بازی‌های بسیار کمی هستند که می‌توانند ادعا کنند همچون بازی The Sims به ارائه‌ی یک محیط نزدیک به حقیقت پرداخته‌اند. همچنین بازی‌های کمتری وجود دارند که بتوانند چنین فرهنگی که در بازی سیمز دیده می‌شود را ارائه دهند. این بازی که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، به بازیکنان این امکان را می‌دهد که کنترل زندگی اشخاص مجازی و ساختگی این بازی را برعهده بگیرند و به مدیریت تمامی جنبه‌های زندگی آن‌ها بپردازند. در این متن به ارائه‌ی نکاتی در مورد سازنده بازی سیمز و تاریخچه‌ی این بازی خواهیم پرداخت.

سازنده بازی سیمز که بود؟

سازنده‌ بازی سیمز، ویل رایت یا به طور کامل ویلیام رالف رایت نام داشت. وی در تاریخ ۲۰ ژانویه‌ی سال ۱۹۶۰ متولد شد. ویل رایت یک طراح بازی ویدئویی آمریکایی است. وی یکی از بنیان‌گذاران سابق کمپانی تولید بازی Maxis و یکی از اعضای Electronic Arts (EA) است.

ویل رایت زمانی که ۱۶ سال داشت از دبیرستان اپیسکپال در بتن روژ، لوئیزیانا فارغ‌التحصیل شد. وی وارد دانشگاه ایالت لوئیزیانا شد و پس از دو سال به Louisiana Tech پیوست. وی ابتدا مدرک تحصیلی معماری و سپس مدرک مهندسی مکانیک را کسب کرد و در نهایت به کامپیوتر و رباتیک علاقمند شد.

ویل رایت سازنده‌ بازی سیمز

بازی سیمز از کجا شروع شد؟

ویل رایت در زمینه‌های مورد علاقه‌ی خود همچون معماری، اقتصاد، مهندسی مکانیک، تاریخ نظامی و هنرهای زبانی پیشرفت بسیاری پیدا کرد. او پیش‌تر رویای سفر به فضا را در سر داشت و این موضوع با عشق او به رباتیک تلفیق شد.

پس از اینکه وی دو سال در Louisiana Tech به سر برد، در پاییز سال ۱۹۸۰ به New School در منهتن پیوست. او در یک آپارتمان در گرینویچ ویلج، زندگی می‌کرد و بیشتر اوقات فراغت خود را در مغازه‌های الکتریکی محلی در جستجوی قطعات اضافی می‌گذراند. رایت پس از گذر یک سال در New School بدون گرفتن مدرک به بتن روژ بازگشت.
وی سپس وارد عرصه ی بازی‌های ویدئویی شد. اولین بازی ویل رایت، Raid on Bungeling Bayنام داشت. این یک بازی اکشن و هلیکوپتری بود. بازیکن در این بازی بر فراز جزایر پرواز می‌کند و در حین پرواز بمب‌هایی را بر روی جزایر پرتاب می‌کند. در حقیقت هدف اصلی این بازی، نابودی جزایر بود اما رایت متوجه شد که از ساختن این جزایر و دنیای مجازی بیش از نابود کردن آن‌ها لذت می‌برد. او با خود فکر کرد که اگر به جای نابود کردن این جهان به آن زندگی ببخشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

او پس از انتشار Bungeling Bay به تغییر سطح ویرایشی این بازی پرداخت. او متغیرها را دستکاری کرد و بخش‌هایی همچون ترافیک، اکوسیستم و افراد را به این بازی افزود و دید که این شهر که حالا دستکاری شده بود، شروع به رشد کرده است. وی به برنامه‌ریزی شهری پرداخت و تئوری‌های جدیدی را که مطالعه کرده بود به کار گرفت و آ‌ها را در شبیه‌سازی خود کدگذاری کرد. این پروژه‌ی فرعی در نهایت به ایجاد SimCity منجر شد.
SimCity یک بازی شهر‌سازی شبیه‌سازی شده بود. در این بازی برد یا باختی در کار نبود و بازی دارای میان‌پرده و نقطه‌ی اوج یا پایان نبود. ناشران بازی از تماشای این موضوع گیج شده بودند و از رایت سوال می‌کردند که او چگونه می‌خواهد آن را به یک بازی واقعی تبدیل کند؟

کمپانی‌های Maxis و EA

بعد از اینکه سازنده بازی سیمز، برای انتشار SimCity با سختی‌هایی مواجه شد، به همراه جف براون به تاسیس یک کمپانی با نام Maxis پرداخت. این کمپانی به صنعت بازی‌‌سازی وارد شد. Maxis در سال ۱۹۸۹، به انتشار SimCity پرداخت. این بازی در ابتدا با سرعت کمی مورد استقبال قرار گرفت اما رفته رفته به محبوبیت آن افزوده شد و تا سال ۱۹۹۲ یک میلیون نسخه از آن به فروش رسید. بازی SimCity مورد تمجید منتقدان و هواداران قرار گرفت و موفق به کسب جوایز بی‌شماری شد. حتی از این بازی در کلاس‌های برنامه‌ریزی شهری و علوم سیاسی استفاده شد.
از آنجایی که این بازی به عنوان یک بازی تفریحی مورد استقبال قرار گرفته بود، Maxis در طول دهه‌ی ۹۰ به تولید گونه‌های مختلف این بازی با نام‌هایی همچون SimEarth و SimAnt پرداخت. این در حالی بود که بازی‌ SimCity نیز همچنان به فروش می‌رسید. اما هیچکدام از بازی‌های تولیدی Maxis نتوانستند به اهمیت و موفقیتی که اولین بازی SimCity در حوزه‌ی فروش پیدا کرده بود برسند. پس از آزمون‌های فراوان و تجربه‌های تلخ در زمینه‌ی تبلیغاتی، این کمپانی تصمیم گرفت تا پیشنهادهای خرید را مورد توجه قرار دهد. این استودیو در سال ۱۹۹۷از جانب EA خریداری شد و با قدرتی بیشتر به راه خود ادامه داد.

سازنده‌ بازی سیمز و کمپانی‌های EA و Maxis

رایت چگونه توانست بازی سیمز را بسازد؟

خانواده رایت، سازنده بازی سیمز، در اوایل دهه ۹۰ خانه‌ی خود را در یک آتش‌سوزی از دست دادند. زمانی که آن‌ها شروع به جایگزینی اثاث منزل خود کردند، رایت با خود فکر کرد که چرا مردم به خرید این لوازم می‌پردازند؟ در حقیقت او فکر کرد که آیا مردم فکر می‌کنند که با خرید این اقلام خواسته‌ها و نیازهایشان برآورده می‌شود و در نتیجه به خوشحالی دست پیدا می‌کنند؟ در نتیجه او شروع به کار بر روی یک بازی کرد که بازیکنان بتوانند در آن خانه‌هایی مجازی بسازند و آن‌ها را با اثاثیه‌ پر کنند. اما سازنده بازی سیمز متوجه شد که به یک چیز یا یک نفر نیاز دارد تا به چیدمان منزل اهمیت و بها دهد. در این زمان بود که Sim متولد شد. رایت متوجه شد که Simها یا سمیز می‌توانند شخصیت‌های این بازی باشند و زندگی مخصوص به خود را داشته باشند. پس از اینکه EA انحصار کمپانی Maxis را در اختیار گرفت، برای اینکه رایت بتواند تولید بازی سیمز را به طور کامل انجام دهد یک تیم در اختیار او قرار داد.
در نهایت بازی سیمز در فوریه‌ی سال ۲۰۰۰ منتشر شد. این بازی به شما امکان این را می‌دهد تا یک خانواده بسازید و زندگی روزمره‌ی آن‌ها را کنترل کنید. در این نسخه از بازی سیمز، شخصیت‌ها می‌توانند یک ملک خالی بخرند و یا خانه‌ی خود را بسازند و دکور آن را تعیین کنند. این بازی نیز همچون بازی‌های قبلی سازنده بازی سیمز، به جهت تفریح ساخته شده است و هدف خاصی که منجر به برد یا بخت شود در آن دنبال نمی‌شود. زمانی که شخصیت‌های بازی یا همان Sims وارد خانه‌ی خود شوند، بازیکنان می‌توانند هر طور که دوست دارند با آن‌ها بازی کنند. این شخصیت‌ها دارای هشت نیاز اساسی هستند که باید مدیریت شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند شغل داشته باشند، با دیگران ارتباط برقرار کنند و حتی از دنیا بروند.

سازنده‌ بازی سیمز و انتشار این بازی

بازی سیمز چگونه محبوبی شد؟

همانطور که ذکر شد، سفر سازنده بازی سیمز طولانی بوده است. طبق توضیحاتی که در این متن آمده، اولین بازی که SimCity نام داشت در ابتدا محبوبیت کمی یافت اما رفته رفته به محبوبیت آن افزوده شد. محبوبیت این بازی به جایی رسید که تنها دو سال پس از انتشار بیش از ۱۱ میلیون نسخه از آن به فروش رسید. پس از اینکه نسخه ی اصلی بازی سیمز تولید شد، نسخه‌های متعدد و پیشرفته‌تری ارائه شد و این موضوع به محبوبیت روزافزون این بازی کمک کرد. برای مثال در بازی The Sims 2 که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، شخصیت‌های بازی دارای ویژگی‌های شخصیتی خاص هستند. آن‌ها می‌توانند خاطره بسازند و دارای نیازها و ترس‌های مشخصی هستند که هدف زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند. در این بازی شخصیت‌ها می‌توانند خانواده‌دوست باشند یا بیشتر به شغل خود اهمیت دهند. در نسخه‌های بعدی این بازی، به مرور تغییرات بیشتری را شاهد هستیم که تمامی این موارد به جذاب‌تر شدن و البته محبوبیت بیشتر بازی سیمز منجر شده است.

آخرین نسخه سیمز کدام است؟

سازنده بازی سیمز تاکنون نسخه‌های متعددی از این بازی را ارائه داده است. آخرین نسخه بازی سیمز The Sims 4: Eco Lifestyle است. این نسخه در تاریخ پنجم ژوئن سال ۲۰۲۰ منتشر شد. شما می‌توانید در این نسخه از بازی با استفاده پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و دستگاه جمع‌کننده‌ی شبنم، برق و آب خود را تامین کنید. همچنین می‌توانید مواد غذایی خود را در باغچه‌های عمودی کشت کنید و از این طریق تاثیر خود بر جهان را کنترل کنید. گفته شده است که Maxis سخت در تلاش است تا بازی The Sims 5 را بسازد.

منبع:

wikipedia.org

gamespot.com

gamesradar.com