بازی‌های رایگان استیم همیشه جز پرطرفدارترین دسته‌های بازی در فروشگاه steam هستند. برای اینکه بتوانید بازی‌های مختلف را در شبکه استیم امتحان کنید نیاز به وقت کافی و همچنین فضای مناسب بر روی سیستم خود دارید. در این مقاله به معرفی چند بازی رایگان استیم (Free Game) و همچنین بازی‌های رایگانی که شامل پرداخت درون برنامه‌ای هستند و اصطلاحا به آنها (free-to-play) می‌گویند می‌پردازیم. با وبسایت مالتینا همراه باشید.

نکته : بازی‌های رایگانی که در دسته رایگان قرار دارند معمولا بازی‌هایی هستند که می‌توان آنها را رایگان بازی کرد ولی پچ و DLCهای بازی را باید خریداری کنید ( اضافه شدن مراحل یا امکانات جدید به بازی) و بازی‌هایی که در دسته (free-to-play) قرار دارند شامل بازی‌هایی است که همچنان می‌توان آنها را رایگان بازی کرد اما برای داشتن برخی قابلیت‌ها باید از درون خود بازی اقدام به خرید ویژگی‌های مختلف کنید.

لیست بازی‌های رایگان استیم

Alien Swarm

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: اکشن

تاریخ انتشار بازی: ۱۹ جولای ۲۰۱۰

توسعه دهنده بازی: شرکت Valve

داستان بازی در رابطه با جنگ جویان مختلفی است که در ایستگاه فضایی به مبارزه با موجودات فضایی می‌پردازند. با شکست دادن این موجودات و تکمیل کردن هر مرحله می‌توانید اسحله و تجهیزات خود و هم رزمانتان را ارتقا بدهید. بازی Alien Swarm تا چهار نفر پلیر دارد و با اینکه چند سالی از تاریخ انتشار این بازی گذشته اما سبک بازی بگونه‌ای است که باز هم می‌توان این بازی را همراه با دوستانتان انجام بدهید و از آن لذت ببرید.

A Raven Monologue

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: داستانی، ماجراجویی

تاریخ انتشار بازی: ۱۱ ژوئن ۲۰۱۸

توسعه دهنده بازی: Mojiken Studio

داستان این بازی در رابطه با یک کلاغ لال است که سعی دارد با همشری های خودش ارتباط برقرار کند. در این بازی که داستان کوتاهی دارد سعی شده تمرکز بر روی همکاری افرارد با بکدیگر باشد. مونولوگ یک کلاغ بازی هنرمندانه است که با داستان ساده و جذاب خود می‌تواند برای ساعاتی شما را سرگرم کند.

Cry of Fear

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: وحشت و هیجان

تاریخ انتشار بازی: ۲۵ اپریل ۲۰۱۳

توسعه دهنده بازی: Team Psykskallar

اگر در استیم به دنبال بازی در سبک وحشت و هیجان می‌گردید بدون شک cry of fear می‌تواند انتخاب خوبی باشد. بازی cry of fear توسط موتور بازی سازی GoldSrc ساخته و توسعه یافته است. در این بازی باید به جنگ زامبی های مختلفی که در شهر پرسه می‌زنند بروید و با اسلحه های گوناگونی که در اختیار دارید از خودتان محافظت کنید. زمانی که مراحل اصلی داستان را به اتمام  رسانیدید داستان های جداگانه بازی هم به شکل رایگان قابل انجام هستند.

House of Abandonبازی رایگان استیم

ژانر بازی: ماجراجویی

تاریخ انتشار : ۲۷ فوریه ۲۰۱۷

توسعه دهنده بازی: No Code

سری داستان‌های ( Stories Untold ) مجموعه ۴ قسمتی، در سبک ماجراجویی است که House of Abandon نسخه موفق و باز تولید شده این مجموعه است. داستان بازی به صورت ماجراجویی و مرموزانه دنبال می‌شود که طرفداران این سبک از بازی‌ها حتما از این بازی خوششان خواهد آمد.

Off-Peak

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: ماجراجویی

تاریخ انتشار : ۱۵ فوریه ۲۰۱۵

توسعه دهنده بازی: Cosmo D

شما در یک ایستگاه قطار گیر افتاده اید، همه چیز عجیب و غریب به نظر می‌رسد. برای پیداکردن بلیط باید به داخل پاساژ های گوناگون بروید با افراد مختلفی که آنها را نمی‌شناسید صحبت کرده و سوابق مختلف را جستجو کنید. موسیقی متن این بازی ماجراجویی قطعا شما را برای دانلود ترغیب خواهد کرد.

لیست بازی‌های با پرداخت درون برنامه‌ای

Dota 2

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: نبرد آنلاین چند نفره ( استراتژیکی )

تاریخ انتشار : ۹ جولای ۲۰۱۳

توسعه دهنده بازی: Cosmo D

بعضی از بازی‌ها شکوه و عضمت سالیان گذشته را با خود به یدک می کشند که بازی Dota 2 جزء یکی از همین بازی‌هاست. جذابیت این بازی به حدی است که سالیانه بین تیم‌های بزرگ رقابت بین المللی برگزار می گردد که تماشا گران این مسابقات جهانی، میلونی هستند. در این بازی افراد در ۲ تیم ۵ نفره یک قهرمان از بین ۱۲۰ قهرمان با توجه به توانایی آن انتخاب کرده و مشغول به مبارزه با یکدیگر می‌شوند. در این بازی علاوه بر اینکه قهرمان‌های حریف را نابود می کنید باید برج‌های آن‌ها را هم از میان بردارید تا به پایگاه اصلی دشمن برسید و آن‌ را هم نابود کنید تا به پیروزی برسید. حداقل زمان هر دور در این بازی از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت متغییر است.

Warframe

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: سوم شخص آنلاین ( نقش آفرینی )

تاریخ انتشار : ۲۵  مارس ۲۰۱۳

توسعه دهنده بازی: Digital Extremes

زمانی که این بازی فعالیت خوش را شروع کرد تنها چند ماموریت تکراری برای انجام دادن در آن وجود داشت اما با گذشت زمان اپدیت‌های فراوانی برای این بازی سوم شخص ارایه شد به طوری که امروزه نقشه بازی به صورت شگفت انگیزی گسترش پیدا کرده است. در این بازی می‌توانید به همراه هم تیمی خود به انجام ماموریت‌های مختلف در فضا بپردازید و با سلاح‌های خارق العاده خود موجودات فضایی را از بین ببرید. امروزه Warframe به یکی از محبوب ترین بازی‌های رایگان استیم برای پلیر‌های PC تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:‌ مقاله مربوط به معرفی بازی‌های جهان باز را مطالعه کنید.

 Team Fortress 2

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: شوتر آنلاین

تاریخ انتشار : ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷

توسعه دهنده بازی: Valve

اگر بخواهیم این بازی را شرح دهیم باید بگوییم Team Fortress 2 همان کانتر استرایک اما به صورت فانتزی شده آن است. کلاس‌ها یا شخصیت‌های مختلفی در بازی وجود دارند که پلیرها می توانند یک از آن‌ها را انتخاب کنند. به طور مثال کسانی که کلاس جاسوس را انتخاب می کنند نقش شخصی را بازی می کند که قابلیت این را دارد تا خود را به صورت تیم حریف دراورد تا تجهیزاتشان را نابود و از پشت سر به آنها خنجر بزند. می‌توانید با استفاده از کللاس sniper دشمنانتان را از مسافت دور هدف قرار بدهید یا کلاس Pyro را انتخاب کنید و از نزدیک به دشمن‌های خود حمله کنید. البته کلاس‌های دیگری هم وجود دارند که بتوانید آنها را در طول بازی انتخاب و به هم تیمی‌های خود کمک کنید.

Path of Exile

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: اکشن نقش آفرینی

تاریخ انتشار : ۲۳ اکتبر ۲۰۱۳

توسعه دهنده بازی: Grinding Gear Games

شما در این بازی اساطیری به عنوان یک تبعیدی بازی را شروع کرده و برای زنده ماندن تقلا می‌کنید تا خودتان را از منطقه تاریک Wraeclast نجات بدهید. هرچقدر بتوانید بجنگید و قهرمانتان را سرپا نگه دارید بیشتر فرصت این را پیدا می‌کنید تا از کسانی که شما را به این روز در آورده اند انتقام بگیرید.

EVE Online

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: چند نفره آنلاین

تاریخ انتشار : ۶ می ۲۰۰۳

توسعه دهنده بازی: CCP

در این بازی شما با استفاده از سفینه فضایی خود به جنگ با دشمنانتان می روید و حتی آن‌ها را به مبارزه رو در رو دعوت می کنید. سفینه‌های فضایی که در ابتدا در اختیار دارید آلفا نام دارند که با گذشت زمان و ارتقا آنها، به امگا تغییر نام پیدا می کنند. بنا بر گفته سازندگان بازی در صفحه رسمی استیم، بیش از ۳۵۰ نوع سفینه فضایی برای انتخاب وجود دارند که بعضی از آنها را باید خریداری یا اینکه زمان زیادی را صرف کنید تا بدستشان بیاورید.

Star Trek Online

بازی رایگان استیم

ژانر بازی: چند نفره آنلاین ( نقش آفرینی )

تاریخ انتشار : ۲ فوریه ۲۰۱۰

توسعه دهنده بازی: Cryptic Studios

در بازی Star Trek Online شما نقش کاپیتان یک سفینه فضایی را بر عهده دارید که باید سفینه و خدمه را با هم  مدیریت کرده تا بتوانید دنیای پیرامون خود را کشف کنید، تمدن جدیدی بسازید و در جنگ‌های پیش رو سر بلند بیرون بیایید. ناگفته نماند که در این بازی برای اینکه سفینه ای ارتقا یافته به همراه خدمه‌ایی توانا و همه فن حریفی داشته باشید باید دست به جیب شده تا از بهترین افراد و تجهیزات بهره مند بشوید.

Realm Royale

بازی های رایگان استیم

ژانر بازی: اکشن، فانتزی

تاریخ انتشار : ۵ ژون ۲۰۱۸

توسعه دهنده بازی: Heroic Leap Games

اگر تا به حال اسم بازی Fortnite به گوشتان خورده یا حتی آن را بازی کردید اما از ساختن دیوار در آن خسته شده اید، پس بدون شک Realm Royale می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. Realm Royale محیطی فانتزی به همراه ۵ کلاس ( شخصیت ) متفاوت دارد که هر کدام قابلیت خاص خود را دارند. گرچه که این بازی هنوز در حال توسعه است و امکان دارد مراحل بازی تا زمانی که نسخه نهایی آن ارایه شود تغییر کند ولی باید گفت این بازی ارزش امتحان کردن را دارد. بنابراین به صفحه این بازی در فروشگاه استیم سر بزنید.

Battlerite

بازی های رایگان استیم

ژانر بازی: اکشن

تاریخ انتشار : ۸ نوامبر ۲۰۱۷

توسعه دهنده بازی: Stunlock Studios

در بازی Battlerite شما به عنوان یک گلادیاتور در میدان جنگ باید به نبرد با دشمن‌های خود بروید و آنها را با استفاده از توانایی‌های مختلف خود شکست بدهید. اگر شما طرفدار بازی در سبک Dota 2 هستید پس حتما از Battlerite  هم خوشتان خواهد آمد. در این بازی در گروه‌های ۲ و یا ۳ نفره به مبارزه با هم می‌پردازید و جالب تر اینکه یادگیری این بازی نسب به Dota 2 بسیار راحتر است. نسخه فانتزی این بازی هم در دسترس است اما باید به صورت بسته جداگانه آن را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:‌ مقاله مربوط به مهم‌ترین بازی‌های سال ۱۳۹۸ را مطالعه کنید.

PlanetSide 2

بازی های رایگان استیم

ژانر بازی: اکشن، چند نفره آنلاین

تاریخ انتشار :  ۲۰ نوامبر ۲۰۱۲

توسعه دهنده بازی: Daybreak Game Company

شما در این بازی رایگان استیم که به سبک اول شخص شوتر است ابتدا باید از بین ۳ اتحاد موجود یکی را انتخاب کنید به آن بپیوندید قلمرو خود را گسترش بدهید و از آن در برار سایر اتحاد ها دفاع کنید. نکته قابل توجه این است که نبرد بین اتحاد ‌ها ممکن است روز و یا هفته‌ها طول بکشد. وقتی شما بازی را ترک می‌کنید دیگر اتحاد ها به کار خودشان ادامه می‌دهند و قابلیت‌های خود را افزایش می‌دهند.

منبع PC GAMER