استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان و کیهان شناس مشهور جهان است که در هشتم ژانویهٔ ۱۹۴۲ متولد شد. او از ناتوانی جسمی رنج می‌برد و در ۱۴ مارس ۲۰۱۸ درگذشت. ضمنا او به کار نویسندگی هم علاقه داشت و عقاید پیچیده‌اش را در کتاب‌های پرفروشی که داشت با عموم مردم به اشتراک می‌گذاشت. بیوگرافی استیون هاوکینگ برای علاقه‌مندان به رشتهٔ فیزیک، منجمان و طرفداران او بسیار شیرین و جذاب است.

نظریه‌های او بینش عمیقی بین فیزیک کوانتوم و موارد مرتبط با آن ایجاد می‌کرد. چگونگی یکپارچه شدن تمامی سوالات دربارهٔ پیدایش جهان و اطلاعاتی دربارهٔ سیاه چاله‌ها، از جملهٔ این نظریه‌ها بود. در این مقاله قصد داریم نحوهٔ زندگی این دانشمند بزرگ و نظریات جالبش را با هم مرور کنیم و از آن لذت ببریم، پس با وبلاگ مالتینا همراه باشید.

نگاهی گذرا به بیوگرافی استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ - Stephen-Hawking

 

  • تخصص: کیهان شناس، فیزیک‌دان و نویسندهٔ پرفروش در حوزهٔ مطالب علمی.
  • تولد: هشتم ژانویه سال ۱۹۴۲ در آکسفوردشایر، انگلستان.
  • وفات: ۱۴ مارس ۲۰۱۸ در کمبریج، انگلستان.
  • تحصیلات: تحصیل کرده در دبیرستان سنت آلبانز، فراغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در دانشکده آکسفورد و مقطع دکتری در تریتین هال کمبریج در سال ۱۹۶۶.
  • آثار منتشر شده: تاریخچهٔ مختصری از زمان: از انفجار بزرگ تا سیاه‌ چاله‌ها، چکیده‌ای از جهان، بر روی شانهٔ غول‌ها، تاریخ خلاصه‌تری از زمان، طرح بزرگ و خلاصهٔ تاریخچهٔ من.
  • دست آوردها: همکاری در انجمن سلطنتی، کسب مدال ادینگتون، مدال سلطنتی انجمن لنگستن هیوز (نویسندهٔ آمریکایی)، مدال آلبرت انیشتین، مدال طلای انجمن سطلنتی مُنَجمان، عضو آکادمی علمی انجمن اُسقف‌ها، برندهٔ جایزه گرگ در فیزیک، جایزهٔ برتر استوریاس (ایالتی در اسپانیا) در کنکورد، جایزهٔ ژولیوس لیلیفلد انجمن فیزیک آمریکا، جایزهٔ میلکسون مورلی از دانشگاه Case Western Reserve و مدال کاپلی (Copley) از انجمن سلطنتی.
  • والدین: فرانک و ایزابل هاوکینگ.
  • همسران: جین وایلد، ایلین میسون.
  • فرزندان: رابرت، تیموتی و لوسی.
  • یکی از مهم‌ترین نقل قول‌های استیون هاوکینگ: بیش‌تر تهدیداتی که با آن روبرو هستیم، مربوط به پیشرفت ما در علم و فناوری است. قرار نیست جلوی پیشرفت را گرفته یا پس‌رفت کنیم. باید خطرات احتمالی را شناخته و آنها را کنترل کنیم. من آدم خوشبینی هستم، مطمئنم که ما می‌توانیم.

در مالتینا بخوانید:

ماندگارترین مجموعه جملات زیبا، آموزنده و انگیزشی از افراد مشهور و موفق جهان

دوران ابتدایی زندگی او

استیون هاوکینگ در هشتم ژانویه سال ۱۹۴۲ در آکسفوردشایِر انگلستان متولد شد. جایی که مادرش به دلیل بمباران لندن به وسیلهٔ آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم، به آن‌جا پناه برده بود. مادرش ایزابل هاوکینگ فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد و پردش فرانک هاوکینگ محققی در زمینهٔ علم پزشکی بود.

بعد از تولد استیون، خانوادهٔ او مجددا در لندن به هم پیوستند. جایی که پدر رئیس بخش انگل شناسی، در انستیتوی ملی تحقیقات پزشکی بود. مدتی بعد او به همراه خانواده به سنت آلبانز نقل مکان کردند تا پدر استیون بتواند تحقیقات پزشکی را در مؤسسه‌ای واقع در میل هیل، که در نزدیکی آنها بود دنبال کند.

آموزش و تشخیص پزشکی

استیون هاوکینگ - hawkings

استیون هاوکینگ، در مدرسهٔ سنت آلبانز جایی که انتظارش را نداشتند تحصیل کرد. درخشش او در سال‌های حضورش در دانشگاه آکسفورد بسیار مشهود بود. او در رشتهٔ فیزیک تخصص پیدا کرد و با رتبهٔ ممتاز فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلاتش را در رشتهٔ کیهان شناسی از سال ۱۹۶۲ در دانشگاه کمبریج تا گرفتن مدرک دکتری ادامه داد.

در سن ۲۱ سالگی، یعنی یک سال پس از دریافت مدرک دکتری به بیماریاسکلروسیس جانبی آمیوتروفیک مبتلا شد. این بیماری به عنوان بیماری نورون حرکتی، ALS و بیماری لوگریگ هم شناخته می‌شود. پس از سه سال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری، در یک نوشته بیان کرد که این بیماری انگیزهٔ بیشتری برای فعالیت در زمینهٔ فیزیک به او داده است.

اندکی تردید وجود دارد که توانایی او در ایجاد ارتباط با دنیا به کمک فعالیت‌های علمی‌اَش، باعث شده تا در برابر این بیماری از خود مقاومت نشان دهد. در هر حال، حمایت خانواده و دوستان استیون از او بسیار زیاد بوده است. این موضوع در فیلم درام (نظریه همه چیز) به خوبی به تصویر کشیده شده است.

پیش رفت بیماری استیون هاوکینگ

با پیش‌رفت بیماری، تحرک استیون کمتر شد و شروع به استفاده از ویلچر کرد. به دلیل روند پیش‌رفت این بیماری، سرانجام او توانایی صحبت کردن را هم از دست داد. به ناچار او مجبور به استفاده از دستگاهی شد که قادر به ترجمهٔ حرکات چشم بود، زیرا نمی‌توانست حتی از یک صفحهٔ کلید معمولی برای نوشتن استفاده کند. با این کار دیگر می‌توانست با صدای دیجیتالی با دیگران صحبت کند.

علاوه بر ذهن فعال و مشتاقی که در فراگیری علم فیزیک داشت، توانست در سطح جهان به عنوان یک دانشمند برجسته احترام و توجه دیگران را به خود جلب کند. دستاوردهای او به خودیِ خود چشمگیر هستند. اما مورد توجه قرار گرفتن او در سطح جهانی در برخی موارد، به دلیل انجام چنین کارهایی با وجود تحمل این بیماری سخت بود.

ازدواج و تولد فرزندان استیون هاوکینگ

در این قسمت از بیوگرافی استیون هاوکینگ، قصد داریم در مورد ازدواج وی و تولد فرزندانش صحبت کنیم. درست قبل از ابتلای او به بیماری، استیون با جین وایلد آشنا شد و در سال ۱۹۶۵ ازدواج کردند. آنها قبل از اینکه جدا شوند صاحب سه فرزند شدند. استیون بعدها در سال ۱۹۹۵ با ایلین میلسون ازدواج کرد، ولی در سال ۲۰۰۶ از هم جدا شدند.

بیش‌تر بخوانید:

زندگی شگفت انگیز ابن سینا و ۳۰ حقیقت جذاب و خواندنی که درباره او نمی‌دانید

 

اشتغال به کار نویسندگی و کارهای آکادمیک

استیون هاوکینگ - S.hawking

استیون هاوکینگ پس از فارغ‌التحصیلی در کمبریج ماند. در آن‌جا ابتدا به عنوان یک پژوهشگر مشغول به کار شد. زمانی که شغل آکادمیک داشت، بیش‌تر به عنوان استاد ریاضی لوکِیژن (Lucasian Professor of Mathematics) فعالیت می‌کرد که پیش‌تر این جایگاه متعلق به اسحاق نیوتون بود.

سرانجام طبق یک سنت قدیمی، هاوکینگ در سن ۶۷ سالگی از این شغل بازنشسته شد. هرچند که او همچنان تحقیقات کیهان شناسی را در این دانشکده ادامه داد. ضمنا در سال ۲۰۰۸، پذیرفت به عنوان یک پژوهشگر مهمان، در واترلو (مؤسسه پیرامونیِ فیزیک نظری) مشغول به کار شود.

در سال ۱۹۸۲، استیون هاوینگ شروع به کار روی کتابی محبوب با موضوع کیهان شناسی کرد. تا سال ۱۹۸۴ او اولین پیش‌نویس از این کتاب را با عنوان «چکیده‌ای از تاریخچهٔ زمان» تهیه کرد. سرانجام پس از گذراندن برخی مشکلات، او این کتاب را در سال ۱۹۸۸ منتشر کرد. این کتاب به مدت ۲۳۷ هفته در گیشهٔ پرفروش‌ترین‌های Sunday Times باقی ماند. کتاب «تاریخچهٔ مختصرتری از زمان» او در سال ۲۰۰۵ با گستردگی بیش‌تری منتشر شد.

اگر به خواندن کتاب‌هایی درباره استیون هاوکینگ علاقه دارید از طریق لینک زیر وارد وبسایت مالتینا شوید و محصولات درباره او  را به زبان اصلی مشاهده کنید:

حوزه های مطالعاتی

تحقیقات اصلی استیون هاوکینگ بیش‌تر در حوزه‌های کیهان شناسی نظری بود و با تمرکز بر چگونگی تکامل جهان، مطابق با قوانین کلی نسبیت برنامه‌ریزی می‌شد. او بیش‌تر به دلیل فعالیت‌هایش در مطالعه بر روی سیاه چاله‌ها شناخته شده است. هاوکینگ به کمک این فعالیت‌ها توانست ثابت کند که:

  • بخش‌های تک بُعدی جهان بخشی از تمامیّت کلیِ فضای زمانی هستند.
  • فرمول‌های ریاضیاتی مطرح شده به وسیلهٔ او، ثابت می‌کرد هرچیزی وارد سیاه‌چاله شود از بین می‌رود.
  • او نشان داد که حتی اشعه‌های نور هم در سیاه‌چاله از بین می‌روند.

در مالتینا بخوانید:

زیر و بم مسیر زندگی هوشنگ ابتهاج به همراه آثار و اشعار این شاعر معاصر

درگذشت استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ - stephen-hawking-passes

۱۴ مارس ۲۰۱۸ و در سن ۷۶ سالگی، استیون هاوکینگ در خانه خود واقع در کمبریج انگلستان درگذشت. خاکستر او در وست مینستر ابی (West Minister Abbey) لندن، بین آرامگاه سر اسحاق نیوتون و چارلز داروین جای گرفت.

افتخارات

استیون هاوکینگ به عنوان یک دانشمند و قهرمان مبارزه با موانع عظیم زندگی، کمک‌های بزرگی به جامعهٔ بشری کرد. وی به دلیل ظاهر خاص و صدایی که داشت محبوبیت خاصی در بین عامهٔ مردم دارد. او سال ‌۱۹۹۳ در برنامه‌های تلویزیونی «سیمپسون‌ها» و «فوتوراما» حضور پیدا کرد. فیلم نظریهٔ همه چیز (Theory of Everything) فیلمی دربارهٔ بیوگرافی استیون هاوکینگ است که در سال ۲۰۱۴ اکران شد.

نقل قول‌ های جالب استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ - stephenhawking-01

  • تا میلیون‌ها سال، بشر مانند حیوانات در زمین زندگی می‌کرد، تا اینکه اتفاقی افتاد و قدرت تخیل‌مان آزاد شد. یاد گرفتیم که صحبت کرده و گوش فرا دهیم. گفتار، به ما اجازهٔ برقراری ارتباط را داد و توانستیم به کمک هم ایده‌هایمان را بسازیم. بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر، با صحبت کردن و بزرگ‌ترین شکست‌های او با صحبت نکردن به وجود آمده است. بزرگ‌ترین امید‌های ما قابلیت تحقق یافتن را در آینده دارند. با استفاده از فناوری‌های موجود، امکانات‌مان حد و مرزی ندارند. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که با هم صحبت کنیم.
  • حتی اگر یه نظریهٔ واحد وجود داشته باشد، تنها مجموعه‌ای از قوانین و معادلات است. چه چیزی آتش پرسش‌های‌مان را شعله‌ور می‌سازد و جهانی را وادار به توضیح آن می‌کند؟
  • اول اینکه، به یاد داشته باش به ستاره‌های آسمان نگاه کنی نه به زمین زیر پایت. دوم، از کار کردن دست نکش. کار به زندگی تو معنا و هدف می‌دهد. بدون آن زندگی پوچ و بی معنی خواهد بود. سوم، اگر آن قدر خوش شانس هستی که عاشق شده‌ای به یاد داشته باش که هرگز آن را از دست ندهی.

اگر به دنبال تهیهٔ کتاب‌های استیون هاوکینگ و دیگر بزرگان جهان هستید اما نمی‌دانید از کجا آنها را تهیه کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از وب سایت مالتینا، واسط بین خریداران ایرانی و فروشگاه آمازون آمریکا دیدن فرمایید. تمامی محصولات این فروشگاه با تضمین اصالت و کیفیت به شما عزیزان عرضه می‌شود.

منابع: biographyonline و  thoughtco