به دلیل حملات اخیر ویروس کرونا در سراسر جهان، درخواست‌های فراوانی در مورد نحوه‌ی ساخت ماسک تنفسی در خانه جهت مقابله با شیوع این بیماری ثبت شد. این درخواست‌ها از آن‌جا افزایش پیدا کرد که دسترسی مردم به ماسک‌های فیلتر‌دار استاندارد در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی به حداقل رسید. به همین جهت، آموزش ساخت ماسک تنفسی در خانه، در دستور کار قرار گرفت. به این امید که افراد کمتری در این شرایط، به ویروس کرونا مبتلا شوند. آموزش ساخت ماسک تنفسی در خانه، به هیچ عنوان جایگزینی برای ماسک‌های صورت مرسوم در پزشکی و جراحی نیست. بلکه صرفا کمکی است برای ساخت ماسک‌های پیش‌گیری از آلودگی، آن هم در زمانی که ماسک‌های موجود در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها کم‌یاب و یا بعضا نایاب شده‌اند.

الگوی خیاطی مناسب برای ساخت ماسک تنفسی در خانه

پیش از شروع به دوخت ماسک مورد نظر، لطفا تمامی وسایل مورد استفاده و پارچه‌های تهیه شده را به خوبی بشویید. همچنین پس از آماده شدن ماسک پارچه‌ای، مجددا آن را پیش از استفاده شستشو دهید. در این آموزش، برای اضافه کردن فیلتر از پارچه پنبه‌ای به عنوان آستری استفاده شده است که قابلیت فیلتراسیون آن بسیار عالی است. اما شاید برای کودکان چندان مناسب نباشد. از این جهت که احتمالا تنفس صحیح برای آن‌ها با این نوع ماسک دشوار شود.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا | آمار لحظه ای مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و جهان

بدون در نظر گرفتن مسئله‌ی ویروس کرونا، استفاده از این نوع ماسک در روزهای آلوده بسیار مناسب است، همچنین این ماسک‌ها برای استفاده‌ی موتورسوارها، دوچرخه‌سوارها و تمامی کسانی که در جاده‌هایی با ترافیک سنگین در معرض آلودگی هوا هستند توصیه می‌شود. همچنین، زمانی که بواسطه‌ی انتشار ویروسی خطرناک در محیط آزاد،‌ احتمال آلوده شدن شما وجود داشته باشد، فیلتر اضافه شده بر روی ماسک، به شما در برابر شیوع بیماری کمک خواهد کرد.

برای دانلود الگوی ماسک در اندازه ی واقعی (سایز A4) روی لینک زیر کلیک کنید:

 

وسایل مورد نیاز جهت ساخت ماسک

  • پارچه اصلی از جنس پنبه (۱۲*۶ اینچ)،‌ از پیش شسته شده
  • پارچه آستری (یا پنبه‌ای)،‌ (۱۰*۶ اینچ)، از پیش شسته شده
  • نوار کشی سایز ۱.۱۶ اینچی (می‌توانید از خرازی‌ها تهیه کنید)
  • الگوی خیاطی ماسک تنفسی، هر کدام از بخش‌ها را جداگانه دانلود و چاپ کنید (سایز مردانه، زنانه و کودکانه موجود است).

ابزار مورد نیاز جهت ساخت ماسک تنفسی در خانه

  • ملزومات خیاطی
  • چرخ خیاطی
  • اتو
  • رولت الگوی خیاطی
  • کاغذ

دستورالعمل ساخت ماسک تنفسی در خانه به صورت خلاصه

  • الگوی خیاطی ماسک پارچه‌ای صورت را به طور جداگانه دانلود کنید و پرینت بگیرید.
  • الگو را بر روی پارچه قرار بدهید، با رولت خیاطی علامت‌گذاری کنید و قطعات پارچه را برش بزنید.
  • تکه‌های پارچه را با توجه به خط منحنی علامت‌گذاری‌شده، با رعایت فاصله‌ی دوخت بدوزید. همین‌کار را برای پارچه‌ی فیلتر تکرار کنید و پارچه‌ی فیلتر و پارچه‌ی اصلی را رو‌به‌رو، به یک‌دیگر بدوزید و نهایتا کار را به رو برگردانید.
  • برای دوخت کش‌های گوش‌ها، کش‌ها را در کناره‌های کار قرار داده و پارچه را از هر طرف بر روی کش برگردانید و بدوزید.

جزئیات نحوه‌ی دوخت ماسک پارچه‌ای صورت

الگو را بر حسب نیاز خود که ماسک تنفسی مردانه، زنانه و یا کودکانه می‌خواهید از وب‌سایت دانلود کنید و پرینت بگیرید. اندازه‌ی الگو (۸.۵ در ۱۱ اینچ)‌ است، پس نیازی به دادن اندازه حین چاپ نیست و می‌توانید در مقیاس کامل پرینت بگیرید (نکته مهم: الگوی ساخت ماسک تنفسی را از مرورگر رایانه، چاپ نکنید. ابتدا فایل پی‌دی‌اف را دانلود کنید و سپس چاپ کنید. علت این مسئله آن است که در مرورگر، ابعاد الگو درست نیست و صرفا در فایل پی‌دی‌اف، می‌توانید در سایز درست، الگو را پرینت بگیرید).

الگوی کاغذی را برش بزنید. پارچه اصلی را از سمت پشت (از سمت پشت پارچه که کمرنگ‌تر است) تا کنید و بر روی هم قرار دهید و الگوی کاغذی را روی پارچه‌ی دو لایه با سوزن ته‌گرد وصل کنید. پارچه‌ی اصلی را با رعایت فاصله‌ی ۱.۴ اینچ،‌ به جز قسمت گوش، برش دهید. سپس قسمت مربوط به گوش در پارچه‌ی اصلی را با درز ۱ اینچ برش دهید. کاغذ ردیابی را بین لایه قرار دهید، خطوط علامت‌گذاری را به کمک رولت خیاطی بر روی آن ایجاد کنید.

سوزن‌ها و الگوی کاغذی را جدا کنید و آماده‌ی دوخت شوید. پارچه اصلی را به جز بخش گوش‌ها با رعایت فاصله‌ی درز، برش دهید. سپس پارچه را در قسمت گوش، بدون فاصله‌ی درز برش بزنید.

ماسک پارچه ای راحت

آموزش ساخت ماسک تنفسی

تکه‌ی اصلی ماسک صورت را به سمت رو ‌به رو بچرخانید و خط وسط ماسک را بدوزید. دوخت را روی قسمت آستر تکرار کنید. آستر را روی ماسک صورت قرار دهید، خط درز وسط را تراز کنید، خطوط بالا و پایین را با سوزن ته‌گرد وصل کرده و نهایتا بدوزید و ماسک را به رو برگردانید. پارچه‌ی اصلی ناحیه گوش‌ها از تکه‌ی پارچه‌ای آستر، بلندتر است. این به آن علت است که بخشی از این پارچه به هنگام قرار دادن کش در اطراف ماسک، بر روی کش، برگردانده و دوخته می‌شود. به همین جهت،‌ باید این بخش نسبت به فیلتر پارچه‌ای بلندتر برش داده شود.

سمت گوش‌ها،‌ ۱.۴ اینچ را تا کنید، مجددا تا کنید تا لبه اول از لبه‌ی آستر، ۱.۴ اینچ فاصله داشته باشد. انحنای ایجاد شده در بخش گوشه‌ی ماسک را به صورت یک خط صاف روی هم بدوزید. طول مورد نیاز از کش را اندازه‌گیری کنید و برش دهید (بسته به اندازه صورت افراد، می‌تواند این طول، بین ۶ الی ۸ اینچ متغیر شود). کش را از همین انحنای ایجاد شده در گوشه‌های ماسک وارد کنید و انتهای آن را گره کور بزنید. همین کار را در گوشه‌ی دیگر ماسک انجام دهید. نوار کشی را بکشید تا گره‌ها درون ناحیه‌ی پارچه‌ای پنهان شوند.

ساخت ماسک تنفسی در خانه

آموزش ساخت ماسک تنفسی

برای نوار کشی می‌توانید دو گونه کار کنید. یک مدل همین‌طور که اشاره شد. به این نحو که از دو نوار کشی مجزا برای هر دو گوش استفاده کنید. یک مدل هم به این شیوه است که کلا از یک نوار کشی که دو انتها را به هم گره زده‌اید استفاده کنید. نوار کشی به صورت دایره‌ای ایجاد می شود که می توانید نوار را بر روی دو گوشه‌ی ماسک قرار دهید و پارچه را در دو گوشه بر روی نوار بر گردانید و بدوزید. به هنگام پوشیدن ماسک بر روی صورت، کش‌ها به جای قرار گرفتن در پشت گوش‌ها (طبق حالت اول)، پشت سر قرار می‌گیرند.

ساخت ماسک تنفسی در خانه

آموزش ساخت ماسک تنفسی

در این حالت، تمرکز فشار کش‌ها از پشت گوش‌ها برداشته شده و در پشت سر، پخش می‌شود. اکنون، آموزش ساخت ماسک تنفسی در خانه به پایان رسیده و ماسک شما آماده شده است. می‌توانید به راحتی از آن در محیط‌‌های آلوده استفاده کنید.

در ادامه فیلمی با زیرنویس فارسی جهت آموزش ساخت روکش ماسک تنفسی در خانه مشاهده خواهید کرد.

در ادامه ۳ ویدئو برای شما قرار داده شده که طرز تهیه ۳ نوع ماسک کاربردی و شیک را به شما آموزش می دهد.

منبع:

craftpassion