کاشت مژه | صفر تا صد آنچه که قبل از اقدام باید بدانید

کاشت مژه

داشتن مژه‌های پرپشت و بلند آرزوی هر خانمی با هر سن و سالی است. نمی‌توان انکار کرد که گیرایی و زیبایی خیره‌کننده چشم‌ها با داشتن مژه‌های پرپشت و بلند کامل می‌شود. کاشت مژه یکی از روش‌هایی است که با پیشرفت تکنولوژی، هر روزه به متقاضیان آن افزوده می‌شود.

فهرست مطالب

در این مطلب، علاوه بر برشمردن وظایف و کار مژه‌ و معرفی روش‌های خانگی برای پرپشت و یک‌دست شدن مژه‌ها، همه اطلاعات لازم درباره کاشت مژه را گردآوری کرده‌ایم. شاید خواندن این مقاله شما را از مشاوره با متخصصین کاشت یا اکستنشن مژه بی‌نیاز نکند، اما نقطه شروع خوبی برای کامل کردن اطلاعات‌تان است تا با اطمینان پای در این مسیر بگذارید.

کاشت مژه نیز مانند خالکوبی و تاتو و یا هر نوع اقدام دیگر برای رسیدن به زیبایی و احساس رضایت‌مندی بیشتر، دارای مزایا و معایبی است که با دانستن آنها دیگر لازم نیست مانند کسانی که از تاتوی خود پشیمان شده و به دنبال روش‌های پاک کردن تاتو می‌گردند شوید. اگر تصمیم به انجام کاشت مژه دارید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

همه آنچه درباره مژه، حفاظت از آن و کاشت مژه باید بدانیم

ریمل، فرمژه، برس مژه و خط چشم، از لوازم آرایشی هستند که روزانه توسط اغلب خانم‌ها استفاده می‌شوند. داشتن این ابزار در کیف لوازم آرایش بانوان، نشان از این دارد که بدون استثنا، همگی دوست دارند چشم‌هایشان درشت‌تر و زیباتر از آنچه هست به نظر برسد. این علاقه در بعضی از خانم‌ها بیشتر است و پرپشتی مژه‌ها را بیشتر از حد ریمل‌های حجم‌دهنده و پرپشت‌کننده مژه، می‌خواهند.

زیبایی چشم‌ها با مراقبت از مژه‌ها و کاشت مژه

اینجا علم و فناوری به کمک صنعت آرایش آمده، تا با تولید محصولاتی مانند مژه‌های مصنوعی یک‌بار مصرف، تارهای مژه مصنوعی بسیار نزدیک به مژه طبیعی و کشف راه‌های مدرن و جدید برای افزایش طول و حجم مژه‌ها، به نیاز زیبایی‌طلبی انسان، پاسخی شایسته دهد.

قبل از هر چیز خوب است بدانیم داشتن مژه چه فایده‌ای برای ما دارد؟ و نقش آن در زندگی ما چیست؟

مژه‌ها چه وظایفی دارند؟

در پس خلق هر سلول در بدن انسان، هدفی نهفته است و هدف از آفرینش مژه‌ها، بی تردید حفاظت از یکی از اندام‌های حیاتی و مهم بدن است. چشم‌ها دریچه‌ای به روی دنیای اطراف است که خداوند سیستم‌های خودکار مختلفی برای محافظت از آنها پیش‌بینی کرده است. از تنگ و گشاد شدن مردمک  چشم در برابر نور گرفته تا دیواره‌ای از موهای کوتاه به نام مژه‌.

در روند تکامل خلقت می‌بینیم بدن انسان نخستین، به مرور زمان و کشف لباس برای حفظ دمای خود، موهای بسیاری از نواحی را از دست داده است اما ابرو و مژه همچنان باقی مانده است. علاوه بر نقشی که مژه‌ها در زیبایی چشم و صورت فرد دارد، وظایف و کاربردهای دیگر مژه‌ها عبارتند از:

  • حفاظت از چشم در برابر ورود گرد و غبار و ذرات ریز معلق در هوا
  • جلوگیری از ورود رطوبت (قطرات باران و عرق) به چشم
  • کمک به مکانیسم دفاعی چشم و بسته شدن پلک به هنگام نزدیک شدن اجسام، به دلیل وجود گیرنده‌های حسی در نوک تارهای مژه
  • جلوگیری از ورود نور اضافه و اشعه‌ مضر نور خورشید به چشم

کاشت مژه ، اکستنشن مژه و یا مژه مصنوعی ؟

اگر می‌خواهید مژه‌های پرپشت، یک‌دست و زیبایی داشته باشید، بهتر است قبل از هر چیز، هدف خود را مشخص کنید. اگر برای یک روز خاص و مراسم ویژه می‌خواهید آرایش کاملی داشته باشید راه راحت‌تری هست و می‌توانید از مژه مصنوعی موقت استفاده کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید برای مدتی طولانی‌تر مژه‌های خود را بلند و پرپشت ببینید، اکستنشن مژه راهکار پیش پای شماست. در صورتی که به دلایل ژنتیکی یا بیماری‌های خاص مژه‌هایتان را از دست داده‌اید یا کم‌پشت شده‌اند، روش کاشت مژه دائمی را در نظر بگیرید.

بل و بعد از اکستنشن مژه

کاشت مژه دائمی  Eyelash Transplant

کاشت مژه دائمی نوعی عمل جراحی است که توسط تیم متخصص برای اهداف پزشکی انجام می‌شود. معمولا از این روش برای درمان افرادی که مژه‌های خود را در اثر عوامل زیر از دست داده‌اند استفاده می‌شود:

  • هر نوع آسیب فیزیکی به مژه‌ها در اثر سوختگی، تصادفات و …
  • از دست دادن مژه‌ها یا کم پشت شدن آنها در اثر بیماری‌هایی همچون کم‌کاری غده تیروئید، آلوپسی (طاسی) و …
  • اختلال جنون کندن موی وسواسی (تریکوتیلومانیا)
  • درمان‌های پزشکی همچون شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، برش و جای زخم جراحی و …
  • نداشتن مژه به طور مادرزادی
  • مژه‌های آسیب دیده  و ریزش شدید آنها در اثر لوازم آرایش و چسب‌های نا‌مرغوب اکستنشن

 مراحل عمل کاشت مژه دائمی

عمل کاشت مژه در کلینیک‌های تخصصی و توسط کادر پزشکی حرفه‌ای انجام می‌شود. این عمل سرپایی حدود 2 ساعت طول می‌کشد و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. مراحل کار کاشت مژه عبارتند از:

  • ناحیه اهداکننده (معمولا پشت سر، بین گوش‌ها) تراشیده و پاک می‌شود.
  • داروی بی‌حسی در ناحیه مژه تزریق می‌شود.
  • فولیکول‌های مو از ناحیه اهدا استخراج می‌شود.
  • با درنظر گرفتن جهت و زاویه طبیعی مژه‌های چشم، برش‌های کوچکی در ناحیه مژه ایجاد می‌شود.
  • هر بار یک یا دو فولیکول مو را در شکاف‌های ایجاد شده قرار می‌دهند.

بدین ترتیب در یک جلسه بین 30 تا 40 فولیکول در مژه فرد کاشته می‌شود.

بعد از عمل کاشت مژه

معمولا پس از عمل کاشت مژه، تا سه روز ممکن است بیمار علائم زیر را تجربه کند:

  • دردناک و حساس بودن ناحیه اهدا کننده تا چند ساعت پس از عمل ادامه داشته و سپس رفع می‌شود.
  • ورم و کبودی ملایم در ناحیه پلک که طبیعی بوده و تا چند روز بعد کاملا برطرف خواهد شد.
نتیجه نهایی عمل کاشت مژه‌ها کی مشخص می‌شود؟

این عمل کاملا قابل اعتماد است، اما از آنجا که رشد موها به‌طور دوره‌ای بوده و معمولا بین 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا فولیکول‌های کاشته شده به روند رشد طبیعی خود برسند، برای مشاهده نتیجه قطعی عمل کاشت مژه باید کمی صبر کرد.

اکستنشن مژه (کاشت مژه موقت و نیمه دائم)  Eyelash Extension

اکستنشن مژه بر اساس روش و نوع چسبی که در آن به کار می‌رود ممکن است موقتی بوده و برای یک هفته دوام داشته باشد و یا از روش‌ها و تکنیک‌هایی استفاده ‌شود که مدت زمان بیشتری (حتی تا شش ماه) جلوه چشم‌ها را زیباتر ‌کند.

اکستنشن مژه

به طور عمومی کاشت مژه مصنوعی به سه طریق انجام می‌شود:

  • کاشت مژه کلاسیک: در این روش تارهای مژه توسط افراد ماهر (مژه‌کار) با چسب مخصوص روی مژه‌های طبیعی چشم چسبانده می‌شود.
  • کاشت مژه تار به تار: برای بهبود کم پشتی مژه‌ها و ایجاد ظاهر طبیعی و یک‌دست‌تر از این روش استفاده می‌شود. تکنیک تک‌انبر، تکنیک دولاین، کاشت مژه روسی، کاشت مژه ترکیه‌ایی، کاشت روش ال، کاشت مژه بوته‌ایی، کاشت مژه ایتالیایی، کاشت مژه خلیجی، کاشت مژه اداری، کاشت مژه نیمه، همه موارد مربوط به تکنیک تار به تار هستد.
  • کاشت مژه والیوم: کاشت مژه چند بعدی است که از 2 تا 10 بعدی را والیوم و 12 بعدی را مگاوالیوم می‌نامند. این روش یکی از پرطرفداران روش‌های کاشت مژه است که باعث حجم‌دهی به مژه‌ها می‌شود. برای این کار از تارهای بسیار نازک که در 2، 3 یا 4 جهت مختلف هستند، بر روی هر یک از تارهای مژه طبیعی استفاده می‌شود.

کاشت مژه موقت یا اکستنشن، به طور کلی با کمک ابزار مخصوص تارهای موی آغشته به چسب مخصوص، به صورت تکی، دوتایی و یا سه‌تایی روی مژه‌های طبیعی چسبانده می‌شوند.

در گذشته تارهای مژه‌ مصنوعی را به پلک می‌چسباندند که جلوه خوبی نداشت، اما امروزه تارها با دقت بر روی مژه‌های طبیعی چسبانده می‌شوند.

مراقبت‌های قبل از انجام اکستنشن

  • سه روز قبل و سه روز اول عادت ماهیانه، برای کاشت و یا ترمیم اکستنشن مژه اقدام نکنید.
  • در دوران بارداری اقدام به کاشت مژه نکنید.
  • در صورت شیردهی و یا مصرف هر گونه قرص هورمونی حتما با متخصص مژه‌کار مشورت کنید.
  • از دور روز قبل از اقدام به اکستنشن، شنا نکنید و یک روز قبل از حرکات ورزشی شدید بپرهیزید.
  • چند ساعت قبل از اکستنشن، صورت خود را نشوئید تا مژه‌ها کاملا خشک باشند.

مراقبت‌های پس از انجام اکستنشن

  • پس از کاشت مژه موقت یا نیمه دائم، به مدت 12 ساعت آب به صورت نزنید تا چسب خشک شود.
  • در روزهای اول از ریختن اشک به هر دلیلی، خودداری کنید.
  • چشم ها را نمالید و محکم نخارانید.
  • در حمام مراقب باشید آب با فشار به صورت و چشم‌هایتان برخورد نکند.
  • سعی کنید از ریمل استفاده نکنید. در صورت ضرورت، ریمل مخصوص اکستنشن مژه تهیه کنید.
  • به دلیل پرپشتی و دیواره ایجاد شده مژه‌ها، کشیدن خط چشم سخت خواهد بود و البته نیازی هم به آن نخواهید داشت.
  • برای پاک کردن آرایش صورت خود از ژل شستشوی ملایم و یا شامپو بچه استفاده کنید و به آرامی با دستمال نرم چشم‌ها را خشک کنید.
  • برای مرتب کردن مژه‌ها بعد از حمام و پس از بیدار شدن از خواب، از برس مخصوص مژه استفاده کنید.
  • هنگام خواب بر روی شکم نخوابید.
  • شنا کردن با احتیاط، مانعی ندارد اما از سونای بخار استفاده نکنید.شنا کردن با اکستنشن مژه مانعی ندارد.

مدت دوام اکستنشن چقدر است؟

اگر از مژه‌های جدید خود به خوبی مراقبت کنید، بین 6 تا 8 هفته از زیبایی آن بهره‌مند خواهید بود.

با توجه به چرخه رشد و ریزش مژه‌های طبیعی شما، برای ترمیم اکستنشن خود باید هر دو هفته یک‌بار به مژه‌کار خود مراجعه کنید تا اکستنشن‌هایی که همراه با مژه طبیعی‌تان می‌افتند را جایگزین نماید.

چه تعداد اکستنشن لازم دارم؟

تعداد مو‌های لازم کاملا بستگی به وضعیت مژه‌های طبیعی شما دارد. در این روش مژه مصنوعی روی مژه طبیعی چسبانده می‌شود، پس هر چقدر تعداد مژه‌های شما بیشتر باشد، تعداد بیشتری اکستنشن می‌توان استفاده کرد و در نتیجه مژه‌های پرپشت‌تری حاصل خواهد شد.

کاشت مژه های دیزاین شده

با توجه به علاقمندی شما، مژه‌های دیزاین شده با طرح‌های مختلفی همچون نگین‌دار ، اکلیلی و … نیز وجود دارد که اگر دوست داشته باشید می‌توانید از مژه‌کار خود درخواست کنید لابه لای مژه‌های اکستنشن شما تعدادی از انها را نیز بچسباند.

در ویدیوی زیر، تمامی مراحل کاشت مژه (اکستنشن) را تماشا فرمائید.

پاسخ کارشناسان به سوالات

آیا چسبی که برای کاشت مژه استفاده می‌شود، مضر است؟

در حالت طبیعی انواع مختلف چسب‌های موجود در بازار اگر از برندهای معتبر باشند، ضرری برای چشم نخواهند داشت. در صورتی که چشم فرد به چسب حساسیت داشته باشد ممکن است چشم دچار عفونت شود. این عفونت آسیبی به بینایی فرد نخواهد زد فقط موجب تاری موقت دید و سوزش خواهد شد. در این صورت لازم است هر چه سریعتر برای برداشت اکستنشن به مژه‌کار خود مراجعه نمائید.

چگونه بفهمیم به چسب اکستنشن حساسیت داریم یا نه؟

با توجه به اینکه زمان بروز علائم حساسیت در افراد مختلف فرق می‌کندف توصیه می‌شود در مرحله اول یک یا دو تار کاشته شود و پس از حداقل 12 ساعت اگر واکنش آلرژیک مشاهده نشد نسبت به ادامه کاشت مژه اقدام نمود.

آیا با انجام کاشت مژه ، مژه‌های طبیعی خواهند ریخت؟

در صورتی که کار را به افراد کم تجربه سپرده باشید، هنگام کاشت، ممکن است در اثر بی دقتی و اشتباه باعث کنده شدن مژه‌های طبیعی شما شوند. در غیر این صورت عموما اکستنشن موجب ریزش مژه‌ها نخواهد بود.

البته هر مژه طبیعی بین 4 تا 5 ماه دوره رشد خود را سپری کرده و ریخته می‌شود و با خود اکستنشنی که به آن چسبیده نیز جدا خواهد شد. برای همین هر دو هفته یک‌بار برای ترمیم اکستنشن‌های ریخته شده باید مراجعه نمود.

اکستنشن یا کاشت مژه چه عوارضی دارد؟

اگر مژه‌کار شما فرد متخصص و ماهری نباشد، احتمال اینکه با بی دقتی باعث چسبیدن مژه‌های پائین به پلک بالا شود زیاد است. بنابراین در انتخاب سالن زیبایی دقت نمائید.

اگر چسب استفاده شده مرغوب نباشد، ممکن است چشم‌ها دچار سوزش، خارش و قرمزی شوند. در صورتی که این علائم پس از 12 ساعت رفع نشد، لازم است نسبت به برداشتن اکستنشن اقدام نمائید.

اگر تعداد دفعات زیاد و به طور پیوسته ، نسبت به اکستنشن مژه اقدام کنید ممکن است مژه‌های طبیعی شما از ریشه درامده و دیگر رشد نکنند.

در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال ابتلا به گل‌مژه افزایش می‌یابد. بنابراین از تمیز و ضدعفونی بودن وسایل مژه‌کار و ملافه و روبالشی خود اطمینان حاصل کنید.

اگر هنگام کاشت، چسب درون چشم بریزد چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگام انجام اکستنشن اگر چشم فرد بسته باشد و توسط متخصص ماهر انجام شود، چسب درون چشم نخواهد ریخت. در صورت عدم رعایت این دو شرط اگر به هر دلیلی چسب داخل چشم بریزد موجب ایجاد علائم حساسیت می‌شود که باید به سرعت نسبت به شستشوی چشم اقدام شود.

آیا برداشتن مژه‌های اکستنشن کار راحتی است؟

به هیچ وجه فکر نکنید در منزل، خودتان با شستشو با آب گرم یا روشی دیگر می‌توانید مژه‌های کاشته شده را از پلک جدا کنید! این کار کاملا تخصصی بوده و با محلول پاک‌کننده مخصوص هر چسب توسط مژه‌کار انجام می‌شود.

مژه مصنوعی، مناسب برای میهمانی‌ها

برخی از خانم‌ها برای زیباتر شدن چشم‌های خود برای مراسمی خاص همچون جشن عروسی، تولد و یا میهمانی‌های دورهمی و … از مژه مصنوعی استفاده می‌کنند. این مژه‌ها با قیمت‌های مختلف و برندهای متفاوت در فروشگاه‌های لوازم آرایشی در دسترس هستند. با توجه به حساس بودن چشم و لزوم استفاده از محصولات باکیفیت، در انتخاب مژه مصنوعی کیفیت را فدای قیمت نکنید.

مژه مصنوعی خود را از بین برندهای معتبر انتخاب کنید.

هنگام خرید مژه مصنوعی، علاوه بر قیمت، به تناسب نوع و مدل آن با حالت چشم خود دقت کنید. برخی از مژه‌های مصنوعی جلوه خوبی نداشته و مصنوعی بودن خود را از چند فرسخی فریاد می‌زنند. بهتر است از انواع سه بعدی (3D) استفاده کنید که کاملا با الگوی آناتومی پلک انسان تطابق داشته و از الیاف نرم و سبک ساخته شده‌اند.

هنگام خرید مژه مصنوعی حتما به فکر چسب مژه هم باشید. بعضی از مدل‌ها دارای چسب مخصوص در بسته‌بندی خود نیستند و آن را جداگانه باید بخرید.

در انتخاب مژه مصنوعی، سعی کنید بلندی آن بیش از دو برابر مژه‌های خودتان نباشد. این‌کار باعث می‌شود چشم‌هایتان حالتی طبیعی‌تر داشته باشند.

روش استفاده از مژه مصنوعی بسیار راحت است. کافیست انتهای مژه مصنوعی را به چسب مخصوص آغشته کرده و با کمک موچین یا دست تمیز، به آرامی بالای پلک بچسبانید.

برای اطلاع از فواید و مضرات استفاده از مژه مصنوعی، توصیه می‌کنیم حتما مقاله زیر را بخوانید.

فواید و مضرات استفاده از مژه مصنوعی

مژه مصنوعی مگنتی

یکی از انواع مژه‌های مصنوعی، نوع مگنتی است که به جای چسب، از آهن‌ربا برای قرار دادن آن در پلک، استفاده می‌شود. مژه مصنوعی مگنتی را می‌توانید به دفعات استفاده نمائید اگر مشکلی با احساس سنگینی پلک‌هایتان ندارید.

لیفت مژه و لمینت مژه چیست؟

یکی دیگر از روش‌های زیباتر کردن مژه‌ها که اخیرا از آن استقبال شده، لیفت مژه برای افرادی که مژه‌های معمولی یا بلند بی‌حالت دارند است. در این روش مژه‌ها را از نزدیک به ریشه حالت می‌دهند. سپس با لمینت مژه با استفاده از مواد رنگی، مژه‌ها را پررنگ می‌کنند تا دیگر نیازی به استفاده از ریمل نباشد.

از تقویت مژه‌های طبیعی خود غافل نشوید

برای پیشگیری از ریزش مژه‌ها و تقویت آنها، در هر سن و سالی که هستید موارد زیر را انجام دهید:

  •  از وجود مقدار مناسبی پروتئین در برنامه غذایی خود اطمینان حاصل کنید. ماهی، تخم‌مرغ، پنیر و سویا دارای خواص زیادی هستند که یکی از آنها تقویت مژه‌هاست.
  • مژه‌های خود را با برس تمیز و اختصاصی خود شانه بزنید.
  • از ریمل و سایر لوازم آرایش چشم دیگران، حتی مادر و خواهر خود هرگز استفاده نکنید.
  • هر شب قبل از خواب، پس از پاک کردن آرایش صورت خود، مقداری از روغن تقویت‌کننده را به سطح مژه‌ها بمالید و روز بعد با آب گرم چشم‌ها را شستشو دهید.
  • کنار تختخوابتان همیشه روغن‌های طبیعی مانند زیتون، کرچک و یا روغن آرگان نگهداری نمائید.

 

داشتن مژه‌های بلند و پرپشت، علاوه بر زیبایی، احساس اعتماد به نفس را در ما افزایش می‌دهد. برای انتخاب راه زیباتر شدن چشم‌ها باید به هدف خود توجه کنیم و بر اساس معایب و مزایای هر روش و البته بودجه خود تصمیم بگیریم.

شما چه روشی را پیشنهاد می‌دهید؟ آیا کاشت مژه انجام داده‌اید؟ از نتیجه آن تا چه حد رضایت دارید؟

مطالب خواندنی بیشتر:

معرفی روش‌های موثر کاهش چروک‌های چشم

برندهای برتر لنز رنگی که مورد تایید متخصصان چشم است را می‌شناسید؟

تقویت ابرو و رشد سریع آن

بهترین برند ریمل ضدآب سال 2019