شما هم می توانید کوهنوردی را با کفش های کوهنوردی حرفه ای تجربه کنید

کوهنوردی و کفش مناسب:

اگر رفتن به باشگاه را دوست ندارید، یکی از راه‌های حفظ تناسب اندام ورزش کوهنوردی است. این ورزش به علت دوری از فضای آلوده و پرسروصدای شهری به کاهش سطح استرس کمک بسزایی می‌کند. اما ورود به این ورزش و رفتن به طبیعت بدون تجهیزات لازم، مانند کفش کوهنوردی مناسب، ممکن است به بدن شما آسیبی جدی و جبران‌ناپذیر وارد کند. در واقع کفش کوهنوردی، یکی از مهم‌ترین تجهیزات این ورزش جذاب است.

ممکن است بخواهید به نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگیتان بروید و ارزان‌ترین کفش کوهنوردی ضد آب را پیدا کرده و بخرید. اما بهتر است دست نگه دارید و ابتدا توضیحات زیر را بخوانید. ما به شما در یافتن مناسب‌ترین کفش کوهنوردی کمک می‌کنیم.

کفش کوهنوردی از عناصر مهم این ورزش است

برای یافتن مناسب‌ترین کفش کوهنوردی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1-کاربرد:

کفش‌های کوهنوردی با توجه به کاربردهایی که دارند و مدت پیمایشی که قرار است انجام شود، به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • Hiking boots: برای پیمایش‌های کوتاه مدت و سبک با شیب ملایم استفاده می‌شوند.
  • Trekking boots: این کفش‌ها مخصوص کوهپیمایی و پیاده روی‌های طولانی هستند.
  • Mountaineering boots: برای کوهنوردی و فتح قله استفاده می‌شوند.
  • Backpacking shoes: کفش‌هایی هستند که برای پیمایش‌های طولانی به همراه بارکشی بسیار مناسب هستند.
  • Technical boots: یا کفش‌های فنی، مخصوص پیمایش‌های فنی هستند. ممکن است در این پیمایش‌ها نیاز به سنگنوردی یا یخ‌نوردی سبک نیز داشته باشید.
  • High-Altitude Mountaineering Boot: کفش‌های که برای صعود به قله‌های بلند استفاده می‌شوند.
  • Expedition boots: این کفش‌ها به کفش‌های هیمالیا نوردی معروف هستند. ۲ یا ۳ پوش دارند و در ارتفاعات بالای ۷۰۰۰ متر استفاده می‌شوند.
  • Trail running shoes: که مخصوص دوی کوهستان هستند. ورزش sky running یکی از زیرشاخه‌های جذاب ورزش کوهنوردی است.
  • Climbing shoes: کفش‌های مورد استفاده در سنگنوردی هستند و در دو نوع کفش سنگ داخل سالن و کفش سنگ طبیعت موجود هستند.

مهم‌ترین قسمت انتخاب کفش کوهنوردی مناسب کاربرد آن است. پس حتما  با توجه به کاری که قرار است در کوهستان انجام دهید، کفش کوهنوردی مناسب خود را انتخاب کنید.

2-راحتی:

یکی از مشخصه‌هایی که هر فرد هنگام خرید کفش کوهنوردی به آن توجه می‌کند، راحتی آن است. حتی اگر بخواهید کفش مجلسی مناسبی تهیه کنید، بدون شک این مشخصه نسبت به باقی مشخصه‌ها ارجحیت دارد. در میان کوهنوردان باب است که می‌گویند: «پا، قلب دوم انسان است.» اگر قلب‌تان راحتی و آرامش لازم را نداشته باشد، در آن صورت ادامه دادن به پیمایش میسر نخواهد بود.

3-حمایت مناسب کفش:

کفش باید به گونه‌ای انتخاب شود که سلامت پا و زانوان شما حفظ شود. طبیعت و مخصوصا کوهستان قابل پیش‌بینی نیست. اگر بخواهید با خیال راحت از فراز و نشیب‌های آن بگذرید نیاز است کفشی که انتخاب می‌کنید حمایت لازم را از پای شما بکند. در بین کفش‌های کوهنوردی، آن کفش‌هایی که ساق بلند دارند و بیشترین حد ممکن از پشت پا را پوشش می‌دهند، بیشترین حمایت را از پایتان می‌کنند. حمایت به این معنی است که کفش باید از پای شما در برابر پیچ خوردن، ضربه خوردن و … محافظت کند.

حتما از کفش کوهنوردی استفاده کنید

4-مدل کفش:

کفش‌های کوهنوردی بر اساس طولی که ساق پا را پوشش می‌دهد به ۳ دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گردن کوتاه، متوسط و بلند تقسیم می‌شوند.

کفش‌ ساق کوتاه صرفا برای راه‌پیمایی مناسب است. بهتر است در مسیرهایی با شیب ملایم از کفش‌های ساق کوتاه استفاده شود. یکی از ویژگی‌های مورد توجه این نوع کفش‌ها علاوه بر سبکی، انعطاف‌پذیری آن‌هاست که نظر برخی از کوله‌گردها را نیز به خود جلب کرده است. البته اگر قصد کوله‌گردی با این نوع کفش‌ها را دارید، بهتر است کوله‌ی سبک ببندید.

کفش‌های ساق متوسط از کفش‌های ساق کوتاه اندکی سنگین‌تر بوده و حمایت بیشتری از پا می‌کنند. این کفش‌ها برای کوهپیمایی با بار نیمه سنگین مناسب هستند. کفش‌های کوهپیمایی اغلب انعطاف‌پذیرند، اما در پیمایش‌های سنگین حمایت لازم را از پشت پا نمی‌کنند.

کفش‌ ساق بلند که به کفش‌های کوهنوردی(mountaineering boots) و کوله‌گردی(backpacking boots) معروف‌ است، بهترین انتخاب برای فراز و نشیب‌های غیرمنتظره‌ی کوهستان هستند. این کفش‌ها با انعطاف‌پذیری کمتر، از پای شما حمایت می‌کنند. اگر قرار است برای مدتی طولانی در کوهستان یا طبیعت بار سنگین با خود حمل کنید، یک جفت کفش ساق بلند چیزی است که نیاز دارید!

5-سایز کفش:

قبل از خرید کفش مطمئن شوید که از سایز دقیق پای خود باخبر هستید. کفش کوهنوردی مناسب کفشی است که حداکثر یک سایز از پای شما بزرگتر باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا هنگام فرود که انگشتان پایتان به سمت جلوی کفش سر می‌خورند، آسیب نبیند. اما لطفا دقت کنید که کفش بیش از حد برای پایتان بزرگ نباشد، چون در آن صورت آسیب‌هایی مانند تاول‌های پوستی را برای شما به همراه خواهد داشت. بهتر است فضای خالی کفش را با جوراب ضخیم کوهنوردی پر کنید. 

6-جنس کفی کفش:

کفی کفش کوهنوردی از جنس‌های گوناگونی ساخته می‌شود. کفی کفش معمولا دو لایه‌ی میانی و خارجی دارد. کفی کفش یکی از عوامل تعیین کننده‌ی ثبات و مقاومت کفش در شرایط سخت طبیعی است. لایه‌ی میانی اغلب دارای آنتی شوک است تا هنگام ورود ضربه به پا، از آن محافظت کند. معمولا در ساخت کفی خارجی کفش‌های کوهنوردی و کوله‌گردی از لاستیک(rubber) استفاده می‌شود. گاهی اوقات به لاستیک کربن اضافه می‌کنند تا سختی کفی را افزایش دهند. هرچه کفی کفش سختی بیشتری داشته باشد، دوام بیشتری نیز خواهد داشت. هنگام خرید کفش کوهنوردی بهتر است به عاج‌دار بودن کف کفش توجه کنید. عاج‌های کف کفش و ترمز پاشنه‌ی کفش می‌تواند از لغزیدن پای شما بر روی سنگ جلوگیری کند.

کمپانی ویبرام بهترین کفی‌ها را تولید می‌کند

7-جنس قسمت میانی کفش:

قسمت داخلی لایه‌ی میانی که یک کفی جداشدنی است، بین ۳ تا ۵ میلیمتر قطر دارد و بین کفی و بدنه‌ی داخلی کفش قرار می‌گیرد. قسمت میانی کفش‌های کوهنوردی میزان حمایت داخلی کفش از پای شما را تعیین می‌کند.

قسمت خارجی لایه‌ی میانی معمولا در ۲ جنس مختلف ساخته می‌شود. یکی اتیلن-وینیل استات (EVA) و دیگری پلی اورتان که هر دو ماده از جنس پلیمرهای شیمیایی هستند. استفاده از این مواد در قسمت میانی کفش‌های کوهنوردی باعث عدم انتقال فشار و ضربات از طرف زمین به کفی کفش و پای کوهنورد می‌شود. البته این دو ماده تفاوت‌های کوچکی نیز دارند. مثلا لایه‌های ساخته شده از پلی اورتان دوام بهتری نسبت به لایه‌های ساخته شده از EVA دارند. اگر برای سبک بودن و در عین حال دیرتر فرسوده شدن کفش‌تان مایلید هزینه کنید، به دنبال کفش‌هایی با جنس لایه‌ی میانی پلی اورتان باشید. البته کفش‌های کوهنوردی، تنها کفش‌هایی نیستند که پلی اورتان در آن‌ها استفاده می‌شود. کفش‌های کوهپیمایی و طبیعت‌گردی نیز ممکن است برای سبک بودن از این ماده بهره ببرند!

8-جنس رویه‌ی کفش:

یکی از مولفه‌های حائز اهمیت دیگر در انتخاب کفش کوهنوردی مناسب، جنس رویه‌ی آن است. چرا که جنس کفش و موادی که در ساخت آن استفاده شده، روی وزن کفش، دوام آن و مقاومت کفش نسبت به آب تاثیرگذار است. قسمت رویه‌ی کفش‌های کوهنوردی باید از مقاومت مناسب برخوردار باشد تا راحتی و کارایی مناسب را برای شما فراهم کند. رویه‌ی کفش‌های کوهنوردی از مواد مختلفی ساخته می‌شود. مثلا ممکن است از چرم طبیعی یا مصنوعی، چرم نبوک یا مواد سنتتیک ساخته شود. هرکدام از این مواد نقاط قوت و البته نقاط ضعفی دارند. اینجا توضیحات مختصری در مورد این مواد می‌آوریم.

کفش‌های ساخته شده از چرم طبیعی، اگرچه مقاومت خوبی در مقابل رطوبت دارند اما انعطاف‌پذیری کمی نسبت به سایر کفش‌های کوهنوردی دارند. این کفش‌ها به علت انعطاف‌پذیری کم و صلب بودنشان علاوه بر حمایت مناسب پا، از طول عمر زیادی نیز برخوردار هستند.

کفش‌های ساخته شده از چرم مصنوعی، که اغلب با نایلون یا پلی‌استر ترکیب می‌شود، قابل تنفس و بسیار سبک‌تر هستند. اما دوخت ترکیبی از پارچه و چرم کار راحتی نیست دوام کفش را کاهش می‌دهد.

چرم از مواد رایج در کفش‌های کوهنوردی

چرم نبوک ارزان‌تر و سبک‌تر از چرم طبیعی است. اما از طرف دیگر مقاومت کمتری در مقابل رطوبت دارد. کفش‌های نبوک در کوهنوردی‌های نه چندان سنگین انتخاب مناسبی هستند. چرا که مقاومت کمی در مقابل سایش دارند.

مواد سنتتیک یا مصنوعی با نایلون ترکیب می‌شوند و رویه‌ای با دوام بالا که حمایت مناسبی از پایتان می‌کند، را به وجود می‌آورد. این رویه نسبت به رویه‌های دیگر قابلیت تنفسی بهتری را برای پا فراهم می‌کند و در صورت خیس شدن، زودتر خشک می‌شود. این کفش‌ها دوام و مقاومت بیشتری نسبت به کفش‌های چرم دارند. خرید کفش‌های با رویه‌ی مصنوعی برای کوهنوردان بسیار به صرفه خواهد بود.

9-جنس آستر:

آستر، پوشش داخلی کفش‌های کوهنوردی است. از آنجایی که این قسمت در تماس مستقیم با پا است، دارا بودن قابلیت تنفس و مقاومت در برابر رطوبت از اهمیت زیادی برخوردار است. آستر باید قابلیت گرفتن رطوبت از جوراب و دفع آن به محیط را نیز داشته باشد. این ویژگی برای کاهش اصطکاک بین پا و جوراب و همچنین حفظ گرمای پا ضروری است. چرا که اگر پایتان خیس باشد به سرعت سرد می‌شود و ممکن است به انگشتان پایتان آسیب جدی وارد شود. همانطور که آستر باید قابلیت کاهندگی اصطکاک بین پا و جوراب را داشته باشد، باید از موادی ساخته شود که قابلیت مقاومت در برابر لایه‌برداری از پوست پا را دارند. نایلون یکی از موادی است که با این هدف در پوشش داخلی کفش‌های کوهنوردی استفاده می‌شود.

10-ضد آب بودن:

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، ضد آب بودن کفش جزو ویژگی‌های مهم آن شمرده می‌شود. در پیمایش‌های بیش از یک روز، لازم است از سلامت پایتان اطمینان حاصل کنید. درصدی از این اطمینان زمانی حاصل می‌شود که یک کفش ضد آب مناسب انتخاب کنید. در آن صورت دیگر لازم نیست نگران رد شدن از رودخانه یا گل و لای یا حتی ماندن در زیر باران باشید. در کفش‌های کوهنوردی ضد آب، آستر داخلی از موادی ساخته می‌شود که علاوه بر قابلیت دفع آب، قابلیت تنفس پا را فراهم کند. پارچه‌های گورتکس (Gore-Tex) و ایونت (eVent) معروف‌ترین آن‌ها هستند. حتما نام این پارچه‌ها را زیاد شنیده‌اید. البته باید توجه داشته باشید که پوشش ضد آب، باعث اندکی کاهش در قابلیت تنفس کفش و دفع رطوبت آن می‌شود. بهتر است کفشی انتخاب کنید که بین ضد آب بودن و قابلیت تنفس آن تعادلی مناسب برقرار شده باشد. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به سازندگان شناخته‌شده‌ی کفش‌های کوهنوردی اعتماد کنید و برقراری این تعادل را به آنان بسپارید!

11-قابلیت نصب گتر و کرامپون:

امروزه اغلب کفش‌ها قابلیت نصب گتر را دارند. نکته‌ی قابل توجه در استفاده از گتر این است که ساق پای شما را از خیس شدن و سرما حفظ می‌کند. بهتر است از گتری استفاده کنید که روی کفش شما را نیز کامل بپوشاند تا گرمای پایتان بهتر حفظ شود. اگر قصد پیاده‌روی در هوای سرد و مکان‌هایی با احتمال بارش برف را دارید، پیشنهاد می‌کنیم کفشی انتخاب کنید که قابلیت نصب گتر و کرامپون را داشته باشد. مخصوصا اگر قصد بارکشی در سرما را دارید، حتما به کرامپون نیاز خواهید داشت.

کفش کوهنورد کرامپون دار

12-هزینه:

یکی از معیارهای نه چندان مهم در تهیه‌ی کفش کوهنوردی مناسب، قیمت آن است! از این جهت می‌گوییم از اهمیت کمتری برخوردار است که بد نیست برای حفظ سلامت پایتان اندکی خرج کنید! امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، کفش‌های بهتر و بیشتری تولید می‌شود و دست شما در انتخاب کفش کوهنوردی مناسب باز است. پس با توجه به بودجه‌تان می‌توانید به راحتی بین چندین گزینه، کفش کوهنوردی مناسب و ایده‌آل خود را بیابید.

در ادامه بهترین کفش‌های کوهنوردی مردانه و زنانه‌ی 2019 را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نام‌هایی که هر کوه‌نوردی با آن‌ها آشناست!

کمپانی‌های مشهور گورتکس و ویبرام، کمپانی‌هایی هستند که هر کوهنوردی با آن‌ها آشنایی دارد. شرکت ویبرام یک شرکت ایتالیایی است که مدت‌هاست در تولید انواع کفش و کفی کفش فعالیت می‌کند. بسیاری از بهترین برندها و کفش‌های کوهنوردی از کفی‌های ویبرام استفاده می‌کنند. شاید با خود فکر کنید که طراحی و ساخت کفی کفش کاری ساده باشد. اما تجربه‌ی ناموفق شرکت‌هایی که سعی در کپی کردن از شرکت ویبرام داشته‌اند نشان می‌دهد که چقدر محصولات این شرکت با کیفیت و علمی تولید می‌شوند.

گورتکس نیز از دیگر نام‌هایی است که همه‌ی کوهنوردان آن را می‌شناسند. گورتکس پارچه‌ای است که آب یا رطوبت را فقط از یک سمت عبور می‌دهد. این خاصیت باعث می‌شود که محصولاتی که از این پارچه استفاده می‌کنند ضد آب و در عین حال دارای خاصیت تنفسی باشند. معمولا محصولاتی که از گورتکس استفاده می‌کنند در نام محصول خود عبارت GTX را به همراه دارند.

انتخاب‌های حرفه‌ای برای خانم‌های حرفه‌ای

وقتی به برترین کفش‌های کوهنوردی می‌اندیشید، چه در سر دارید؟ کفش‌هایی که با آن‌ها تجربه‌ای فوق‌العاده و راحت در طول هر پیمایش خواهید داشت و اصلا نیاز نیست نگران رطوبت پاهایتان هنگام عبور از رودخانه‌ها و زمین‌های گلی باشید؟

بله، بهترین کفش‌های کوهنوردی بانوان، بدون در نظر گرفتن مدت پیمایش، کفش‌هایی هستند که راحت، ضد آب و حمایت کننده‌ی مناسب برای پا باشند. کفش کوهنوردی خوب هرگز نباید برای پایتان تنگ باشد. همچنین لازم است از کف، اطراف و انگشتان پایتان حفاظت کند. با دانستن این نکات به سراغ معرفی ۱۰ نمونه از برترین کفش‌های کوهنوردی بانوان می‌رویم.

1-SALOMON QUEST 4D 3 GTX

کفش کوهنوردی سالومون

  • جنس رویه: textile
  • کفی: Contagrip
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • وزن یک جفت: 1150 گرم

این کفش‌ کوهنوردی فنی از تولیدات محبوب کمپانی SALOMON است که به دلیل دارا بودن جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت دنیا، برای کوهنوردی‌های سخت و دشوار مناسب است. اگر قصد دارید پیمایشی بسیار طولانی در طبیعت داشته باشید، این کفش انتخاب کاملا درستی است.

جنس بخش داخلی کفش، از پارچه‌ی گورتکس بوده که نسبت به نفوذ رطوبت مقاوم است. علاوه بر فصل‌های پاییز و زمستان، در فصل تابستان وقتی از رودخانه می‌گذرید، اگر این کفش را به پا کنید، هیچ نگرانی‌ای نخواهید داشت. جنس رویه‌ی این کفش چرم نبوک است که علاوه بر کیفیت، استحکام و دوام بالا ، در برابر سایش و پوسیدگی نیز بسیار مقاوم است.

این کفش سالومون حمایت و  راحتی چشمگیری را ارائه می دهد، با این حال آن‌طور که به نظر می‌رسد وزن این کفش زیاد نیست. این کفش فنی وزنی معادل ۵۷۵ گرم دارد.

کفش Salomon Quest 4D 3 GTX برای حمایت از انگشتان و قوس کف پایتان، در شرایطی که ضربه‌های شدید به آن‌ها وارد شود، بسیار مناسب است. این کفش همچنین دارای آنتی شوک بسیار قوی‌ای است که باعث می‌شود ضربه‌های پی‌در‌پی پایتان به زمین، جذب لایه‌ی زیرین کفش شود. این تکنولوژی برای کاهش خستگی پا طراحی شده تا به شما کمک کند به راحتی و برای مدتی طولانی به راه رفتن بپردازید.

بهترین انتخاب ما برای کفش کوهنوردی بانوان، کفشی ایده‌آل برای کوله‌گردی و راهپیمایی‌های روزانه‌ی شماست. همچنین کمپانی SALOMON به شما این اطمینان را می‌دهد که با این کفش در زمین‌های مختلف از جمله زمین‌های یخی و سنگ ریزه، می‌توانید استوار و با ثبات بایستید.

2) INOV-8 ROCLITE 335

کفش کوهنوردی inov

  • جنس رویه: PrimaLoft Gold Eco
  • کفی: G-Grip
  • تکنولوژی ضد آب: نامشخص
  • وزن یک جفت: 670 گرم

برند INOV-8 این بار کفشی بسیار سبک و ساخته شده به کمک به‌روزترین تکنولوژی‌ها به کوهنوردان پیشنهاد می‌کند. آیا می‌خواهید در امتداد مسیرهای سنگی پوشیده شده با برگ و گل و لای پیاده‌روی کنید یا در مسیرهای پر از شن و ماسه‌ی خیس؟ در هر صورت این کفش به کمک فناوری گرافن، گرمای ویژه‌ای را در روزهای سرد پاییز و زمستان برایتان فراهم می‌کند! گرافن قوی ترین ماده در کره ی زمین است. حتی 200 برابر قوی تر از آهن. پس قدرت این کفش ها را متوجه شدید!

این کفش‌های ۳۳۵ گرمی را به سختی در پایتان احساس خواهید کرد! در حقیقت با اینکه در اولین آزمایش این کفش‌ها را برای بیش از ۹ ساعت به پا کرده‌اند، خستگی بسیار کمتری نسبت به کفش‌های گران قیمت و سنگین وزن دیگر برای فرد ایجاد کرده است.

کفش ROCTILE 335 از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است که باعث می‌شود خودش را با هر برآمدگی از پای شما به خوبی وفق بدهد. این خبر برای شما در پایان یک پیمایش طولانی، بسیار خوشایند خواهد بود.

با همه ی خوبی هایی که گفته شد باید بدانید این کفش نقطه ضعف نیز دارد. اگر بخواهیم روراست باشیم باید بگوییم که این کفش صد درصد ضد آب نیست. البته پیش تر اشاره کردیم که هیچ کفش کاملا ضد آب نیست. با این حال این کفش مقاومت لازم را نسبت به آب دارد. بعلاوه در فضاهای سرد، عایق PrimaLoft این کفش گرمای اضافه به پای شما می بخشد.

پس اگر به دنبال یک جفت کفش کوهنوردی سبک برای روزهای سخت کوهپیمایی تان هستید، سراغ کفشی بجز ROCTILE 335 نروید.

3) MERRELL MQM FLEX MID GORE-TEX

کفش کوهنوردی زنانه مرل

  • جنس رویه: Mesh, TPU
  • کفی: EVA, M Select Grip
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • وزن یک جفت: 1280 گرم

این کفش که بخش داخلی آن ساخته شده از پارچه‌ی گورتکس است، انتخابی مناسب برای کوهپیمایی‌های آسان، سریع و کوتاه مدت است. قسمت میانی آن از جنس EVA ساخته شده است و با وجود مقاومت نسبت به آب، کفشی سه فصل به حساب می‌آید. بنابراین بهتر است در فصل زمستان از آن‌ها استفاده نکنید. کفش MQM FLEX MID GORE-TEX کمپانی MERRELL طراحی مناسبی برای حفاظت از نقاط کلیدی پا به هنگام ورود ضربات شدید، دارد. به همین دلیل کفشی با ثبات بالا به حساب می‌آید.

ما این کفش کمپانی مرل را برای مسیرهای بسیار یخی یا مرطوب، و یا برای کوله‌گردی‌هایی که در آن قرار است بار سنگینی را به صورت ممتد حمل کنید، پیشنهاد نمی‌کنیم. اما به عنوان انتخابی سبک و ضد آب برای فصل‌های بهار، تابستان و پاییز بسیار خوب عمل می‌کند. خرید این کفش با توجه به ویژگی‌های آن از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است.

4) MERRELL WOMEN’S MOAB FST 2

کفش کوه‌نوردی زنانه مرل

این کفش ضد آب با اینکه ساق با طول متوسط دارد، اما یکی از راحت‌ترین کفش‌های کوهنوردی به حساب می‌آید. کفش MOAB FST 2 رویه‌ای از جنس پارچه و چرم نبوک دارد. قسمت‌هایی از رویه‌ی کفش دارای مش است که دفع رطوبت از کفش را راحت‌تر می‌کند. لایه‌ی میانی آن از جنس EVA ساخته شده و کفی ویبرام دارد. کفی ویبرام این کفش دارای کشش و دوام عالی در زمین‌های مرطوب و خشک است. کفی جدا شدنی داخل این کفش‌ها نیز در نوع خود خاص هستند. این کفی‌ها با انعطاف پذیری زیاد خود در پیمایش‌های پیوسته و طولانی، کمک زیادی به شما می‌کنند. این کفش همچنین دارای آنتی شوک بسیار خوبی است و ثبات مد نظر هر کوهنورد را برایش به ارمغان می‌آورد! وزن این کفش حدود ۴۵۰ گرم است.

5)  SCARPA PEAK GTX BOOT

کفش کوهنوردی زنانه اسکارپا

  • جنس رویه: Condura, Suede
  • کفی: BioMetric Trek
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • وزن یک جفت: 1212

این کفش 600 گرمی ضد آب از موادی با دوام بالا ساخته شده است. آب و هوای وخیم و ترسناک؟ این کفش به روی برف و باران و گل و لای می خندد! کفش PEAK GTX به خاطر ساق بلند و طراحی فوق العاده‌اش در سفرهای طولانی با بار سنگین، حمایت فوق العاده‌ای از پای شما می‌کند. کفی بیومتریک این کفش ساخته شده تا افرادی که در طول زمستان هنگام خروج از منزل‌شان به علت یخ زدگی و لغزندگی زمین اضطراب دارند، راحت پا به کوهستان بگذارند. لایه‌ی ضد آب این کفش از جنس پارچه‌ی گورتکس است. همچنین بدنه‌اش از مواد سنتتیک (که گفتیم بهترین جنس برای بدنه ی کفش های کوهنوردی است) ساخته شده.

6) Lowa Renegade GTX Mid Hiking Boot

کفش کوهنوردی لووا

  • جنس رویه: چرم نبوک
  • کفی: Vibram
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • وزن یک جفت: 1110 گرم

نگران خیس شدن پایتان هنگام راهپیمایی‌های پیوسته در گل هستید؟ کمپانی آلمانی LOWA حلال مشکلات شماست!

کفش Renegade GTX دارای رویه‌ی چرم نبوک، با تکنولوژی پارچه‌ی ضد آب گورتکس و کفی ویبرام است. اگرچه کمپانی LOWA پرفروش‌ترین کفش‌های زنانه اروپایی را عرضه می‌کند، اما این کفش وزن زیادی نسبت به هم‌رده‌های خود دارد که نقطه ضعف آن به حساب می‌آید. در واقع اندکی بیش از ۱ کیلوگرم وزن دارد.

کفی ویبرام مرغوب، کف کفش را به صورت کامل پوشانده است. به طوری که می‌‌توانید مطمئن شوید که سال‌ها طول می‌کشد که آن‌ها را کنار بگذارید. حمایت و راحتی این کفش زمانی مشخص می‌شود که می‌بینید حتی پس از یک پیمایش طولانی در کوهستان، در پایان روز پایتان خشک مانده است. با همه‌ی این توصیفات کفش Renegade GTX کمپانی LOWA، انتخابی شایسته برای بانوان عزیز با تیپ‌های ظاهری متفاوت است!

7) La Sportiva Nucleo High GTX

کفش کوهنوردی لا اسپورتیوا

کفش سبک وزن و ضد آب کمپانی ایتالیایی La Sportiva که بسیار با دوام است، رویه‌ای از جنس چرم نبوک و کفی ویبرام دارد. لایه‌ی میانی آن ساخته شده از PU (پلی اورتان) است که نسبت به EVA از دوام بیشتری برخوردار است. وزن این کفش ۴۷۶ گرم بوده و در زمره‌ی کفش‌های سبک جای دارد. کفی این کفش ویبرام است و با افزایش کشش در مسیرهایی با شیب زیاد، از پایتان محافظت می‌کند. کافیست این کفش را تهیه کنید و پا به طبیعت و کوهستان بگذارید و تنها چشم به زیبایی‌ها بدوزید!

8)Zamberlan Tofane NW GTX RR Womens Hiking Boot

کفش کوهنوردی زامبرلن

بهترین کفش‌ها برای شرایط ناهموار و بی‌ثبات! اگر می‌خواهید ماه‌ها در سفرهای سخت باشید و نمی‌دانید چه در انتظار شماست، بهتر است از حفظ سلامت جسمی‌تان مطمئن شوید. رویه‌ی این کفش از چرم کامل ساخته شده و دارای کفی ویبرام است، به همین علت از دوام و استحکام بالایی برخوردار است. پوشش گورتکس این کفش از کیفیت بالایی برخوردار است و قابلیت تنفس بسیار خوبی دارد. آستر داخلی گورتکس تضمین کننده‌ی ضد آب بودن این کفش است.

کفش TOFANE کمپانی ایتالیایی Zamberlan انتخابی بسیار هوشمندانه برای کوله‌گردی‌های طولانی بر فراز صخره‌های سنگی و سخت است.

9) Asolo Women’s Nilas GV Hiking Boots

کفش کوهنوردی آسولو

GV مخفف دو کلمه‌ی ویبرام و گورتکس است. رویه‌ی آن از جنس چرم ترکیب شده با نایلون است. کفش Nilas کمپانی  حمایت لازم را از پای شما در پیمایش‌های طولانی و در زمین‌های مرطوب خواهد کرد. به همین علت به عنوان کفشی ۴ فصل شناخته می‌شود. کفشی که از تابستان تا زمستان را می‌توانید با آن راه بروید. این کفش با وجود وزن ۹۰۰ گرمی خود، از انعطاف نسبتا بالایی برخوردار است که برای سفرهای بی‌مقصد و نامشخص انتخابی اندیشمندانه است. کفی این کفش دارای آنتی شوک است و از دوام بالایی برخوردار است.

10)KARRIMOR LADIES HOT ROCK WATERPROOF

کفش کوهنوردی کاریمور

  • جنس رویه: چرم/textile
  • کفی: DynaGrip
  • تکنولوژی ضد آب: Weathertite Extreme

کفش Hot Rock چرمی با تکه‌دوزی‌های پارچه‌ای که با لایه‌ی محافظ ضد آب اضافه ساخته می‌شود، کفشی بسیار ارزان است. اگر از آن دسته کوهنوردانی باشید که مدت زیادی نمی‌توانند یک کفش کوهنوردی به پا کنند، این کفش انتخابی مقرون به صرفه برای شماست. کفش Hot Rock بانوان، برای حفاظت از پا در تحرک بسیار زیاد طراحی شده است.

بهترین  کفش‌های کوهنوردی آقایان 2019

1.Scarpa Men’s Mont Blanc Pro GTX

کفش کوهنوردی اسکارپا مردانه

  • جنس رویه: چرم نبوک
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • ارتفاع: بوت
  • وزن یک جفت: ۱۶۴۰ گرم
  • کفی: Pentax Precision XT

آخرین نسخه‌ی پوتین کلاسیک اسکارپا یکی از بهترین پوتین‌های چهارفصل موجود در بازار است. این کفش کوهنوردی چند سال است که از پرفروش‌ترین کفش‌های انگلستان به شمار می‌رود.

کفش اسکارپا مانت بلانک، همانطور که از یک کفش چهار فصل انتظار می‌رود، به طور کامل از کرامپون (درجه‌ی B2) پشتیبانی می‌کند.جذب شوک این کفش نسبت به نسخه‌ی پیشین آن بهبود چشم‌گیری داشته است. کفش اسکارپا مانتا به سبب تکنولوژی‌های Autofit collar و speed lacing حمایت خوبی را از مچ و قوزک پا فراهم می‌کند.

علاوه بر این‌ها کمپانی اسکارپا، این کفش را برای پیاده‌روی‌های طولانی طراحی کرده‌اند. پس از یک کوهپیمایی چند ساعته با این کفش اصلا احساس خستگی نخواهید کرد. لایه‌ی میانی یا آنتی شوک این کفش Pro-Fiber XT 20 نام دارد که با جذب فشار وارده بر کف پا به شما امکان پیاده‌روی‌های طولانی را می‌دهد. این خاصیت این کفش به حمل بار شما نیز کمک می‌کند. به طور خلاصه اگر در محیط‌های خشن پیاده‌روی می‌کنید این همان کفشی است که می‌خواهید!

2. AKU Alterra GTX

کفش کوهنوردی aku

  • جنس رویه: چرم جیر، air8000+welded PU
  • کفی: Vibram Curcuma
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • ارتفاع: بوت
  • وزن یک جفت: 1320 گرم

کفش Aku Alterra سبک‌ترین کفشی نیست که ما در این لیست به شما معرفی کرده‌ایم، ولی قطعا یکی از قدرتمندترین‌هاست. چرم مصنوعی و طبیعی در این کفش یک ترکیب بادوام و تنفسی را ایجاد کرده است. ضمن اینکه آستر گورتکس به

این کفش قابلیت ضد آب به آن داده است.

لایه‌ی میانی این کفش ترکینگ (که نسبتا سفت است) حمایت خوبی را برای مچ پا فراهم می‌کند. کفی ویبرام آن نیز چسبندگی لازم را برای شما فراهم می‌کند. تکنولوژی اختصاصی کمپانی AKU باعث می‌شود که پا پس از یک پیاده روی بلند مدت خسته نشود. همین تکنولوژی است که باعث می‌شود وزن کوله و بدن شما به صورت مساوی روی کف پا پخش شود.

منتقدان معمولا وقت و انرژی زیادی روی ظاهر یک کفش نمی‌گذارند! به هر حال چه کسی به ظاهر کفشی که حمایت، راحتی و خاصیت ضد آب دارد اهمیت می‌دهد؟ ولی اکثر منتقدان بر این باورند که این کفش یکی از زیباترین کفش‌های تولید شده در سال 2019 است!

در نهایت اگر به دنبال کفشی هستید که در بهار، تابستان و پاییز پا به پای شما بیاید، این کفش مناسب شماست.

3. Hanwag Makra Combi

کفش کوهنوردی هانواگ

  • جنس رویه: پلی‌آمید، پلی‌اورتان و چرم
  • جنس کفی: Vibram Mont
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • ارتفاع: بوت
  • وزن یک جفت: 1020 گرم

کفش Hanwag makra بسیار ناشناخته است! این کفش فوق سبک و بسیار سفت، چسبندگی بسیار بالایی دارد و هر جایی که بخواهید با شما می‌آید. ساده بگوییم! این کفش با ترکیب پلی‌آمید و پلی‌اورتان و تکنولوژی TubeTec، محافظت را در راس برنامه‌ی خود قرار داده است. قلاب‌های بند این کفش به شما قابلیت گره زدن در بالا و پایین ساق پا را می‌دهند. این ویژگی در پیاده‌روی‌های طولانی بسیار کاربردی است.

بر روی قسمت پاشنه‌ی این کفش دو نوار برای اتصال کرامپون نیمه اتوماتیک وجود دارد. از همه‌ی این‌ها که بگذریم این کفش از آستر تنفسی و ضد آب گورتکس و کفی ویبرام استفاده می‌کند که هر کدام بهترین‌های صنعت خودشان هستند.

4. LA SPORTIVA STREAM GTX

کفش کوهنوردی La Sportiva

  • جنس رویه: مش مقاوم در برابر سایش،  PU TechLite
  • کفی: Vibram
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • ارتفاع: نیم بوت
  • وزن یک جفت: 900 گرم

این کفش کوهنوردی فوق سبک برای کسانی که سبک سفر می‌کنند بسیار مناسب است. طراحی آن تنفس کفش را به حداکثر خود می‌رساند. به لطف رویه‌ی ضد سایش این کفش دیگر نیازی نیست که نگران خراش برداشتن کفش دلبندتان شوید. کفش اسپورتیوا برای مسافرت‌های سریع و سبک در شرایط آب و هوایی عادی طراحی و ساخته شده است.

هوادهی این کفش به سمت لایه‌ی میانی آن است تا به کمک هوادهی رویه و آستر، پای شما کمترین تعرق را داشته باشد. در واقع این کفش‌های کوهنوردی یا هایکینگ برای راحت نگه‌ داشتن پا در طول ماجراجویی‌تان ساخته شده‌اند. همچنین کفی ویبرام آن باعث می‌شود که چسبندگی و کنترل لازم را در طول مسیر داشته باشید و سرعتتان را از دست ندهید.

5. TEVA ARROWOOD RIVA MID

کفش کوهنوردی توا آروود

  • جنس رویه: چرم، EVA
  • کفی: ویبرام
  • تکنولوژی ضد آب: eVent
  • ارتفاع: نیم بوت

به جیپ دنیای کفش‌ها سلام کنید! رویه‌ی چرمی قدرتمند و کفی ویبرام یک کفش عالی برای پیاده‌روی در طبیعت تشکیل داده‌اند. چیزی که کمتر کسی به آن توجه داشته است، جنس آستر eVent داخل رویه است. این لایه بسیار ضد آب و تنفسی است. یعنی که از وارد شدن آب جلوگیری می‌کند و رطوبت پا را به بیرون هدایت می‌کند.

این کفش همچنین حمایت خوبی را از قوزک پا فراهم می‌کند.

6. TECNICA FORGE

کفش کوهنوردی فورج

 

  • جنس رویه: چرم نبوک 1.8 میلی‌متری، پارچه‌ی کشی
  • جنس کفی: Vibram Forge MegaGrip
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • ارتفاع: بوت بلند
  • وزن:  1200 گرم

کفش tecnica forge یک کفش محکم سه فصل است. اما با تکنولوژی ski-boot و سیستم گرمایشی روی کفه و پاشنه که آن را از سایر کفش‌های این رده جدا می‌کند. نتیجه‌ی این تلاش اما مطلوب بوده است و با کمک این کفش‌ها تقریبا به هرجایی می‌توانید بروید. این کفش بر خلاف کفش‌های مرسوم زبانه ندارد، ولی حمایت خوب و راحتی را از مچ پا فراهم می‌کند.

7. MAMMUT AYAKO HIGH GTX

کفش کوهنوردی ماموت آیاکو

  • جنس رویه: چرم، پارچه
  • کفی: Vibram Mulaz
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • ارتفاع: معمولی
  • وزن هر جفت: 1260 گرم

یک کفش فنی برای کوهنوردی تابستانه است که می‌تواند برای پیاده روی در طبیعت نیز استفاده شود. حمایت مچ و قوزک پا در این کفش بسیار بالاست که همین امر آن را به یک کفش کوهنوردی تبدیل می‌کند. شما می‌توانید سلامت پای خود را به این کفش بسپارید. حتی پنجه‌ی کفی این کفش چسبندگی بیشتری را برای مواقعی که نیاز دارید فراهم می‌کند.

کفی آن نیز بسیار عالی است و لازم نیست نگران سر خوردن روی سطوح لغزان باشید. بند کفش سه ناحیه‌ای این کفش پاشنه را در عقب کفش محکم نگه می‌دارد و نمی‌گذارد که پاشنه از کف کفش جدا شود. این ویژگی به انگشتان پا نیز فضای لازم را برای صعود و فرود می‌دهد.

8. LOWA RENEGADE MID

کفش کوهنوردی لوا

  • جنس رویه:‌ چرم نبوک
  • کفی: Vibram
  • تکنولوژی ضد آب: گورتکس
  • ارتفاع:‌ نیم بوت
  • وزن:‌ 2220 گرم

اگر به یک پیاده‌روی طولانی می‌روید، راحتی یک مسئله‌ی بسیار بزرگ است. این کفش‌ کوهنوردی به طرز باورناپذیری نرم هستند و فضای بسیاری برای انگشتان پا فراهم می‌کنند. رویه‌ی چرمی این کفش هم جذاب و هم با دوام است ولی خاصیت ضد آب خوبی ندارد. اگر چه که این کفش برای فتح قله و صخره مناسب نیست ولی همراه بسیاری خوبی برای مسیرهای جنگلی با پستی و بلندی‌های نه چندان فنی است.

سخن آخر:

در مقاله‌ی فوق سعی کردیم تا بهترین کفش‌های کوهنوردی مردانه و زنانه‌ی 2019 را به شما عزیزان معرفی کنیم. شما می‌توانید دیگر کفش‌های کوهنوردی را مشاهده کنید و از آمازون سفارش دهید. همانطور که در مقاله‌ی کوله‌پشتی‌های برتر طبیعت گردی گفته بودیم، به خرید تجهیزات طبیعت‌گردی به چشم یک سرمایه گذاری نگاه کنید. مطمئنا پشیمان نخواهید شد.