چرا پول، بدون توجه به زمان، شرایط و موقعیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ برای ایجاد تغییرات گسترده در زندگی به چه میزان سواد مالی و اقتصادی نیاز است؟ شما هوش مالی خود را از بین  ۰ تا ۱۰۰ چه عددی می ‌دانید؟ تست هوش مالی طراحی‌ شده در این نوشته را بررسی ‌کنید تا از میزان هوش مالی خود آگاه‌ شوید.

برای مدیریت سرمایه به هوش مالی نیاز است. بسیاری از افراد هستند که از هوش مالی پایینی برخوردار هستند. چنین افرادی حتی اگر یک سرمایه هنگفت در اختیارشان قرار بگیرد، نمی‌توانند آن را به خوبی مدیریت‌ کنند، زیرا از هوش لازم برای مدیریت سرمایه برخوردار نیستند. در مقابل افرادی هم هستند که از هوش مالی بالایی برخوردار هستند، چنین افرادی حتی با کمترین سرمایه هم می‌توانند بیشترین بازدهی را از خود نشان بدهند.

تست هوش مالی زیر در ۱۰ سوال طراحی ‌شده و هدف این تست هوش مالی بررسی میزان توانایی فرد در مدیریت سرمایه و میزان هوش مالی فرد است. جواب‌های خود را با جواب‌های صحیح که در انتهای کوییز آورده می‌شود، مقایسه ‌کنید، اگر نمره بالایی در این تست هوش مالی کسب‎ کردید بسیار عالی است اما باز هم نکات زیادی وجود دارد که می‌تواند یاد بگیرید. اگر هم نمره پایینی در این تست هوش مالی دریافت ‌کردید، نباید نا امید شوید زیرا به روش‌های مختلفی می‌توانید میزان هوش مالی خود را افزایش ‌دهید.

هوش مالی ما

به تست هوش مالی زیر پاسخ دهید

۱- سهام A توسط یک شرکت جدید عرضه شده ‌است و سهام B سهام یک شرکت بزرگ محسوب می‌شود. کدامیک از گزینه‌های زیر درباره این دو سهام صحیح است؟

الف: انتظار می‌رود که سهام A ریسکی‌تر از سهام B باشد.

ب: انتظار می‌رود که سهام B نرخ بازگشت بیشتری نسبت به سهام A داشته‌باشد

ج: انتظار می‌رود که سهام B دارای یک نرخ برگشت تضمین‌ شده باشد اما سهام A این تضمین را نداشته‌ باشد.

د: اگر نرخ سود افزایش پیداکند انتظار می‌رود که سهام A ارزشش را بهتر حفظ کند

۲- در زمان سرمایه ‌گذاری سه شرط اصلی که باید در نظر گرفته ‌شود کدام است؟

الف: حجم، بیمه، مالیات

ب: اعتبار، سود ناخالص، نفوذ

ج: ریسک، نرخ برگشت، حالت پذیری

د: دسترسی به حساب‌ها، سود سهام، ضمانت‌ها

۳- زمانی نرخ سود افزایش می ‌یابد که:

الف: ذخیره‌کنندگان سود کمتری دریافت کنند و قرض‌گیرندگان سود کمتری پرداخت‌کنند.

ب: ذخیره‌کنندگان سود کمتری دریافت کنند و قرض گیرندگان سود بیشتری پرداخت‌کنند.

ج: ذخیره‌کنندگان سود بیشتری دریافت‌کنند و قرض‌گیرندگان سود کمتری پرداخت‌کنند.

د: ذخیره‌کنندگان سود بیشتری دریافت‌کنند و قرض‌گیرندگان سود بیشتری پرداخت‌کنند.

۴- سودی که برای مدت زمانی در یک حساب باقی می‌ماند، نیز سود دریافت می‌کند. نام این فرایند چیست؟

الف: عایدی دو برابر

ب: سرمایه اضافی

ج: سود مخصوص

د: سود مرکب

۵- یک فرد وام ‌دهنده زمانی که فردی بخواهد وام بگیرد اما احتمال عدم باز پرداخت پول توسط وام‌ گیرنده بیشتر از حد نرمال باشد، چه کاری انجام می‌دهد؟

الف: نرخ سود کمتری را مطالبه می‌کند

ب: نرخ سود بیشتری را مطالبه می‌کند

ج: از امتیاز اعتبار شخص می‌کاهد

د: امتیاز اعتبار شخص را افزایش می‌دهد

۶- خطر نقد شوندگی (Liquidity) برای کدام نوع از سرمایه ‌گذاری بیشتر است؟

الف: املاک

ب: صندوق‌های مالی دوگانه

ج: حساب‌های ذخیره‌سازی

د: سهام‌های شخصی

۷- فرض ‌کنید نرخ سود حساب پس انداز شما ۵ درصد در سال باشد و نرخ تورم ۸ درصد باشد. حال پس از یک‌‌سال قدرت خرید شما چه تغییری می‌کند؟

الف: بیشتر می‌شود

ب: کمتر می‌شود

ج: یکسان است

د: نمی‌دانم

۸- فرض کنید ۱۰۰ ریال در حساب خود دارید و نرخ سود سالیانه ۱۰ درصد است. اگر ۵ سال این پول در حساب شما باقی بماند پس از ۵ سال در مجموع چه مقدار پول در حساب شما خواهد بود؟

الف: ۱۴۶ ریال

ب: ۲۰۱ ریال

ج: ۲۲۳ ریال

د: ۱۶۱ ریال

ه: ۱۹۹ ریال

۹- اگر سهام شما در یک سال ۴۰ درصد رشد داشته ‌باشد و در سال بعد ۴۰ درصد کاهش داشته ‌باشد، مقدار سود خالصی که به دست می‌آورید چقدر است؟

الف: ۰ درصد

ب: ۱۰+ درصد

ج: ۱۶- درصد

د: ۵+ درصد

۱۰ -کاهش سود ناخالص یک شرکت می‌توانند نشان‌ دهنده کدام مورد باشد؟

الف: فروش شرکت کاهش یافته است

ب: هزینه‌های شرکت افزایش یافته است

ج: سود خالص شرکت کاهش یافته است

د: نسبت سود خالص شرکت به میزان فروش کاهش یافته‌است

 

پاسخ تست هوش مالی

پاسخ ۱۰ سوال بالا به شرح زیر است:

۱- الف /  ۲- ج / ۳- د / ۴- د / ۵- ب

۶- الف / ۷-ج / ۸- د / ۹- ج / ۱۰- د

هوش مالی را چگونه بسنجیم

جواب‌های خود را با جواب‌های صحیح مقایسه ‌کنید و بررسی‌ کنید که نمره تست هوش مالی شما چند است. اگر نمره پایینی کسب‌کردید، ناامید نشوید زیرا می‌توانید هوش مالی خود را تقویت ‌کنید و همچنین اگر نمره بالایی هم کسب‌ کردید توجه ‌کنید که باز هم نکات زیادی برای یادگیری وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم چندین نکته برای تقویت هوش مالی بیان‌ کنیم.

بیشتر بخوانید: کتاب اثر مرکب | چکیده‌ای از بهترین جملات تاثیر گذار و انگیزشی دارن هاردی

تقویت هوش مالی

فارغ از نتیجه تست هوش مالی، برای تقویت هوش مالی خود باید همواره به نکات زیر توجه داشته‌ باشید:

  • مطالعه کتاب‌های در زمینه هوش مالی: یکی از راه‌های تقویت هوش مالی مطالعه کتاب‌هایی است که در مورد استفاده بهینه از مال و ثروت نوشته شده ‌است. برای مثال می‌توان کتاب‌هایی مانند پدر پولدار، پدر فقیر اثر رابرت کیوساکی و میلیونر اتوماتیک اثر دیوید بچ را مطالعه ‌کرد. البته کتاب‌های زیاد دیگری در زمینه چگونگی استفاده هوشمندانه از پول نوشته ‌شده که می‌توان آن‌ها را انتخاب‌ و مطالعه‌ کرد و از آن‌ها در زمینه مدیریت مالی استفاده ‌کرد.
  • بررسی دارایی خالص: اگر تمرکز فرد صرفا روی میزان درآمد باشد، ممکن است با خود تصور کند فردی ثروتمند است در حالیکه در حقیقت اینگونه نیست. اگر شما تمام درآمد خود را خرج ‌کنید، حتی اگر نسبت به سال قبل درآمد بیشتری داشته ‌باشید، فردی ثروتمند نیستید. درآمد خود را از بدهی‌هایتان کم ‌کنید تا ارزش خالص دارایی شما به دست ‌آید. با این کار می‌توانید متوجه‌ شوید در هر زمان چه میزان پول پس‌انداز کرده‌اید.
  • بررسی مخارج: برای مدت زمانی مخارج خود را یادداشت‌ کنید. اگرچه ممکن است وقت‌گیر باشد اما به شما می‌گوید که پولتان را کجا خرج کرده‌اید. بررسی‌کنید که برای غذا، سرگرمی و دیگر هزینه‌ها چقدر پول خرج کرده‌اید.

هوش مالی چیست

  • با یک مشاور مالی ملاقات ‌کنید: اگر از لحاظ مالی به مشکل برخوردید، با یک مشاور مالی ملاقات‌کنید، مشاور مالی می‌تواند استراتژی‌ها و روش‌هایی را به شما یاد بدهد که ممکن است پیش از آن آن‌ها را بلد نباشید. همچنین در زمینه پرداخت مالیات، مشاوران مالی کمک بزرگی محسوب می‌شوند.
  • سرمایه گذاری روی خود: یک مهارت جدید یاد بگیرید، یک مدرک جدید و در مدارج بالا کسب‌ کنید، این کار باعث می‌شود موقعیت شغلی بهتری داشته ‌باشید و حقوق بیشتری دریافت‌ کنید، گاهی اوقات بهترین سرمایه ‌گذاری، خرید سهام نیست بلکه سرمایه‌گذاری روی خودتان است.
  • برقراری ارتباط: ارتباطات خود با اطرافیان و افرادی که در حوزه کاری‌تان فعال هستند را تقویت‌ کنید. این ارتباطات باعث می‌شود فرصت‌های شغلی جدید و همچنین فرصت کارهای مشارکتی در اختیار شما قرار بگیرد.
  • روی آنچه که می‌توانید کنترل‌ کنید، تمرکز داشته ‌باشید: گاهی اوقات به نظر می‌رسد که زندگی غیر قابل مدیریت و غیر قابل پیش‌بینی است. حتی اگر سواد مالی بالایی داشته‌ باشید باز هم نمی‌توانید مسائلی چون کاهش قیمت خانه یا تغییرات ارزش سهام در بازار سرمایه را کنترل‌ کنید. از آنجا که کنترل بسیاری از اتفاقات اقتصادی در اختیار ما نیست، ممکن است برخی افراد تصور کنند، داشتن یک شرایط مالی ایمن کار بسیار دشواری است. اما به یاد داشته ‌باشید با تمرکز بر روی آنچه می‌توانید کنترل‌ کنید، بهترین شرایط ممکن برای شما ایجاد می‌شود. برای مثال شما نمی‌توانید ارزش روز هر سهم در بازار سرمایه را تغییر دهید، اما می‌توانید میزان هزینه سرمایه ‌گذاری روی هر سهم را کنترل‌ کنید. یا اینکه شاید شما نتوانید میزان حقوق خود را افزایش‌ دهید، اما می‌توانید نحوه خرج ماهیانه خود را کنترل‌ کنید.

افزایش هوش مالی

منابع:

cnbc

policygenius