راهنمای تصویری استعلام خلافی خودرو و نمره منفی گواهینامه

راهنمای آموزش استعلام خلافی خودرو و نمره منفی گواهینامه

دیگر دوره رفتن به راهنمایی رانندگی یا مراکز پلیس+10 و ایستادن در صف‌های طولانی برای اطلاع از میزان خلافی خودرو گذشته است. امروزه با کمک فناوری، راه‌های بسیار ساده‌تری برای گرفتن استعلام خلافی خودرو و اطلاع از میزان جرایم رانندگی وجود دارد.

فهرست مطالب

در این مطلب با تمامی راه و روش‌های استعلام رایگان میزان تخلفات خودرو و موتورسیکلت آشنا می‌شوید.

در این راهنمای جامع و کامل، علاوه بر معرفی اپلیکیشن‌های کاربردی و مفید برای استعلام خلافی خودرو،  همه اطلاعات لازم درباره نحوه پرداخت جرایم و چگونگی اعتراض به خلافی خودرو و مدارک لازم برای آن، آورده شده است.

آشنایی با انواع جریمه‌ها، به‌ خصوص آنهایی که در صورت عدم پرداخت، دو برابر می‌شوند، برای هر راننده خودرویی واجب و ضروری است. با ما همراه باشید تا در کمتر از ده دقیقه، هر آنچه درباره خلافی خودرو و قوانین مربوط به آن است را مرور کنیم.

نحوه دریافت خلافی خودرو

همانطور که می‌دانید 60 روز پس از جریمه در صورت عدم پرداخت، مبلغ آن دو برابر می‌شود. برای آنکه هزینه اضافی بابت تخلفات رانندگی خود پرداخت نکنید حتما جریمه‌های تسلیمی و الصاقی خود را به موقع پرداخت کنید. از آنجایی که ممکن است برخی مواقع به دلایل مختلف، قبض جریمه را بر روی خودروی خود نبینید، سعی کنید به طور مرتب، هر سه چهار هفته یک بار، به یکی از روش‌های زیر، خلافی خودرو خود را استعلام نموده و نسبت به پرداخت به موقع جرایم اقدام نمائید.

پلیس و اعمال قانون

استعلام خلافی خودرو با شماره بارکد پستی کارت خودرو

در قسمت پشت کارت خودرو بارکد پستی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید از سایت پلیس راهور ریز خلافی خودرو خود را مشاهده نمائید.

استعلام خلافی خودرو با بارکد پستی کارت خودرو

نکات مهم در مورد پرداخت خلافی خودرو

  • سایت راهور به صورت آفلاین کار می‌کند و به صورت هفتگی به روزرسانی می‌شود. تاریخ به روزرسانی در صفحه اصلی سایت زیر قسمت توضیحات درج شده است. پس توجه کنید که اگر طی هفته گذشته جریمه شده باشید، در این سایت نمایش داده نخواهد شد.
  • در صورت پرداخت جرایم از طریق این وب‌سایت، اطلاعات با تاخیر، معمولا پس از 72 ساعت در سامانه مرکزی پلیس راهور ثبت خواهد شد. در این صورت در به روزرسانی هفته بعد سایت راهور، نتیجه حذف جرایم پرداخت‌شده  را ملاحظه خواهید کرد.

برای پرداخت جرایم، می‌توانید با انتخاب همه قبوض، آنها را یک‌جا پرداخت کنید و یا هر یک از آنها را به طور تکی، انتخاب و پرداخت نمائید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از سایت پلیس راهور

سایر خدمات سایت پلیس راهور

در سایت راهور، علاوه بر استعلام ریز خلافی خودرو و پرداخت قبوض جرایم رانندگی، دو مورد دیگر را نیز می‌توانید چک کنید.

استعلام نمره منفی

با شماره گواهینامه رانندگی خود، در این بخش می‌توانید نمره منفی ثبت شده را تا یک هفته قبل مشاهده نمائید.

استعلام تصادفات رانندگی خودرو

با شماره vin کارت خودرو، از تصادفات خودروی خود تا یک ماه قبل که منجر به ثبت کروکی شده باشد، می‌توانید باخبر شوید.

البته این در صورتی است که سایت با اختلال مواجه نشده باشد و سرعت اینترنت برای لود کردن این صفحات کافی باشد.

استعلام خلافی خودرو و سایر خدمات سایت پلیس راهور

استعلام خلافی خودرو با پیامک

اگر می‌خواهید در سریعترین زمان ممکن، تعداد و جمع مبلغ تخلفات رانندگی خود را مشاهده کنید، استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک یا اس ام اس، مناسب‌ترین روش است. البته در این روش به شرح ریز موارد خلافی خودرو دسترسی نخواهید داشت.

شماره vin خودروی خود را که هم در کارت خودرو و هم در برگ سبز خودرو درج شده است، به شماره 1101202020 پیامک نمائید. به فاصله کوتاهی برایتان پیامکی مبنی بر تایید درخواست می‌آید. عدد گفته شده را مجددا به همان شماره پیامک کنید و تعداد و جمع مبلغ جرایم خود را بلافاصله دریافت کنید.

استعلام نمره منفی گواهینامه با پیامک

با ارسال شماره گواهینامه خود به همین شماره 1101202020 از میزان نمره منفی خود نیز می‌توانید مطلع شوید.

استعلام خلافی خودرو بدون اینترنت از طریق تلفن همراه

با کد دستوری ussd هم می‌توانید خلافی خودروی خود را با شناسه قبض و شناسه پرداخت با هزینه 350 تومان دریافت کنید. برای این منظور کافی است با تلفن همراه خود، کد دستوری #110* را شماره‌گیری نموده و طبق دستورالعمل، کد vin را وارد و مراحل بعدی را پیگیری نمائید.

استعلام خلافی خودرو با تلفن ثابت و شماره پلاک خودرو

اگر فقط شماره پلاک خودرو را در اختیار دارید، با تلفن 88288888 می‌توانید خلافی خودرو خود را استعلام نمائید. عزیزان شهرستانی فراموش نکنند کد 021 را باید قبل از این شماره وارد نمایند. اگرچه به دلیل شلوغی خطوط، احتمالا زمان زیادی را باید پشت خط، منتظر بمانید.

معرفی 4 اپلیکیشن کاربردی برای استعلام خلافی خودرو

با گسترش کاربری گوشی‌های تلفن هوشمند، اپلیکیشن‌ها برای ساده‌تر کردن زندگی به کمک ما آمده‌اند. نحوه دریافت خلافی خودرو از این اپلیکیشن‌ها بسیار ساده است. از بین ده‌ها نرم‌افزار موجود، 4 مورد را در این مقاله معرفی می‌کنیم. با دانلود کردن یکی از این اپلیکیشن‌ها، می‌توانید در هر لحظه نسبت به وضعیت جرایم خود باخبر شده و قبل از دو برابر شدن، آنها را پرداخت کنید.

نکته‌ای که باید توجه کنید این است که اطلاعات این اپلیکیشن‌ها نیز همانند سایت راهور با تاخیر نمایش داده می‌شود. همچنین قبوض جریمه پرداختی، پس از یک بازه زمانی چند روزه از لیست جرایم شما حذف خواهند شد. این مورد نقطه ضعف این اپلیکیشن‌ها نیست، بلکه به دلیل مسائل امنیتی و آفلاین بودن مرکز اطلاعات پلیس راهور است.

معرفی چند اپلیکیشن برای استعلام خلافی خودرو

اپلیکیشن خلافی خودرو و جدول جرایم

این نرم افزار که توسط گروه خودرویار طراحی شده به سادگی شما را از جرایم رانندگی مطلع می‌کند. علاوه بر این دارای جدول جرایم و دستیار بیمه، برای یادآوری موعد بیمه‌نامه خودرو و امکاناتی دیگر است.

اپلیکیشن خلافی خودرو و جدول جرائم

اپلیکیشن فرمون

یکی دیگراز نرم‌افزارهای کاربردی برای آگاهی از خلافی کامل خودرو، اپلیکیشن فرمون ساخته ویواتل است. با نصب این برنامه در گوشی همراه خود، علاوه بر استعلام خلافی خودرو و نمره منفی، جدول تخلفات رانندگی و جدول نمره منفی را نیز می‌توانید ملاحظه کنید. شاید دیدن این جداول برای رانندگان یادآوری خوبی باشد تا با رعایت بیشتر مقررات راهنمایی و رانندگی از جریمه شدن و هزینه‌های آن پیشگیری نمایند.

از دیگر امکانات این اپلیکیشن هشدار تجاوز سرعت و  ورود به  منطقه طرح ترافیک و طرح زوج و فرد (که به تازگی به نام طرح کنترل آلودگی هوا تغییرنام داده است) و ارزش‌گذاری خودرو است. استفاده از این خدمات جانبی، رایگان نیست و به پرداخت هزینه حق اشتراک ماهیانه (6هزار تومان) نیاز دارد.

اپلیکیشن فرمون استعلام خلافی خودرو هوشمند

اپلیکیشن خلافی پلاس

سازنده این اپلیکیشن، آقای محسن حیدریان است. از ویژگی‌های این برنامه، علاوه بر استعلام خلافی خودرو و نمره منفی، امکان استعلام معاینه فنی خودرو، عوارض آزادراهی و طرح ترافیک و وضعیت کارت سوخت است که می‌توانید با نصب آن از این قابلیت‌ها نیز استفاده کنید.

اپلیکیشن خلافی پلاس

اپلیکیشن پلاک‌یاب + خلافی و عیب‌یابی خودرو

این برنامه که توسط گروه برنامه‌نویسی آبی طراحی شده است، علاوه بر تمام امکانات سایر اپلیکیشن‌ها بخش جالبی دارد. اگر زمان تعویض قطعات مهم خودروی خود را فراموش می‌کنید، این نرم‌افزار با یادآوری زمان تعویض و تعمیر قطعات، به شما کمک خواهد کرد. همچنین از قابلیت پلاک‌یابی آن می‌توانید بهره ببرید و استان، شهر و شهرستان هر پلاک را از آن استخراج نمائید.

اپلیکیشن پلاک یاب + خلافی و عیب یابی خودرو

مراجعه به دفاتر پلیس+10 جهت دریافت خلافی کامل خودرو

دفاتر پلیس+10 (خدمات الکترونیک قضایی) همچون گذشته با دریافت هزینه‌، لیستی از تخلفات رانندگی شما را ارائه می‌دهند. اطلاعات ارائه شده از این روش، به روزتر و کامل‌تر از سایر روش‌ها است و در موارد انتقال سند که صفر کردن خلافی خودرو الزامی است، توصیه می‌شود حتما از این روش استفاده نمائید.

همراه داشتن یکی از این مدارک زیر برای اخذ خلافی خودرو از دفاتر پلیس+10 الزامی است:

  • کارت خودرو
  • سند خودرو
  • بیمه‌نامه خودرو

پلیس و ثبت جرایم و تخلفات رانندگی

دریافت خلافی خودرو برای جرایم بیش از یک میلیون تومان

اگر میزان تخلفات شما بیش از یک میلیون تومان باشد، تنها مرجعی که ریز جرایم شما را می‌تواند بدهد، مراکز راهنمایی و رانندگی است. مراقب باشید اگر به هر دلیلی خودروی شما توسط پلیس متوقف شود و میزان تخلفات‌تان استعلام شود و بیش از یک میلیون تومان بدهی داشته باشید، از تردد خودرو در سطح شهر ممانعت به عمل خواهد آمد و خودروی شما به پارکینگ منتقل خواهد شد.

اعتراض به جریمه خودرو

اعتراض به خلافی خودرو، تنها در مورد تخلفات غیرحادثه ساز امکان‌پذیر است. اگر با مشاهده لیست خلافی خودرو و جرایم خود شوکه شده‌اید و مطمئنید اشتباهی رخ داده است، می‌توانید به مراکز رسیدگی به اعتراض جرایم رانندگان در شهر خود مراجعه نمائید. آدرس این مراکز را از پلیس+10 نیز می‌توانید بپرسید.

آدرس مراکز اعتراض به خلافی خودرو در تهران بزرگ به شرح زیر است:

یگان آدرس پستی مراکز اعتراض به خلافی خودرو شماره تلفن
منطقه 21 تهرانسر ـ انتهای بلوار یاس 44538808
منطقه 16 خیابان بعثت ـ خیابان رجائی جنوبی ـ خیابان هلال احمرـ مقابل سیلو 55330307
منطقه 12 خیابان شوش نرسیده به میدان شوش پشت بوستان بهاران جنب کلانتری 112
منطقه 14 خیابان نبرد ـ میدان نبرد ـ انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی 33057528
منطقه 1 بزرگراه ارتش بلوار اوشان نبش میدان اوشان
منطقه 10 بزرگراه نواب ـ تقاطع خیابان محبوب مجاز (ویژه جانبازان ـ ایثارگران و خانواده شهداء) 55437161
منطقه 20 شهرری ـ خیابان استخر ـ روبروی فروشگاه شهروند 55902110
منطقه 3 بزرگراه حقانی ـ نرسیده به تقاطع جهان کودک ـ مقابل پارک آب و آتش 86083244
منطقه 22 همت غرب ـ آزادگان جنوب ـ شهرک گلستان ـ بلوار گلها ـ خیابان یاسمن جنوبی 44736840
منطقه 1 واحد رسیدگی دادسرای ناحیه 32   آدرس: خیابان آزادی نبش رودکی پشت راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ

مدارک لازم برای ثبت اعتراض به خلافی خودرو

  • اصل کارت شناسایی و اصل سند خودرو
  • کارت ملی مالک خودرو یا وکیل قانونی وی
  • تکمیل فرم درخواست

مراکز رسیدگی به اعتراضات، موارد اعتراض به خلافی خودرو را بررسی و ظرف مدت یک هفته رای قطعی را صادر خواهند نمود.

تخلفات رانندگی و اعتراض به جرایم

نمره منفی گواهینامه چیست؟

اگر مرتکب یکی از 20 فقره تخلف حادثه‌ساز، از بین 171 تخلف جدول جرایم رانندگی شوید، علاوه بر جریمه تعیین شده که در لیست خلافی خودرو خواهید دید، امتیاز منفی در سوابق گواهینامه‌تان ثبت می‌شود.

  • بار اول: جمع نمرات منفی گواهینامه شما اگر به 30 برسد، به مدت سه ماه گواهینامه ضبط شده و پس از این مدت، برای آزاد کردن آن مبلغ 40 هزار تومان باید بپردازید.
  • بار دوم: در صورت ارتکاب تخلفات جدید و کسب 25 امتیاز منفی، گواهینامه به مدت شش ماه ضبط خواهد شد و مبلغ 60 هزار تومان برای آزادسازی آن باید پرداخت کنید.
  • بار سوم: در این مرحله کسب 20 امتیاز منفی موجب ابطال گواهینامه به مدت یک سال می‌گردد. پس از این مدت، علاوه بر پرداخت مبلغ 100 هزار تومان، باید در دوره آموزشی اجباری نیز شرکت کرده و در آزمون آن قبول شوید تا بتوانید گواهینامه جدید بگیرید.

جدول تخلفاتی که باعث دریافت نمره منفی بر روی گواهینامه می‌شوند

نمره منفی گواهینامه چگونه از سوابق راننده پاک می‌شود؟

برخلاف موارد خلافی خودرو که با پرداخت، از سوابق شما حذف می‌شوند، برای پاک شدن نمره منفی گواهینامه شروط دیگری تعیین شده است. به گفته ناصری، رئیس پلیس راهور استان ایلام شرط پاک شدن نمرات منفی رانندگان متخلف، به شرح زیر است:

چنانچه راننده متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی در بند های ۱و۲ ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات (هرگونه حرکات نمایشی، دور زدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ و تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتردر ساعت) و به مدت یک سال در بند ۳ این قانون (سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه) مرتکب هیچ یک از تخلفات رانندگی نشود، کلیه نمره منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته حذف می‌شود و تخلف بعدی وی به عنوان نخستین تخلف او محسوب می‌شود و مبنای احتساب نمرات منفی مرحله بعدی، تاریخ پایان قانونی ضبط گواهینامه می‌شود.

پلیس و خلافی خودرو و نمره منفی گواهینامه

انواع جرایم راهنمایی و رانندگی

در استعلام تخلفات رانندگی خود در قسمت شرح تخلف با اصطلاحاتی مانند تسلیمی، الصاقی، دوربین و دوبرگی مواجه شده‌اید. خوب است بدانید این واژه‌ها در برگه خلافی خودرو شما چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

جریمه تسلیمی

اگر پلیس دستور ایست بدهد و شما توقف کنید و مدارک خودرو، بیمه نامه و گواهینامه خود را ارائه نمائید، پس از تفهیم تخلفی که مرتکب شده‌اید، قبض تسلیمی صادر می‌گردد. در این قبض مشخصات خودرو و راننده، مشخصات افسر، نوع تخلف ومکان و تاریخ دقیق تخلف درج می‌شود. مهلت پرداخت این قبض 60 روز است و در صورت عدم پرداخت، دو برابر می‌شود.

جریمه الصاقی

اگر خودروی شما در جایی که نباید، متوقف باشد و پلیس سر برسد، برگ جریمه الصاقی را صادر و معمولا زیر برف پاکن خودرو قرار می‌دهد. اگر خوش شانس باشید و باد قبض جریمه را نبرده باشد، همان روز از دسته گلی که به آب داده‌اید باخبر خواهید شد! اما بیشتر رانندگان زمانی متوجه این نوع جرایم می‌شوند که از یکی از راه‌های فوق، خلافی خودرو خود را استعلام کنند.

در این نوع قبض جریمه، مشخصات خودرو، زمان و مکان تخلف و مشخصات افسر ثبت می‌شود اما مشخصات راننده به دلیل عدم حضور وی درج نمی‌شود.

این نوع جریمه نیز دارای مهلت پرداخت 60 روزه است و پس از این مدت، در صورت عدم پرداخت، دوبرابر می‌شود.

جریمه دوبرگی

قبض جریمه دوبرگی زمانی صادر می‌شود که شما عمدا یا سهوا به دستور ایست پلیس اعتنا نکنید و به حرکت خود ادامه دهید. در این صورت پلیس دو برگه‌ی تخلف و جریمه را جداگانه برایتان صادر می‌کند. مبلغ  تخلف با توجه به نوع تخلف شما، به تشخیص پلیس تعیین می‌گردد اما در برگه جریمه، مبلغ 40 هزار تومان ثبت و در سوابق خلافی خودرو شما درج می‌گردد.

جریمه ثبت شده با دوربین

در این روش فرایند شناسایی پلاک متخلف و صدور قبض جریمه، به صورت هوشمند از طریق سیستم‌های نصب شده در معابر انجام می‌شود. کاربران پلیس نسبت به انطباق اطلاعات دریافتی از دوربین‌ها و مشخصات پلاک و ثبت تخلف در سوابق خودرو اقدام می‌نمایند.

خوشبختانه جرایم ثبت شده با دوربین و دوبرگی، دو برابر نمی‌شوند و تا زمان پرداخت، بدون تغییر در سابقه خلافی خودرو می‌مانند.

تخلف ثبت شده با دوربین راهنمایی رانندگی

کم کردن جریمه خودرو

خبر خوب این است که در سال‌های اخیر، در مناسبت‌های خاص، مانند هفته گرامیداشت نیروی انتظامی در مهر ماه و یا دهه فجر در بهمن ماه، طی فراخوان عمومی، جریمه‌های دوبرابر شده مورد بخشش قرار می‌گیرند.

اگر به هر دلیلی به موقع متوجه جرایم رانندگی خود نشدید، گوش به زنگ اعلام زمان بخشودگی جرایم باشید تا به این طریق، حداقل بخشی از مبلغ خلافی خودرو خود را کم کنید.

یادآور می‌شویم مبلغ جریمه‌های تسلیمی و الصاقی پس از دو ماه دوبرابر می‌شوند و بهتر است فقط به امید اعلام بخشش راهنمایی رانندگی نباشید و با استعلام به موقع خلافی خودرو ، از دوبرابر شدن آنها پیشگیری نمائید چون ممکن است طرح بخشودگی جرایم به هر دلیلی اجرایی نشود.

استعلام خلافی موتور

موتورسواران معمولا در بیشتر مواقع متوجه جریمه شدن خود نمی‌شوند. بنابراین بیشتر از رانندگان خودرو نیازمند استعلام به موقع خلافی موتور خود هستند. روش استعلام خلافی موتور سیکلت، تفاوتی با خلافی خودرو ندارد. از هر یک از روش‌های گفته شده برای خلافی خودرو ، می‌توانید ریز خلافی موتور خود را استعلام و به موقع پرداخت نمائید.

استعلام خلافی موتور

توصیه آخر

از قابلیت‌های تلفن همراه هوشمند خود استفاده کنید و یکی از ده‌ها اپلیکیشن استعلام خلافی خودرو را حتما، نصب نمائید و هر دو هفته یک‌بار وضعیت خودرو خود را چک کنید.

تبعیت از قانون و التزام به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایمنی خود ما و خانواده‌مان است. بهتر است با رعایت مقررات، علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده خود و عدم تحمیل هزینه‌های اضافه به آن، در داشتن شهری قانونمند سهیم باشیم.

شما از کدام روش برای استعلام خلافی خودرو خود استفاده می‌کنید؟

منبع: پلیس راهور ناجا

مطالب خواندنی پیشنهادی:

6 نرم‌افزار برتر مدیریت پسورد

مدیریت زمان با 10 برنامه‌ای که در جهان حرف اول را می‌زنند

اگر عاشق سفر هستید حتما این اپلیکیشن‌ها را نصب کنید