چگونه از شر موریانه برای همیشه خلاص شوید؟

بهترین سم موریانه

هیچ کدام از آفاتی که در خانه وجود دارند، به اندازه موریانه‌ها نمی‌توانند به خانه خسارت بزنند. این حشرات از سلولز، مواد فیبری و مواد آلی موجود در خانه مانند چوب و گیاهان تغذیه می‌کنند. درواقع آن‌ها می‌توانند در یک بازه زمانی خیلی کم به بخش‌های زیادی از خانه یا لوازم خانه که از چوب ساخته شده باشد، آسیب برسانند. برای همین از بین بردن آن‌ها همیشه یک دغدغه مهم است. یکی از اولین راهکارهایی که احتمالا به ذهنتان خطور کند، استفاده از سم موریانه است.در ادامه با مالتینا همراه باشید.

معضلی به نام موریانه

در صورتی که موریانه‌ها از ابتدا در آن خانه نبوده‌اند، از دو طریق می توانند به خانه شما راه پیدا کنند. یکی از طریق نفوذ در چوب خشک است. به این ترتیب که موریانه در منافذ چوب خشک شده و مرده رخنه کرده و در همان جا لانه درست کرده و تخم گذاری می‌کند. به این ترتیب لاروهای موریانه کم کم جمعیت جدیدی از این حشرات موذی را در خانه شما به وجود می‌آورند.

روش دیگر نفوذ موریانه‌ها از راه زمین است. به این ترتیب که موریانه‌ها در زیر زمین اطراف یک منبع غذایی مانند سازه‌های چوبی یا ریشه‌های درخت خشک شده جمع شده و بعد از تمام شدن آن منبع غذایی سعی می‌کنند به وسیله برخی تونل‌ها خودشان را به سطح زمین رسانده و توده‌های آذوقه جدید برای خودشان پیدا کنند. موریانه‌هایی که زیر زمین هستند، برای دسترسی به غذای جدید تونل‌هایی از زیر زمین روی سازه‌های چوبی ایجاد می‌کنند و خودشان را به سطح زمین می‌رسانند. جالب است بدانید که در ایالات متحده موریانه‌های زیرزمینی مسئول 95 درصد از آسیب‌های ایجاد شده هستند.

توجه: گونه های موریانه‌های دیگری هم وجود دارند که شیوه زندگی متفاوتی دارند. اما این دو گونه پرجمعیت‌تر هستند و معمولا بیشتر در اطراف محدوده زندگی انسان‌ها پیدایشان می‌شود.

چطور بفهمیم که در خانه موریانه داریم؟

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موریانه‌ها می‌توانند آسیب زیادی به خانه وارد کنند این است زمان زیادی طول می‌کشد تا موریانه تخریب را شروع کند و سپس اثار آن در سطح خانه و محل زندگی به چشم دیده شود. آلودگی ناشی از موریانه‌ها شبیه به سرطان است. هر چه زودتر متوجه آن شده و مقابله با آن را شروع کنید، شانس بیشتری هم برای جلوگیری از پیشروی آن دارید. برای اینکه بتوانید به موقع آلودگی موریانه‌ها را تشخیص دهید، لازم است با نشانه‌های وجود این حشرات در سطح خانه آشنا باشید. در ادامه برخی از این نشانه‌ها را با هم می‌خوانیم.

تعداد زیادی از موریانه‌های بالدار

اگر تعداد زیادی از موریانه‌های بالدار را در نزدیک محل زندگی‌تان مشاهده کردید، می‌توان حدس زد که یک کلنی موریانه در همین نزدیکی وجود دارد. موریانه‌های بالدار تقریبا شبیه به مورچه‌های بالدار هستند و علاقه زیادی دارند که در اطراف منابع نوری بچرخند. موریانه‌ها شباهت زیادی به مورچه‌ها  دارند و معمولا تشخیص آن‌ها از هم کمی دشوار است. در ادامه برخی از تفاوت‌های این دو حشره را با هم می‌خوانیم.

بهترین سم موریانه

موریانه بالدار

  • شاخک‌های مشتقیم و بدون تاشدگی
  • نداشتن قوس در بین دو قسمت بدن
  • هم اندازه بودن بال‌های آن‌ها
  • بال‌هایی به بزرگی دو برابر طول بدن

مورچه بالدار

  • شاخک‌های تا شده
  • قوس بین در کمر
  • بال‌های عقب از بال های جلو بلندتر هستند.
  • بال‌ها اندازه طول بدن هستند.

جمع شدن بال در یک محل

بهترین سم موریانه

موریانه‌های بالدار بال‌شان را بعد از مدتی از دست می‌دهند. آن‌ها بعد از اینکه بال‌ریزی کردند، به دنبال یک محل برای لانه سازی می‌گردند. بنابراین درست بعد از اینکه بال‌ها را مشاهده کردید، باید نگران حمله آن‌ها به منابع چوبی در اطراف محل زندگی‌تان باشید.

اگر در محلی مانند تارهای عنکبوت یا اطراف پنجره تعدادی بال مشاهده کردید، احتمالا در اطراف شما یک جمعیت موریانه وجود دارد.

لانه‌های موریانه

مجاری توخالی که از گل ساخته شده‌اند، لانه‌های موریانه هستند که از آن‌ها برای انتقال مواد غذایی به کلونی‌های خود استفاده می‌کنند.

موریانه‌های زیرزمینی لوله‌های گلی را می‌سازند و از آن به عنوان راهی بین منبع غذایی  جمعیت کلونی خود استفاده می‌کنند. این مجاری معمولا از گل و براده‌های چوب ساخته شده است و در مقابل شکارچیان و رطوبت از موریانه محافظت می‌کند.

در صورتی که یک جمعیت موریانه در خانه خود داشته باشید، احتمالا این لانه‌های تونل مانند را در دیوارها یا کف خانه ببینید.

ردپای موریانه‌ها روی سازه‌های چوبی

موریانه‌ها با جویدن چوب اثراتی از خودشان به جای می‌گذارند. این حشرات موذی  معمولا فضاهای توخالی از براده‌های چوب ایجاد می‌کنند که عموما هم در کنار سازه‌های چوبی قرار دارند.

مدفوع موریانه

موریانه‌ها مدفوع‌های گردی به قطر 1 میلی‌متر ایجاد می‌کنند. مدفوع موریانه شبیه به دانه‌های شن یا خاک اره است که شکل گلوله‌ای دارند. این مدفوع معمولا به صورت چسبیده به هم در اطراف تونل‌های موریانه یا اطراف چوبی که موریانه در آن زندگی می‌کند، دیده می‌شود. اگر در کنار وسایل چوبی یا گیاهان خانه تصاویری مانند عکس بالا دیدید، احتمالا یک جمعیت موریانه در همان نزدیکی باشد.

چوب‌های پوک و توخالی

موریانه‌ها چوب را از داخل می‌خورند و خالی می‌کنند. این چیزی است که موریانه‌ها را موذی‌تر می‌کند. یک تکه چوب اگرچه ممکن است از بیرون ظاهر طبیعی داشته باشد، اما در همان حین به خاطر حمله موریانه توخالی شده باشد و موریانه داخل آن را خورده باشد. پس اگر در وسایل چوبی منافذ غیرعادی دیدید یا حس کردید که پوک شده‌اند، باید به آلوده شدن محل به موریانه مشکوک شوید.

کفپوش‌های چوبی باد کرده

یکی دیگر از علائم وجود موریانه در محیط این است که پارکت‌های چوبی خانه باد کرده و بالا بیایند. موریانه‌ها عاشق مناطق تاریک و مرطوب هستند. به همین خاطر است که در زیر سطوح چوب یا زیرزمین زندگی می‌کنند. زمانی که در محل تجمع آن‌ها و در زیر سطح رطوبت جمع شود، ممکن است کفپوش هم باد کرده و متورم شود. همچنین ممکن است یک سری علائم حباب مانند و تغییر رنگ را هم در کفپوش چوبی ببینید.

از آنجایی که این علائم معمولا با نشت آب اشتباه گرفته می‌شود، بهتر است ابتدا از نبود نشت آب در آن حوالی مطمئن شوید. اگر مطمئن شدید که هیچ آبی در آن حدود جمع نشده است، باید گزینه بعدی یعنی حمله موریانه‌ها را بررسی کنید.

انواع دیگری از موریانه‌ها هم هستند که تپه درست می‌کنند و در اطراف جایی که زندگی می‌کنند، موارد تپه مانندی به وجود می‌آورند. این نوع موریانه‌ها معمولا در استرالیا و آفریقا زندگی می‌کنند و در آمریکا و آسیا زیاد به چشم نمی‌خورند. به همین دلیل است که در این مقاله هم زیاد به این مورد نپرداختیم و شما هم احتمالا با این نوع از موریانه برخورد نخواهید داشت.

همچنین در مالتینا بخوانید:
ساس چیست؟ روش های تضمینی برای از بین بردن ساس و مقابله با آن

یک موریانه ناقابل و این همه خرابی!؟

موریانه‌ها یکی از مخرب‌ترین حشراتی هستند که ممکن است در اطراف محل زندگی شما وجود داشته باشند. طبق جدیدترین آمار موریانه‌ها هر ساله مسئول تخریب بیش از 600 هزار خانه در ایالات متحده هستند.

بر اساس آمار وزارت زراعت ایالات متحده موریانه‌ها سالانه 40 میلیارد دلار خسارت ایجاد می‌کنند و باعث خرابی بیش از 600 هزار خانه هستند. هزینه تعمیر این خانه‌ها در سال به بیش از 2 میلیارد دلار می‌رسد.

قطعا مسئله ساده‌ای است که وقتی موریانه یک مکان را آلوده کند، می‌تواند در پیرامون آن منطقه هم کلونی ایجاد کند و باعث آلودگی محیط شود. به این ترتیب موریانه‌ها به سادگی از یک خانه به خانه دیگر می‌روند و حتی می‌کنند یک منطقه را برای همیشه آلوده کنند و شما هرگز نتوانید تمام جمیعت آن‌ها را ریشه کن کنید.

پس حتی اگر حدس می‌زنید که ممکن است خانه شما توسط این حشرات موذی آلوده شده باشد، باید خیلی زود اقدام کنید. هر دقیقه تاخیر می‌تواند هزینه‌های بیشتری به شما و دیگران تحمیل کند. خب حالا که با علائم آلودگی و حمله موریانه‌ها آشنا شدید، بیایید در خصوص نحوه ریشه کن کردن آن‌ها هم صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید : شپش | تشخیص، درمان و تمام آنچه که والدین باید بدانند

چطور از شر موریانه‌ها خلاص شویم؟

اگر دوست ندارید برای از بین بردن موریانه‌ها به سم پاش‌ها خبر دهید و می‌خواهید در درجه اول خودتان برای این کار اقدام کنید، می‌توانید از سم موریانه های موجود در بازار و روش‌های خانگی کمک بگیرید. راه‌های متعددی برای دفع موریانه‌ها وجود دارد که در کنار آن استفاده از سموم معتبر و خوب موجود در بازار ترتیبی می‌دهد که بتوانید به بهترین شکل این حشرات موذی را از محل زندگی‌تان دور کنید.

این راهکارها از قوی‌ترین و کاربردی‌ترین تا ضعیف‌ترین روش برای از بین بردن جمعیت کمتر موریانه رتبه بندی شده‌اند. با این حال این بدان معنی نیست که شما حتما باید از مورد 1 شروع کنید. سعی کنید به نسبت میزان آلودگی محیط مناسب‌ترین روش را برای خودتان انتخاب کنید.

همچنین برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید از ترکیبی از چند سم و روش استفاده از آن‌ها هم استفاده کنید.

روش 1- یک سد مایع برای موریانه‌ها با سم موریانه

این روش نه تنها موریانه‌هایی که در خانه شما هستند را از بین می‌برد که از ورود موریانه‌های جدید هم پیشگیری می‌کند. در این روش شما کل خانه یا اطراف سازه‌های چوبی یا درختان را با مواد مایعی که موریانه‌ها را فراری می‌دهند، محاصره می‌کنید. به این ترتیب موریانه‌ها نمی‌توانند در خانه شما به زندگی‌شان ادامه دهند.

برای ایجاد سد مایع در خانه می‌توانید از سم موریانه termidor termiticide استفاده کنید. این سم به عنوان قاتل درجه یک موریانه‌ها یک سد مایع سر راه آن‌ها ایجاد می‌کند. زمانی که صحبت از کشتن موریانه‌ها می‌شود termidor حرف اول را در این زمینه می‌دهد. این برند توسط بسیاری از متخصصان از بین بردن و کنترل آفات استفاده می‌شوند.

در ادامه سم موریانه termidor termiticide را بیشتر معرفی می‌کنیم.

این سم برای موریانه‌ها قابل ردیابی و تشخیص نیست. موریانه‌ها اصولا نمی‌توانند از چیزی که قابل بویایی یا دیدن برای‌شان نیست، دوری کنند.

این سم تاثیر چند برابری دارد. به طوری که یک موریانه آلوده می‌تواند تاثیر سم را به یک جمعیت موریانه دیگر هم منتقل کند.

این سم دافع نیست. بسیاری از سموم حشرات تنها آن‌ها را چند متری از فضا دور می‌کردند. تجربه ثابت کرده است که این روش چندان کاربردی نیست چرا که حشرات بعد از تمام شدن تاثیر سموم دوباره بازمی‌گردند. اما سم موریانه termidor دافع نیست و موریانه را جذب کرده و آلوده می‌کند.

شیوه استفاده از سم موریانه termidor

0.8oz از سم ترمیدور را با 1 گالن آب ترکیب کنید. هر پکیج 20 اونس حجم دارد و برای ساختن تا 25 گالن سم کافی است.

یک سوراخ 15 در 15 سانت در هر 4 سمت خانه و در پایین دیوارها ایجاد کنید.

در دیوارهای بتنی سوراخ‌های نیم اینچ در 18 اینچ بزنید و محلول را داخل سوراخ‌ها بریزید. در هر 10 پا از 4 گالن محلول استفاده کنید.

این روش باعث می‌شود که دورتا دور خانه یک سد مایع ایجاد شود و خاک اطراف خانه به این سم آغشته شود. این روش می تواند تا 10 سال از ورود موریانه‌ها به خانه شما پیشگیری کند. اگرچه بهتر است هر یک تا دو سال این سد را تمدید کنید و دوباره این روش را تکرار کنید.

نکات مثبت:

احتمال بسیار بالایی وجود دارد که این سم به خاطر قابلیت انتقال دهندگی که دارد، بتواند تمام کلنی موریانه را از بین ببرد.

این روش یک برنامه واحد دفع موریانه‌ها طی سال‌های متمادی است.

این راهکار نزد متخصصان و کسانی که در این زمینه تبحر دارند هم معروف و محبوب است و آن‌ها هم معمولا از همین روش برای از بین بردن موریانه‌ها استفاده می‌کنند.

این سم برای از بین بردن موریانه‌های زیرزمینی بسیار موثر است.

نکات منفی:

برای ساپورت کردن تمام خانه ممکن است به صدها گالن محلول نیاز داشته باشید که تهیه آن وقت گیر و هزینه بر است.

مانند همه سموم این سم هم به خاطر داشتن مقادیر فیپرونیل می تواند برای سلامت خطراتی در پی داشته باشد. این سم می‌تواند باعث سوزش‌های جزئی در صورت و پوست شود.

این سم برای از بین بردن موریانه چوب خشک و موریانه غیر زیرزمینی مفید نیست.

بهترین سم موریانه

برای اطلاع از قیمت دقیق و لحظه ای محصول میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

روش 2- طعمه مسموم و سم موریانه مخصوص

در برخی موارد سد مایع موثر نیست و نمی‌توانند موریانه‌های موجود در خانه را فراری بدهد. از طرفی این روش شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. چرا که شاید خیلی‌ها با اینکه بدانند در اطراف خانه یک سد سمی ایجاد کرده‌اند، چندان راحت نباشند. یا شاهد همانطور که گفتیم خرید این حجم از سم برای‌شان مقدور نباشد. به خصوص اگر مشکل حمله موریانه در خانه شما چندان هم جدی نباشد، می‌توانید از روش‌های ملایم‌تر و جزئی‌تری استفاده کنید. در این خصوص ما استفاده از طعمه‌های مسموم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

موریانه‌ها با استفاده از طعمه‌های مسموم و غذارسانی می‌توانند یک کلنی را مسموم کنند. برای این روش هم بهترین کار استفاده از سم  است. این بهترین سم موریانه برای آلوده کردن طعمه می‌باشد.

از طرفی شما با قرار دادن طعمه‌های آلوده در اطراف خانه می توانید روند انجام کار را هم به چشم ببینید. به این ترتیب که هر بار که از مقدار طعمه‌ها کم شده باشد، می‌توانید مطمئن باشید که موریانه‌ها درحال آلوده شدن هستند و باید به از بین رفتن آن‌ها امیدوار باشید.

نحوه عملی کردن این روش

ابتدا مشخص کنید که برای محوطه آلوده به چند طعمه نیاز دارید. ما بسته به اندازه محیط 10 تا 20 بسته طعمه مسموم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بهتر است طعمه‌ها را در نقاطی قرار دهید که سر راه موریانه‌ها باشد یا جمعیت موریانه‌ها در آن‌جا بیشتر متمرکز باشد.

طعمه‌ها را دز فاصله 1 تا 2 متری دیوارها یا وسایل چوبی آلوده قرار دهید و بیشتر از 10 متر آن‌ها را دور نکنید.

سعی کنید هر چند مدت یک بار طعمه‌ها را بررسی کنید تا ببینید که چه مقدار از آن خورده شده است.

اگر یک طعمه خورده شده پیدا کردید، بهتر است که آن را جایگزین کنید چرا که معلوم است در آن محیط موریانه‌ها تردد بیشتری دارند.

سعی کنید هر 12 ماه یک بار طعمه‌ها را جایگزین کرده یا بردارید.

نکات مثبت سم موریانه Poisoned Bait

این روش شانس زیادی برای از بین بردن موریانه‌ها دارد. برخی از بررسی ها نشان داده است که سد مایع می‌تواند تا 90 درصد از موریانه‌ها را قلع و قمع کند و این آمار در خصوص راهکار طعمه‌های مسموم به 85 درصد می‌رسد.

این روش در مقایسه با روش اول کم هزینه‌تر و سریع‌تر است.

روش طعمه مسموم هم توسط متخصصان دفع آفات زیاد استفاده می‌شود.

این روش برای از بین بردن موریانه‌های زیرزمینی بسیار موثر است.

نکات منفی

باران بیش از حد، رطوبت کم یا کرم‌ها می‌توانند از میزان تاثیرگذاری این روش بکاهند.

اثربخشی این روش برای موریانه‌های چوب خشک کم است.

ممکن است طعمه‌ها توسط پت یا بچه‌ها خورده شوند که خب این یک خطر بزرگ است. اگرچه ماده فعال این سم یعنی هگزافلومورون جز افت‌کش‌های کم خطر است.

برای اطلاع از قیمت دقیق و لحظه ای این محصول در آمازون و مالتینا می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

روش 3- روش‌های شیمیایی مستقیم

اگرچه در بیرون از خانه استفاده از سد مایع یا طعمه‌های مسموم می‌تواند کمک زیادی به دفع موریانه بکند، اما این روش‌ها در داخل خانه چندان عملی نیستند. در داخل خانه بهتر است که راهکارهای ایمن‌تری را برای از بین بردن موریانه‌ها پیش بگیرید. در همین خصوص می‌توانید از کف خشک است.

بسیاری از موریانه‌ها در شکاف دیوارها و وسایل چوبی خانه شما پنهان شده و کلنی ایجاد می‌کنند. برای اینکه بتوانید آن‌ها را ریشه کن کنید، به یک سم به صورت اسپری یا کف نیاز دارید. در همین زمینه ما به شما Termidor Foam را پیشنهاد می‌کنیم.

همانطور که قبلا هم گفتیم Termidor یک نام آشنا در صنعت دفع آفات است و افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، به خوبی با این برند آشنا هستند. کف خشکی که این کمپانی ارائه می‌دهد هم عملکرد بسیار خوبی برای از بین بردن موریانه‌ها ارائه می‌دهد. اول از همه باید بدانید که کف خشک از اسپری موثرتر و کارساز‌تر است چرا که موریانه‌ها برخلاف حشراتی مانند سوسک و مگس به ندرت در فضای باز و جلو چشم قرار می‌گیرند. در نتیجه اسپری‌های سم برای از بین بردن آن‌ها عملا کارساز نیستند.

در عوض فوم ترمیدور بعد از خارج شدن از قوطی می‌تواند به اندازه 30 برابر از حجم اولیه خود تبدیل شود. به این ترتیب هر بطری به اندازه 5 گالن فوم خشک به شما می‌دهد. با این کف خشک می‌توانید تمام شکاف‌ها و درزهایی که فکر می‌کنید موریانه‌ها در آن‌جا هستند را پر کنید. کف بعد از استفاده به آرامی تبخیر شده و باقیمانده آن نامرئی می‌شود. اما باز هم تاثیرش را حفظ می‌کند و در صورتی که موریانه در آن محل قرار بگیرد، مسموم می‌شود. این ماده حداقل برای یک ماه دوام خواهد داشت. این فوم هم کاملا بدون بو است و برای استفاده در داخل خانه ایمن و مناسب است. ماده فعال فوم Termidor fipronil است که همان کنسانتره ترمیدور در سد مایع است. البته در غلظت کمتری برای این فوم استفاده شده است.

نحوه استفاده از کف خشک ترمیدور

ابتدا شکاف‌ها و درزهایی که موریانه‌ها در آن قرار دارند را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید بخشی از وسیله چوبی یا دیواری که آلوده شده است را سوراخ کنید.

نازل اسپری را در سوراخ قرار دهید.

بهتر است از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید.

سپس سوراخ را پر کنید.

بهتر است 30 روز بعد دوباره به منطقه آلوده مراجعه کرده و این کار را تکرار کنید.

نکات مثبت

این سم کاملا مقرون به صرفه است و در عین حال سریع‌تر هم عمل می‌کند.

این سم عملکرد بسیار خوبی در کشتن موریانه‌های زیرزمینی و موریانه چوب خشک دارد.

هر بار استفاده از این فوم خشک برای یک ماه دوام دارد.

نکات منفی

با این سم احتمالا نمی‌توانید تمام جمعیت موریانه‌های موجود در خانه را از بین ببرید.

خطرات بهداشتی جزئی در خصوص قرار گرفتن در معرض فیپرونیل وجود دارد.

برای اطلاع از قیمت دقیق و لحظه ای این محصول در آمازون و مالتینا می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

روش 4- اسید بوریک

اسید بوریک بهترین راه برای از بین بردن آفات و حشرات موذی موجود در خانه است.

پودر اسید بوریک

این ماده بیشتر روی حشراتی مانند موریانه‌ها اثر می‌گذارد. اسید بوریک می‌تواند سیستم گوارشی و متابولیکی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. بعد از تماس با این ماده بین 3 تا 7 روز طول می‌کشد تا یک موریانه در معرض مرگ قرار بگیرد. و اگرچه این ماده یک داروی طبیعی نیست اما در مقایسه با حشره کش‌های دیگر سمیت کمتری دارد و در نتیجه استفاده از آن برای انسان‌ها بیشتر ایمن است.

اسید بوریک که با نام Borax هم شناخته می‌شود، به طور گسترده در دسترس است و بیشتر هم به صورت پودر به فروش می‌‌رسد. اگرچه شما می توانید خودتان اسید بوریک را تهیه کنید، اما توصیه ما این است که Fine Powder Boric Acid Duda Energy را خریداری کنید. این اسید بوریک درجه خالصیت 9.9 درصد دارد و مقرون به صرفه است.

نحوه استفاده از Fine Powder Boric Acid Duda Energy

دو روش اصلی برای استفاده از این سم موریانه وجود دارد. یا به عنوان پودر یا به عنوان محلول استفاده از پودر اسید بوریک به شرح زیر است.

یک پیمانه از این پودر را برداشته و در مناطقی که احتمال می‌دهید موریانه‌ها در آن تردید دارند یا در درز و شکاف هایی که مشکوک به وجود موریانه‌ها باشند بپاشید. این کار را هم می‌توانید در داخل خانه و هم خارج از خانه مانند حیاط و باغ انجام دهید.

اگر موفق به پیدا کردن کلنی موریانه‌ها شدید، می‌توانید پودر اسید بوریک را مستقیما روی آن بریزید.

محلول بورات هم برای دفع آلودگی موریانه در سطوح چوبی موثر است. همچنین می‌توانید چوب‌هایی که قبلا آلوده شده‌اند را پیدا کنید و به عنوان محلی که موریانه را دوباره جذب خود می کند، آلوده کنید. شما همچنین می توانید این محلول را در داخل خانه خود و در مکان‌هایی که موریانه‌ها تردد دارند، اسپری کنید. در بیرون از خانه هم اسپری کردن این محلول روی خاک به از بین رفتن موریانه‌های زیرزمینی در آن خاک کمک می‌کند.

در ادامه نحوه تهیه محلول بورات آمده است.

1 قاشق چایخوری اسید بوریک را با 8fl اونس آب ترکیب کنید. بهتر است از آب گرم استفاده کنید تا بورات حل شود. به این ترتیب شما یک محلول 2 درصد خواهید داشت.

نکات مثبت

  • این ماده بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.
  • EPA میزان سمیت اسید بوریک را بسیار کم تشخیص داده است. همچنین شما مقدار بسیار کمتری از این ماده را در مقایسه با سایر سموم استفاده می‌کنید که این مورد هم از نظر ایمنی یک گزینه مثبت است.

نکات منفی

  • تاثیرگذاری این سم مدت زیادی طول می‌کشد و معمولا شما مجبور هستید مدام آن را تمدید کنید و محل‌های آلوده را سم پاشی کنید.
  • این سم احتمالا نتواند تمام جمعیت موریانه‌های موجود در خانه شما را از بین ببرد.
  • باران می تواند از میزان تاثیرگذاری اسید بوریک موجود در خاک بکاهد.
  • محلول‌های بورات که بعد از ساخت و ساز روی چوب‌ها اسپری می‌شوند، ممکن است بعد از مدتی به خاطر نبود فضای نفوذ در دسترس موریانه‌ها قرار نگیرند.

بهترین سم موریانهبرای اطلاع از قیمت دقیق و لحظه ای این محصول در آمازون و مالتینا می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

روش 5- سم موریانه با کرم‌های موریانه خوار

حالا که به دنبال روش‌های طبیعی برای دفع موریانه‌ها هستید، شاید دوست داشته باشید که با یکی از جالب‌ترین این روش‌ها هم آشنا شوید. البته مواد شیمیایی که به صورت حرفه‌ای و تخصصی برای این کار انتخاب می‌شوند، می‌توانند در حین بی ضرر بودن به شما در دفع آفات کمک کنند. اما خب روش‌های طبیعی در کیس‌هایی که تعداد موریانه‌ها زیاد نیستند و شما هم عجله‌ای برای خلاص شدن از شر آن‌ها ندارید، ایمن‌تر و سالم‌تر هستند.

یکی از این روش‌های طبیعی استفاده از انگل‌های موریانه‌خوری است که می‌تواند موریانه‌ها را از خانه شما فرار دهد. این نوع انگل‌ها روی انسان تاثیری ندارند و تنها موریانه‌ها و حشرات را از بین می‌برند. اگرچه یک نوع Nematodes انگلی هم وجود دارد که انسان را هم آلوده می‌کند. اما این مدل از آن نوع انگل نیست. درواقع نوع انگل استفاده شده در این سم یعنی استینرنما فلتیا تنها موریانه‌ها و حشرات موذی را از بین می‌برد و جالب است که حتی به حشرات مفیدی مانند کرم خاکی هم آسیبی نمی‌رساند.

زمانی که این انگل‌ها به موریانه‌ها و دیگر حشرات موذی برخورد می‌کنند، به بدن‌شان حمله کرده و از آن‌ها برای تغذیه استفاده می‌کنند. در این روند انگل‌ها باکتری‌های موجود در روده را آزاد می‌کنند تا باعث مسمومیت خون و در پی آن مرگ حشره میزبان شود. بعد از مرگ و مصرف شدن حشره میزبان، انگل به سراغ هدف بعدی می‌رود. این درحالی است که در همین زمان در حال تکثیر و نمو است.

زمانی که Dr. Pye’s beneficial nematodes با کیفیت بالا و جمعیت زیاد عرضه می‌شود. یک جعبه از این انگل‌ها حاوی بیش از 10 میلیون انگل مفید هستند که می‌توانند مساحتی به اندازه 200 فوت مربع را پوشش دهند.

نحوه استفاده از سم موریانه  Dr. Pye’s beneficial nematodes

یک فنجان آب سرد را داخل پیمانه مخصوص پکیج بریزید و اجازه دهید نیم ساعت در دمای اتاق باقی بماند.

5 پیمانه خاک گلدان، خزه ذغال سنگ نارس یا ورمیکولیت را با 2 پیمانه آب ترکیب کنید.

این ترکیب را به نسبت 1 به 2 مخلوط کنید و نیم دیگر فنجان را به آب پر کنید.

این مخلوط را به آرامی ترکیب کنید تا محتویات ظرف به طور مساوی ترکیب شود. سپس آن را روی مناطق آلوده و اطراف گیاهان بریزید. اگر آن محل مرطوب نیست، بهتر است که ابتدا محل را آبپاشی کنید. بهترین زمان برای استفاده از این ترکیب هنگام غروب است چرا که این انگل ها به گرما و نور خورشید حساس هستند.

در محل مورد نظر حداقل تا 2 هفته بعد از کود استفاده نکنید. چرا که این کار می‌تواند عملکرد انگل‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

توجه داشته باشید که اگر بلافاصله از همه نماتدها استفاده نکنید، می توانید آن را تا یک ماه در یخچال نگه داری کنید.

نکات مثبت

  • این انگل‌ها 100 درصد غیرسمی هستند.
  • می‌توانید به کمک این انگل‌ها تعداد زیادی از موریانه‌های زیرزمینی را از بین ببرید.
  • این سموم مقرون به صرفه و یک راه حل ارزان برای دفع موریانه است.

نکات منفی

  • این انگل‌ها فقط در فضای باز قابل استفاده هستند و در برابر موریانه‌های چوب خشک هم کاربردی ندارند.
  • این انگل ممکن است برای از بین بردن تمام جمعیت موریانه‌ها کافی نباشد.

روش شماره 6- زمین‌های دیاتوم با کمک سم موریانه

زمین دیاتوم باقی مانده فسیلی موجودات کوچک آبزی است که به دیاتوم معروف هستند. اسکلت این موجودات از سیلیس ساخته شده است و در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها جمع می‌شوند.

این گزینه 100 درصد غیر سمی است و حتی می توانید از آن بخورید و مطمئن باشید که آسیبی به شما نمی‌رساند. (البته ما توصیه می‌کنیم که اسکلت آبزیان کوچک فسیل شده را نخورید!) به خاطر عدم سمیت این ماده به عنوان برترین گزینه برای کنترل آفات طبیعی شناخته می‌شود.

مورد دیگری که diatomaceous earth را منحصر به فرد می‌کند این است که این محصول بدون مواد افزودنی و دارای گواهی ارگانیک است. برخلاف مارک‌های دیگر این ماده بدون دخالت دست و با تجهیزات استیل ضد زنگ بسته بندی شده است تا خطر وجود آلودگی به صفر برسد.

نحوه استفاده از سم موریانه diatomaceous earth

یک پیمانه از این ماده را در زیرزمین، اتاق زیر شیروانی، فضاهای نم دار و عایق و غیر عایق استفاده کنید. همچنین می توانید از آن مستقیما به خاک باغ اضافه کنید.

اگر از این سم موریانه در فضای بیرون استفاده می‌کنید، باید زود به زود آن را تمدید کنید. به خصوص اگر در آب و هوای مرطوب هستید، لازم است که هر چند روز یک بار دوباره این ماده را در خاک اضافه کنید.

نکات مثبت

  • 100 درصد غیر سمی
  • قابل استفاده در داخل و خارج از خانه
  • یک روش ارزان و مقرون به صرفه

نکات منفی

  • این گزینه فقط برای موریانه‌های چوب خشک و موریانه‌های روی زمین موثر است و روی موریانه‌های زیرزمینی تاثیری ندارد.
  • این سم نمی‌تواند تمام جمعیت موریانه‌ها را از بین ببرد.
  • رطوبت بیش از حد می‌تواند تاثیر آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

بهترین سم موریانه

با مراجعه به لینک زیر می توانید اطلاعات بیشتری در مورد محصول و قیمت آن پیدا کنید.

آیا باید خدمات کنترل آفات را هم در نظر بگیریم؟

اینکه به جای یکی از روش‌های ذکر شده در بالا از خدمات کنترل آفات استفاده کنید، به بودجه و وضعیت خود شما بستگی دارد. بیشتر شرکت‌ها همانطور که در بالا هم گفتیم از روش‌های 1 و 2 برای دفع آفات استفاده می‌کنند. چرا که این روش‌ها موثرترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای دفع موریانه است.

درحالی که ما به شما نشان دادیم که چطور باید این کار را انجام دهید. اما خب اگر وقت کافی برای این کار را ندارید یا دوست دارید مطمئن باشید که این کار توسط فرد حرفه‌ای انجام می‌شود، می‌توانید از خدمات سرویس‌های کنترل آفات استفاده کنید.

در ادامه سوالاتی وجود دارند که قبل از تصمیم برای اینکه آیا خودتان باید مسئولیت این کار را به عهده بگیرید یا اینکه به یک متخصص رجوع کنید، می‌توانید از خودتان بپرسید.

  • مشکل موریانه من چقدر شدید است؟
  • آیا خانه من به موریانه چوب خشک دچار شده است یا موریانه زیرزمینی؟ می‌دانید که موریانه زیرزمینی سخت‌تر از بین می‌رود و معمولا برای دفع آن‌ها به کمک یک متخصص نیاز پیدا می‌کنید.
  • آیا من مهارت‌های لازم برای این کار را دارم؟ برای مثال می‌توانم با سم موریانه کار کنم یا قسمت‌های آلوده خانه را پیدا کنم؟
  • ارزش خانه من چقدر است؟ آیا می‌خواهم به زودی آن را بفروشم؟ آیا ارزشش را دارد که وقتم را برای دفع موریانه‌ها صرف کنم؟
  • شرکت‌های کنترل آفات چه تضمینی به من می‌دهند؟ آیا در صورت بازگشت موریانه آن‌ها می‌توانند دوباره بازگردند و به صورت مجانی مشکل را برطرف کنند؟
  • شرایط کار آن‌ها و هزینه‌ای که باید بپردازم چقدر است؟

در نهایت فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید یا اینکه به یک متخصص رجوع کنید. فقط به یاد داشته باشید که اگر عملکرد خودتان موفقیت آمیز نبود، باید به سراغ یک متخصص کنترل آفات بروید. این بدان معناست که شما باید برای رفع موریانه‌ها دو بار هزینه بپردازید. درواقع هستند کسانی که با کمک روش‌های خانگی مقدار زیادی در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده‌اند. در عین حال کسانی هم هستند که نتوانسته‌اند خودشان این کار را انجام دهند و مجبور شدند دو بار هزینه بپردازند. به هر حال لازم است هر تصمیمی که می‌گیرید، متوجه ریسک آن هم باشید.

چطور می‌توانیم از بازگشت موریانه‌ها جلوگیری کنیم؟

همه این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. و با توجه به اینکه دفع موریانه‌ها هزینه‌بر و گران است، پیشگیری از بازگشت موریانه‌ها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل لازم است که بیشتر مراقب بازگشت این حشرات موذی در خانه‌تان باشید. در ادامه چند توصیه که در این زمینه می‌تواند به شما کمک بکند را آورده‌ایم.

  1. روش‌های خانگی و استفاده از سم موریانه را به دقت دنبال کرده و ادامه دهید. هر کدام از روش‌های خانگی که انتخاب می‌کنید، معمولا در یک بازه زمانی نیاز به تمدید و تکرار دارند. از طرفی حتی اگر هیچ موریانه‌ای دیگر در محل ندیدید، می‌توانید هر کدام از این روش‌ها را به عنوان یک راهکار برای پیشگیری به کار ببندید. بهتر است در بهار یا تابستان به کمک این راهکارها از آمدن موریانه در خانه‌تان پیشگیری کنید.
  2. منابع غذایی آن‌ها را از بین ببرید: درست است که نمی‌توانید تمام وسایل چوبی خانه را دور کنید اما خب می‌توانید چوب‌های خشک و بی استفاده را از محیط خانه دور کنید. برای مثال اگر از هیزم برای شومینه استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را حداقل 20 متر دورتر از محوطه خانه قرار دهید. همچنین اجازه ندهید که برگ‌های خشک در اطراف خانه یا شیرابه‌ها و درزها جمع شوند.
  3. رطوبت سطوح را کاهش دهید: موریانه‌ها برای زنده مانده به رطوبت نیاز دارند. همه شیرالات، سقف‌ها، ناودان‌ها و غیره باید تعمیر شوند تا مطمئن باشید که هیچ نشتی و نمی در اطراف آن‌ها وجود ندارد. می‌توانید از دستگاه‌های تهویه و ضد نم استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که زهکشی خوبی در اطراف خانه وجود دارد و آب باران در یک جا جمع نمی‌شود.
  4. تمام مناطق مشکوک را مهر و موم کنید: بهتر است تمام ترک‌ها و درزها و سوراخ‌ها را بسته و مهر و موم کنید.

منبع: thebugskiller

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024