استایل بوهو چیست؟ برای رسیدن به این سبک چه باید بپوشید؟

استایل بوهو

تا به حال چیزی درباره استایل بوهو شنیده‌اید؟ اصلا واژه بوهو به چه معناست؟ وقتی صحبت از تیپ و استایل بوهو یا بوهمین می‌شود، منظور سبک و سیاقی از پوشش است که در آن نوعی آزادی وجود دارد. آزادی یعنی انتخاب رنگ، مدل و طرح‌هایی بدون محدود کردن خود در چارچوب‌های سخت و رسمی. وقتی پای پوشش و استایل بوهو به میان می‌آید با انتخاب‌های جذاب و به شدت متنوعی رو به رو خواهید بود. اجازه بدهید که درباره واژه بوهو بیشتر توضیح بدهیم. با ما همراه باشید تا بگوییم استایل بوهو چیست و چه عناصری در لباس پوشیدن به شما کمک می‌کند تا یک استایل فوق‌العاده جذاب در این سبک بسازید.

استایل بوهو - تیپ دخترانه

برای درک بهتر استایل بوهو شاید بد نباشد که معنی این کلمه و ریشه آن را بررسی کنیم. بوهو از واژه «بوهمین» در زبان فرانسه گرفته شده است. بوهمین در این زبان به معنای کولی یا فرد سرگردانی است که بدون هیچ قید و شرط خاصی روزگار می‌گذراند و زندگی می‌کند. کولی‌ها از رویه زندگی سنتی پیروی نمی‌کنند و نوعی آزادی در سبک زندگی‌شان دیده می‌شود. سبک لباس پوشیدن بوهمین یا استایل بوهو، ۲۰۰ سال است که پا به دنیای مد و پوشاک گذاشته است. روایت دیگری هم از واژه‌شناسی کلمه «بوهو» وجود دارد. برخی معتقدند که «بو» در این واژه از «بوهمین» به معنای کولی گرفته شده و «هو» هم از لغت «هوبو» به معنای ولگرد در زبان انگلیسی و اصطلاحات آمریکایی استخراج شده است.

استایل بوهو چه نوع سبکی از پوشش است؟

استایل بوهو

استایل بوهو که یادگاری از فرانسوی‌ها در دنیای مد و فشن است به نوعی از پوشش و استایل گفته می‌شود که در آن راحتی و آزادی عمل در انتخاب از هر چیز مهم‌تر است. از شاخصه‌های اصلی آن می‌توان به لباس‌هایی آزاد و گشاد، طرح و شکل‌های بومی و محلی پارچه‌ها، سِت کردن رنگ‌ها به شکلی نامتعارف و غیرسنتی اشاره کرد. این روزها استایل بوهو در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد و افرادی که از کلیشه‌های رایج در مد و فشن پیروی نمی‌کنند با به کارگیری خلاقیت، استایل بوهو را برای خود انتخاب می‌کنند.

ژاکت‌ها و کت‌های آزاد، سویشرت‌های بلند، دامن و پپراهن‌های نخی بلند و طرح‌دار، کلاه‌های بزرگ و زیبا و … در استایل بوهو کنار هم قرار می‌گیرند و از تیپ و ظاهرتان، فردی می‌سازند که آزاد زندگی می کند و دوست دارد به شکلی خارج از کلیشه‌ها و چارچوب‌های پوشش، سبک زندگی خود را طراحی کند. سی‌ینا میلر  (Sienna Miller)، یک از هنرپیشه‌های معروفی است که از سبک و استایل بوهو در پوشش خود بهره می‌برد. در ادامه به عناصر مختلفی که می‌توانید در این سبک از پوشش برای خود انتخاب کنید، بیشتر پرداخته شده است:

دامن‌های بلند ساده در استایل بوهو

استایل بوهو - دامن بلند ساده

دامن‌های بلند و ساده یکی از اصلی‌ترین عناصر در استایل بوهمین یا همان بوهو هستند. برای انتخاب دامن زنانه در این سبک از پوشش، بهتر است سراغ گزینه‌هایی بروید که رنگ ساده دارند. ضمن اینکه راسته بودن دامن هم به شما آزادی عمل بیشتری در سِت کردن لباس با انواع تونیک‌ها، بلوز‌ها و… می‌دهد. پس به جای اینکه یک دامن پُف‌دار و پر از چین انتخاب کنید به سراغ دامن‌های راسته کم‌چین و پُف بروید. در استایل بوهو، می‌توانید دامن‌های بلند را با انواع کفش‌ها و صندل زنانه به تن کنید. مثلا کفش‌ها یا انواع صندل گلادیاتوری را با یک دامن بلند تک‌رنگ یا طرح‌دار بپوشید. اصلی‌ترین مزایای استایل بوهمین در این است که شما را محدود نخواهد کرد و به شما چیزی را دیکته نمی‌کند. مثلا هیچ ایرادی ندارد که دامنی بلند را با یک عدد کتانی ساده بپوشید.

نیم‌بوت‌های تا مُچ با رنگ خنثی

استایل بوهو - نیم بوت

نیم‌بوت‌ها هم از دیگر نشانه‌های این استایل هستند. در سبک و سیاق بوهو به راحتی اهمیت زیادی داده می‌شود. بوهمین‌ها دوست دارند، چیزی به تن کنند که دوست دارند و در آن احساس خوبی به آنها دست می‌دهد. نیم‌بوت‌هایی که رنگ‌های خنثی دارند و تا مُچ پا هستند برای داشتن این استایل بسیار مناسب است. نیم‌بوت‌های مذکور معمولا کمی فضای آزاد در اختیار پا قرار می‌دهند و پوشیدن آنها با دامن، شلوارهای چسپان، شلوارهای کوتاه و… توصیه می‌شود.

همان‌طور که شاید دست‌گیرتان شده باشد، یکی از اصلی‌ترین نکاتی که از استایل بوهمین یا همان بوهو متوجه می‌شوید، آزادی عمل در سِت کردن هر بخش از استایل با بخش‌های دیگر است. مثلا کفش و نیم‌بوتی در این شیوه از لباس پوشیدن توصیه می‌شود که امکان سِت کردن آن با انواع لباس‌ها وجود دارد. پاشنه نیم‌بوت‌های بوهویی نباید زیاد بلند باشد. چون دیگر می‌دانید که بوهو یعنی آزادی عمل و پوشیدن چکمه‌ای با ۲۰ سانتی‌متر پاشنه با آزادی و راحتی دنیا دنیا فاصله دارد.

نیم‌بوت‌ها با رنگ خنثی با انواع پیراهن‌های بلند و کوتاه، دامن‌ها، شلوارها و… هماهنگ هستند. چه چیزی از این بهتر؟ داشتن لباس‌هایی که با آنها می‌توان ترکیب‌های مختلفی ایجاد کرد واقعا ایده‌آل است.

سربندها و انواع تِل‌

استایل بوهو - سریند

سربندها و تل‌ها از وسایل پرکاربردی هستند که می‌توانند تیپ و استایل‌تان را در یک چشم بر هم زدن، از این رو به آن رو کنند. سربندها و تِل‌ها در انواع نازک، باریک و در شکل‌های مختلفی استفاده می‌شوند. مثلا یک سریند گیس‌باف بخرید و با قرار دادن آن روی پیشانی و دور سر به فردی جذاب و خاص بدل شوید. یکی از اصلی‌ترین مزایای سربندها و تل‌ها در این است که اگر روزی، موهایتان بنای ناسازگاری گذاشت و باب میلتان حالت نگیرند، با استفاده از سربندها می‌توانید نواقص احتمالی را کاملا پوشش بدهید. توربان‌ها هم از اعضای خانواده سربندها هستند و استفاده از آنها در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است. اضافه کردن یک عدد توربان زیبا با طرح یا رنگی جذاب هم شما را شیک و متفاوت خواهد کرد.

پیراهن ماکسی طرح‌دار

استایل بوهو - پیراهن ماکسی

پیراهن‌های ماکسی با طرح‌های متنوعی مثل طرح گل‌دار، طرح اشکال هندسی و… هم از مهم‌ترین اعضای خانواده بوهو هستند. حتما دیگر کاملا متوجه شده‌اید که در سبک و سیاق بوهو از لباس‌هایی استفاده می‌شود که با طیف متنوعی از لباس‌های دیگر در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف هماهنگ می‌شوند. برای مثال، پیراهن‌های ماکسی ساده با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را می‌توان با کت‌های جین کوتاه، سویشرت‌های مختلف و انواع کفش پوشید. به این پیشنهاد عالی و جذاب دقت کنید: پیراهنی بلند به رنگ طوسی، کت جین آبی‌رنگ، کفش‌های کتانی سفید! اگر برای رفتن به خیابان هم از این استایل استفاده می‌کنید با پوشیدن یک عدد شال به رنگ قرمز یا صورتی، استایل‌تان را کاملا شیک، راحت و بوهویی کنید. خوشتان آمد؟

صندل‌های گلادیاتوری و استایل بوهو

استایل بوهو - صندل

صندل‌های گلادیاتوری، همان صندل‌های پر از بندی هستند که در تابستان‌ها به پا می‌کنید. گلادیاتوری‌ها برای ترتیب دادن استایلی بوهمین فوق‌العاده هستند. راحتی در پوشیدن صندل‌های گلادیاتوری بسیار مهم است. اگر قرار باشد، بندهای متعدد و ساختار این صندل‌ها به پای‌تان فشار وارد کند، هرگز از آنها استفاده نکنید. زیرا مشخصه اصلی استایل بوهو، راحتی و آزادی است. پس قرار نیست، صندلی به پا کنید که پاهایتان را آزار می‌دهد. یادتان باشد، بوهو یعنی راحتی، آزادی و شکستن کلیشه‌ها. پس بهتر است، برای طراحی این تیپ، لباس‌هایی راحت و باب میل انتخاب کنید.

صندل‌های گلادیاتوری علاوه بر مدل کوتاه یعنی مدل‌هایی که بندشان تا مچ یا کمی بالاتر/پایین‌تر قرار می‌گیرد، مدل‌های خاص‌تری هم دارند که بندشان تا بالای ران ادامه پیدا می‌کند. این مدل از صندل‌ها را برای مهمانی‌ها و پوشیدن با دامن و پیراهن کوتاه کنار بگذارید.

سویشرت‌ها و روپوش‌های بافت

استایل بوهو - سویشرت

روپوش‌ها و سویشرت‌های گشاد و بلند هم بخشی از استایل بوهو را تشکیل می‌دهند. این سویشرت‌ها و روپوش‌ها می‌توانند بافت درشت یا ریز داشته باشند. معمولا در استایل بوهو از سویشرت‌ها و مانتوهایی استفاده می‌شود که بافت درشت دارند و حالتی گشاد و آویزان روی تن پیدا می‌کنند. این بافت‌ها، اصلی‌ترین عناصر بوهو برای نشان دادن نوعی آزادی و راحتی هستند. سویشرتی آزاد و شُل در مختصات دنیای بوهمین‌ها به خوبی قابل شناسایی و پذیرش است.

سویشرت‌ها و روپوش‌های بوهویی را می‌توان به صورت لایه‌لایه با لباس‌های دیگر پوشید. لایه‌لایه پوشیدن هم از مصادیق رعایت استایل بوهو است. مثلا می‌توانید یک عدد تونیک شیک و زیبا را به تن کرده، روی آن یک عدد شومیز بپوشید و در نهایت، سویشرت‌تان را به تن کنید.

کلاه‌های بزرگ و لبه‌دار

بوهو استایل - کلاه

با خرید کلاه‌های لبه‌دار بزرگ می‌توانید استایل بوهویی خود را کامل کنید. لازم نیست، کلاه‌های گران‌قیمت بخرید. کلاه‌های بزرگ و لبه‌دار معمولا آن‌قدر زیبا هستند که نیازی نیست برای خاص شدن تیپ بوهویی‌تان حتما به سراغ نمونه‌های گران آن بروید. در میان کلاه‌های ارزان‌قیمت هم مدل‌های بسیار دلربا و زیبایی وجود دارد که با پوشیدن آنها، تیپ‌تان از این رو به آن رو خواهد شد. کلاه با پیراهن، دامن، تونیک، شلوار جین و به طور کلی با انتخاب هر لباسی سازگاری و هماهنگی دارد. چه چیزی از این بهتر که با یک عدد کلاه، پا به دنیای آزاد بوهویی‌ها بگذارید.

تونیک‌ها، تی‌شرت‌ها و بلوزها

استایل بوهو - تی شرت

تونیک‌های بلند، تی‌شرت‌های ساده یا طرح‌دار و انواع بلوزها را با یک عدد جلیقه سِت کنید و یک استایل بوهویی درجه یک برای خود بسازید. تونیک‌ را با شلوار چسبان یا جین بپوشید، یک عدد جلیقه قهوه‌ای از همان قهوه‌ای‌هایی که کابوی‌ها(گاوچران‌ها) در فیلم‌های می‌پوشند هم به تن کنید. با این پوشش مطمئنا به یکی از ایده‌آل‌ترین سبک‌ها در استایل بوهو خواهید رسید. تی‌شرت و بلوزهای مختلف را هم با دامن‌های بلند بوهویی امتحان و از تنوعی که می‌توانید در لباس‌های خود ایجاد کنید، نهایت لذت را ببرید.

جواهرات و اکسسوری بوهویی

استایل بوهو - اکسسوری

وقتی صحبت از جواهرات و اکسسوری‌های بوهویی می‌شود باید به سراغ مدل‌هایی دست‌ساز بروید که از عناصر طبیعی ساخته شده‌اند. منظور از عناصر طبیعی چیست؟ منظور زیورآلاتی است که از جنس مواد طبیعی مانند چوب، چرم، فیروزه، پَر و… هستند. النگوهای بزرگ، دست‌بندهایی با بند پهن از جنس چرم و پارچه، گوشواره‌ از جنس پر و در ابعاد بزرگ، انگشترهایی با سنگ‌های طبیعی و به کارگیری سنگ‌های خوش‌رنگ و زیبا در ساخت دست‌بند و… از جمله زیورآلات و اکسسوری‌های بوهویی هستند. اگر بخواهیم، استایل اکسسوری و جواهرات را برای سبک بوهو، تعریف کنیم باید بگوییم که این وسایل در استایل بوهومین، بزرگ و جالب‌توجه به نظر می‌رسند. یعنی طراحی خاصی دارند و اندازه آنها معمولا بزرگ است.

کیف‌های مناسب برای استایل بوهو

استایل بوهو - کیف شیک

برای خرید کیف زنانه در استایل بوهو، چند حق انتخاب دارید. هم می‌توانید کیف‌های کوچکی استفاده کنید که از جنس چرم و جیر هستند و اصطلاحا به آنها کراس‌بادی (crossbody) گفته می‌شود یا کیف‌هایی بزرگ بخرید که حالتی نرم و شُل دارند. البته کیف‌های کوچک برای طرفداران بوهو که دوست دارند آزاد و راحت باشند احتمالا گزینه بهتری است. این کیف‌ها به شما کمک می‌کنند تا دست‌هایتان را آزاد کنید و آنها را در جیب فرو کرده و برای شرکت در یک کنسرت، جشن یا پیاده‌روی ساده آماده شوید. کیف‌هایی از جنس مواد طبیعی دیگر مانند پر و جیر و… هم ایده خوبی برای تکمیل استایل بوهو به شمار می‌رود. کیف‌های طرح‌دار با طرح‌هایی از گل و طبیعت، اشکال هندسی و… هم ایده خوبی برای ایجاد استایل بوهو است.

جلیقه و ایجاد سبکی منحصربفرد

استایل بوهو - جلیقه

جلیقه را با انواع و اقسام لباس‌ها به تن کنید. فرقی نمی‌کند زیر جلیقه، پیراهن بپوشید یا شومیز یا حتی تی‌شرتی ساده. در هر حال، استایل بوهویی‌تان با یک جلیقه تکمیل می‌شود. جلیقه‌های جین، چرمی، جیر یا هر جنس دیگری از پارچه باعث می‌شوند تا سبک و سیاق خاص و سلیقه متفاوت‌تان در پوشش را به رخ دیگران بکشید. با خرید یک عدد جلیقه ناقابل، امکان هماهنگ و سِت کردن مدل‌های مختلفی از تیپ و استایل را در اختیارتان قرار خواهد داد.

شلوارهای دم‌پا گشاد

استایل بوهو - شلوار گشاد

شلوارهای دم‌پا گشاد بخش بسیار مهمی از تیپ و استایل بوهو هستند. این شلوارها را می‌توان با انواع کفش پوشید. مثلا صندل‌های گلادیاتوری، چکمه‌ها و نیم‌بوت‌ها، کفش‌های پاشنه‌دار و انواع دیگری از کفش. این پیشنهاد را در نظر بگیرید: شلوار جین دم‌پا گشاد سورمه‌ای روشن با یک تونیک به رنگ بنفش کم‌رنگ و یک عدد جلیقه جیر قهوای‌ تیره. نیم‌بوت‌های تا مچ پا را هم به پا کنید و آمادگی ورود به فهرست افراد جذاب و خوش‌پوش را در خود به وجود بیاورید.

عینک‌های آفتابی بزرگ

استایل بوهو - عینک

عینک‌های آقتابی بزرگ در چند سال گذشته بسیار رایج بوده‌اند. بنا به مدل صورت دست به انتخاب عینک آفتابی مناسب بزنید. مثلا از میان مدل‌های گربه‌ای، مربعی، ویفری، خلبانی و…، گزینه‌ای را انتخاب کنید. نکته مهم در انتخاب عینک آفتابی بوهویی، لزرگ بودن آن است. در صورتی که دوست دارید، استایل بوهویی خود را به شدت خاص و متفاوت کنید، عینک گرد جان‌ لنونی را بخرید.

دستمال گردن و شال‌های بزرگ

استایل بوهو - دستمال گردن

دستمال گردن‌ و شال‌های بزرگ باعث می‌شوند که به معنای واقعی کلمه بوهویی شوید. شال‌ها و دستمال‌گردن‌ها با انواع لباس رسمی و غیررسمی در هماهنگی کامل هستند و از جنس‌های مختلف آنها در هر فصل از سال می‌توان استفاده کرد.

استایل بوهو، استایل شیک، راحت و جذابی است. اگر دوست دارید که کمی خاص‌تر باشید و نسبت به دیگران کمی متفاوت‌تر لباس بپوشید، به سراغ خرید لباس‌هایی در این سبک و سیاق بروید.

منبع: collegefashion.net