حتما تاکنون درباره‌ی مبارزه‌ی جوان ایرانی در مقابل حریف آمریکایی در مسابقات MMA و شکست آن در راند اول شنیده‌اید. امیر علی اکبری همان کسی است که چه در رشته‌ی رزمی MMA و چه در کشتی افتخارات زیادی را نصیب خود و ایران کرده. اسم او همواره با دلیری و قهرمانی همراه می‌باشد. شاید به همین دلیل است که او را “شیر ایرانی” می‌نامند. موفقیت‌ها و مردمی بودن او باعث شده تا طرفداران زیادی در ایران و حتی کشورهای دیگر داشته باشد. زندگی او سرشار از فراز و نشیب‌هایی بوده که اکنون موجب موفقیت‌های بیشتر او شده است.

بیوگرافی امیر علی اکبری

امیر علی اکبری در بیست‌ام آذر سال ۱۳۶۶ در آذربایجان شرقی به‌دنیا آمده است. او فعالیت ورزشی خود را با کشتی گیری آغاز کرد. عضو سابق تیم ملی کشتی ایران بود و موفقیت‌های بسیاری را نصیب خود کرد. در سال ۲۰۰۹ مدال طلای آسیا و در سال ۲۰۱۰ مدال طلای مسابقات جهانی کشتی فرنگی را بدست آورد.
در سال ۱۳۹۰ با ۱۴ برد و ۱ شکست با اتهام دوپینگ کشتی را کنار گذاشت. علی اکبری پس از یکسال اعلام کرد که وارد رشته‌ی هنرهای رزمی ترکیبی یا  (MMA (Mixed Martial Arts شده است.

 

نام امیر علی اکبری
محل تولد جمال آباد-سراب-آذربایجان شرقی
تحصیل لیسانس تربیت بدنی- دانشگاه آزاد اسلامشهر
وضعیت تاهل مجرد
سن ۳۱
قد ۱۹۱
وزن ۱۲۰
تاریخ فعالیت ۲۰۰۵-۲۰۱۳؛۲۰۱۴-الان
تعداد بازی ها (MMA) ۱۱
تعداد برد ۱۰
تعداد باخت ۱

امیر علی اکبری-بیوگرافی

خانواده امیر علی اکبری

امیر علی اکبری در یک خانواده‌ی پرچمعیت با چهار خواهر و دو برادر در روستا جمال آباد واقع در آذربایجان شرقی، متولد شد. به مدت ۶ سال در آنجا به همراه پدرش مشغول به کار دامداری و کشاورزی بودند. سپس به تهران آمدند. پس از آن فعالیت ورزشی اش را در ۱۱ سالگی شروع کرد. برادر بزرگ‌اش در رشته‌ی ورزشی کشتی فعالیت داشت و این سبب شد تا برادرش از او حمایت کند و وارد دنیای کشتی شود.

امیر علی اکبری-خانواده

دوپینگ و محرومیت امیر علی اکبری

زمان بازی های انتخابی برای مسابقات فرا رسید. وضعیت جسمانی و کشتی امیر علی اکبری با دوست‌اش، “بابک قربانی”، بسیار نزدیک به‌هم بود. بنابراین هردو آنها برای انتخاب شدن و رقابت مواد نیرو زا مصرف کردند. از آن دو تست دوپینگ گرفته شد و جواب آزمایش‌شان مثبت بود. بنابراین در سال ۱۳۹۰ امیر علی‌اکبری توسط اتحادیه جهانی کشتی به علت استفاده از مواد نیرو زا دو سال از شرکت در مسابقات محروم شد. پس از دو سال در سال ۲۰۱۳ آمادگی کامل را برای قهرمانی به‌دست آورد و به مسابقات جهانی رده‌ی سنگین وزن‌ها پیوست.
امیر علی اکبری توانست در مسابقات جهانی مجارستان ۲۰۱۳، به مقام قهرمانی دست یابد. اما فیلا اعلام کرد که در نمونه خون‌اش ماده ممنوعه وجود دارد و بصورت مادام العمر از حضور در مسابقات ورزشی کشتی محروم شد.

او در این رابطه توضیح داد که این حرف و حدیث‌ها شایعه است و این یک پاپوش از طرف اتحادیه جهانی کشتی می‌باشد تا هر سال یک نفر از کشور ایران در سنگین وزن کشتی قهرمان نشود.

امیر علی اکبری-دوپینگ و محرومیت

پس از محرومیت

پس از گذشت ۲ سال محرومیت، سختی شرایط و فشار برای امیر علی اکبری باعث شد تا به خاطر شرایط مالی پیشنهاد بسیار خوبی که ارمنستان به او داد را قبول کند و برای آن کشور کشتی بگیرد. به مدت چهار ماه در ارمنستان به کشتی ادامه داد. اما تماس آقای عبدالله چمن گلی، نماینده کشتی ایران، و پیشنهادی که داد، باعث شد تا دوباره به ایران بازگردد.
پس از بازگشت به ایران به مسابقات المپیک دانشجویان رفت و توانست با یک باخت در مقابل “رضا کایالپ”، قهرمان جهان و المپیک، نایب قهرمان مسابقات کشتی دانشجویان دنیا شود.
با کسب این پیروزیها وارد انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان شد و به تیم ملی سنگین وزن‌ها پیوست. امیر علی اکبری در سال ۲۰۱۳ پس از بردهای متوالی به فینال رسید و ۴-۱ “کالایا” را شکست داد و به قهرمانی دست یافت.

امیر علی اکبری-پس از محرومیت

حضور در MMA

تقریبا یکسال پس از محرومیت امیر علی اکبری او به طور رسمی ورودش را به ورزش هنرهای رزمی ترکیبی اعلام کرد. پس از گذشت ۱۰ روز کنار گذاشتن کشتی او به سمت رشته‌های رزمی رفت. چند روز بعد دعوتنامه‌ای از دبی برای حضور در MMA برای او ارسال شد. تقریبا تمام ورزشکاران در زمینه‌ی هنرهای رزمی ترکیبی او را می‌شناختند و بدون آنکه از وارد شدن وی در رشته‌ی رزمی خبر داشته باشند، دعوتنامه ارسال می‌کردند.
کمی بعد امیر علی اکبری مبارزات اش را شروع کرد و مسابقات را یکی پس از دیگری با پیروزی پشت‌سر گذاشت. او حتی توانست پیروزی‌اش را در ثانیه‌ی هفدهم و سی‌ام به ثبت برساند.

امیر علی اکبری-حضور در MMA

مبارزات امیر علی اکبری در MMA

مبارزه‌ی اول او در تایلند بود. او “هیونگ چول لی” و “رادو اسپینگل” را شکست داد. با این پیروزی‌ها توانست به سازمان معتبر رایزین -یک مسابقهٔ منطقه‌ای ژاپن هنرهای رزمی ترکیبی است که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده‌است. این مسابقه یکی از تورنمنت‌های مسابقات ورزش‌های رزمی ترکیبی است – بپیوندد.

امیر علی‌اکبری در این مسابقات، مسابقات حذفی رایزین، با شکست پنج تن از حریفان خود، به فینال رسید. ولی با شکست‌اش در مقابل “میرکو کروکاپ” به مقام دوم دست یافت.

مبارزات بعدی وی در روسیه با برگزاری سازمان ACA بود. در دو مبارزه‌ای که انجام داد دو حریف خود، “دنیس اسمولدروف” و “دنیل اوملیانچوک”، را مانند دیگر حریفان‌اش شکست داد.
در آبان ماه سال ۱۳۹۷ او باید به مصاف حریف روس خود، “محمد واخائف”، می‌رفت. اما وی مصدوم شد و مبارزه لغو شد و سرانجامی نداشت.
مبارزه‌ی بعدی امیر علی اکبری در ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۷ در برابر “شلتون گریوز” آمریکایی بود که در راند اول رقیب‌اش را ناک اوت کرد.
“ناک اوت” به ضربه‌ای گفته می‌شود که پس از انجام آن، حریف توان ادامه مبارزه را نداشته باشد. این ضربه معیاری برای پیروزی به شمار می‌رود.

امیر علی اکبری-مبارزات

جدایی از سازمان ACA

پس از پشت سر گذاشتن پیروزی‌های پی‌درپی‌اش، قرارداد خود را با سازمان ACA لغو کرد و گفت از برنامه‌ی آینده‌اش در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت خواهد کرد و سازمان بعدی‌ای که با آن قرارداد خواهد بست را اعلام می‌کند.
امیر علی اکبری در کنفرانس مطبوعاتی‌اش اعلام کرد که قرارداد خودش را با سازمان UFC – مبارزه قهرمانی نهایی- رسمی کرده است. امیر علی اکبری به اولین مبارز ایرانی در این سازمان مبدل شد.

تاریخ مکان متد مسابقه نام مبارز نتیجه رکورد تعداد راند مدت زمان مبارزه نتیجه نهایی
۲۰۱۵ بانکوک – تایلند TKO Hyung Chul-Lee ۱–۰ ۱ ۰:۱۷ برنده
۲۰۱۵ یوکوهاما – ژاپن TKO Radu Spinghel ۲–۰ ۱ ۱:۰۲ برنده
۲۰۱۶ سایتاما – ژاپن TKO Joao Isidoro Almeida ۳–۰ ۱ ۲:۲۵ برنده
۲۰۱۶ سایتاما – ژاپن Decision Heath Herring ۴–۰ ۲ ۵:۰۰ برنده
۲۰۱۶ سایتاما – ژاپن Decision Valentin Moldavsky ۵–۰ ۲ ۵:۰۰ برنده
۲۰۱۶ سایتاما – ژاپن KO Mirko Filipović ۱–۵ ۱ ۲:۰۳ بازنده
۲۰۱۷ یوکوهاما – ژاپن TKO Gerômino dos Santos ۶–۱ ۱ ۳:۳۴ برنده
۲۰۱۷ سایتاما – ژاپن TKO Tyler King ۷–۱ ۱ ۱:۳۹ برنده

 یک روز با امیر علی اکبری:

شاید برای شما هم جالب باشد تا بدانید زندگی این فرد با این همه توانایی و پیروزی‌های پی‌در‌پی چگونه است و چطور زندگی اش را مدیریت می‌کند. در این فیلم می‌توانید با بخشی از زندگی وی همراه شوید:

آخرین اخبار از امیر علی اکبری

در این بخش با هم آخرین خبر ها پیرامون امیر علی اکبری در ایسنا را می‌خوانیم :

ادعای رئیس سازمان ACA: تیم امیر علی اکبری قوانین را نقض کرد-۱۶ مرداد ۹۸:
آلکسی یاتسنکو رئیس سازمان ACA روسیه گفت: از طرف تیم امیر نقض قوانین صورت گرفت و تیم مدیریتی او تلاش زیادی کرد تا از پیگیری قانونی جلوگیری شود.  این موضوع پیچیده تر از اینها بود. در نتیجه ما او را از قراردادش با سازمان ACA کنار گذاشتیم. هر مبارز آزاد است که از این سازمان برود تا زمانی‌که به تمام تعهداتشان پایبند باشند. ساده است ما آنچه لازم باشد انجام می دهیم و مبارزها نیز هر چه خودشان بخواهند، کاملا براساس تطبیق دقیق با قراردادها خواهد بود.

رئیس سازمان ACA: قرارداد امیر علی اکبری با UFC غیرقانونی است-۱۷ اردیبهشت ۹۸:
الکسی یاتسنکو رییس سازمان ACA روسیه می‌گوید: قرارداد امیر علی‌اکبری مبارز ایرانی حاضر در رشته رزمی MMA با ما به پایان نرسیده و پیوستن وی به سازمان UFC غیرقانونی است و خواستار توضیح این ورزشکار و مسئولان سازمان UFC شده است. وی تاکید کرده منتظر توضیح این اقدام از سوی امیر علی اکبری و مسئولان سازمان UFC است.

امیر علی اکبری تحت نظر آزانس ضد دوپینگ آمریکا-۱۶ اردیبهشت ۹۸:
مبارز ایرانی که به عضویت سازمان UFC درآمده است باید به مدت ۶ ماه تحت نظر آژانس ضددوپینگ آمریکا باشد تا بتواند اولین مبارزه خود را انجام دهد.
خبر دیگر از سازمان UFC اینکه دانا وایت رئیس این سازمان اعلام کرد براک لزنر قهرمان سابق سنگین وزن که در مدت‌های اخیر بارها در کمپانی WWE(کشتی کچ) نیز حاضر بود و قهرمانی‌های زیادی به دست آورد اعلام بازنشستگی کرده است و دیگر در این رشته مبارزه نخواهد داشت. او ورزشکاری بود که امیر علی اکبری بارها اعلام کرد دوست دارد با او مبارزه داشته باشد.

امیر علی اکبری-اخبار

منابع:  WIKIPEDIA ; ISNA ; KINGALIAKBARI

در مالتینا بیشتر بخوانید: 

۱۰ فیلم ورزشی برتر ، مهیج و جذاب؛ که تماشای آنها را نباید از دست داد

کاهش کلسترول خون با ورزش | کلسترول خوب و کلسترول بد

مهران مدیری پدیده بی تکرار | از تولد و طوطی طلایی تا تندیس حافظ