چرا بذر و دانه یک محصول استراتژیک در کل دنیاست و امکان خرید و جابه جایی آن از کشوری به کشور دیگر غیر قانونی است؟

بذر و دانه یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد در صنایع غذایی محسوب می‌شود و امروزه در بسیاری از غذاها بذر و دانه به عنوان یک ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرن‌های متمادی است که کشاورزان در سرتاسر جهان به اهمیت و ارزش این ماده استراتژیک پی برده‌اند و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از کشاورزان به خرید بذر یا خرید دانه اقدام می‌کنند و آن را در زمین‌های زراعی خود می‌کارند.

با توجه به نوع آب و هوا و نوع خاک بذر و دانه کشت ‌شده در هر منطقه متفاوت است و برای تهیه غذاهایی خاص مناسب است. اگرچه هر ساله بذر و دانه در حجم بسیار وسیعی کشت می‌شود اما این محصول برای هر کشور و منطقه یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود و حمل و جابجایی آن توسط افرادی ممنوع و غیر قانونی است.

اگر شما به عنوان یک مسافر قصد داشته باشید مقداری بذر و دانه را همراه خود جابجا کنید و به یک کشور دیگر انتقال دهید، در فرودگاه جلوی شما را می‌گیرند و در صورت نداشتن مجوزهای لازم، بذر و دانه شما را توقیف می‌کنند و حتی ممکن است اجازه خروج به شما ندهند.

خرید بذر و خرید دانه و مهم‌ترین مسائل استراتژیک

 خرید بذر و خرید دانه یکی از مهم‌ترین مسائل استراتژیک برای تمامی کشورها محسوب می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا خرید بذر و خرید دانه و همچنین جابجایی آن از یک کشور به کشوری دیگر غیر قانونی است و حتی به عنوان جرم تلقی می‌شود.

خرید بذر و خرید دانه مسئله‌ای مهم در جهان امروز محسوب می‌شود و اگر نسبت به قوانین آن آگاهی کامل نداشته باشید، ممکن است با مشکلاتی جدی روبرو شوید. کشاورزانی که بذر و دانه کشت می‌کنند مطابق قانون می‌توانند آن را در حجم محدود به جامعه اطراف خود و همسایگان و نزدیکان بفروشند و یا به صورت کالا به کالا آن را مبادله کنند.

ممنوعیت خروج بذر و دانه

این روش از خرید بذر و خرید دانه که غالبا برای مصرف خوراکی می‌باشد کاملا رایج است و هیچ نفی ندارد. اما نکته اینجا است که از بذر و دانه به عنوان یک ماده اولیه مهم در ساخت بسیاری از مواد غذایی و در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از نان و بیسکویت گرفته تا روغن و بسیاری مواد غذایی دیگر از بذر و دانه‌های مختلف در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

قوانین مربوط به بذر و دانه

امروزه صنایع و شرکت‌های بزرگ در حجم بسیار بالا به بذر و دانه نیاز دارند تا بتوانند محصولات خود را تولید کنند، به همین دلیل و برای جلوگیری از سو استفاده و یا کلاهبرداری قوانینی تنظیم شده ‌است. این قوانین علاوه بر اینکه حمل و نقل و جابجایی بذر و دانه نظارت دارد، روی کیفیت محصولات نیز نظارت دارد و مانع از این می‌شود که بذر و دانه‌های بی کیفیت در ساخت مواد غذایی استفاده ‌شود زیرا ممکن است دارای بیماری‌هایی خطرناک برای انسان باشد. البته و با تمام این اوصاف به خاطر ضعیف بودن مزرعه‌ داران امروزه شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از صنایع مختلف این قوانین را به نفع خودشان تفسیر می‌کنند و کشاورزان نیز ناچار هستند به خواسته آن‌ها عمل کنند.

احتمالا تا اینجا متوجه اهمیت بذر و دانه در صنایع غذایی هر کشوری شده‌اید، بذر و دانه جزو مواد استراتژیک در هر کشور است و ارزش زیادی برای هر کشوری دارد به همین دلیل است که اگر شما به عنوان یک مسافر در هنگام مراجعه به فرودگاه مقادیر بذر و دانه همراه خود داشته باشید، از انتقال آن‌ها جلوگیری می‌شود،

قوانین مربوط به خرید بذر و دانه

بیشتر بخوانید: ۱۷ منبع غذایی حاوی پروتیئن برای وگان و گیاهخواران

مانع شدن کشورهای مقصد از ورود بذر

به علاوه کشورهای مقصد نیز از ورود بذر و دانه‌های گیاهی مختلف به کشور خود آن هم از منابع غیر رسمی و به صورت مسافرتی جلوگیری می‌کنند. دلیل این موضوع این است که از بذر و دانه در تهیه طیف بسیاری از غذاهای اصلی مردم استفاده می‌شود و اگر بذر و دانه وارداتی توسط یک مسافر نامرغوب باشد و از کیفیت پایینی برخوردار باشد می‌تواند عامل بیماری های خطرناک به انسان تلقی شود.

 رد یابی چنین بذر و دانه‌هایی که به صورت غیر رسمی و توسط مسافران وارد می‌شود کار بسیار دشواری است و هیچ دولتی حاضر نیست جان مردمان خود را به این طریق به خطر بی‌اندازد.

خرید و فروش بذر از طریق فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی

یکی از روش‌های خرید و فروش کالا با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی است. در فروشگاه‌های آنلاین هر نوع محصولی که تصور کنید برای فروش وجود دارد. با یک جستجوی کوچک در وبسایت‌های اینترنتی معتبر مانند آمازون متوجه خواهید شد که امکان خرید بذر و همچنین خرید دانه نیز در این وبسایت وجود دارد.

با این توضیح که خرید و فروش بذر و دانه برای کسانی که در خارج از آمریکا زندگی می‌کنند وجود ندارد. با این معنا که اگر شما خارج از آمریکا زندگی می‌کنید و قصد خرید بذر و یا خرید دانه از یک فروشنده آمریکایی را دارید، این امکان برای شما فراهم نیست و نمی‌توانید چنین خریدی انجام بدهید. در واقع بذر و یا دانه خریداری‌ شده در چنین شرایطی نه اجازه خروج از کشور مبدا را دریافت می‌کند و نه کشور مقصد اجازه ورود چنین محصولی را می‌دهد.

توجه به نوع خاک و آب و هوای مورد نیاز کاشت بذر

از دیگر مسائلی که در مورد خرید بذر و خرید دانه باید به آن توجه ‌کرد این است که با توجه به نوع خاک و آب و هوای هر منطقه بذر و دانه‌های متفاوتی رشد می‌کند. بذر و دانه‌‌ای که در یک منطقه خاص رشد می‌کند، ممکن است برای استفاده در مناطق دیگر مناسب نباشد و تنها برای اقلیم‌های خاصی مناسب باشد.

برخی از انواع دانه‌ها و بذرهای کشت‌ شده در یک منطقه ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه انسانی و یا جانوری مناطق دیگر شوند. به همین دلیل است که خرید بذر و خرید دانه در یک کشور و انتقال آن به یک کشور دیگر ممنوع است.

اختیار صادرات و واردات بذر

امروزه صادرات و واردات بذر و دانه صرفا در اختیار وزارتخانه کشاورزی است و فقط آن‌ها هستند که می‌توانند مجوز ورود و یا خروج یک نوع بذر و دانه خاص را صادر کنند و واردات یا صادرات آن به هر شکل دیگر و توسط مسافران عادی ممنوع است و گاهی اوقات جرم سنگینی محسوب می‌شود.

صادرات بذر و دانه

با تمام این تفاسیر امروزه و در برخی از کشورها که از نظر ذخایر بذر و دانه در شرایط خوبی قرار دارند خرید بذر و خرید دانه تنها در داخل کشور یک امر قانونی محسوب می‌شود و افراد می‌توانند در حجم محدود نیازهای خود را تامین کنند.

قوانین خرید و فروش بذر و دانه در هر کشور و با توجه به شرایطی که دارد متفاوت است. در برخی کشورها که خطر کمبود بذر و دانه وجود دارد خرید بذر و خرید دانه تنها زیر نظر وزارت کشاورزی انجام می‌شود و سایر روش‌های خرید و فروش آن غیر قانونی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

بذر و دانه یکی از محصولات استراتژیک در کلیه کشورها محسوب می‌شود. کاربرد بالای بذر و دانه در صنایع غذایی باعث ‌شده امروزه قوانین سفت و سختی برای خرید و فروش آن‌ها وضع شود. بذر و دانه از جمله محصولاتی هستند که حمل و نقل آن‌ها به کشورهای دیگر ممنوع است و اگر در فرودگاه چنین محصولی همراه داشته باشید، مسئولین آن را ضبط خواهند کرد و شما نیز جریمه خواهید شد.

همچنین در برخی کشورها خرید بذر و خرید دانه دارای محدودیت است و به راحتی نمی‌توان چنین محصولاتی را خریداری ‌کرد.

 به طور کلی دو دلیل عمده برای این سخت‌گیری‌ها وجود دارد: یکی اینکه بذر و دانه در صنایع غذایی کاربرد زیادی دارند و به عنوان یک ماده اولیه مهم محسوب می‌شوند و یکی دیگر اینکه بذر و دانه‌‌ای که در یک اقلیم به دست می‌آید ممکن است برای افرادی که در اقلیم‌های دیگر زندگی می‌کنند مناسب نباشد و مصرف آن‌ها باعث ایجاد مشکلات سلامتی در انسان‌ها و یا جانوران شود.

منبع:

ebay

grain

mashable

motherjones

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024