انواع اسکراب ساده و لایه بردار صورت و بدن

به دنبال اسکراب صورت با روش تهیه آسان و ارزان قیمت خانگی هستید؟ در ادامه اسکراب‌های ساده صورت را که پوست شما آن‌ها را دوست دارد و با آن سازگار است را معرفی می‌کنیم!

من تقریبا یک سال برای شستن چهره‌‌ام از روش پاک‌سازی با روغن استفاده کرده‌ام! چهره من مرطوب و سالم است و من به ندرت احساس خشکی پوست دارم. برای پوست من، این روش شستشوی ارگانیک و خانگی صورت، منحصر به فرد است. هرچند حدودا یک بار در هفته، پوست من نیاز به یک اسکراب لایه بردار ساده صورت نیز دارد. لایه برداری باعث حذف سلول‌های مرده پوست و دیگر ناخالصی‌های باقی مانده می‌شود. همچنین به پاک‌سازی صورت من کمک می‌کند و پوست من سالم‌تر به نظر می‌رسد.

صنعت زیبایی دارای یک میلیون محصول لایه بردار برای پوست شما است. محصولاتی که حاوی پلاستیک، رایحه‌های تحریک کننده، گلیسیرین، پارابن‌ها، فتالات و سایر مواد نامشخص است. این محصولات تجاری می‌توانند آسیب زیادی به پوست‌های ظریف و حساس بزنند.

خبر خوب این است که شما می‌توانید اسکراب صورت خود را به روشی ساده در منزل تهیه کنید، واقعا آسان است! آن‌ها ارزان و برای پوست شما مناسب هستند. اگر پوست شما نیاز به بشاشی و طراوت دارد، از اسکراب‌های ساده صورت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم استفاده کنید:

اسکراب ساده صورت : شکر

  • 1 قاشق چای‌خوری نیشکر (یا شکر دانه درشت)
  • 2 قطره آب
  • 1 – 2 قطره روغن اسانس نارنج، لیمو، اسطوخودوس یا روغن درخت چای (اختیاری)

طرز تهیه:

تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. با سر انگشتان دست خود آن را به آرامی روی صورت تمیز خود بمالید. مراقب چشمانتان باشید. با آب سرد شستشو دهید و با یک حوله تمیز خشک کنید. در صورت لزوم، کمی روغن به عنوان مرطوب کننده اضافه کنید.

شکر ساده

 اسکراب صورت : شکر و روغن نارگیل

  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 2 قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه:

روغن نارگیل و شکر را در یک کاسه کوچک بریزید و کاملا هم بزنید تا مخلوط شود. اسکراب شکر را به پوست تمیز صورت یا گردن بمالید، با حرکات دایره‌ای ملایم آن را روی پوست ماساژ دهید، 60 ثانیه صبر کنید. با آب گرم شستشو دهید و سپس خشک کنید. این یک دستور العمل آسان برای ماساژ پوست است زمانی که شما وقت زیادی ندارید. شما می‌توانید میزان نسبت‌ها را افزایش دهید تا مقدار بیشتری از این ترکیب داشته باشید و آن را تا 3 ماه نگهداری کنید. اگر شما در آب و هوای گرم‌تر زندگی می کنید، ممکن است بخواهید این مخلوط را در یخچال ذخیره کنید، زیرا روغن نارگیل نسبتا نقطه ذوب کمتری دارد.

اسکراب صورت : شکر شکلاتی

  • 1.4 فنجان شکر قهوه ای
  • 1.8 فنجان روغن زیتون
  • 1 قاشق غذاخوری پودر کاکائو
  • 1.4 قاشق چایخوری عصاره وانیل

طرز تهیه:

تمام اجزاء را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. مقدار زیادی از مواد آماده شده را بر روی صورت تمیز قرار دهید، به آرامی و به مدت 60 ثانیه مالش دهید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی پوست باقی بماند، سپس با آب گرم شسته شود.

شکر شکلاتی

اسکراب صورت : بلوبری و عسل

  • 1.2 فنجان زغال اخته تازه
  • 2 قاشق غذاخوری عسل (خام و محلی بهترین است)
  • 1 – 2 قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه:

همه مواد تشکیل دهنده را در یک غذاساز کوچک بریزید تا خمیری صاف و یکدست به دست آید. یک لایه ضخیم روی چهره بمالید و اجازه دهید تا 15 دقیقه روی صورتتان باقی بماند. سپس با آب گرم تمیز کنید.

بلوبری و شکر

اسکراب صورت : لیمو و شکر

  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک
  • 1.2 آب لیمو
  • 1.2 فنجان شکر دانه درشت

طرز تهیه:

روغن زیتون، عسل و آب لیمو را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید تا زمانی‌که کاملا با هم ترکیب شود به سرعت هم بزنید. شکر را تا زمانی که کاملا حل شود مخلوط کنید. به مدت یک دقیقه به آرامی پوست صورت را با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. سپس پوست را با آب گرم بشویید.

لیمو و شکر

اسکراب صورت : عسل و جو دوسر

  • 1.2 فنجان جو پرک
  • 2 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 قاشق چایخوری جوز هندی
  • 15 قطره اسانس اسطوخودوس
  • 15 قطره اسانس روغن درخت چای
  • 1 قاشق چای خوری اسطوخودوس خشک (اختیاری)

طرز تهیه:

جو پرک را در مخلوط کن بریزید و آن را کمی خرد کنید. نیاز نیست آن را خیلی پودر کنید، فقط آن را کمی خرد کنید. بلغور جو دوسر را به یک کاسه کوچک منتقل کنید، سپس مواد باقی مانده را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شود. برای استفاده، به آرامی پوست صورت را با حرکات دایره‌ای مالش دهید. آن را برای 5 تا 10 دقیقه روی صورت قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید.

من این اسکراب را دوست دارم زیرا اسانس‌های عسل، جو دوسر، جوز هندی، اسطوخودوس و روغن درخت چای ممکن است به کاهش چین و چروک، و مرطوب‌ سازی پوست نیز کمک کند.

عسل و جو دوسر

اسکراب صورت : برای پوست‌های خشک

  • 1.4 فنجان جو پرک
  • 1.8 فنجان عسل
  • 1.8 فنجان روغن زیتون

طرز تهیه:

این ترکیب ساده برای پوست فوق العاده عالی است و باعث رطوبت رسانی به پوست می‌شود.

در اینجا برخی از اسکراب‌های لایه بردار صورت را از سایر وبلاگ نویسان معرفی می‌کنیم!

  • اسکراب صورت گوجه فرنگی و شکر: این اسکراب با گوجه فرنگی که مملو از لیکوپن (که ممکن است به محافظت در برابر اشعه UV مضر کمک کند) و شکر ساخته می‌شود.
  • اسکراب صورت جو دوسر و اسطوخودوس: از بلغور جو دوسر، گل اسطخودوس خشک شده، شیر خشک و آرد ذرت تهیه می‌شود. این مواد باعث اسکراب صورتی منحصر به فرد و فوق العاده معطر می‌شود.
  • اسکراب صورت قهوه: روغن زیتون، عسل ارگانیک و قهوه آسیاب شده، با هم مخلوط می‌شوند تا این اسکراب تحریک کننده و انرژی دهنده ایجاد شود.
  • پاپایا ماسک صورت: پاپایا، عسل و شکر سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و باعث مرطوب سازی پوست می‌شوند.

اسکراب خانگی بدن

دستورالعملی برای جوان‌سازی پوست شما

استفاده از یک اسکراب بدن خانگی احساس فوق العاده‌ای به انسان می‌دهد و دارای مزایایی برای پوست و سلامت شماست.

اسکراب بدن شگفت انگیز است زیرا آن‌ها …

  • باعث حذف لایه مرده از سلول‌ها بر روی سطح پوست، ظاهر سازی سلول‌های جوان‌تر در زیر، و داشتن پوستی نرم و صاف می‌شود.
  • حاوی روغن‌های طبیعی است که پوست شما را مرطوب و تغذیه می‌کند.
  • حاوی اسانس‌هایی با خواص آروماتراپی و آرامش بخش است. شما می‌توانید عطرها را برای آرامش، تسکین، انرژی دادن، یا ایجاد روحیه‌ای عاشقانه ترکیب کنید.

اسکراب‌های خانگی بدن به آسانی قابل تهیه است. چه شما بخواهید آن‌ها را برای خودتان یا به عنوان هدیه برای دوستتان یا بستگان خود تهیه کنید، در ادامه به شما چگونگی تهیه آن را نشان می‌دهیم. من چگونگی تهیه اسکراب شکر، اسکراب نمک، اسکراب بلغور جو دوسر، اسکراب قهوه و غیره را توضیح خواهم داد.

همه اسکراب‌های بدن، حتی اسکراب‌های موجود در فروشگاه‌ها شامل این سه ماده اصلی هستند:

لایه بردار

اساسا دارای یک ماده شن مانند است. استفاده از شکر و نمک نسبت به سایرین رایج‌‌تر هستند و یکی از مزایای آن این است که آن‌ها در آب حل می‌شوند و در وان حمام هیچ مشکلی بوجود نمی‌آورند.

نمک

نمک برای عضلات شما عالی و آرامش بخش است. بعضی از مردم ترجیح می دهند از نمک دریایی استفاده کنند، زیرا کمتر از نمک طبخ فراوری می‌شود، حاوی عناصر و مواد معدنی بیشتری است و گفته می‌شود برای پوست مناسب‌تر است. من شخصا نمک‌های دریایی، نمک طبخ و نمک‌های اپسوم را امتحان کردم و همه آن‌ها مناسب به نظر می‌رسیدند. از هر نمکی که استفاده می‌کنید، من توصیه می‌کنم آن را کاملا ریز کنید (مثل نمک طبخ)، زیرا دانه‌های درشت‌تر می‌تواند کمی بیشتر لایه برداری کنند.

نمک

شکر

شکر بر روی پوست شما نسبت به نمک کمی لطیف‌تر به نظر می‌رسد. شما می‌توانید از شکر قهوه‌ای یا سفید استفاده کنید. من ترجیح می‌دهم از نوع قهوه‌ای استفاده کنم، زیرا بوی آن جالب است، بویژه اگر شما آن را با یک روغن اسانس وانیل مخلوط کنید.

شکر

قهوه

قهوه آسیاب شده بویی خاص و روحانی دارد و حتی کافئین ممکن است برای پوست شما مفید باشد. کافئین یک عروق کرونر است، به این معنی که باعث منقبض کردن عروق خونی می‌شود، بنابراین می‌تواند به طور موقت رگ‌های مبتلا به واریس و آکنه روزاسه را کاهش دهد. جالب توجه است، آزمایشات نشان داده اند، کافئین بر روی پوست موش ها موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست می‌شود. اما ما هنوز نمی‌دانیم آیا این کار برای انسان نیز همان نتیجه را دارد یا خیر. برای پیشگیری از سرطان پوست، بهترین کرم‌های ضدآفتاب را مد نظر قرار دهید.

قهوه

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی از لایه بردار‌های ملایم است. این ماده نرم کننده است، به این معنی که پوست شما را نرم و هیدراته می‌کند. مردم از آن  در زمان گذشته به عنوان درمان خانگی موثر برای خارش و خشکی پوست استفاده می‌کردند. برخلاف نمک و شکر، می‌توانید آن را با کمی آب به جای روغن حامل استفاده کنید.

بلغور جو دوسر

گزینه‌های دیگر عبارتند از: بادام خوراکی، بذرکتان خوراکی (بذر کتان زمینی)، سبوس برنج، سبوس گندم و پوسته بادام زمینی. من هیچکدام از این‌ها را امتحان نکرده‌ام، بنابراین نمی‌توانم نظری جدی بدهم، هر چند که شنیده‌ام که پوسته‌های بادام زمینی می‌توانند پوست شما کاملا بخراشد و به آن صدمه بزند.

روغن حامل

روغن اصلی نیز نامیده می‌شود، روغن در یک اسکراب بدن خانگی، ترکیبات را با هم مخلوط  و پوست شما را مرطوب می‌کند. اکثر دستورالعمل‌های اسکراب بدن از حدود 1.3 فنجان روغن برای هر نوع لایه بردار استفاده می‌کنند. روغن‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. روغن آفتابگردان یکی از ارزان‌ترین روغن‌ها است و عمر مفید آن حدود 12 ماه است. از این ماده در اکثر اسکراب بدن موجود در بازار، از جمله برخی از تولید کنندگان “Body Shop”، “Nourish” و “Jason Natural” استفاده شده است.

روغن بادام شیرین

دارای کمی عطر شیرین است، غلظت متوسطی دارد، و نسبتا سریع جذب می‌شود. عمر مفید آن حدود 12 ماه است.

بادام شیرین

روغن هسته انگور

بوی شیرین ملایمی دارد و باید یک لایه بسیار نازک بر روی پوست قرار بگیرد. عمر مفید این محصول 6-12 ماه است.

هسته انگور

روغن فندق

دارای بویی شیرین است و باید لایه بسیار نازکی از آن روی پوست قرار بگیرد. عمر مفید آن حدود 12 ماه است.

روغن کوکای(عطر شمع)

دارای بویی سبک و شیرین است، یک لایه نازک از آن روی پوست به خوبی جذب می‌شود. عمر مفید آن حدود 12 ماه است.

روغن ماکادامیا

دارای بویی خوش‌آیند است و باید یک لایه ضخیم روی پوست شما قرار بگیرد. استفاده از این روغن برای پوست‌های خشک توصیه می‌شود. عمر مفید آن حدود 12 ماه است.

بدون شک، نباید از روغن‌، دانه‌هایی که به آن ها حساسیت دارید استفاده کنید!

عطر و رایحه‌ها

ساده‌ترین راه برای خوشبوسازی اسکراب‌های خانگی شما استفاده از روغن‌های ضروری است. از روغن‌های معطر مصنوعی اجتناب کنید. در اینجا برخی از ترکیبات اسانس‌های ضروری برای انواع مختلف پوست، توسط Carla Oates در کتاب عالی تغذیه پوست شما توصیه می‌شود. هر ترکیب در نظر گرفته شده  در ⅓ فنجان (تقریبا 2 ½ اونس) روغن حامل رقیق شده است.

عطرهای مخصوص برای انواع مختلف پوست

عادی: 10 قطره اسطوخدوس، 6 قطره روغن گل شمعدانی، 4 قطره یلانگ ییلنگ

چرب: 8 قطره چوب صندل، 6 قطره لیمو، 6 قطره اسطوخودوس

خشک: 8 قطره چوب صندل، 6 قطره روغن گل شمعدانی، 6 قطره گل رز

حساس: 6 قطره بابونه، 4 قطره گل رز، 2 قطره نرولی

خیلی خشک: 10 قطره گل رز، 8 قطره چوب صندل، 2 نعناع هندی

آکنه دار: 10 قطره لیمو، 10 قطره روغن درخت سرو، 5 قطره اسطوخدوس

مویرگ های برجسته و نمایان شده: 8 قطره گل رز، 6 قطره بابونه، 6 قطره روغن درخت سرو

برای پوست‌های حساس از مصرف روغن‌های زیر اجتناب کنید: ریحان، دارچین، گل میخک، لیمو، علف لیمو، روغن درخت چای، آویشن، مرکبات. روغن‌های مرکبات به ویژه به نور خورشید می‌توانند حساسیت ایجاد کنند.

حالا که شما مواد اصلی را می‌شناسید، می‌توانید با این دستورالعمل‌ها برای خود اسکراب‌های خانگی تهیه کنید! اما برای اولین بار، در اینجا چند دستورالعمل برای شروع برایتان قرار دادیم…

دستور العمل اسکراب پا

دستور العمل اسکراب پا نعناع و اسطخودوس

  • 1 فنجان نمک
  • 1.3 فنجان (تقریبا) روغن بادام شیرین یا روغن حامل دیگر
  • 10 قطره روغن اسانس نعناع، 5 قطره اسطوخدوس

مواد را به خوبی در یک کاسه شیشه ای یا سرامیکی ترکیب کنید.

دستور العمل اسکراب پا زنجبیل و نارنج

  • 1 قاشق شکر قهوه ای
  • 1.3 فنجان (تقریبا) روغن بادام شیرین یا روغن حامل دیگر
  • 12 قطره اسانس نارنچ
  • 3 قطره روغن اسانس زنجبیل، یا 1 قاشق مرباخوری زنجبیل

مواد را کاملا در کاسه شیشه ای یا سرامیکی ترکیب کنید.

اسکراب پا

نحوه استفاده از اسکراب بدن خانگی شما

یک بار در هفته استفاده کنید. قبل از استفاده، به آرامی اسکراب را کاملا ورز دهید  تا زمان استفاده از هم جدا نشود. به حمام بروید و منطقه ای را که می‌خواهید از اسکراب استفاده کنید را (مثلا پای خود) مرطوب کنید. کمی از مواد اسکراب را کف دست خود قرار دهید و به آرامی روی پوست خود را بمالید. خوب شستشو دهید. مراقب باشید کف حمام شما بعد از استفاده از آن روغن ممکن است لغزنده و سر باشد! از پوست صاف و ابریشمی خود لذت ببرید.

نکته: قبل از اصلاح موهای پاهای خود سعی کنید از اسکراب بدن خانگی استفاده کنید – روغن بر روی پوست شما باقی می‌ماند و اصلاح بدن را نرم و لطیف و آسان‌تر می‌کند.

اسکراب خانگی

اسکراب بدن خانگی به عنوان هدیه

اگر شما می‌خواهید به عنوان هدیه اسکراب خانگی تهیه کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید:

  • اسکراب را در یک ظرفی که هوا به داخل آن نفوذ نمی‌کند قرار دهید. ظرفی شیشه‌ای با دهانه بزرگ و شیشه‌ای با گردن باریک، ایده آل است.
  • از شکر یا نمک به عنوان لایه بردار استفاده کنید، زیرا این مواد را به مدت طولانی‌تری نسبت به سایر مواد می‌توان نگهداری کرد.
  • در طی 6 ماه به مصرف کننده توصیه شود تا از اسکراب بدن استفاده کند، زیرا بعضی از روغن‌های حامل موجود در آن ممکن است پس از گذشت آن مدت زمان فاسد شود.

اسکراب هدیه