آبا با عملکرد جاروبرقی‌ رباتیک آشنا هستید؟ معرفی برترین جارو برقی های رباتیک

جاروبرقی‌های رباتیک

در گذشته نظافت و تمیز کردن خانه یکی از سخت‌ترین بخش‌های خانه‌داری محسوب می‌شد. با گذر زمان و توسعه تکنولوژی، جاروبرقی‌های بسیار خوبی با ساده‌ترین عملکرد طراحی شده و به‌تدریج در تمامی خانه‌ها جایگزین جاروهای سنتی شدند. اما همچنان توسعه‌ی تکنولوژی ادامه پیدا کرد، تا جایی که امروزه شاهد جارو‌های هوشمندی هستیم که خودشان کار نظافت، تی کشی و گردگیری خانه را انجام می‌دهند. اگر به‌دنبال یک راهکار کامل برای نظافت منزل خود هستید، بهتر است که در این مقاله با کارکردهای جاروبرقی‌ رباتیک، تکنولوژی‌های جالب به کار رفته در آن‌ها و البته بهترین جاروبرقی‌ رباتیک آشنا شوید.

جاروبرقی‌های رباتیک

جاروی هوشمند یا جاروبرقی رباتیک در واقع رباتی است که بعد از اسکن خانه، به نظافت آن می‌پردازد. با پیشرفت فناوری اطلاعات دیگر نباید نگران انجام کارهای منزل خود باشید.

آیا از توانایی‌های جالب‌توجه جاروبرقی‌ روباتیک اطلاع دارید؟

همه‌ی افراد جاروبرقی‌های معمولی را دیده‌اند و تجربه‌ی کار با آن را دارند. جاروی هوشمند برخلاف جاروبرقی‌های معمولی عمل جاروکردن را به‌صورت کاملا اتوماتیک و با تکنولوژی‌های پیشرفته انجام می‌دهد. جاروبرقی رباتیک از جمله وسایل هوشمندی است که در خانه‌های مدرن جایگاه خود را دارد.

کارکردن با این وسیله بسیار ساده است؛ تنها باید شما دکمه‌ی شروع‌به‌کار این ربات را از روی ربات یا از روی ریموت آن فشار بدهید. خود ربات به‌کمک الگوریتم‌های نظافت هوشمند خود به‌صورت اتوماتیک شروع به جارو کردن می‌کند و در پایان کار نیز به‌صورت اتوماتیک به محل شارژ خود بر می‌گردد.

کارکرد این دستگاه هوشمند به جارو کردن ختم نمی‌شود؛ جاروبرقی‌ رباتیک علاوه بر جاروکشی، قابلیت تی کشی به هر دو صورت تَر و خشک را نیز دارند. جاروبرقی‌های رباتیک در مقایسه با مدل‌های معمولی قدرت بیشتری دارند، به‌طوری که امکان جمع‌آوری قارچ، گرد و خاک و شوره‌ی حیوانات را فراهم می‌کند. همچنین با توجه به شکل ظاهری که برای آن‌ها طراحی شده است، امکان تمیز کردن زیر سطوحی مانند کابینت، زیر میز و غیره را نیز وجود دارد.

اما جاروهای رباتیک چگونه مسیر خود را پیدا می‌کنند؟

جاروی هوشمند

زمانی که مردم می‌پرسند که «جاروهای رباتیک چگونه کار می‌کنند؟» فارغ از کارکردهای جاروبرقی، بیشتر در مورد اجزای ساخت این ربات کنجکاو هستند. اما چگونه این دستگاه کامپیوتری تشخیص می‌دهد که چه موقعیت‌هایی را تمیز کرده است و چه موقعیت‌هایی را هنوز انجام نداده است؟ چگونه تشخیص می‌دهد که کار تمام شده است؟

پاسخ به این سوالات پیچیده نیست. راهکاری وجود دارد که به کمک آن جاروبرقی رباتیک می‌تواند مسیر خود را در منزل شما پیدا کند.

جاروبرقی‌های رباتیک به‌کمک حسگرها دنیای ما را می‌بینند!

برای این که جاروبرقی رباتیک بتواند فضای اتاق را تمیز کند، باید بتواند آزادانه در محیط حرکت کند و به مانعی برخورد نکند. اما آن‌ها نمی‌توانند دنیای ما را ببینند، حتی اگر یک دوربین در آن به‌کار رفته‌باشد. برای رفع این مشکل، از حسگرهای مختلفی در جاروبرقی‌ رباتیک استفاده شده‌است که موانع و سایر خطرات را شناسایی کنند، مسافت طی‌شده را اندازه‌گیری کنند و همچنین نواحی جدیدی را برای پوشش‌دهی کشف کنند. جاروهای هوشمند از این طریق می‌توانند محیط دنیای ما را شناسایی کنند. البته چگونگی عملکرد این حسگرها بر اساس مدل و سازندگان آن‌ها متفاوت خواهد بود.

اما حسگرهای یک جاروبرقی رباتیک چگونه تشخیص می‌دهند که در موقعیت‌های مختلف چه رفتار باید داشته باشند؟ برای این حسگرها مجموعه‌ی دقیقی از رفتارهای برنامه‌ریزی‌شده تعریف شده‌است و واکنش‌های ربات در موقعیت‌های مختلف، بر اساس رفتارهای از پیش برنامه‌ریزی شده تعیین می‌شود.

حسگرهای مانع-Obstacle sensors

حسگرهای مانع در جاروبرقی‌های رباتیک

از نقطه دید یک جاروبرقی رباتیک، خانه شما شامل مجموعه‌ای از موانع و در واقع مسیری از پایه‌های صندلی، میزهای قهوه، مبل‌ها و اسباب بازی‌های سرگردان است. اما حسگرهای  به‌کار رفته در سپرهای ضربه‌گیر جاروبرقی رباتیک به آن کمک می‌کند تا بدون کاهش سرعت از این موانع دور شود.

در واقع، زمانی که سپر ضربه‌گیر جاروبرقی رباتیک با مانعی برخورد می‌کند، حسگر قرار گرفته در آن مطلع می‌شود؛ به این ترتیب ربات جاروبرقی می‌تواند مسیر خود را تغییر داده و از آن مانع دور شود تا یک مسیر بدون مانع را پیدا کند. مسیری را که ربات پس از برخورد انتخاب می‌کند از طریق محلی که سپر ضربه‌گیر با شی‌ء تماس پیدا می‌کند، مشخص می‌شود؛ به عنوان مثال، اگر سپر سمت چپ ربات با مانعی برخورد کند، این ربات مسیر خود را تغییر می‌دهد و به سمت راست حرکت می‌کند، زیرا تشخیص داده است که مانع در سمت چپ آن قرار دارد. همچنین اگر سپر سمت راست ربات با یک شیء برخورد کند، این ربات به سمت چپ تغییر مسیر می‌دهد؛ زیرا تشخیص داده ات که شیء در سمت راست آن قرار دارد.

اما مانور دادن در اطراف اشیاء روی زمین باعث می‌شود که برخی از نواحی اتاق تمیز نشود. برای این که این میزان به حداقل برسد، برخی از سازندگان جاروبرقی‌های رباتیک از رویکرد کاملا متفاوتی برای موانع استفاده می‌کنند. برای مثال، برخی از جاروبرقی‌های هوشمند مانند iRobot Roomba در برخورد با اشیاء و موانع سرعت خود را کاهش می‌دهند. زیرا به گفته‌ی رئیس مدیریت فروش iRobot، Roomba سعی می‌کند که به آرامی با اشیاء برخورد کند تا اشیاء نرم مانند پرده و بالش را شناسایی کرده و از آن‌ها عبور کند.

حسگرهای پرتگاه-Cliff sensors

حسگر پرتگاه در جاروبرقی‌های رباتیک

احتمالا پله‌ها بزرگ‌ترین خطر برای جاروبرقی‌ رباتیک محسوب می‌شوند؛ واژگونی این ربات می‌تواند هم خود ربات و هم هر‌آنچه در مسیر آن قرار دارد را در معرض خطر و آسیب قرار بدهد. به همین خاطر، وجود حسگرهای پرتگاه برای ایمنی دستگاه ضروری است. این حسگرها با ارسال سیگنال‌های مادون قرمز به کف زمین، مسافت تا سطح زمین را اندازه می‌گیرند. اگر این سیگنال‌ها فورا به دستگاه برنگردند، ربات حدس می‌زند که به ارتفاعی مانند پله یا هر چیزی مانند پرتگاه رسیده است و مسیر خود را تغییر می‌دهد.

حسگرهای دیوار-Wall sensors

حسگر دیوار در جاروبرقی‌های رباتیک

ممکن است تصور کنید که حسگرهای دیوار کمک می‌کنند تا جاروبرقی رباتیک از برخورد و تصادف جلوگیری کند. اما این‌طور نیست! در واقع، حسگرهای دیوار به جاروبرقی رباتیک کمک می‌کنند که موانع را را تشخیص بدهد و همچنین از نور مادون قرمز استفاده کند تا از کنار این موانع عبور کند. بنابراین این جاروهای هوشمند می‌تواند لبه‌ی دیوار را نیز تمیز کنند. از همه مهم‌تر، حسگرهای دیوار کمک می‌کنند که جاروی رباتیک لبه‌ی مانعی مانند دیوار را بدون برخورد با آن و سائیدگی تمیز کند که این یک امتیاز مهم برای آن محسوب می‌شود؛ این درحالی است که جاروبرقی‌های معمولی در زمان تمیز کردن لبه‌ها مدام با دیواره‌ها برخورد می‌کنند.

همچنین در مدل‌هایی که قابلیت‌های نقشه‌برداری دارند، سنسورهای دیوار به جاروبرقی رباتیک کمک می‌کند تا مسیر راهرو‌ها و ورودی‌های در را در صورت باز بودن، دنبال کرده و نواحی جدیدی را برای تمیز کردن پیدا کند.

حسگرهای چرخشی-Wheel sensors

حسگر چرخشی در جاروی هوشمند

جاروبرقی رباتیک از حسگرهای نوری استفاده می‌کند تا میزان چرخش چرخ‌ها را ارزیابی کند. سپس با استفاده از تعداد چرخش چرخ‌ها و محیط دایره‌ی چرخ، میزان مسافتی طی شده را محاسبه می‌کند.

پیش از این، تمامی جاروبرقی‌ رباتیک از سنسور مسیریابی استفاده می‌کردند. اما در حال حاضر این تکنولوژی تنها در مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر سازندگان جاروبرقی‌ رباتیک استفاده می‌شود؛ زیرا این فناوری اگرچه قابل اجرا است، اما کارآمد و تاثیرگذار نیست.

همچنین این جاروهای هوشمند مجهز به بانک‌های حافظه هستند تا موقعیت اثاثیه منزل را در حافظه خود ثبت کنند و در دفعات بعدی به آن‌ها برخورد نکنند.

از آنجایی که جاروبرقی‌های رباتیک براساس ورودی‌های حسگر‌ها واکنش نشان می‌دهند، مسیر خود را بدون این که ببینند در اتاق جستجو کرده و در مسیرهای از پیش تعریف نشده جارو کنند. برای بررسی میزان دقت جاروی هوشمند، آزمایشی از روند کاری آن انجام شد. بر اساس این آزمایش مشاهده شد که تا زمانی که عمر باتری جاروی هوشمند اجازه بدهد، این دستگاه هوشمند چندین بار از تمام قسمت‌های اتاق عبور می‌کند تا همه‌ی سطح اتاق را پوشش داده و تمیز کند و البته جایی را از قلم نیندازد. این امر باعث می‌شود که زمان بیشتری مشغول جارو کردن باشد. جاروبرقی رباتیک به نواحی که به‌صورت نا‌همدست و غیریکنواخت جارو شده باشند، در مقایسه با سایر نواحی توجه بیشتری می‌کند.

با بهترین جاروبرقی‌های رباتیک سال 2019 آشنا شوید

  1. جاروی هوشمند Ecovacs Deebot N79S
  2. جاروی هوشمند iRobot Roomba 960
  3. جاروی هوشمند iRobot Roomba i7+
  4. جاروی هوشمند Neato Botvac D4 Connected
  5. جاروی هوشمند Neato Botvac D7 Connected
  6. جاروی هوشمند Eufy RoboVac 11s
  7. جاروی هوشمند iLife A4s Robot Vacuum Cleaner
  8. جاروی هوشمند iRobot Roomba 690
  9. جاروی هوشمند Neato Botvac D5 Connected

 

آیا جاروبرقی‌های رباتیک ارزش خرید دارند؟

زمان اولین نکته‌ای است که به آن توجه میشود. از آن‌جایی که جارو کردن منزل با جاروبرقی‌های معمولی زمان زیادی را از شما می‌گیرد، با استفاده از جاروبرقی‌های رباتیک می‌توانید در مقدار قابل توجهی از زمان خود صرفه‌جویی کنید.

اما این تنها مزیت استفاده از جاروبرقی‌های رباتیک نیست. این جاروهای هوشمند با توجه به حجم کمی که دارند، فضای کمی را اشغال می‌کنند. بنابراین اگر منزل شما فضای زیادی ندارد، جاروبرقی رباتیک انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. همچنین این نوع از جاروها از انواع فیلترها، برس‌های جانبی و قلم‌های بافته شده استفاده می‌کنند و به همین خاطر قدرت آن‌ها با جاروبرقی‌های معمولی برابری می‌کند.

جاروبرقی‌های رباتیک

اما یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین کاربرد های جاروهای هوشمند این است که  با استفاده از آن‌ها می‌توانید حتی زیر میز و صندلی‌ها، مبل‌ها، لبه‌های دیواره‌ها و سایر نواحی این چنینی را جارو کنید. برای خرید جاروبرقی‌های رباتیک اصل و خرید مستقیم از وب‌سایت آمازون، می‌توانید در سایت مالتینا سفارش خود را ثبت کنید تا به راحتی آن را تهیه کنید.

منبع کمکی: pcmag