بلیچینگ پوست چیست و چه تاثیرات مثبت و منفی ای دارد؟

زیبایی پوست از جمله مسائلی است که نه تنها خانم‌ها خیلی به آن اهمیت می‌دهند که حتی روز به روز شاهد افزایش علاقه آقایان به داشتن پوستی زیبا و شفاف هستیم. از نظر زیبایی شناختی، پوست انسان تاثیر بسیار زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد و مخصوصا خانم‌ها از روش‌های زیادی برای زیبا سازی پوست استفاده می‌کنند. با توجه به توسعه و پیشرفتی که در مورد مسائل پوست و زیبایی وجود دارد، از روش‌ها و تجهیزات زیادی برای زیبایی پوست می‌توان استفاده ‌کرد. یکی از این روش‌ها بلیچینگ پوست است و ما می‌خواهیم در این متن بایدها و نبایدهای بلیچینگ پوست را مورد بررسی قرار دهیم.

بلیچینگ پوست چیست

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از بلیچینگ پوست ارائه بدهیم باید بگوئیم که بلیچینگ به فرایندی گفته می‌شود که با استفاده از یکسری محصولات خاص، نقاط تیره پوست سفید می‌شود و یا به طور کلی نقاط تیره پوست را روشن‌تر می‌کند.

برای بلیچینگ می‌توان از محصولات مختلفی مانند قرص، کرم، صابون و یا حتی لیزر درمانی استفاده کرد.

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره ‌کنیم این نکته است که بلیچینگ پوست جنبه سلامتی ندارد و صرفا به خاطر جنبه زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نقطه نظر پزشکی، سفید کردن یا روشن‌تر کردن رنگ پوست هیچ ارتباطی با سلامت پوست ندارد و صرفا می‌تواند باعث زیباتر به نظر رسیدن پوست شود.

نحوه تاثیر گذاری بلیچینگ پوست

استفاده از محصولات مخصوص بلیچینگ باعث کاهش تولید ملانین در پوست می‌شود. ملانین نوعی رنگدانه است که توسط سلول‌هایی با نام ملانوسیت تولید می‌شوند. مقدار ملانین موجود روی پوست بدن هر فرد با توجه به ژنتیک شخص متغیر است.

هر چه میزان ملانین سطح پوست بیشتر باشد، رنگ پوست تیره‌تر می‌شود یا به عبارت دیگر انسان‌هایی که پوست تیره‌تری دارند میزان ملانین موجود در پوست آن‌ها بیشتر است.

علاوه بر ژنتیک، نور خورشید، هورمون‌ ها و برخی مواد شیمیایی در میزان تولید ملانین نیز موثر هستند. هنگامی که فرد یکی از محصولات مخصوص بلیچینگ پوست را مورد استفاده قرار می‌دهد میزان سلول‌های تولید کننده ملانین یعنی ملانوسیت‌ها کاهش پیدا می‌کنند. این امر باعث روشن‌تر شدن رنگ پوست فرد می‌شود.

مزایای بلیچینگ پوست

از نظر سلامتی، بلیچینگ مزیت خاصی به دنبال ندارد اما از آنجا که با استفاده از این روش می‌توان برخی از شرایط نامطلوب پوستی را برطرف کرد، از نظر زیبایی، بلیچینگ دارای خواص مطلوبی است. بلیچینگ برای کسانی که از اختلالات پوستی رنج می‌برند مفید است. از جمله اختلالاتی که با استفاده از بلیچینگ قابل بر طرف کردن است می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چین و چروک
  • خال‌هایی که با افزایش سن ایجاد می‌شود
  • خال‌ها و لکه‌هایی که به خاطر تابش آفتاب ایجاد می‌شود
  • علائم التهابی که ناشی از اگزما و پسوریازیس روی پوست ایجاد می‌شود

همچنین برخی محصولات بلیچینگ در از بین بردن زخم‌هایی که از اکنه روی پوست ظاهر می‌شود، موثر است. اگر پوست فرد به خاطر ضربه خوردن قرمز شده‌ باشد یا التهاب در آن به وجود آمده باشد، بلیچینگ نمی‌تواند آن را به صورت کامل برطرف کند اما می‌تواند میزان شدت آن را کاهش دهد.

نحوه استفاده بلیچینگ پوست

همان طور که پیشتر بیان کردیم، محصولات مختلفی برای بلیچینگ پوست وجود دارد و نحوه استفاده از هر کدام نیز متفاوت است. برای مثال کرم‌های روشن سازی پوست در طول روز یک یا دو بار و تنها روی نواحی تاریک پوست استعمال می‌شوند. برای استفاده از یک کرم روشن سازی پوست بهترین روش این است که دکتر متخصص شیوه استفاده را بیان ‌کند و یا اینکه از دستورالعمل‌های گفته‌ شده در بسته بندی کرم استفاده نمایید که معمولا موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • برای استفاده از کرم دستان خود را کاملا تمیز کنید و یا از یک پارچه نخی استفاده کنید
  • از ایجاد تماس بین کرم و چشم، بینی و دهان جدا خودداری کنید
  • پس از استعمال، دستان خود را بشویید
  • اگر فرد دیگری از این محصولات استفاده کرده ‌است، از لمس آن ناحیه خودداری کنید یا اجازه ندهید دیگران ناحیه‌ای که کرم زده‌اید را لمس کنند
  • برای جلوگیری از آسیب پوست به خاطر اشعه فرا بنفش می‌توانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

قرص‌های سفید کننده بسیار زیادی هم وجود دارد که روزانه باید یک عدد از آن ها مصرف‌ شود. با این وجود میزان تاثیر گذاری قرص‌های سفید کننده به اندازه پماد و کرم سفید کننده نیست.

هشدار

محصولاتی که مخصوص روشن سازی پوست هستند از طرف FDA  به عنوان محصولاتی بدون عارضه جانبی در نظر گرفته نمی‌شود یا به عبارت دیگر همواره باید از عوارض جانبی این محصولات آگاهی داشت. محصولاتی که از آن ها با عنوان محصولات بلیچینگ طبیعی پوست یاد می‌شود دارای تاییدیه FDA  نیستند.

استفاده از محصولات بلیچینگ پوست برای کودکان و همچنین خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

چگونه می‌توانیم محصولات بلیچینگ پوست را تهیه کنیم

بهترین روش تهیه محصولات بلیچینگ مراجعه به یک درماتولوژیست یا متخصص امراض پوستی است زیرا یک متخصص پوست با معاینه دقیق شرایط پوستی فرد بیمار می‌تواند بهترین محصول ممکن را به فرد معرفی ‌کند.

 البته برخی از محصولات بلیچینگ را می‌توان از مغازه‌های آرایشی بهداشتی هم خریداری کرد اما باید دقت زیادی در خرید آن ها به خرج داد زیرا بسیاری از این محصولات دارای عوارض جانبی هستند.

کرم بلیچینگ پوست

داروهای DIY  مخصوص بلیچینگ پوست

برخی از داروها مانند هیدروژن پراکسید و آب لیمو به عنوان داروهای DIY  مخصوص بلیچینگ در نظر گرفته می‌شوند. برخی از داروهای خانگی در روشن سازی پوست تاثیر گذاری خوبی دارند و برخی دیگر نیز هیچ تاثیری ندارند و در واقع هیچ مدرکی دال بر مفید بودن آن ها وجود ندارد.

همان طور که اشاره کردیم هیدروژن پراکسید و آب لیمو از جمله داروهای خانگی هستند که در روشن سازی پوست موثر هستند اما نباید از عوارض جانبی آن ها غافل شد. از جمله عوارض آن ها می‌توانیم به سوزش و التهاب چشم و پوست اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید: بررسی دستگاه وود لامپ مجهز به UV  برای آنالیز و تشخیص مشکلات پوستی

به طور کلی توصیه ما این است که از داروهای خانگی به منظور از بین بردن خال‌های سیاه پوستی استفاده شود نه برای از روشن سازی پوست؛ از جمله داروهای خانگی که برای از بین بردن خال‌های سیاه توصیه می‌شود موارد زیر را می‌توانیم بیان کنیم:

  • آلوئه ورا
  • عصاره چای سبز
  • سرکه سیب

بلیچینگ پوست همواره دارای عوارض جانبی است و از نظر سلامتی عایدی خاصی به همراه ندارد. قبل از استفاده از محصولات بلیچینگ بهتر است با یک پزشک متخصص پوست مشورت ‌شود و خطرات و مزایای آن به صورت دقیق بررسی‌ شود. در ادامه به تعدادی از عوارض جانبی این روش روشن سازی پوست اشاره می‌کنیم.

عوارض جانبی بلیچینگ پوست

در بسیاری از کشورها به خاطر عوارض جانبی زیادی که این محصولات دارند، استفاده از آن ها ممنوع اعلام شده است. در سال ۲۰۰۶ ، FDA  اعلام ‌کرد که محصولاتی که از آن ها برای بلیچینگ پوست استفاده می‌شود، محصولاتی ایمن و بی خطر نیستند و دارای عوارض جانبی زیادی هستند.

با توجه به مطالعاتی که صورت گرفت، استفاده از این محصولات برای تمامی افراد، پر خطر اعلام شد. برخی از محصولات بلیچینگ از نظر سلامتی عوارض خطرناکی را برای فرد به دنبال دارند.

مسمومیت جیوه

 مطالعات نشان داده که برخی از محصولات و کرم‌های ساخته‌ شده برای بلیچینگ در خارج آمریکا باعث ایجاد مسمومیت جیوه در فرد می‌شوند. در کشور آمریکا استفاده از جیوه در محصولات آرایشی و بهداشتی ممنوع است اما در برخی از کشورهای دیگر از جیوه در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۱۴ تحقیقی انجام ‌شد و پس از خرید بیش از ۵۴۰ کرم مخصوص بلیچینگ به صورت حضوری و آنلاین مشخص‌ شد که ۱۲ درصد از آن ها حاوی جیوه هستند. از جمله علائم مسمومیت جیوه را می‌توانیم موارد زیر اشاره‌ کنیم:

  • فشار خون بالا
  • خستگی
  • بی حسی
  • حساسیت به نور
  • فراموشی حافظه
  • از کار افتادن کلیه

بیشتر بخوانید: انگل دمودکس مایت چرا و در کجای بدن وجود دارد؟

آماس پوست

از دیگر عوارض جانبی بلیچینگ پوست را می‌توانیم آماس و کرم پوست بنامیم. برخی از مطالعات نشان داده ‌است که بین آماس پوست و استفاده از محصولات مخصوص بلیچینگ ارتباط مستقیمی وجود دارد و کسانی‌که از این نوع محصولات استفاده می‌کنند مستعد ابتلا به این نوع اختلال پوستی هستند. آماس پوست می‌تواند به صورت خفیف یا شدید رخ بدهد و از جمله نشانه‌های آن را می‌توانیم موارد زیر بیان کنیم:

  • قرمزی پوست
  • تاول و آبله
  • خشکی پوست
  • تورم پوست
  • احساس خارش
  • سوزش و حساسیت پوست

عوارض بلیچینگ پوست

سندروم نفروتیک

سندروم نفروتیک نوعی اختلال در کلیه است. همان طور که می‌دانید کلیه مسئولیت دفع آب اضافی بدن را بر عهده دارد و سندروم نفروتیک زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های خونی کلیه آسیب ببیند. سندروم نفروتیک باعث می‌شود مقدار زیادی پروتئین از طریق ادرار دفع‌ شود.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم برخی از کرم‌های مخصوص بلیچینگ پوست حاوی جیوه هستند. جیوه از جمله مواردی است که باعث ایجاد سندروم نفروتیک در بدن می‌شود. از جمله علائم سندروم نفروتیک را می‌توانیم موارد زیر بیان کنیم:

  • تورم اطراف چشم
  • تورم انگشتان و قوزک پا
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی
  • ایجاد حالت کف در ادرار

آکنه استروئیدی

 آن دسته از کرم‌های بلیچینگ که حاوی کورتیزو استروئید هستند می‌توانند منجر به ایجاد آکنه استروئیدی شوند. آکنه استروئیدی معمولا به ناحیه قفسه سینه آسیب می‌زند اما در صورت استفاده بلند مدت از کورتیزو استروئیدها ممکن است اثراتش در قسمت کمر، بازو و یا دیگر قسمت‌های بدن نیز مشاهده شود. از جمله نشانه‌های آکنه استروئیدی را می‌توانیم موارد زیر بیان کنیم:

  • برآمدگی‌های کلوخ مانند قرمز بزرگ و دردناک
  • جوش‌های ریز و سیاه
  • زخم‌های آکنه‌ای

بلیچینگ پوست

سخن پایانی

بسیاری از خانم‌ها حساسیت بسیار زیادی روی پوست خود دارند و برای زیباسازی و روشن سازی پوست خود حاضر به انجام هر کاری هستند. یکی از روش‌های نوین که برای زیباسازی و روشن سازی پوست استفاده می‌شود، بلیچینگ پوست است. منظور از بلیچینگ استفاده از محصولاتی مانند کرم‌های مخصوص برای روشن سازی پوست است.

هرچه میزان ملانین‌های پوست بیشتر باشد، پوست فرد تیره‌تر است. محصولات بلیچینگ از ترکیباتی تشکیل شده‌اند که با کاهش تعداد ملانین‌های پوست باعث روشن سازی رنگ پوست می‌شوند. با این وجود، بلیچینگ عوارض جانبی زیادی برای پوست دارد و به همین دلیل مورد تایید FDA  نیست. توصیه ما به شما این است که پیش از به کارگیری روش بلیچینگ برای روشن سازی پوست با یک متخصص امراض پوستی مشورت‌ نمایید و تنها در صورت تجویز پزشک متخصص، از این محصولات استفاده کنید.

منابع:

healthline

 

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید :

روتین‌های پوستی | برای پوست خود فقط چند دقیقه وقت بگذارید

بررسی دلایل ایجاد چین و چروک پوست و معرفی ماساژ ضد چین و چروک

۱۵ ماساژور صورت برتر دنیا برای ماساژ صورت و جوانسازی پوست