روانشناسی رنگ‌ها در برندسازی یکی از جالب‌ترین و بحث برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی است. انتخاب رنگ برند نیاز به تحلیل عمیق دارد و تئوری رنگ از پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خود برخوردار است. تصمیم‌گیری هوشمندانه در مورد چگونگی استفاده از طیف رنگ‌ها برای انتقال پیام صحیح در بازاریابی و معرفی نام تجاری، اقدامی بسیار موثر است و باید با دقت صورت بگیرد.

ما پیش از این در مالتینا بلاگ در مطلبی جداگانه به بررسی مفصل روانشناسی رنگ و آنچه رنگها درباره شخصیت ما می گویند پرداختیم. اینبار و در این مقاله میخواهیم به تاثیر انتخاب رنگ در برندسازی و بازاریابی بپردازیم. در ادامه با مالتینا بلاگ همراه باشید.

روانشناسی رنگ چیست و چطور انتخاب رنگ برند را انجام دهیم؟

روانشناسی رنگ، بررسی چگونگی تأثیر رنگ بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندسازی تجاری، روانشناسی رنگ بر چگونگی تأثیر رنگ بر برداشت مصرف‌کنندگان از یک نام تجاری و اینکه آیا مصرف کنندگان را ترغیب می‌کند مارک‌های خاص را در نظر بگیرند یا خرید کنند، متمرکز شده است. به واقع این یک زمینه بسیار مهم است که باید حین شروع برندینگ و بازاریابی وابسته به آن، به طور مستقل مورد بررسی قرار بگیرد. جالب است بدانید که محققان دریافتند که تا ۹۰ درصد قضاوت‌های سریع مخاطبان در خصوص یک محصول، می‌تواند تنها بر اساس رنگ آن باشد.

تلاش‌های بی‌شماری برای طبقه‌بندی نحوه واکنش مردم به رنگ‌های مختلف صورت گرفته است؛ اما حقیقت این است که رنگ بیش از حد به تجربیات شخصی وابسته است و نمی‌تواند به طور خاص به احساساتی خاص ارتباط داده شود. تحقیقات حاکی از آن است که تجربیات شخصی افراد، تربیت، اختلافات و ریشه‌های فرهنگی و زمینه تاثیرپذیری هر شخص از رنگ‌های منفرد، می‌تواند کاملا متفاوت باشد. بنابراین ممکن است یک رنگ بر دو شخص مختلف، تاثیرات متفاوتی بگذارد.

انتخاب رنگ در برند

نتیجه یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد که رابطه بین مارک‌ها و رنگ‌ها، به مناسب بودن رنگ مورد استفاده برای مارک خاص وابسته به آن، ارتباط دارد. به عبارت دیگر: آیا رنگ با آن چه فروخته می‌شود یا عرضه خواهد شد، متناسب است؟ هنگامی که نوبت به انتخاب رنگ مناسب می‌رسد، تحقیقات نشان داده است که پیش بینی واکنش مصرف کننده به تناسب رنگ با محصول، بسیار مهم‌تر از خود رنگ به صورت منفرد است. بنابراین پیش از آن که به نوع رنگ بپردازید، از خود بپرسید که آیا رنگ انتخاب من با محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنم سازگاری داشته و انتظار مشتری را برآورده می‌سازد؟

با این همه می‌توان یک طبقه بندی متوسط را برای رنگ‌های مختلف و تاثیرگذاری آن‌ها در برندسازی در نظر گرفت.

۱- آبی

این رنگ بیشتر مورد توجه مردان قرار دارد. اشتها را مهار کرده و نشان دهنده آرامش است. رنگ آبی بهره‌وری را افزایش داده و بیشتر در فضاهای اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ آبی احساس امنیت و اعتماد به یک نام تجاری را ایجاد کرده و در بانک‌ها و موسسات مالی کارایی زیادی دارد. اگر فروشگاه شما به رنگ آبی باشد، مردم به اندازه ۱۵ درصد بیشتر به آن اعتماد خواهند داشت. همین طور رنگ آبی با بهره‌وری همراه است و غیرتهاجمی به حساب می‌آید. برندهای American Express، Facebook و Dell از این رنگ در برندسازی خود استفاده کرده‌اند.

انتخاب رنگ برند | آبی

انتخاب رنگ برند | آبی

۲- نارنجی

رنگ نارنجی نشان‌دهنده اشتیاق و هیجان است و گرما را نشان می‌دهد. همچنین این رنگ به نشانه احتیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد. مارک‌های دارای رنگ نارنجی معمولا ارزش خرید بالا در مقابل قیمت ارزان‌تر را به مخاطب خود القا می‌کنند، از این جهت در فروشگاه‌های اقتصادی چون Payless، Home Depot، Amazon و … کارایی دارند.

روانشناسی رنگ نارنجی

۳- بنفش

این رنگ حق امتیاز، موفقیت، ثروت و خرد است. در بازاریابی از آن برای تسکین و آرامش استفاده می‌شود. این اغلب در محصولات آرایشی و بهداشتی و ضد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنفش نشان‌دهنده مارک‌های تجاری تخیلی و خلاق است. Yahoo ، Craigslist و Hallmark از این رنگ در مارک‌های خود استفاده می‌کنند. این رنگ مخلوط کاملی بین ثبات رنگ آبی و انرژی و قدرت قرمز است و آن را به رایج‌ترین رنگ در اقلام مارک‌های لوکس تبدیل کرده است.

روانشناسی رنگ بنفش

۴- سیاه

این رنگ پیچیدگی، رمز و راز و قدرت را نشان می دهد. از رنگ سیاه برای فروش اقلام براق و لوکس استفاده شده و در صنایع آرایشی و بهداشتی به ویژه رژ لب، کاربرد زیادی دارند.

انتخاب رنگ برند | سیاه

انتخاب رنگ برند | سیاه

۵- سفید

سفید رنگ پاکیزگی، خلوص و ایمنی است و می‌تواند برای بی‌طرفی مورد استفاده قرار بگیرد. این رایج‌ترین رنگ برای بازاریابی حین تخفیف قائل شدن روی قیمت‌ها است و بسیار در این خصوص تاثیرگذار خواهد بود. برخی از مارک‌های جهانی بزرگ مانند GOOGLE از رنگ سفید برای ایجاد کنتراست در صفحه اصلی خود استفاده می‌کنند. همین طور این رنگ در بلوک‌های اداری رواج دارد.

انتخاب رنگ برند | سفید

انتخاب رنگ برند | سفید

۶- سبز

سبز همیشه به معنای آرامش است و در برندسازی مسائل مربوط به محیط زیست یا هر چیزی که به نحوی با این حوزه در ارتباط باشد، کارایی دارد. در برخی مواقع نیز این رنگ به فضاهای مالی و برندهای تجاری مربوط به فعالیت‌های مالی مربوط شده و در این زمینه به رنگ سبز نعنایی کاربرد دارد. همین طور شرکت‌های فناوری ترجیح می‌دهند از رنگ سبز استفاده کنند، زیرا طراوت‌بخش است و می‌تواند باعث سرزندگی و آرامش شود.

انتخاب رنگ برند | سبز

انتخاب رنگ برند | سبز

۷- قهوه‌ای

قهوه ای برای ایجاد احساس گرم و جذاب یا اشتهاآوری کاربرد دارد. حتما دیده اید که از این رنگ بارها در تبلیغات تجاری شکلات و خوراکی‌های شبیه به آن استفاده شده است.

روانشناسی رنگ قهوه ای

انتخاب رنگ برند | قهوه ای

۸- صورتی

صورتی می‌تواند رنگی مناسب لوازم آرایشی، بهداشتی باشد و همین طور در برخی برندهای پزشکی نیز کاربرد دارد. رنگ صورتی مورد علاقه زنان و کودکان است و در محصولات مربوط به آن‌ها کاربرد زیادی دارد.

انتخاب رنگ برند | صورتی

انتخاب رنگ برند | صورتی

۹- قرمز

رنگ قرمز احساسات شدید را برانگیخته، اشتها را افزایش می‌دهد و نماد شور و عشق است. در بازاریابی مشهور است که رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش داده و برای تحریک به خرید، رنگی قابل قبول است. این رنگ غدد اشتها را تحریک می‌کند و به همین دلیل در بیشتر رستوران‌ها، به ویژه فست فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ به وسیله برندهایی چون Target، Heinz، YouTube و Netflix مورد استفاده قرار گرفته است.

انتخاب رنگ برند | قرمز

انتخاب رنگ برند | قرمز

۱۰- زرد

این رنگ فرآیند ذهنی را تحریک کرده، ارتباطات را تشویق می‌کند و باعث افزایش نشاط می‌شود. رنگ زرد در بازاریابی نشان‌دهنده خوش بینی، جوانی و شفافیت است. جالب است بدانید زرد اولین رنگی است که نوزادان به آن واکنش نشان می‌دهند و به همین دلیل در بیشتر محصولات و اسباب بازی‌های کودکان استفاده می‌شود. این رنگ یکی از طولانی‌ترین طول موج‌ها را داشته و آن را به یکی از جذاب‌ترین رنگ‌های روانشناسی تبدیل می‌کند. البته با توجه به آزردگی که برای چشم به همراه دارد، معمولا با رنگ‌های دیگر در ترکیب قرار می‌گیرد. برندهای Nikon، IKEA، CAT و DHL این رنگ را انتخاب کرده‌اند.

انتخاب رنگ برند | زرد

انتخاب رنگ برند | زرد

نکته: بسیاری از خرده فروشان نارنجی یا سبز را برای رنگ مارک خود ترجیح می‌دهند زیرا این می‌تواند خوش بینی و ثبات را ترسیم کند. بیشتر آرم‌ها در مواد غذایی برخی سایه‌های قرمز را شامل می‌شوند، زیرا معتقدند که این امر می‌تواند اشتهای افراد را افزایش دهد.

انتخاب رنگ برند و جنسیت

جالب است بدانید که در این میان جنسیت نیز نقش تاثیرگذاری دارد. مردها معمولا رنگ‌های پررنگ و تند را ترجیح می‌دهند، در حالی که زنان به رنگ‌های ملایم گرایش بیشتری دارند. همین طور مردان از اضافه شدن رنگ‌های تیره چون سیاه به یک ترکیب رنگ استقبال می‌کنند، در حالی که زنان پذیرای رنگ‌های روشن‌تر هستند.

تمایز با برندهای مشابه

به یاد داشته باشید که مصرف‌کنندگان، دوست دارند شما خاص باشید. اگر برند مشابه برند شما رنگ آبی را به عنوان رنگ تجاری خود انتخاب کرده است، شما به سراغ چیزی مثل بنفش بروید. هرگز تکرار همان رنگ آبی، نمی‌تواند زمینه‌ساز موفقیت برند شما باشد.

کلام آخر

با درک هویت یک برند تجاری، رنگ‌های مناسب آن در برندسازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اما با این همه به موازات این موضوع باید دید و درک جامعه هدف هر برندی نسبت به رنگ‌های مختلف را در نظر گرفت. این موضوع پیچیده‌ای است که حتما باید کارشناسی شده و نمی‌توان به آن تنها از یک بعد نگریست.

منبع: helpscout

 

حتما بخوانید: گیمیفیکیشن (بازی سازی) چیست و چه کاربردی در بیزنس‌ها دارد؟