم گفته می‌شود، اجباری است و بدون فعال بودن این سیستم شما نمی‌توانید هیچ خرید اینترنتی انجام دهید.

شاید سوال های زیادی برای شما هم پیش آمده باشد که اصلا رمز یکبار مصرف چیست و چگونه کار می‌کند؟ یا اینکه چگونه باید آن را فعال کنیم؟ و استفاده از آن چگونه است؟ در این مطلب می‌خواهیم تمامی جوانب رمز یکبار مصرف یا رمز پویا را بررسی کنیم. همچنین در اینجا شما با نحوه دریافت رمز یکبار مصرف از تمامی بانک‌ها آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

از اول دی ماه تمامی خریدهای اینترنتی با رمز یکبار مصرف انجام خواهد شد!

حضور فناوري‌هاي الكترونيكي مانند تلفن، رايانه، اينترنت، پست الكترونيكي، تلفن همراه، پيامك، نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، اپليكيشن‌هاي تلفن همراه و … در زندگي انسان، شيوه‌هاي استفاده از خدمات عمومي و محصولات شركت‌ها را تغيير داده و واژه‌هاي جديدي را به فرهنگ لغات ما افزوده است.

يكي از اين واژه‌ها، كلمه‌ي «الكترونيكي» است كه اگر با مفهومي ديگر تركيب شود، عبارتي را ايجاد مي‌كند كه منظور از آن، نمونه الكترونيكي از آن مفهوم يا شيوه‌ي الكترونيكي اجراي يك كار است. مثلاً: پرونده الكترونيكي بيمار، دولت الكترونيكي، تجارت الكترونيكي، امضاي الكترونيكي، قبض الكترونيكي آب و نظاير آن.

بانکداری الکترونیکی

بانكداري الكترونيكي نیز شيوه‌اي از بانكداري شامل خدمات مختلف بانكي است كه با استفاده از آن، مشتري در تمامي ساعات شبانه‌روز و بدون حضور فيزيكي در شعب بانك، مي‌تواند از طريق درگاه‌هاي مختلف نظير پايانه فروش، اينترنت، خودپرداز، تلفن ثابت، تلفن همراه و … و با استفاده از سرويس‌هاي امن الكترونيكي كه بانك در اختيار او قرار مي‌دهد، از خدمات بانكي استفاده نمايد.

اينترنت بانك، همراه‌بانك، تلفن‌بانك، دستگاه‌هاي خودپرداز، پايانه‌هاي فروش، كدهاي USSD‌ و ساير فناوري‌هاي مشابه، ابزارهایی هستند كه در كنار هم، امكان ارائه خدمات بانكداري الكترونيكي را فراهم مي‌كنند. اما برای استفاده ایمن و مطمئن از تک‌تک این ابزارها لازم است از رمز عبور استفاده کنیم. رمزهای عبوری که اگر در چگونگی انتخاب و استفاده از آن‌ها دقت نکنیم، ما را دچار دردسرهای بزرگی می‌کنند و حتی ممکن است دارایی و پس‌انداز خود را به راحتی از دست بدهیم.

در این مطلب با مفهوم رمز عبور یکبار مصرف (یا اصطلاحا یک‌ بار رمز) آشنا می‌شوید. رمز عبوری که دغدغه‌های شما در استفاده از بانکداری الکترونیکی و خرید اینترنتی را رفع خواهد کرد و روشی نوین برای حفظ امنیت شما در فضای اینترنت محسوب می‌شود.

چرا استفاده از رمزهای ثابت را توصیه نمی‌كنيم؟

رمز otp

محافظت از رمز عبور توسط كاربر، يكي از دغدغه‌هايي است كه همواره درباره امنيت اينترنت‌بانك وجود دارد. ممكن است به دليل سهل‌انگاري ما، افراد بزهكار به رمز عبورمان دسترسي پيدا كرده و از حساب ما سوء استفاده كنند. به همين دليل توصيه می‌کنیم كه هيچ‌گاه رمز خود را در اختيار ديگران قرار ندهيد، آن را در جايي ننويسيد و در موبايل خود نيز ذخيره نكنيد؛ چرا كه بهترين و امن‌ترين مكان براي ذخيره كردن رمز، حافظه شماست.

اما شرايطي را در نظر بگيريد كه رمز خود را حفظ كرده‌ايد اما مجبور هستيد در مكان‌هاي عمومي و از طريق رايانه‌هاي يك كافي‌نت به اينترنت‌بانك خود وارد شويد. در اين حالت چه تضميني وجود دارد كه از اطلاعات شما سوء استفاده نشود؟

البته لازم نيست نگران باشيد چون انديشمندان و متخصصان حوزه امنيت اطلاعات، به اين موضوع هم فكر كرده‌اند و راه‌حل مناسبي براي افرادي كه نمي‌توانند رمز عبور خود را حفظ كنند يا مواقع اضطراري مانند مثال قبل، يافته‌اند. منظور ما رمز يك‌بارمصرف (یکبار رمز) است كه آن را به اختصار، OTP مي‌ناميم.

اوایل سال ۱۳۹۸ شمسی در اخبار اعلام شد که بانک‌ها موظف هستند استفاده از رمز عبور یکبار مصرف را برای کاربران سامانه‌های الکترونیکی خود (اینترنت‌بانک و همراه‌بانک و …) اجباری اعلام کنند به نحوی که کاربر نتواند با استفاده از رمز ثابت به حساب کاربری بانکی خود وارد شود و حتما نیاز به رمز یکبار مصرف داشته باشد. این ابلاغیه بسیار مهم به دلیل ارتقای امنیت فضای بانکداری الکترونیکی و به منظور حفظ سرمایه مشتریان انجام گرفته است.

رمز یک‌بار مصرف (OTP) یا One Time Password چیست؟

یکبار رمز otp

رمز پویا (dynamic password) یا رمز یک بار مصرف ((one-time password (OTP) یک نوع رمز عبور (Password) است که تنها برای یک تراکنش یا ورود به سیستم معتبر است. به زبان ساده تنها یک بار می‌توانید از آن استفاده کنید. رمز پویا نقطه مقابل رمز ثابت است.

رمز يك‌بارمصرف يا OTP، كلمه عبور متغيري است كه در هر مرتبه ورود كاربر به سامانه بانكداري اينترنتي، به صورت آني و بي‌قاعده (Random) توليد شده و پس از خروج كاربر از اينترنت‌بانك، منقضي مي‌شود. به همين دليل، اين رمز را نمي‌توان حدس زد و حتي اگر رمز يك‌بارمصرف شما به دست افراد خطاكار بيفتد، نمي‌توانند از آن استفاده كنند چرا كه اين رمز ثابت نيست و پس از يك‌بار استفاده توسط شما، ديگر اعتبار ندارد.

با اين شيوه، امنيت ورود به سامانه اينترنت‌بانك تقويت مي‌شود. همچنين از رمز‌هاي يك‌بار مصرف براي انجام تراكنش‌هاي مالي در اينترنت‌بانك نيز استفاده مي‌شود به اين شكل كه براي انجام هر تراكنش، به يك رمز جديد نياز خواهيد داشت. اين‌كه چه تراكنش‌هايي را مي‌توان با OTP انجام داد به سياست‌گذاري بانك شما مربوط است و ممكن است از بانكي به بانك ديگر متفاوت باشد.

روش­‌های دسترسی کاربر به رمز یکبار مصرف

تلفن همراه: در ابتدا شماره تلفن همراه کاربر دریافت می­‌شود و پس از اعتبارسنجی در سیستم ثبت می­‌گردد. در مواردی که نیاز به وارد کردن رمز باشد، از طریق ارسال پیامک به تلفن همراه کاربر ارسال می­‌شود. در حال حاضر، این روش با توجه به گسترش تلفن­‌های هوشمند و استفاده از اپلیکیشن­‌های موبایلی، متداول‌­ترین راه برای ارسال رمز یک بار مصرف به کاربر است.

چاپ روی کاغذ: در این روش با توجه به نیاز کاربر و برای یک دوره زمانی معین (مثلا یک ماه) رمز یک بار مصرف تولید و بر روی کاغذ چاپ می­‌کنند و در اختیار کاربر قرار می­‌دهند. این روش به دلیل خطر دسترسی و افشا توسط افراد غیرمجاز از امنیت لازم برخوردار نیست و استفاده چندانی از آن نمی­‌شود.

سخت افزار اضافی: در این روش، رمز یکبار مصرف با استفاده از یک سخت افزار مستقل از سیستم و بدون نیاز به اینترنت یا شبکه دسترسی تولید می­‌شود. برخی از بانک­‌ها یا شرکت‌­های تجاری این دستگاه را در اختیار مشتریان خود قرار می­‌دهند تا هر جا که نیاز به وارد کردن رمز است، از آن استفاده نمایند. به این سخت افزار، دستگاه رمز یاب نیز گفته می­شود.

روش فعال­سازی رمز یکبار مصرف در بانک‌های مختلف

۱- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک پارسیان

برای فعال­سازی رمز دوم یک بار مصرف برای کارت­‌های نقدی پارسیان، در ابتدا همراه بانک پارسیان را دریافت و نصب نمایید. همچنین با مراجعه به بانک پارسیان مطمئن شوید که تلفن همراه شما در سیستم ثبت شده است. سپس به یکی از خودپردازهای بانک پارسیان مراجعه کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. منوی عملیات رمز را انتخاب کنید.
  2. ثبت نام رمز یکبار مصرف
  3. یک رمز ۸ رقمی وارد کنید (توجه کنید که این رمز برای فعال سازی رمز یکبار مصرف الزامی است. پس آن را در جایی نوشته یا در حافظه نگه دارید).
  4. یک کد فعال سازی رمز پویا برای شما از طریق پیامک ارسال می‌شود.

فعال‌سازی رمز پویا بانک پارسیان

سپس همراه بانک خود را باز کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به منوی اصلی بروید.
  2. به منوی رمز یکبار مصرف بروید.
  3. روی گزینه ثبت قرار بگیرید.
  4. سپس شماره کارت و کدی برای شما پیامک شده را در این قسمت وارد کنید.
  5. عملیات را تایید کنید.

تا به اینجا فعال سازی رمز پویا انجام شده است. برای دریافت رمز یکبار مصرف می‌توانید از موبایل بانک خود استفاده کنید. از منوی اصلی به منوی رمز یکبار مصرف بروید و سپس صدور رمز یکبار مصرف را انتخاب کنید. سپس شماره کارت مورد نظر خود را وارد کنید و رمز ۸ رقمی که در خودپرداز وارد کرده بودید را بنویسید.

سپس رمز یکبار مصرف به شما نشان داده می‌شود. توجه کنید که رمز یکبار مصرف تنها به مدت ۶۰ ثانیه معتبر است و پس از گذشت این زمان باید رمز دیگری را دریافت کنید. همچنین تاریخ و ساعت تلفن همراه خود را درست تنظیم کنید تا در کار این سیستم اختلالی به وجود نیاید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به بانک پارسیان مراجعه کنید یا راهنمایی آنلاین آنها را بخوانید.

فعال‌سازی رمز پویا بانک پارسیان 2

۲- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک ملت

بانک ملت برای استفاده از رمز پویا سامانه مخصوصی طراحی کرده است. “سامانه رمز نگار ملت” سامانه‌ای است که به شما در دریافت رمز یکبار مصرف کمک می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت این سامانه و اپلیکیشن به شعب بانک ملت مراجعه کرده و آن را دریافت کنید. همچنین توجه کنید که رمزهای تولید شده توسط این سامانه تنها ۶۰ ثانیه معتبر هستند. برای فعال سازی رمز یکبار مصرف و کار با اپلیکیشن مراحل زیر را دنبال کنید.

نحوه‌ی فعال‌سازی رمز یکبار مصرف و استفاده از اپلیکیشن رمز نگار ملت

به بانک مراجعه کرده و اپلیکیشن “سامانه رمز نگار ملت” را دریافت کنید.

سپس به یکی از خودپردازهای بانک ملت بروید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به منوی رمز کارت بروید.
  2. گزینه فعال سازی رمز پویا را انتخاب کنید.
  3. خودپرداز به شما شماره تلفن همراهی را نشان می‌دهد که نیاز است آنها را تایید کنید. در صورت صحیح بودن شماره، گزینه تایید را بزنید.
  4. سپس کد فعال سازی برای شما ارسال می‌شود.

سپس وارد اپلیکیشن “سامانه رمز نگار ملت” شوید و کد فعال سازی که برای شما ارسال شده است را در اپلیکیشن وارد کنید.

در این مرحله باید رمز اپلیکیشن خود را تنظیم کنید یا تغییر دهید.

سپس، کارت‌های خود را به سامانه “سامانه رمز نگار ملت” وارد کنید تا بتواند شما را شناسایی کند.

پس از این عملیات، می‌توانید به راحتی رمز یکبار مصرف خود را از اپلیکیشن “سامانه رمز نگار ملت” دریافت کنید.

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف و استفاده از اپلیکیشن رمز نگار ملت 1

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف و استفاده از اپلیکیشن رمز نگار ملت 2

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف و استفاده از اپلیکیشن رمز نگار ملت 3

توجه کنید که بانک ملت روش دیگری هم در نظر گرفته است. اگر شما به اپلیکیشن بانک ملت دسترسی نداشته باشید چطور؟ آیا نمی‌توانید از رمز یکبار مصرف استفاده کنید؟

بانک ملت به صورت پیامکی هم می‌تواند این عملیات را انجام دهد. برای کسانی که گوشی هوشمند ندارند این مورد بسیار مناسب است. برای فعال سازی پیامک رمز یکبار مصرف مراحل زیر را طی کنید.

نحوه‌ی فعال‌سازی و استفاده از نسخه‌ی پیامکی سامانه‌ی رمزنگار ملت

به یکی از خودپردازهای بانک ملت مراجعه کرده و عملیات زیر را انجام دهید:

  1. به منوی تغییر رمز بروید.
  2. فعال سازی رمز پویا را انتخاب کنید.
  3. فعال سازی سامانه رمز نگار ملت – نسخه پیامکی را انتخاب کنید.

پس از این عملیات، پیامکی از طرف بانک مبنی بر فعال سازی رمز یکبار مصرف دریافت می‌کنید. سپس باید ۴ رقم آخر شماره کارت خود را به شماره ۳۰۰۰۳۳۰۳ پیام کنید.

استفاده از نسخه‌ی پیامکی سامانه‌ی رمزنگار ملت 1

استفاده از نسخه‌ی پیامکی سامانه‌ی رمزنگار ملت 2

استفاده از نسخه‌ی پیامکی سامانه‌ی رمزنگار ملت 3

به شما تبریک می‌گویم، رمز یکبار مصرف شما فعال شده است. از هم اکنون می‌توانید از طریق پیامک رمز یکبار مصرف دریافت کنید و آن را برای خریدهای اینترنتی به کار بگیرید.

۳- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک ملی

برای فعال‌سازی رمز پویا در بانک ملی می‌بایست از اپلیکیشن ۶۰ این بانک استفاده کنید. این اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید و iOS موجود است. در ابتدا اپلیکیشن ۶۰ را دانلود کنید و در تلفن هوشمند خود نصب کنید. پس از ورود به اپلیکیشن روی تصویر ‌رمز یکبار مصرف کلیک کنید و عملیات نصب را ادامه دهید. سپس شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا برای شما پیامک حاوی کد فعال‌سازی ارسال شود. با وارد کردن کد فعال‌سازی در اپلیکیشن، ثبت‌نام تکمیل می‌شود. پس از نصب اپلیکیشن از طریق مراجعه به یکی از روش‌های زیر می‌توانید فرآیند فعال‌سازی رمز پویا را کامل کنید:

  • سامانه‌ بام
  • دستگاه‌های کیوسک
  • دستگاه‌های خودپرداز

در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم:

روش فعال‌سازی با استفاده از سامانه‌ بام

پس از نصب اپلیکیشن ۶۰ بانک ملی ایران و فعال‌سازی آن، نرم‌افزار رمزبان این بانک را نیز دریافت کنید و در تلفن همراه خود نصب کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

۱- وارد سامانه‌ بام شوید و گزینه “فعال‌سازی ‌رمز یکبار مصرف کارت” از منوی آن انتخاب کنید.

۲- شماره کارت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۳- اطلاعات کارت را وارد کنید.

۴- نوع رمز مورد نظر خود (اول یا دوم) را انتخاب کنید.

۵- سپس دکمه‌ دریافت کد را انتخاب کنید.

۶- در پایان، در سامانه در «بخش دریافتی از دستگاه» کد نمایش داده شده را وارد کنید و کد پیامک شده برای تلفن همراه خود را در «بخش دریافتی از پیامک» در برنامه‌ی ۶۰ وارد کنید.

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از سامانه‌ بام 1

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از سامانه‌ بام 2

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از سامانه‌ بام 3

روش فعال‌سازی با استفاده از کیوسک و CASHLESS

پس از نصب اپلیکیشن ۶۰ بانک ملی ایران و فعال‌سازی آن، نرم‌افزار رمزبان این بانک را نیز دریافت کنید و در تلفن همراه خود نصب کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

۱- کارت خود را در دستگاه بکشید.

۲- سرویس تغییر رمز را انتخاب کنید.

۳- یکی از گزینه‌های «فعال‌سازی رمز اول یک ‌بار مصرف» یا « فعال‌سازی رمز دوم یک ‌بار مصرف» را انتخاب کنید.

۴- شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

۵- بعد از وارد کردن رمز کارت به دستگاه، پیام موفقیت آمیز بودن عملیات روی دستگاه نشان داده می‌شود. سپس بخش اول توکن روی رسید چاپ می‌شود و بخش دوم آن برای کاربر پیامک می‌شود. در پایان می‌توانید وارد نرم‌افزار رمزبان تلفن همراه و وارد منوی اتصال کارت شوید.

در قسمت اول، توکن دریافت شده از رسید دستگاه و در قسمت دوم، بخش دوم توکن که از طریق پیامک ارسال شده را وارد کنید. برای دریافت ‌رمز یکبار مصرف دوم نیز می‌توانید به همین روش عمل کنید و برای غیر فعال‌سازی نیز کافی است از منوی اولیه «غیر فعال‌سازی رمز اول یک ‌بار مصرف» یا «غیر فعال‌سازی رمز دوم یک بار مصرف» را انتخاب کنید.

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از کیوسک 1

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از کیوسک 2
فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از کیوسک 3

روش فعال‌سازی با استفاده از دستگاه خودپرداز

۱- به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی مراجعه کنید و گزینه‌ عملیات رمز را انتخاب کنید.

۲- یکی از گزینه‌های «فعال‌سازی ‌رمز یکبار مصرف اول» یا «فعال‌سازی ‌رمز یکبار مصرف دوم» را انتخاب کنید.

۳- پس از وارد نمودن شماره تلفن همراه و در صورت مغایرت نداشتن با شماره‌ ثبت شده در سیستم، پیامکی حاوی بخش اول و دوم توکن پیامک شده و روی رسید کاغذی چاپ می‌شود.

۴- با ورود به برنامه‌ی ۶۰ و انتخاب گزینه‌ی اتصال کارت، توکن دریافت شده را وارد کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که با فعال‌سازی ‌رمز یکبار مصرف دوم، رمز دوم ثابت غیرفعال می‌شود. برای غیرفعال کردن ‌رمز یکبار مصرف دوم کافی است پس از وارد کردن کارت به خودپرداز، گزینه «غیر فعال‌سازی ‌رمز یکبار مصرف دوم» را انتخاب کنید.

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از دستگاه خودپرداز 1

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف با استفاده از دستگاه خودپرداز 2

مشتریانی که تلفن همراه  هوشمند ندارند چگونه می‌توانند رمز دوم پویا دریافت کنند؟

افرادی که تلفن همراه هوشمند ندارند هم می‌توانند از کد دستوری و بدون نیاز به اینترنت، رمز دوم پویا دریافت کنند؛ برای این منظور در ابتدا باید کد دستوری #۶۰*۷۳۷* را در تلفن همراه خود وارد کنند. پس از به پایان رساندن مراحل ثبت نام برای آنها کد فعال‌سازی ارسال می‌شود. پس از آن کافی است تنها یک بار به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی مراجعه کنید و با انتخاب عملیات رمز، وارد منوی فعال‌سازی ‌رمز یکبار مصرف دوم شوید و مشخصات لازم را وارد کنید. توجه داشته باشید، در این روش نیز رمز پویای دریافت شده تنها ۶۰ ثانیه اعتبار دارد.

۴- روش فعال‌سازی رمز دوم پویا بانک سامان

به دو روش حضوری و غیر حضوری (از طریق نت بانک) امکان فعال‌سازی رمز دوم پویا برای مشتریان این بانک وجود دارد.

روش فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق نت بانک

  1. به سایت بانک سامان به نشانی اینترنتیsb24.com مراجعه کنید و اپلیکیشن رمزینه را از قسمت اپلیکیشن‌های سامان دریافت و در تلفن همراه خود نصب کنید.
  2. به نت بانک سامان به نشانی اینترنتی https://ib.sb24.com وارد شوید.
  3. منوی «مدیریت کارت» در نت بانک را انتخاب کنید.
  4. گزینه‌ی «فعال‌‌سازی رمز دوم یک بار مصرف کارت» در نت بانک را انتخاب کنید.
  5. کارت مورد نظر خود که قصد فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف برای آن را دارید، انتخاب کنید.
  6. دکمه‌ی «فعال‌سازی برنامک» را انتخاب کنید. در مرحله‌ی نت بانک یک کد QR نمایش می‌دهد. ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا ادامه عملیات را به ‌صورت زیر انجام دهید.
  7. وارد اپلیکیشن رمزینه شوید و یک رمز ۶ رقمی برای آن انتخاب و وارد کنید. در حفظ و نگه‌داری این رمز کوشا باشید زیرا از این پس ورود شما به اپلیکیشن رمزینه با استفاده از این رمز خواهد بود.
  8. گزینه‌ «فعال‌سازی رمز دوم کارت» در اپلیکیشن رمزینه را انتخاب کنید.
  9. گزینه‌ی اسکن کد تصویری را انتخاب کنید.
  10. تصویر نمایش داده شده روی صفحه‌ی نمایش خود را اسکن کنید.
  11. دوباره کد ۶ رقمی رمزینه و سپس کد چهار رقمی که به تلفن همراه شما ارسال می‌شود را وارد کنید. توجه کنید این کد چهار رقمی به شماره موبایلی که در بانک معرفی و در سیستم نرم‌افزاری بانک درج شده است ارسال می‌شود.

به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • پس از نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن رمزینه، استفاده از آن و تولید ‌رمز یکبار مصرف، بدون نیاز به اینترنت قابل انجام خواهد بود.
  • پس از فعال‌سازی رمز دوم یک بار مصرف کارت، باز هم می‌توانید از رمز ثابت دوم کارت خود نیز استفاده کنید. برای غیرفعال کردن رمز ثابت دوم کارت می‌بایست به شعب بانک مراجعه کنید.
  • مشتریانی که امکان استفاده از نت بانک برای فعال‌سازی رمز دوم پویا کارت خود را ندارند، می‌توانند پس از نصب این برنامه روی تلفن همراه خود، به یکی از شعب بانک سامان مراجعه و آن را فعال کنند.

۵- روش فعال‌سازی رمز دوم پویا بانک پاسارگاد

با مراجعه به بانکداری مجازی یا موبایل بانک می‌توانید رمز دوم یک بار مصرف بانک پاسارگاد را فعال‌سازی کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

بانکداری مجازی

وارد قسمت کارت شوید

در کارت‌های من و در ستون عملیات گزینه … را انتخاب کنید

«مدیریت نوع رمز دوم» و تایید رمز دوم یک‌ بار مصرف به‌ عنوان نوع رمز دوم کارت برای کارت مورد نظر خود را انتخاب  کنید.

موبایل بانک (همراه بانک)

وارد قسمت کارت شوید

بخش رمز پویا را انتخاب کنید

“آیکون فعال‌سازی” را انتخاب کنید. توجه داشته باشید، پس از فعال‌سازی آیکون مربوطه به رنگ سبز تغییر می‌کند.

توجه داشته باشید، از قسمت مسیر زیر در موبایل بانک نیز می‌توانید، رمز پویا را فعال‌سازی کنید:

  سایر – عملیات کارت – گزینه‌ی فعال/غیرفعال‌سازی ‌رمز یکبار مصرف کارت – فعال کردن گزینه‌ ‌رمز یکبار مصرف برای کارت مورد نظر.

پس از فعال‌سازی رمز دوم یک بار مصرف، می‌توانید در زمان خرید کالا و خدمات روی درگاه‌های پرداخت، با مراجعه به موبایل بانک (همراه بانک) از طریق منوی کارت موبایل بانک (همراه بانک) – رمزپویا – انتخاب گزینه‌ی “دریافت رمز پویا” نسبت به دریافت رمز پویا اقدام کنید.

فعال‌سازی رمز دوم پویا بانک پاسارگاد 1

فعال‌سازی رمز دوم پویا بانک پاسارگاد 2

فعال‌سازی رمز دوم پویا بانک پاسارگاد 3

فعال‌سازی رمز دوم پویا بانک پاسارگاد 4

۶- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک سپه

به کمک نرم افزار رمزساز بانک سپه می‌توانید رمز دوم یک بار مصرف خود را فعال‌سازی کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید این نرم افزار را دریافت و بر روی تلفن همراه خود نصب کنید و مراحل زیر را انجام دهید.

۱- در ابتدا باید اطلاعات زیر را وارد کنید.

  • شماره‌ مشتری: شماره یکتای شما در بانک سپه است. اگر آن را ندارید می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب بانک سپه، شماره خود را دریافت کنید.
  • شماره‌ سریال: شماره‌ سریال OTP، یک شماره بین ۱۲ تا ۱۹ رقمی است که شعبه بعد از درخواست نرم افزار رمزساز در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • کد فعال‌سازی: شماره‌ای ۶ رقمی است که از طریق پیامک به شماره‌ تلفن همراه شما ارسال می‌شود. توجه داشته باشید این کد یک بار مصرف است و فقط یک بار می‌توانید از آن استفاده کنید.

۲- سپس می‌بایست نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید.

۳- بعد از زدن دکمه‌ تایید، در صورتی که فعال‌سازی با موفقیت انجام شود، پیغام موفقیت‌آمیز بودن فعال-سازی رمز پویا نمایش داده می‌شود. برای استفاده از برنامه باید مجددا آن را اجرا کنید.

توجه داشته باشید، کد فعال‌سازی یکبار مصرف است و نمی‌توان از آن برای فعال‌سازی چند برنامه استفاده کرد.

۴- پس از فعال‌سازی موفق، با وارد نمودن نام کاربری و رمز ورود خود می توانید وارد نرم افزار شوید. برای اضافه کردن کاربر جدید گزینه «فعال‌سازی برای شخص جدید» را انتخاب کنید.

۵- با انتخاب گزینه‌ دریافت رمز، ‌رمز یکبار مصرف به مدت ۳۰ ثانیه نمایش داده می‌شود. رمز تولیدشده، حداکثر به مدت ۹۰ ثانیه از زمان ایجاد اعتبار دارد.

در پایان باید بگوییم، چند نفر می‌توانند از یک نرم‌افزار استفاده کنند؛ به این صورت که هر کدام از آنها با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود می‌توانند به اطلاعات رمزسازشان دسترسی پیدا کنند. این ویژگی برای افرادی که تنها به یک گوشی اندروید دسترسی دارند مفید است.

فعال‌سازی رمز پویا بانک سپه 1

فعال‌سازی رمز پویا بانک سپه 2

فعال‌سازی رمز پویا بانک سپه 3

فعال‌سازی رمز پویا بانک سپه 4

فعال‌سازی رمز پویا بانک سپه 5

فعال‌سازی رمز پویا بانک سپه 6

۷- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک آینده

مشتریان بانک آینده می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار ریما، رمز دوم یک بار مصرف خود را فعال‌سازی کنند. نحوه‌ی فعال‌سازی آن در سیستم‌ عامل اندروید به صورت زیر است:

۱- در ابتدا باید نرم افزار ریما را دریافت نموده و در تلفن همراه خود نصب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را در آن وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید دقیقا همان شماره‌ای باشد که قبلا به بانک اعلام کرده‌اید.

۳- پس از آن، فرایند دریافت کلید رمزنگاری، کنترل درستی اطلاعات وارد شده توسط کاربر از طریق ارتباط اینترنتی صورت می‌گیرد.

۴- در صورتی که مرحله ۳ با موفقیت انجام شود. کد فعال‌سازی از طریق پیامک ارسال می‌شود و در غیر این صورت باید جهت حل مشکل به بانک مراجعه کنید.

۵- نرم افزار ریما روی تلفن همراه شما، از طریق ورود کد فعال‌سازی دریافتی با استفاده از پیامک و تخصیص رمز یا الگو (Pattern) فعال‌سازی می‌شود.

۶- پس از آن باید به منظور دریافت کد امنیتی، به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک آینده مراجعه کنید. در این مرحله پس از وارد کردن شماره تلفن همراه، می‌توانید کد امنیتی را از طریق رسید خودپرداز و کد امنیتی پیامکی دریافت کنید (این فرایند می‎تواند برای رمز اول کارت و رمز دوم کارت صورت پذیرد).

۷- شما می‌توانید با وارد کردن کد امنیتی دریافتی از طریق دستگاه خودپرداز (۸ رقمی) و کد امنیتی پیامک شده (۱۲۰ رقمی) نسبت به فعال‌سازی نرم افزار ریما اقدام کند.

۸- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک دی

رمز دوم پویا از طریق نرم افزار ارس دریافت می‌شود. پس از نصب اپلیکیشن ارس جهت فعال‌سازی آن وارد سامانه‌ی اینترنت بانک دی شوید و از منوی کارت، گزینه‌ی «فعال‌سازی رمز دوم یک بار مصرف کارت» را انتخاب کنید. در صورتی‌ که نام کاربری و رمز عبور اینترنت بانک دی را در اختیار ندارید، جهت فعال‌سازی اپلیکیشن ارس به ‌همراه مدارک هویتی به یکی از شعب بانک دی مراجعه کنید. هنگام فعال‌سازی اپلیکیشن ارس تلفن همراه شما باید به اینترنت دسترسی داشته باشد، اما پس از آن (برای تولید رمز) نیازی به اینترنت نیست.

۹- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک شهر

دریافت رمز دوم پویا از طریق نرم افزار رمز نت امکانپذیر است. این نرم افزار امکان تولید ‌رمز یکبار مصرف اول و دوم کارت به منظور انجام تراکنش از طریق درگاه‌های حضوری و اینترنتی و همچنین تولید ‌رمز یکبار مصرف کانال های مدرن را برای مشتریان فراهم می‌سازد. پس از نصب نرم افزار در تلفن همراه، فرایند فعال‌سازی نرم افزار از طریق اینترنت بانک و یا مراجعه حضوری به شعب انجام می‌شود.

۱۰- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک تجارت

برای فعال‌سازی رمز پویا بانک تجارت می‌بایست از نرم افزار همراز استفاده کنید.

برای فعال‌سازی این نرم افزار در ابتدا باید به یکی از دستگاه‌های خودپردازهای بانک تجارت مراجعه کنید و اطلاعات داده شده را در نرم افزار وارد کنید. مراحل ثبت درخواست و دریافت ‌رمز یکبار مصرف به شرح زیر است:

۱- درخواست خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز ثبت کنید. پس از انجام مراحل لازم، برگ رسید حاوی شماره سریال و شماره تلفن همراه خود از دستگاه خود پرداز دریافت کنید. و یک یک پیامک حاوی کد فعال‌سازی رمز پویا به شماره تلفن همراه شما نیز ارسال می‌شود.

۲- نرم‌افزار همراز را از سایت بانک تجارت دریافت و آن را در تلفن همراه خود نصب کنید.

۳- به نرم افزار وارد شوید و کلمه‌ عبور تعریف کنید.

۴- افزودن کارت با انتخاب دکمه‌ی «افزودن کارت» و ورود شماره کارتی که رمز پویای آن از طریق دستگاه خودپرداز بانک فعال شده است. شماره سریالی که در رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز درج شده است در قسمت شماره سریال توکن ورود کد فعال‌سازی که به شماره تلفن همراه پیامک شده بود در قسمت کلید فعال‌سازی توکن وارد کنید و دکمه تایید را بزنید.

۴- دریافت ‌رمز یکبار مصرف از طریق گزینه‌ درخواست ‌رمز یکبار مصرف امکانپذیر است. می‌توانید رمز نمایش داده شده را به ‌عنوان رمز دوم در تراکنشی که قصد انجام آن را دارید، استفاده کنید.

توجه داشته باشید، ‌رمز یکبار مصرف برای کارت مربوطه تعریف شده و به مدت ۳۰ ثانیه نمایش داده می‌شود و به مدت ۶۰ ثانیه جهت انجام تراکنش قابل استفاده خواهد بود.

۱۱- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک صادرات

از نرم‌افزار ریما برای تولید ‌رمز یکبار مصرف بانک صادرات می‌توان استفاده کرد. شما می‌بایست برای فعال‌سازی این نرم افزار به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک صادرات مراجعه کنید و سپس شماره سریال یا کد فعال‌سازی شده را در نرم افزار وارد کنید. اعتبار رمزهای تولید شده از طریق نرم افزار ریما جهت انجام تراکنش‌های مبتنی بر کارت، ۶۰ ثانیه است.

۱۲- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک گردشگری

برای فعال‌سازی رمز پویا از سامانه اینترنت بانک یا موبایل این بانک استفاده می‌شود.

فعال کردن رمز دوم پویا در سامانه‌ اینترنت ‌بانک

۱-  به سامانه‌ اینترنت‌ بانک گردشگری وارد شوید و از منوی «کارت» روی گزینه‌ «کارت‌های من» کلیک کنید. از بین فهرست نمایش داده شده، کارت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۲- روی آیکن “عملیات” کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه، پنجره‌ی کوچکی باز می‌شود. برای فعال/غیرفعال کردن رمز دوم پویا باید روی گزینه‌ی «مدیریت نوع رمز دوم» کلیک کنید.

۳- برای فعال‌سازی رمز دوم پویا، در پنجره‌ باز شده روی دکمه‌ “بله” کلیک کنید. پس از انجام این کار، رمز دوم کارت به حالت «‌رمز یکبار مصرف» تغییر خواهد کرد.

فعال کردن رمز دوم پویا در سامانه‌ اینترنت ‌بانک گردشگری 1

فعال کردن رمز دوم پویا در سامانه‌ اینترنت ‌بانک گردشگری 2

فعال کردن رمز دوم پویا در سامانه‌ اینترنت ‌بانک گردشگری 3

فعال کردن رمز دوم پویا در سامانه‌ اینترنت ‌بانک گردشگری 4

پس از فعال کردن رمز دوم پویا برای کارت، می‌بایست از طریق سامانه پرداخت همراه و طبق مراحل زیر اقدام به دریافت رمز دوم پویا کنید:

۱- سامانه‌ همراه بانک گردشگری را روی تلفن همراه خود نصب کنید، روی گزینه‌ “خدمات کارت” کلیک کنید.

۲- برای فعال‌سازی خدمات پرداخت همراه، می‌بایست شماره تلفن همراه خود را وارد کند. کد فعال‌سازی از طریق پیامک به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود. شماره تلفن همراه وارد شده باید همان شماره موبایلی باشد که قبلا به بانک اعلام کرده‌اید. برای استفاده از خدمات پرداخت همراه، نیازی به دریافت نام کاربری و رمز عبور از شعبه نیست.

۳- پس از وارد نمودن کد فعال‌سازی، می‌باست یک رمز عبور انتخاب کند.

۴- پس از ورود برای دریافت رمز دوم پویای کارت خود روی بخش “سایر” سپس گزینه‌ “‌رمز یکبار مصرف کارت” کلیک کنید.

۵- در پنجره‌ی باز شده فهرست کارت‌هایی که برای آن‌ها رمز دوم پویا فعال شده نمایش داده می‌شود. برای دریافت رمز دوم روی کارت مورد نظر کلیک کنید.

۶- در صفحه‌ بعد رمز پویای دوم کارت نمایش داده می‌شود.

فعال‌سازی رمز پویا بانک گردشگری 1

فعال‌سازی رمز پویا بانک گردشگری 2

فعال‌سازی رمز پویا بانک گردشگری 3

فعال‌سازی رمز پویا بانک گردشگری 4

فعال‌سازی رمز پویا بانک گردشگری 5

۱۳- روش فعال‌سازی رمز پویا بانک رفاه کارگران

نرم‌افزاری موبایلی «رمزساز رفاه» از سوی بانک رفاه کارگران برای دریافت رمز دوم پویای یک بار مصرف ارائه شده و نحوه‌ی فعال‌سازی آن به شرح زیر است:

۱- به یکی از دستگاه‌های خود پرداز بانک رفاه کارگران مراجعه کنید و کارت خود را وارد کنید و گزینه تغییر رمز را انتخاب کنید.

۲- گزینه فعال‌سازی رمز دوم یک بار مصرف پویا را انتخاب کنید.

۳- رسید حاوی کد فعال‌سازی ۴ رقمی را از دستگاه کارتخوان دریافت کنید.

۴- پیامک حاوی کد فعال‌سازی ۴ رقمی به تلفن همراه شما ارسال می‌شود.

۵- رسید خود حاوی پیام “جهت نصب نرم افزار رمزساز رفاه به مسیر درج شده بر روی رسید خودپرداز www.refah-bank.ir مراجعه شود” را دریافت کنید.

۶- نرم افزار رمزساز رفاه را از لینک دریافتی دریافت و نصب کنید.

۷- یک کلمه عبور ۸ رقمی به نرم افزار اختصاص دهید.

۸- جهت فعال‌سازی نرم افزار شماره تلفن همراه خود به همراه کد ۵ رقمی پیامک شده را وارد کنید.

۹- ۴ رقم درج شده بر روی رسید خودپرداز و ۴ رقم پیامک شده به تلفن همراه خود را در هنگام فعال‌سازی کار وارد کنید سپس دکمت ثبت را بزنید.

فعال‌سازی رمز پویا بانک رفاه کارگران