دستگاه های شستشوی دهان جایگزین مناسبی برای نخ دندان هستند؟

موضوع بهداشت و سلامت دهان و دندان از جمله مسائلی است که همواره مورد توجه انسان بوده ‌است و در گذر زمان وسایل مختلفی برای این موضوع ابداع شده است. قطعا داشتن یک لبخند زیبا و جذاب برای هر شخصی مهم است، اما موضوع سلامت لثه و دندان از اهمیت بیشتری برخوردار است. اهمیت ندادن به مسئله سلامت دهان و دندان می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل خالی شدن دندان، از دست دادن دندان و حتی بیماری‌های لثه‌ای شود. آیا شما از دستگاه شستشوی دهان استفاده می‌کنید؟

باید بدانید که بیماری لثه‌ای می‌تواند تاثیری منفی روی سلامت قلب بگذارد. همچنین باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند، می‌توانند وارد جریان خون شوند و روی جنین تاثیر منفی بگذارند که نتیجه آن نارس بودن نوزاد یا کم وزن بودن نوزاد است.

اولین قدم برای حفظ سلامت لثه و دندان این است که روزانه دوبار از خمیر دندان و مسواک استفاده ‌شود. مسواک زدن خوب است، اما در طولانی مدت نمی‌تواند کافی باشد و ممکن است با وجود مسواک ‌زدن، باز هم ذرات غذا بین دندان‌ها باقی بماند و در نتیجه باکتری‌های بین دندان‌ها از بین نخواهند رفت. بُرُس‌های مسواک به اندازه کافی کوچک نیست تا بتواند ریزترین ذرات غذای باقی‌مانده بین دندان‌ها را تمیز کند. به همین دلیل است که دندانپزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر مسواک‌ زدن از شیوه‌های دیگری مثل نخ دندان کشیدن یا دستگاه شستشوی دهان استفاده شود.

برای شستشوی دهان هم می‌توان به دندانپزشک مراجعه  کرد و هم می‌توان به صورت شخصی از دستگاه شستشوی دهان استفاده‌ کرد. برای اینکه مطمئن شوید کدام شیوه برای شما مناسب است، می‌توانید با یک دندان ‌پزشک مشورت کنید.

خیلی‌ها ممکن است بیان کنند که نخ دندان کشیدن کافی است و دیگر نیازی به استفاده از دستگاه شستشوی دهان وجود ندارد. برای اینکه فرد متوجه‌ شود کدام یک از این دو روش برایش مناسب تر است باید شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو شیوه را درک کند. بسیار مهم است که فرد متوجه‌ شود هر کدام از این روش ها چه کارهایی می‌توانند و چه کارهایی نمی‌توانند انجام دهند.

دستگاه شستشو دهان چیست؟

دستگاه شستشوی دهان و مزایا و معایب آن

برای نخستین بار دندانپزشکی در کلرادو و با کمک یکی از بیمارانش که مهندس هیدرولیک بود توانست اولین دستگاه شستشوی دهان را اختراع ‌کند. در این دستگاه از یک جریان جهنده آب استفاده می‌شود تا ذرات ریز غذا و باکتری‌ها و جرم‌هایی که بین دندان و زیر خط لثه قرار گرفته‌اند تمیز شود.

توصیه می‌شود کسانی‌ که سابقه کاشت دندان دارند یا از روکش‌های دندان استفاده می‌کنند و یا دندان مصنوعی دارند، از دستگاه شستشوی دهان استفاده‌ کنند.

استفاده از دستگاه شستشوی دهان برای کسانی‌ که از درد مفاصل رنج می‌برند یا استفاده از نخ دندان برایشان سخت است، راحت‌ تر است.

اگر بخواهیم به صورت کلی مزایای استفاده از این دستگاه را بیان‌ کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • استفاده آسان
  • قابلیت دسترسی به مشکل‌ترین نقاط
  • توانایی تمیز کردن حتی بین کم فضاترین دندان‌ها

استفاده از دستگاه شستشوی دهان باعث می‌شود فرد به مشکل‌ترین نقاط و کوچکترین فضاهای بین دندان‌ها دسترسی داشته ‌باشد و از رشد باکتری‌ها و ایجاد بیماری‌های لثه‌ای جلوگیری شود. همچنین استفاده از دستگاه شستشوی دهان باعث می‌شود فرد برای مدت زمان بیشتری نفسی تازه و خوشبو داشته‌ باشد که این یک مزیت برای این  دستگاه محسوب می‌شود.

 اگر بخواهیم به نقاط منفی دستگاه شستشوی دهان اشاره ‌کنیم، می‌توانیم این دو مورد را ذکر کنیم:

  • هزینه بالای دستگاه
  • امکان کثیف ‌شدن فرد در زمان استفاده

برای استفاده بهینه از دستگاه شستشوی دهان بهتر است قبل از روشن‌ کردن دستگاه، نوک آن درون دهان قرار گیرد و پس از روشن ‌شدن به آرامی آن را در امتداد خط لثه حرکت ‌داد. بهتر است ابتدا از دندان‌های پشتی شروع‌ شود و سپس به سمت دندان‌های جلویی حرکت کرد. این کار را تا زمان تمیز شدن دو ردیف دندان بالایی و پایینی باید انجام ‌داد. قبل از پایان کار باید مطمئن شد که تمام دندان‌ها تمیز شده ‌است.

دستگاه شستشوی دهان

نحوه استفاده از دستگاه شستشوی دهان

در ابتدا باید بیان ‌کنیم ‌که این دستگاه جایگزین مسواک نیست و فرد باید در هر صورت روزی یک یا دو بار مسواک بزند. اما می‌توان قبل یا بعد از مسواک‌ زدن، از دستگاه شستشوی دهان استفاده‌ کرد.

ابتدا مخزن دستگاه را با آب ولرم پر کنید و سپس نوک دستگاه را درون دهانتان قرار دهید. برای جلوگیری از کثیف‌ شدن خود و محیط اطراف، سرتان را به سمت سینک دستشویی خم ‌کنید. سپس دستگاه را روشن کنید تا فرایند تمیز شدن دندان‌ها آغاز شود. دستگاه باید با دندان هدف شما زاویه ۹۰ درجه داشته‌ باشد. آبی که از دستگاه اسپری می‌شود باعث تمیز شدن دندان می‌شود. دقت داشته‌ باشید که قسمت بالایی دندان، خط لثه و فضای بین هر دندان حتما در معرض آب اسپری‌ شده از دستگاه قرار بگیرد. همچنین نباید از قسمت عقبی دندان غافل ‌شوید. فرایند شستشوی دهان با استفاده از این دستگاه باید حدود ۲ دقیقه طول بکشد. پس از پایان کار باید آب باقی‌ مانده در مخزن دستگاه بیرون ریخته شود. در غیر این صورت امکان رشد باکتری‌ها درون مخزن دستگاه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سفید کردن دندان با نوین ترین روش ها در سال ۲۰۱۹

 مزایا و معایب نخ دندان

استفاده از نخ دندان یکی از قدیمی ترین و سنتی‌ترین روش‌های تمیزی دهان و دندان است. برای نخستین بار و در سال ۱۸۱۹ توسط دندانپزشکی به نام لِوی اسپیِر پارملی و در مقاله‌ای که ایشان می‌نویسد برای نخستین بار، استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن دندان پیشنهاد می‌شود. اما به صورت عملی و ۵۵ سال بعد توسط آساهل شاترلف اولین نخ دندان مشابه با نخ دندان‌های امروزی ساخته می‌شود.

نخ دندان‌هایی که در صده ۸۰۰ میلادی ساخته می‌شد معمولا از جنس ابریشم مومی ‌شکل نشده، بوده است. در اولین سال‌های ساخت، نخ دندان محبوبیت زیادی نداشته اما پس از جنگ جهانی دوم که به جای استفاده ابریشم از نایلون در ساخت آن‌ها استفاده ‌شد، محبوبیت آن‌ها به سرعت افزایش یافت.

امروزه نخ دندان در بسته بندی‌های پلاستیکی عرضه می‌شود و فرد می‌تواند هر اندازه که بخواهد، نخ را بریده و از آن استفاده ‌کند. امروزه نخ دندان‌ها در رایحه‌های مختلف عرضه می‌شوند و می‌توان نخ دندان‌های وکس ‌شده یا وکس‌ نشده استفاده ‌کرد .

تمامی افراد باید از نخ دندان استفاده‌ کنند، نخ دندان یکی از مهم‌ترین وسایل برای سلامت دندان و جلوگیری از بیماری‌های لثه است.

اگر بخواهیم به مزایای نخ دندان اشاره‌ کنیم، می‌توانیم موارد زیر را بیان‌ کنیم:

  • کنترل آسان
  • قابلیت تمیز کردن کامل دندان

با استفاده از نخ دندان می‌توان باکتری‌ها، جرم‌ها و ذرات غذا که بین دندان گیر کرده‌اند را از بین برد. اصلی‌ترین مزیت نخ دندان قابلیت کنترل پذیر بودن است. دستی بودن این وسیله باعث می‌شود تا با بالا و پایین‌ کردن نخ تمامی چیزهایی که بین دندان گیر کرده ‌است را تمیز کرد.

همچنین اگر بخواهیم به نکات منفی نخ دندان اشاره‌ کنیم، می توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

  • احتمال خون ریزی لثه
  • عدم دسترسی کامل به برخی نقاط

اگر برای تمیز کردن دندان صرفا به نخ دندان کفایت شود، ممکن است دسترسی به برخی از نقاط امکان پذیر نباشد. همچنین اگر دو دندان خیلی به هم چسبیده باشند ممکن است فرد در کشیدن نخ دندان دچار مشکل‌ شود. اگر نخ دندان پایین‌تر از خط لثه کشیده‌ شود یا اگر در زمان استفاده از نخ دندان نیروی زیادی اعمال‌ شود، ممکن است لثه دچار خونریزی ‌شود.

بسیار مهم است که پس از کشیدن نخ دندان، دهان با آب شستشو داده‌ شود. با این کار باقی مانده اجرایی که درون دهان هستند، از بین می‌رود.

دستگاه شستشوی دهان و نخ دندان

آیا دستگاه شستشوی دهان، جایگزینی مناسب برای نخ دندان است؟

اگر بخواهیم به صورت مختصر به این پرسش، پاسخ دهیم باید بگوییم: خیر. اگرچه این دستگاه توانایی تمیز کردن جزئی‌ترین نقاط را دارا است و همچنین در زمینه تمیز کردن دندان‌های عقبی عملکرد بهتری دارد اما این بدان معنا نیست که دیگر نیازی به استفاده از نخ دندان نباشد. بسیاری از دندانپزشکان معتقدند اگر افراد دو بار در روز مسواک بزنند ( یکبار صبح و یکبار شب) و همچنین روزی دو بار از نخ دندان استفاده ‌کنند، تا حد زیادی از مشکلات لثه و دندان نجات پیدا می کنند. اما ایده‌آل ترین حالت این است که از هر سه مورد به صورت همزمان استفاده ‌شود: مسواک ‌زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دستگاه شستشوی دهان.

 استفاده از نخ دندان به فرد اجازه می‌دهد تا راحت‌تر به بالا و پایین دو طرف دندان دسترسی داشته ‌باشد. اما کسانی که دندان مصنوعی دارند، دندان کاشته ‌اند، یا از روکش دندان استفاده می‌کنند، بهتر است از دستگاه شستشوی دهان استفاده‌کنند. همچنین کسانی‌که در کار کردن با نخ دندان مهارت ندارند، می‌توانند از دستگاه شستشوی دهان استفاده‌ کنند.

دستگاه شستشوی دهان یکی از مهم‌ترین وسایل برای حفظ سلامت  دهان و دندان است و توصیه می‌شود روزی یک یا دو بار مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین دستگاه شستشوی دهان کدام است؟

اگرچه انواع مختلفی از دستگاه شستشوی دهان وجود دارد که بی‌سیم هستند و بدون نیاز به برق کار می‌کنند، اما توصیه ما این است که از دستگاه‌های شستشوی دهان سیمی که باید در زمان استفاده به برق متصل باشند، استفاده‌ کرد. دستگاه‌های شستشوی دهان سیمی دارای قدرت پمپاژ بیشتری هستند و هر چه آب با قدرت بیشتری اسپری ‌شود، بافت‌های لثه به شکل قوی ‌تری ماساژ داده می‌شوند و باکتری‌های بیشتری از بین می‌روند.

در اینجا قصد داریم سه مورد از بهترین دستگاه های  شستشوی دهان که مورد تایید ADA  قرار گرفته ‌است را معرفی‌ کنیم:

خرید دستگاه شستشوی دهان آکواریوس واتر فلاسر

 این دستگاه شستشوی دهان را می‌توان روی ده فشار مختلف تنظیم کرد. همچنین سری این دستگاه دارای هفت نوک متفاوت است. در وبسایت آمازون، این محصول یکی از پر فروش‌ترین محصولات در حوزه بهداشت شخصی است و بیش از ۱۱۰۰۰ هزار نظر مثبت در مورد این محصول بیان شده‌ است.

خرید دستگاه شستشوی دهان سونیک فیوژن

 این محصول یک وسیله دو کاره است. هم دستگاه شستشوی دهان است و هم یک مسواک برقی است. می‌توان سری جلویی و عقبی این دستگاه را تبدیل به مسواک یا دستگاه شستشوی دهان کرد.

خرید دستگاه شستشوی دهان سونیک فیوژن
خرید دستگاه شستشوی دهان سونیک فیوژن

خرید دستگاه شستشوی دهان اولترا واتر فلاسر

این دستگاه، نسبت به دو دستگاه قبلی ارزان‌تر است اما می‌تواند به همان اندازه فشار ایجاد کند: 100 psi  (۱۰۰ پوند بر اینچ مربع).

دستگاه شستشوی دهان اولترا واتر فلاسر
خرید دستگاه شستشوی دهان اولترا واتر فلاسر

 

برای مشاهده ی سایر دستگاه های شستشوی دهان اصل در وبسایت مالتینا می توانید اینجا  کلیک کنید.

سخن پایانی

بهترین وسیله برای بهداشت و سلامت دهان و دندان، وسیله‌ای است که فرد به راحتی قادر به استفاده از آن باشد، از استفاده‌‌ کردن از آن وسیله لذت ببرد و هر روز بتواند آن وسیله را مورد استفاده‌ قرار دهد.

بسیاری از افراد به خاطر قابلیت کنترل پذیری به استفاده از نخ دندان علاقه دارند. بسیاری دیگر نیز به خاطر حس تازگی و نشاط و همچنین پاکیزگی قوی، به استفاده از این دستگاه علاقه دارند. تحقیقات نشان داده که از نظر باکتری زدایی تفاوت چندانی بین استفاده از نخ دندان یا دستگاه شستشوی دهان وجود ندارد. همانند مسواک ‌زدن، استفاده از نخ دندان یا دستگاه شستشوی دهان روشی مناسب برای حفظ سلامت دندان و لثه است. ADA  توصیه می‌کند روزی دو بار مسواک بزنیم و یک بار هم بین دندان‌ها را تمیز کنیم. برای نتیجه گیری بهتر، می‌توان به صورت همزمان از هر دو وسیله استفاده کرد.

اگر سوال یا شرایط خاصی‌ دارید بهتر است با یک دندان ‌پزشک مشورت کنید. دندان پزشکان همچنین می‌توانند مشخص کنند که استفاده از کدام وسیله برای شما بهتر است.

منبع:

shape

webmd

healthline

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024