همه چیز درباره کورن فلکس یک صبحانه خوشمزه، فوری و محبوب

کورن فلکس
کورن فلکس

کورن فلکس (Corn flakes) که به آن برگه ذرت یا برشتوک نیز گفته می‌شود؛ در واقع یکی از محبوب ترین انواع غلات صبحانه است که از نان تست ذرت برشته تشکیل شده است و عموما با شیر سرد یا گرم و شکر یا عسل سرو می‌شود. این وعده صبحانه محبوب میان بزرگسالان و به ویژه کودکان، در زمان کوتاهی آماده شده و بسیار سیر کننده است.

کورن فلکس برای اولین بار توسط دکتر جان هاروی کلوگ در سال 1894 به عنوان وعده غذایی ساخته شد که فکر می‌کرد برای بیماران آسایشگاه بتل کریک در میشیگان که سرپرست آن بود، مفید باشد. غلات صبحانه در بین بیماران محبوبیت زیادی پیدا کرد و شرکت Kellogg تاسیس شد تا کورن فلکس برای عموم مردم تولید شود. ثبت اختراع برای این فرآیند در سال 1896 انجام شد.

از اواخر قرن ۱۹ در پی تلاش‌‌های مستمر برای تغییر رژیم غذایی مردم آمریکا،  توجه ویژه ای به وعده صبحانه شد و متخصصان تغذیه بعد از انجام تحقیقات به این نتیجه رسیدند که که مردم صبح‌‌ها به علت عجله، صبحانه کافی و مقوی نمی‌خورند؛ بنابراین کورن فلکس‌‌ها به عنوان غلات مقوی که آماده سازی و خوردن آن‌‌ها راحت و سریع است، به وعده صبحانه اضافه شدند که قیمت مناسبی نیز داشتند.

کورن فلکس
خرید اینترنتی کورن فلکس

در ادامه ی این مطلب از مالتینا بلاگ، نکات مفید و جالبی را در مورد کورن فلکس که یکی از محبوب ترین غلات صبحانه میان افراد با هر سنی است ارائه کرده و ارزش غذایی و فواید و مضرات آن را بررسی می‌کنیم.

کورن فلکس چگونه درست می‌شود؟

کورن فلکس یک محصول بسته بندی شده از غلات فرآوری شده است که با ویتامین‌‌ها و مواد معدنی غنی شده اند. غلات حاوی شکر و کربوهیدرات تصفیه شده است.  اولین کورن فلکس‌‌ها توسط Kellogg’s تولید شدند، اما در حال حاضر مارک‌‌های متعددی وجود دارد.

مواد اصلی کورن فلکس شامل ذرت آسیاب شده، شکر، آهن، شربت فروکتوز و ویتامین‌‌ها (A ،B ،C ،D و E) است. پودر ذرت دارای مقدار زیادی تیامین است. تیامین برای متابولیسم کربوهیدرات، تولید انرژی و تقویت عملکردهای شناختی مغز  مفید است.

 غلات صبحانه معمولاً به این شکل تهیه می‌شوند:

غلات صبحانه یکی از محبوب ترین غذاهای فرآوری شده با شکر هستند. به طور کلی نحوه تهیه  آن‌‌ها به شرح زیر است:

فرآوری: دانه‌‌ها معمولا خوب آسیاب شده و اغلب از طریق فرآیندی به نام اکستروژن پخته می‌شوند. این فرایند نوعی پخت است که می‌توان از آن در تولید فراورده‌های پف‌ داده، ترد و فرموله کردن محصولات بر پایه غلات استفاده کرد و در آن دمای بالا و زمان کوتاه اعمال می‌شود.

مخلوط کردن: سپس موادی مانند شکر، کاکائو و طعم دهنده‌‌ها و… افزوده می‌شوند.

خشک کردن: سپس تا حالت شکننده شدن، خشک می‌شود.

شکل دادن: اکثر غلات از طریق قالب گیری در دمای بالا شکل داده می‌شوند. در این مرحله کورن فلکس‌‌ها به شکل‌‌ها و فرم‌‌های مختلفی مانند توپی، مربعی، برگه ای و… در می‌آیند.

کورن فلکس
فواید کورن فلکس

ارزش غذایی کورن فلکس

کورن فلکس منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی است. به طور متوسط هر 100 گرم کورن فلکس​​، دارای 729 میلی گرم سدیم، 168 میلی گرم پتاسیم، 84 گرم کربوهیدرات، 3.3 گرم فیبر غذایی، 10 گرم قند، 8 گرم پروتئین ست. اکثر کورن فلکس‌‌ها حاوی ویتامین‌‌هایی هستند که عبارتند از:ویتامین A، ویتامین D، کوبالامین، آهن، ویتامین C، ویتامین B6 و منیزیم.

بسته به نوع و مارک، یک کاسه کورن فلکس می‌تواند 200 کالری داشته باشد و این عدد بسته به مارک‌‌ها و انواع مختلف تا 600 کالری افزایش می‌یابد. به همین دلیل، هنگام خرید کورن فلکس، میزان کالری، قند و … موجد در محتوای آن را بررسی نموده و کورن فلکس های دارای فیبر بالا و قند کم هستند را خریداری کنید.

مصرف کورن فلکس در وعده صبحانه

کورن فلکس یک وعده غذایی آسان و راحت است. در ساده ترین شکل، می‌توانید آن را با شیر مخلوط کرده و مصرف کنید یا می‌توانید مقداری میوه خشک برای ایجاد طعم دلپذیر به آن اضافه کنید. 

با اضافه کردن عسل، کره بادام زمینی، میوه‌‌هایی مانند موز، توت فرنگی، سیب و توت فرنگی، شکلات، انواع مغز ها، دارچین و.. می‌توانید کورن فلکس خوشمزه و مقوی تری را تهیه و میل کنید.

دانه های کورن فلکس را می توان به انواع پودینگ ها اضافه کرد و برای ژختنکوکی‌‌های ذرتنیز استفاده نمود.

اگر می‌خواهید از کورن فلکس برای داشتن تناسب اندام استفاده کنید، باید نوع ساده دانه‌‌های ذرت را ترجیح دهید و مقداری پروتئین (مقداری آجیل و مغز) اضافه کنید. پروتئین باعث افزایش سیری و کاهش اشتها می‌شود. این احتمالا به این دلیل است که پروتئین می‌تواند سطح تولید هورمون گرسنگی را کاهش دهد.

کورن فلکس
خوردن کورن فلکس در صبحانه

خوردن کورن فلکس در وعده صبحانه چه مزایایی دارد؟

دانه‌‌های ذرت توصیه شده توسط متخصصان تغذیه به ما این امکان را می‌دهد که روز را با انرژی شروع کنیم. می‌توانید آن را بین وعده‌‌های غذایی مصرف کنید تا قند خونمان متعادل شود. دانه‌‌های ذرت که سرشار از فیبر هستند نیز برای مشکلات گوارشی بسیارمفید هستند.

غلات و کورن فلکس یک صبحانه فوری و خوشمزه هستند! اما این سوال پیش می‌آید که آیا سالم هستند یا خیر؟ پاسخ بله است! در اینجا برخی از مزایا و فواید کورن فلکس را بررسی می کنیم.

باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌شوند

دانه‌‌های ذرت نه تنها خوشمزه هستند بلکه منبع عالی ویتامین‌‌ها، فولات، آهن، مواد معدنی، فیبر غذایی، پروتئین‌‌ها و همچنین کربوهیدرات‌‌ها می‌باشند. فولات در واقع برای تشکیل سلول‌‌های جدید مهم است، بنابراین مصرف آن در در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. همچنین از بیماری‌‌های قلبی و سرطان روده جلوگیری می‌کند.

به غیر از آن میزان تیامین موجود در کورن فلکس، متابولیسم کربوهیدرات را تسریع می‌کند ، بنابراین تولید انرژی و عملکردهای مغزی را افزایش می‌دهد. همچنین اگر کورن فلکس همراه با انواع میوه مصرف می‌شوند، فیبر را در رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند ، بنابراین از یبوست و بیماری‌‌های مربوط به روده بزرگ جلوگیری می‌کند. ارزش تغذیه ای بیشتر دانه‌‌های ذرت به دلیل داشتن نیاسین ، ویتامین A، ریبوفلاوین ، ویتامین B و ویتامین B12 است. ذرت دارای لوتئین است که برای سلامت چشم مهم است.

به محض افزودن شیر به تکه‌‌های کورن فلکس، پروتئین رژیم غذایی غنی می‌شود. پروتئین برای افزایش ایمنی، تنظیم آنزیم‌‌ها و هورمون‌‌ها ، ترمیم بافت‌‌های بدن حیاتی است. هنگامی‌که پودر ذرت با هر ترکیب دیگری مانند عسل یا بادام مخلوط می‌شود، مزایای این افزودنی‌‌ها نیز در رژیم غذایی شما اضافه می‌شود.

سلامت ریه را حفظ می‌کند

ذرت دارای یک کاروتنوئید معروف به بتا کریپتوکسانتین است که به سلامت ریه‌‌ها کمک می‌کند و همچنین از سرطان ریه جلوگیری می‌کند.

سطح تمرکز و انرژی را در شروع روز افزایش می دهند

همه ما می‌دانیم که اهمیت وعده صبحانه در سلامت و شروع یک روز پر انرژی بسیار مهم است. کورن فلکس‌‌ها به دلیل داشتن مواد مغذی و آماده سازی سریع و آسان باعث ترغیب افراد برای خوردن یک صبحانه مقوی و سالم می‌شوند. شروع تازه و پر انرژی را برای روز فراهم می‌کند و فعالیت‌‌های مغزی و تمرکز فرد را بهبود می‌بخشند.

به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کنند

کورن فلکس معمولا در لیست رژیم‌‌های غذایی افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، گنجانده شده است که می‌توان آن را با شیر مخلوط کرد و در ساده ترین شکل مصرف کرد و یا هم با توجه به ذائقه فرد با میوه‌‌ها و آجییل‌‌های مختلف غنی و مصرف کرد.

با مصرف کورن فلکس در وعده صبحانه، که کالری کمی‌دارد، شما برای مدت طولانی سیر می‌مانید و و میل شما به مصرف تنقلات ناسالم و دریافت کالری اضافی در طول روز کاهش می‌یابد. در نتیجه، از فرآیند کاهش وزن خود حمایت می‌کنید.

بسیاری از غلات تولید شده توسط مارک‌‌های مختلف در بازار هستند که با غلات مختلفی مانند جو، برنج، ذرت و گندم به دست می‌آیند. با این حال، مهمترین نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که ارزش غذایی و میزان کالری هر نوع کورن فلکس موجد در بازار متفاوت است و نمی‌توانیم بگوییم که فقط با خوردن کورن فلکس می‌توانید وزن خود را کاهش دهید، همان طور که مصرف هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند شما را لاغر کند.

یک نکته جالب در مورد کورن فلکس‌‌ها

جالب است بدانید که دکتر جان‌‌هاروی کلوگ در اواخر قرن نوزدهم کورن فلکس هایی را تولید و به عنوان یک وعده غذایی صبحگاهی سالم و ضد خودارضایی به بازار عرضه کرد. جان کلوگ با اعتقاد به اینکه خودرضایی برای روح و جسم بسیار مضر است؛ معتقد بود که کورن فلکس‌‌های تهیه شده از ذرت و با مقدار شکر بسیار کم، مانع از خود ارضایی و میل به آن می‌شود!

کورن فلکس
کورن فلکس رژیمی

مضرات کورن فلکس برای سلامتی

غلات صبحانه ترد و خوشمزه هستند اما محصولات فرآوری شده‌ای هستند که حاوی شکر و کربوهیدرات‌‌های تصفیه شده هستند. مصرف بیش از حد و زیاد کورن فلکس‌‌ها به علت اینکه حاوی شکر می‌باشند؛ ممکن است خطر ابتلا به به بیماری‌‌های مختلف دیابت نوع 2، بیماری‌‌های قلبی را افزایش دهد. بنابراین بهتر است کورن فلکس زیاده روی نکرده و در برخی روزها از سایر گزینه‌‌های سالم و مغذی برای وعده صبحانه خود استفاده کنید.

سخن پایانی

شروع روز با کورن فلکس‌‌ها به عنوان یک وعده غذایی ساده ولی مقوی باعث تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن شده و از گرسنگی بیش از حد در ساعات بعدی روز جلوگیری می‌کند. نظر شما در این مورد چیست؟  آیا تا به حال، کورن فلکس را در وعده صبحانه امتحان کرده‌اید؟

اگر مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بود، خواهشمندیم نظرات و دیدگاه ارزشمند خود را در رابطه با این موضوع، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ، در میان گذاشته و محتوای این مطلب را از طریق لینک شبکه‌های اجتماعی موجود در کنار این صفحه یا سایر راه‌های ارتباطی، با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید.

منابع: healthbenefitstimes.com, dahabilgi.com، metro.co.uk

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

سالاد| طرز تهیه ۲۰ سالاد سریع و آسان

آشنایی با انواع قهوه و راهنمای خرید قهوه ساز

طرز تهیه ۹ تنقلات سالم خانگی با چند روش ساده و آسان

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024