برای تمام کسانی که به بازی‌های ویدئویی علاقه دارند همواره آرزوی بسیار دوست داشتنی وجود داشته. تقریبا تمام گیمر‌ها این آرزو را دارند که بتوانند فیلم و سریال بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را ببینند. سونی و پلی‌استیشن پروداکشنز در حال تحقق این رویا هستند. با ما همراه شوید.

اخیرا سونی در خبری بسیار هیجان انگیز اعلام کرد که اقدام به تاسیس استودیویی با نام «پلی‌استیشن پروداکشنز» کرده است. هدف از تاسیس این استودیو ساخت فیلم و سریال بر مبنای بازی‌های کامپیوتری است. اینکه این فیلم و سریال‌ها تنها بر اساس بازی‌های انحصاری پلی استیشن خواهند بود یا نه دقیقا مشخص نیست، اما باید منتظر یک شوک بزرگ بود.سالهاست که بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی در انتظار ساخت فیلم و سریال بر اساس بازی‌های مورد علاقه‌ی خود هستند. اما آیا واقعا میتوان بر اساس یک بازی کامپیوتری فیلمی خوب درست کرد؟

پلی‌استیشن پروداکشنز

حقیقت این است که بسیاری از بازی‌های کامپیوتری از نظر غنای داستانی در سطحی بسیار بالا قرار دارند. همواره این موضوع وجود داشته است که با توجه به کنترل شما روی شخصیت اصلی در یک بازی کامپیوتری تاثیر یک بازی بسیار از عمیق‌تر از فیلم و سریال خواهد بود چراکه تصمیمات با شماست.در طول سالیان طولانی ساخت و توسعه‌ی بازی‌های کامپیوتری شاهد شاهکارهای بسیاری بوده ایم. شاهکارهایی که گاها از نظر داستان و غنای فلسفی بسیار عمیق هستند. آثاری به مانند متال گیر، inside، بیوشاک، آخرین بازمانده از ما، باران سنگین و البته ده‌ها نمونه‌ی پرافتخار دیگر. این بازی‌ها درون خود داستانی عمیق و مفاهیم مهم را انتقال میدهند که شاید هرگز نتوان با فیلم و سریال آنها را منتقل کرد.

با این وجود کمپانی سونی با توجه به تجربه‌ای بسیار طولانی و محکم در زمینه‌ی ساخت بازی‌های کامپیوتری بهترین انتخاب و البته تصمیم را در این مورد گرفته است.

نباید این نکته را فراموش کرد که سالهاست که شاهد انتشار آثار سینمایی بر اساس بازیهای ویدئویی بوده‌ایم. بیشتر این آثار سینمایی بسیار ضعیف بوده و به هیچ وجه نمیتوانند نماینده‌ی دنیای بازی‌های کامپیوتری باشند. با اینحال اگر بخواهیم تنها مواردی را نام ببریم که تا حدی خوب بودند میتوان از وارکرافت، شاهزاده‌ی ایرانی، سایلنت هیل و تعدادی انیمیشن نام برد. متاسفانه مابقی آثاری که بر اساس بازیهای ویدئویی ساخته شده‌اند به شدت ضعیف و بی‌معنی هستند و گاها هیچ ارتباطی با بازی نداشته و تنها نام بازی را یدک میکشند.کمپانی سونی این قول را به علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی داده است که در صورت آغاز کار خود، به بهترین شکل ممکن این بازیها را اقتباس کند. بر این اساس قرار است این کمپانی از بهترین نویسندگان و کارگردانان در این زمینه استفاده کند و در صورت امکان این بازیها را به صورت سریال ارائه دهد.

پلی‌استیشن پروداکشنز

بر اساس گفته‌های «اسد قزلباش» مدیر این پروژه در کمپانی سونی بزرگترین مشکل آثار قبلی عدم وجود داستان قوی بوده است. قرلباش در ادامه از فیلم «اساسینز کرید» به عنوان یک نمونه‌ی مشهور اما ناموفق یاد کرد. شرکت سونی پیش از این نیز در ساخت فیلم بر اساس بازیهای کامپیوتری کارهایی کرده بود اما این بار همه چیز فرق میکند. بر این اساس کیفیت آثار پلی‌استیشن پروداکشنز بسیار بالاتر خواهد بود و همه‌ی تلاش‌ها انجام خواهند شد تا شاهد آثاری فاخر باشیم.

اما چه بازیهای کامپیوتری میتوانند اولین کاندیداها برای ساخت فیلم و سریال باشند؟

۱- خدای جنگ

خدای جنگ بدون شک بزرگترین نماینده‌ی دنیای بازی‌های کامپیوتری در سینما خواهد بود. این بازی کامپیوتری از زمان انتشار اولین نسخه‌ی خود در سال ۲۰۰۵ تبدیل به یک نماد شد. داستان این اثر درمورد کریتوس است که برای شکوه اسپارتا تبدیل به هیولایی مخوف میشود و در نهایت نیز انتقام میگیرد. داستان بازی خدای جنگ به حدی غنی و قابل توسعه است که میتوان به راحتی مجموعه‌ای صد قسمتی از آن ساخت. با توجه به شرایط حماسی این اثر و حتی شباهتهایی با آثاری مانند «بازی تاج و تخت» باید منتظر ماند و دید که مسئولان پلی‌استیشن پروداکشنز چه تصمیمی خواهند گرفت.

پلی‌استیشن پروداکشنز 1

۲- آنچارتد

آنچارتد از مشهورترین بازی‌های کامپیوتری انحصاری سونی است. این بازی ویدئویی به دلیل داستان غنی و گرافیک پیشرو خود یکی از برترین آثار ویدئویی تاریخ است. داستان ماجراجویی‌ها و تلاش‌های شخصیت‌های حاضر در این بازی کامپیوتری کاملا قابلیت تبدیل شدن به یک اثر بزرگ را دارند. آنچارتد تا حد زیادی قابل مقایسه با ایندیانا جونز است. با توجه به شهرت و کیفیت این اثر آنچارتد قطعا از اولین نامزدهای تبدیل شدن به یک اثر سینمایی خواهد بود.

پلی‌استیشن پروداکشنز 2

۳- آخرین بازمانده از ما

آخرین بازمانده به راحتی برای بسیاری از گیمرها برترین بازی تاریخ است. داستان خطی این اثر که در رابطه با دنیایی آخرالزمانی و موضوع زامبی‌ها است به حدی قدرتمند و با جزئیات کار شد که همه را شوکه کرد. بازیهای کارمپیوتری بسیار کمی وجود دارند که تا مدتها با انسان باقی بمانند، آخرین بازمانده یکی از همین بازی هاست. این بازی در صورت ارائه‌ی یک داستان قوی و کارگردانی خوب توانایی نمایش اثری بسیار قوی را دارد.

پلی‌استیشن پروداکشنز 3

۴- تمام آثار دیوید کیج!

دیوید کیج از بازی سازانی است که دیدگاهی بسیار خاص به دنیای بازی دارد. تقریبا تمام آثار کیج کاملا فلسفی و عمیق هستند و جنبه‌های مختلفی از زندگی بشر را نشانه رفته‌اند. آثار ساخته شده بوسیله‌ی کیج کاملا داستان محور هستند و همین داستان محور بودن آثار او را به کاندیدای قدرتمند برای پلی‌استیشن پروداکشنز تبدیل میکند.

پلی‌استیشن پروداکشنز 4

۵- آخرین نگهبان

آخرین نگهبان در نوع خود یک بازی کاملا خاص و خاطره انگیز است. این اثر ویدئویی از زمان انتشار خود بارها به کارگردانان مختلفی برای ساخت پیشنهاد شده است و احتمالا شاهد یک انیمیشن بر همین اساس نیز خواهیم بود. آخرین نگهبان موضوعی بسیار عاطفی و عمیق دارد که بیانگر روابط انسانی و نیاز انسان به ارتباط با طبیعت است. در صورت علاقه‌ی سونی به این بازی شاهد اثری بسیار فوق العاده و تاثیرگذار خواهیم بود.

پلی‌استیشن پروداکشنز 5

این ۵ مورد تنها نمونه‌‌هایی کوچک از دنیای بازی‌های کامپیوتری بودند. بازیهای کامپوتری دنیایی پر از پیچ و خم هستند که گاها میتوانند بزرگترین و پیچیده‌ترین مفاهیمی که یک فیلم و صداها کتاب در تلاش برای ارئه ی آن هستند را به بهترین شکل بیان کنند. با تمام این اوصاف باید منتظر ماند و دید که پلی‌استیشن پروداکشنز کار خود را چگونه آغاز خواهد کرد.