پیشنهاد 10 بازی دورهمی برای سرگرمی جمع های خانوادگی و مهمانی های دوستانه

A group of creative friends sitting on a wooden table. People were having fun while playing a board game

دوران کودکی هم نسل‌های ما کاملا متفاوت از آنچه ‌این روزها شاهد آن هستیم، سپری شد. دورهمی‌های خانوادگی به دو چیز خلاصه‌ می‌‌شد شعرهای پدربزرگ‌ها و یا بازی‌های مهیج و خنده دار دسته جمعی، که بیش از هرچیزی دلتنگشان هستیم. بازی‌ها ساده بودند. اسم فامیل و هفت سنگ‌ میراث خانوادگی و جز بهترین‌های بازی دسته جمعی محسوب می‌شدند. کم و بیش از تیم برنده تکرار شعر ما بردیمو ما بردیم چلوکبابو ما خوردیم را می‌شنیدیم. آن روزها به چشم برهم زدنی گذشت و کودکان امروز اسیر بازی‌های موبایلی و در بند فضای مجازی!

این روزها گله و شکایت بابت استفاده بیش از حد کودکان از موبایل، دائما از زبان والدین شنیده می‌شود. امکان ندارد شب نشینی‌های خانوادگی را بدون حضور کودکانی که برای بازی‌های موبایل به مادران یا پدران خود التماس می‌‌کنند تجربه کرده باشید. نق زدن‌های بی پایان کودکان، والدین را وادار به تسلیم‌ می‌کند. اما چاره این مشکل چیست؟

در این مقاله قصد داریم شما را با بازی‌های مناسب برای دورهمی‌هایتان به شما معرفی کنیم تا در شب‌های کوتاه تابستان با عزیزانتان بخندید و سرحال و سرگرم شوید.

1- بازی دسته جمعی مثل مونوپلی

 مونوپلی یک بازی تخته‌ای بسیار مهیج است که جمع‌های خانوادگیتان را برای مدت طولانی گرم‌ و خاطره‌انگیز می‌‌کند. این بازی در ابتدایی‌ترین سال‌های عرضه به شکل کلاسیک ارائه شده و هدف آن خرید خانه یا زمین در بازی و پرورش حس اندوختن و حساب‌گری در افراد بود. از این رو والدین با این بازی نه تنها می‌‌توانند اوقات خوش و مفرحی را برای خود رقم بزنند بلکه می‌‌توانند استعدادهای فرزندانشان را در زمینه‎‎ سرمایه گذاری از سنین پایین پرورش دهند.

2- بازی دورهمی مافیا

 مدتی از رواج این بازی دسته جمعی و مهیج می‌‌گذرد و می‌توان گفت از همان روزهای آغازین بازی مافیا کم کم در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی جای گرفت. ایده اصلی این بازی توسط شخصی به نام دیمیتری دیویدف بیان شده است. به گفته وی اولین بار این بازی در بهار سال 1986 میلادی در مسکو انجام شده است. در ادامه به چگونگی انجام بازی می‌پردازیم.

در نوع مرسوم و کلاسیک این بازی به 12 تا 24 بازیکن نیاز داریم. همچنین یک لیدر که به عنوان دانای بازی شناخته‌ می‌‌شود و بر روند بازی نظارت‌ می‌کند. به تعداد بازیکنان کاغذ تهیه کرده و روی آن‌ها نقش‌های مختلف را بنویسید. دقت داشته باشید که به ازای هرسه شهروند به یک مافیا نیاز داریم. همچنین می‌توانید کارت‌های این بازی را به صورت آماده با همین عنوان تهیه و خریداری نمایید.

ورق‌ها را بر بزنید و هر بازیکن بدون نگاه کردن یک برگه انتخاب و دوباره به لیدر بازی بر می‌‌گرداند. در نهایت پس از آن که نقش افراد مشخص شد بازی آغاز می‌‌شود. معارفه‌ای انجام‌ می‌‌شود و با دستور لیدر که شب را اعلام‌ می‌کند بازیکنان چشم‌های خود را‌ می‌بندند (توجه داشته باشید که ‌این بازی بر اساس اعتماد به طرفین انجام‌ می‌‌شود پس تقلب کردن تمام لذت بازی را از بین می‌‌برد).

بر اساس دستور لیدر هر نقش‌ یک به یک چشم‌های خود را باز می‌کنند و وظیفه‌ای که برای هر یک توضیح داده شده است را انجام‌ می‌‌دهند و مجددا با دستور لیدر چشم‌های خود را‌ می‌‌بندند.

هدف نهایی این بازی دسته جمعی افزایش دقت افراد بر رفتار و گفتار یکدیگر برای شناسایی مجرم و تبرعه فرد بی گناه است. در پایان بازی اگر شهروندان بتوانند مافیا را درست تشخیص دهند و با رای گیری از بازی خارج کنند برنده می‌شوند اما در صورتی که مافیا موفق به تفرقه افکنی شود به گونه‌ای شهروندان به یکدیگر مشکوک شوند در این شرایط مافیا برنده می‌شود.

3- (شکلات روی صورت) Chocolate face

این دسته از بازی‌های ساده آن قدر شما را می‌خندانند که تمام غصه‌های خود را برای مدتی فراموش خواهید کرد. دستورعمل بازی ساده است، کافی است یک تکه شکلات و یا پاستیل روی صورت خود قرار دهید و به کمک عضلات صورت و بدون دخالت دست آن را به دهانتان منتقل کنید. تلاش بی وقفه‌ افراد در این بازی دسته جمعی آن‌ها را به یک کمدین درجه یک تبدیل می‌کند و حسابی سرگرم خواهید شد.

4- پانتومیم با نقاشی

همه ما جمع‌های دوستانه و شب نشینی‌های فامیلی را با یک بازی مشترک به یاد می‌آوریم و آن هم پانتومیم‌های گروهی و تکی پرخاطره است. اما این بار در این مقاله پانتومیم را با شیوه دیگری معرفی می‌کنیم.

تعداد بازیکنان کاملا به خودتان بستگی دارد کافی است به گروه‌های چند نفره تقسیم شوید. یک تخته وایت برد بزرگ، ماژیک مناسب آن و یک کرونومتر را آماده کنید. می‌توانید از تایمر تلفن همراه خود برای این منظور استفاده کنید.

این بازی مناسب کسانی است که در عرصه‌ هنر کاملا بی تجربه هستند و گویی تمام حیوانات چهارپای جهان را گربه می‌بینند. در هرحال در این بازی آن قدر نقاشی‌های خنده داری می‌بینید و آن قدر گذر زمان و تمام شدن زمان تیم مقابل شما را هیجان زده می‌کند که کم کم آن را پایه ثابت جمع‌های خانوادگی و دوستانه خود خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای آسان برای بالا بردن سطح تمرکز و یادگیری + معرفی یک بازی آنلاین

5- فریاد در سکوت

تا به حال در همهمه استادیوم تختی، بین هزاران طرفداری که تیم مورد علاقه‌یشان را تشویق می‌کنند گیر افتاده‌اید؟ حرف زدن با دوستتان در این شرایط دقیقا همان چیزی است که‌ این بازی به شما می‌آموزد.

قبل از معرفی این بازی دسته جمعی بگذارید برندگان بی قید و شرط این بازی را به شما معرفی کنیم. دانش آموزان دبیرستانی که در سکوت مطلق تمام نمره‌های بیست دوران تحصیل را حتی در فاصله بیست متری از هم کلاسی نابغه خود می‌گرفتند، آن‌ها بی شک اساتید زبردست این بازی هستند. تا به ‌اینجا احتمالا هدف بازی را متوجه شده‌اید! بله درست متوجه شده‌اید. منظور ما لب خوانی است.

مهارت مورد استفاده در این بازی لب خوانی است. تمام آنچه که نیاز دارید هندزفری و گوشی برای پخش آهنگ و جلوگیری از شنیدن صدای یارتان است.

تعداد بازیکنان در این بازی دسته جمعی هم کاملا به تصمیم خودتان بستگی دارد. در رایج‌ترین روش، گاهی نیاز است به دو تیم دو نفره تقسیم شوید و هر گروه به یکی از افراد گروه مقابل جمله پیشنهادی خود را می‌گوید تا آن را برای یار خود بازگو کند و شخص دوم باید در حالی که به آهنگ گوش می‌دهد جمله را به درستی حدس بزند.

6- بازی دسته جمعی چشمک مرگ

 در این بازی باید چشم‌های خود را کاملا باز نگه دارید و قاتل را پیدا کنید. چرا که قاتل می‌تواند با یک چشمک تمام بازیکنان را از پا درآورد. بازی به‌ این صورت است که به تعدادی بازیکنان ورقه کاغذی نیاز است. سپس روی دو تا از آن‌ها کلمه‌ی قاتل و کارگاه و روی بقیه کلمه مقتول را می‌نویسیم. کارگاه بازی به همه معرفی می‌شود اما قاتل به عنوان فرد ناشناس بازی می‌کند. کارگاه باید قاتل را تشخیص دهد. تا زمانی که کارگاه نتوانسته است قاتل را پیدا کند بازیکنان یک به یک می‌میرند.

7- توییستر (Twister)

توصیه می‌کنیم این بازی را حتما در شب نشینی بعدی خانواده خود انجام دهید. آنقدر از شما انرژی می‌گیرد که در پایان شب عمیق‌ترین خواب زندگی‌تان را تجربه خواهید کرد. این بازی دسته جمعی با عنوان توییستر در اسباب بازی فروشی‌های شهرتان در دسترس است و به صورت پارچه‌ بزرگی با دایره‌های رنگی عرضه می‌شود. معمولا این بازی به صورت دونفره انجام می‌شود و به یک لیدر برای خواندن قواعد و دستورات بازی نیاز دارید. طبق آن چه که لیدر می‌خواند باید دست و پاهای خود را در دایره‌های رنگی قرار دهید و تعادل خود را حفظ کنید. در پایان اولین نفری که تعادل خود را از دست می‌دهد بازنده است. توییستر برای کودکانی که دست چپ و راست خود را از هم تشخیص نمی‌دهند می‌تواند بازی بسیار چالش برانگیزی باشد.

8- بینگو گیم

بینگو گیم که در ایران با نام دبرنا شهرت دارد یک بازی دسته جمعی و مفرح است که می‌تواند شانس شما را ارزیابی کند. با وجود این که عده‌ای معتقد هستند دبرنا تماما مربوط به شانس است اما شما نیاز به دقت بالا برای پیدا کردن شماره‌ای که راوی می‌خواند در کارت خود دارید. شماره‌های قرائت شده را در کارت خود بیابید و آن‌ها را علامت بزنید در پایان فردی که تمام شماره‌های کارتش خوانده شود به عنوان برنده بازی اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاریخچه جالب سازنده بازی سیمز The Sims

9- جنگا بهترین بازی دسته جمعی

این بازی از جمله بازی‌هایی است که به تمرکز بالایی نیاز دارد. جنگا از قطعه‌های چوبی یا پلاستیکی تشکیل شده است که با چیدن آن‌ها رو یکدیگر بازی تازه شروع می‌شود. هر فرد باید به نوبت قطعه‌ای از آن بیرون بکشد و روی برج قرار دهد. آن قدر این روند ادامه پیدا می‌کند تا برج بریزد و شخصی که باعث ریزش برج شده است به عنوان بازنده بازی معرفی می‌شود. اگر دستانتان هنگام استرس می‌لرزد چندان به پیروزی در این بازی امیدی نداشته باشید.

10- بازی یا چالش دستمال توالت

این روزها این بازی دسته جمعی در فضای مجازی به شدت ترند شده است. تنها چیزی که نیاز دارید دستمال توالت و یک لیوان آب است. در انتهای میز صاف بایستید و دستمال توالت را باز کنید سپس لیوان آب را روی آن قرار دهید به آرامی‌ شروع به بستن رول دستمال کنید. چالشی که در این بین با آن روبه رو می‌شوید ریختن آب از لیوان و پاره شدن دستمال کاغذی است. در پایان فردی که بتواند بدون بیرون ریختن آب، رول دستمال کاغذی را جمع کند برنده است.

شما می‌توانید برای تمام بازی‌های معرفی شده جایزه و یا جریمه در نظر بگیرید که باتوجه به جمعی که در آن حضور دارید می‌تواند ایده جایزه یا جریمه متفاوت باشد. برای تعیین جوایز و جریمه‌ها خلاقیت به خرج دهید. مثلا جریمه‌های کوچک مثل خرید بستنی برای کل افراد حاضر در جمع یا انجام اعمالی سخت‌تر استفاده کنید. این موارد نه تنها به جذابیت بازی‌های دسته جمعی می‌افزاید بلکه آن‌ها را هدفمندتر می‌سازد و به کودکان شما می‌آموزد چگونه برای به دست آوردن چیزی که دوست دارند تلاش کنند. آن‌ها نیز تجربه‌های جدیدی در این نوع بازی‌ها کسب می‌کنند.

منبع:

playtivities

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024