همه چیز درباره نژاد گربه‌های مانچکین و پا کوتاه

گربه نژاد مانچکین یا گربه‌های پا کوتاه، نژاد جدیدی از گربه‌ها هستند که به واسطه‌ی پاهای کوتاهشان شناخته می‌شوند و این ویژگی ناشی از یک جهش ژنتیکی طبیعی است. این نژاد اصلی گربه‌های کوتوله محسوب می‌شود. در واقع، این‌ها گربه‌هایی با پاهای بسیار کوتاه و دم بلند هستند. این نژاد از گربه برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ در آمریکا کشف شد و نام این نژاد از گربه‌ها از رمان فانتزی مشهور «جادوگر شهر اوز» گرفته شده است. در سال ۱۹۹۵ با وجود اختلاف نظرهای زیادی در مورد سلامتی و قابلیت حرکتی این نژاد، انجمن بین‌المللی گربه‌ها (TICA) آن‌ها را به رسمیت شناخت. در نهایت، تمام این اختلاف نظرها و گفتگوها در مورد گربه نژاد مانچکین به نفع آن‌ها تمام شد و امروزه یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه به حساب می‌آیند.

 

تاریخچه گربه نژاد مانچکین

در سال ۱۹۸۳، یک معلم موسیقی به نام ساندارا هوچندل یک گربه پا کوتاه را در لوئیزیانای آمریکا پیدا کرد و نامش را بلک‌بری گذاشت. بلک‌بری بچه گربه‌های شبیه به خود را به دنیا آورد و هوچندل یکی از این بچه گربه‌ها را به دوستش کی لافرانس داد. از آنجایی که لافرانس اجازه می‌داد تا گربه در همه‌جا پرسه بزند، خیلی زود گربه‌های پاکوتاه در سراسر شهر دیده شدند. پس از آن، پرورش‌دهندگان گربه عاشق این نژاد شدند و تمام سعی و تلاش خود را کردند تا انجمن TICA آن‌ها را به رسمیت بشناسد.

خصوصیات گربه نژاد مانچکین

به رنگ‌های آبی، قهوه‌ای، سبز و زرد دیده می‌شوند. گربه‌های مانچکین، شیرین، مهربان و اجتماعی هستند و خیلی زود ارتباط برقرار می‌کنند. کنجکاوی و بازیگوشی آن‌ها حتی در بزرگسالی نیز ادامه دارد و نسبت به سایر گربه‌ها کنجکاوتر هستند، تا جایی که به تمام گوشه‌های خانه سر می‌زنند و به دنبال کشف چیز جدیدی هستند. این گربه‌ها از بهترین گربه‌های خانگی برای خانواده‌ها محسوب می‌شوند که به راحتی با کودکان ارتباط برقرار کرده و از دستورات پیروی می‌کنند. آن‌ها علیرغم پاهای کوتاهی که دارند، خیلی سریع می‌دوند و عاشق بازی کردن هستند. این گربه‌ها، خصوصیاتی شبیه به سایر گربه‌های خانگی دارند. مانچکین‌ها نر معمولاً بین ۳-۴ کیلوگرم هستند در حالی که مانچکین‌ها ماده معمولاً حدود ۲-۳/۶ کیلوگرم وزن دارند. گاهی‌اوقات پاهای عقبی گربه بلندتر از پاهای جلویی است و همین موجب می‌شود که از سمت شانه به کتف کمی خم شود. گربه‌های مانچکین در رنگ‌ها و الگوهای مختلفی وجود دارند و به لحاظ طول مو نیز بسیار متنوع هستند به گونه‌ای که گونه‌ای خاص با موهای بلند به وجود آمده است.

وضعیت سلامت گربه نژاد مانچکین

هنوز به طور دقیق میزان تاثیرگذاری جهش ژنتیکی بر این نژاد از گربه‌ها مشخص نشده است. از آنجایی که این نژاد در سال ۱۹۹۱ به صورت رسمی معرفی شد، هنوز اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست. در ابتدا باور بر این بود که گربه نژاد مانچکین نیز مانند سگ‌های پاکوتاه با مشکلات در ستون فقرات و ناتوانی حرکتی روبرو خواهند شد که پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های بسیار، چنین موردی پیدا نشد و در واقع این نژاد هیچ‌گونه مشکل حرکتی را ندارد. جهش ژنتیکی که موجب به وجود آمدن گربه‌های مانچکین شده است، اکوندروپلازی نام دارد؛ یک نوع اختلال ژنتیکی که منجر به کوتاهی پاها می‌شود و نشانه‌های دیگری ازجمله ورم مفاصل، خمیدگی ستون فقرات و تغییرشکل زانوها نیز ممکن است وجود داشته باشند. مانند همه گربه‌ها، مانچکین‌ها نیز به واکسیناسیون، کنترل انگل و معاینه‌های دامپزشکی سالانه نیاز دارند. طول عمر این نژاد از گربه‌ها بین ۱۲-۱۵ سال عنوان شده است. همان‌طور که برای گربه‌های خانگی معمول است، گربه نژاد مانچکین ممکن است اختلالات زیر را داشته باشند:

  • پرکاری تیروئید، عدم تعادل هورمونی
  • پانکراس، التهاب در پانکراس
  • اوره خونی، بیماری کلیوی
  • عفونت‌های ادراری
  • تومور لنفوم، سرطان رایج در گربه‌ها و سگ‌ها

تغذیه گربه ها

تغذیه‌ی گربه نژاد مانچکین شبیه به هر حیوان خانگی دیگری است. گربه‌ی مانچکین، گربه‌ای با وزن و توده بدنی متوسط است که پاهای کوتاه تاثیر چندانی بر تغذیه‌اش ندارند. هر گربه یک عادت غذایی منحصر به فرد را دارد و ممکن است غذایی را دوست داشته باشد یا نه. با این وجود، گربه‌ها باید ۴۱ ماده مغذی را از رژیم غذایی خود جذب کنند. نسبت این مواد مغذی بسته به سن، سبک زندگی و سلامت کلی گربه تغییر می‌کند، به همین دلیل است که رژیم غذایی یک بچه گربه‌ی پرانرژی و بازیگوش متفاوت از رژیم غذایی یک گربه پیر با تحرک کمتر است. یک رژیم غذایی آبکی معمولاً بهترین گزینه برای گربه‌هاست اما می‌توانید از غذاهای خشک نیز برای آن‌ها استفاده کنید. سایر ملاحظاتی که باید در نظر داشته باشید، حفظ بدن در حالت ایده‌آل مطابق با دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و ترجیح خود گربه است. بدین منظور بهتر است از یک دامپزشک مشورت بگیرید، خصوصاً اگر گربه شما چاق، دیابتی یا پیر است. همیشه به گربه خود آب تمیز و تازه بدهید. به دلیل محدودیت پرش و جهش گربه‌های مانچکین، حتماً دقت کنید که ظرف غذا و آب گربه را در جایی قرار می‌دهید که برای او در دسترس باشد.

طرز نگهداری گربه ها

گاهی‌اوقات، مانچکین‌ها به لحاظ بازیگوشی مانند موش خرما در نظر گرفته می‌شوند زیرا همیشه به دنبال دویدن، دنبال کردن و بازی با اسباب‌بازی هستند. موهای مانچکین به مراقبت معمولی مانند سایر گربه‌های خانگی نیاز دارند. موهای کوتاه باید به صورت هفتگی شانه زده شوند ولی اگر موهای گربه بلند باشند، نیاز است که چندین بار در هفته شانه زده شوند. شانه زدن منظم از گره خوردن موها و موهای اضافی جلوگیری می‌کند و ظاهری آراسته و زیبا به گربه می‌دهد. ناخن‌های گربه را مرتب کوتاه کنید و مسواک زدن روزانه‌ی دندان‌های آن‌ها را فراموش نکنید. برای مسواک زدن از مسواک‌های مخصوص خود گربه‌ها استفاده کنید که برای لثه‌های آن‌ها طراحی شده‌اند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که ظرف خاک گربه باید مرتب خالی شده و با مواد ضدعفونی‌کننده شسته شود تا از ایجاد هرگونه باکتری جلوگیری به عمل آید.

گربه نژاد مانچکین

به طور کلی، گربه‌ نژاد مانچکین گربه‌های مهربان و بامزه‌ای هستند که برای خانواده‌هایی که بچه دارند، یک حیوان خانگی ایده‌آل به حساب می‌آیند.

منابع:

wikipedia.org

purina.co.uk

catster.com

catster.com

mentalfloss.com

thesprucepets.com