پودر تالک چیست؟ فواید، مضرات و هرچیز که نیاز دارید درباره تالک بدانید

پودر تالک ماده‌ای است که در بسیاری از مواد آرایشی مانند رژگونه و پودر بچه استفاده می‌شود. گاه به گاه، FDA سوالاتی را در مورد ایمنی آن و اینکه آیا پودر  تالک دارای آلاینده‌های مضر مانند آزبست است یا خیر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ما در این مقاله از مالتینا بلاگ به چیستی این پودر پرکاربرد و مزایا و معایب آن می پردازیم و جواب های سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا را به سوالات و ابهامات در مورد این پودر  بررسی می کنیم

پودر تالک چیست؟

تالک یک ماده معدنی طبیعی است که از زمین استخراج شده و از منیزیم، سیلیسیم، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. از نظر شیمیایی، پودر تالک یک سیلیکات منیزیم آبدار با فرمول شیمیایی Mg3Si4O10 (OH) 2 است.

اصطلاح “تالک” چهار معنی مکمل دارد

تالک یک ماده معدنی است. یعنی حاوی سیلیکات منیزیم هیدراته است.

تالک سنگی است که به نام استئاتیت یا سنگ صابون شناخته می‌شود و از نسبت‌های مختلف تالک معدنی تشکیل شده است که اغلب با مواد معدنی دیگر مانند کلریت و کربنات ترکیب می‌شود.

تالک یک ماده اولیه صنعتی به شکل پودر است که کاربردهای وسیعی دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

تالک یک پودر لوازم آرایشی است. این شناخته شده‌ترین کاربرد آن است، اما از نظر حجم مصرف یکی از کوچکترین مصارف را به خود اختصاص داده است.

پودر تالک و ویژگی‌هایش

پودر تالک در محصولات آرایشی و بهداشتی و سایر محصولات مراقبت شخصی کاربردهای بسیاری دارد. به عنوان مثال، ممکن است برای جذب رطوبت، جلوگیری از پف کردن و مات کردن آرایش صورت استفاده شود.

مطالعات علمی منتشر شده در دهه 1960 میلادی، ارتباط احتمالی بین استفاده از پودرهای حاوی تالک در ناحیه دستگاه تناسلی و بروز سرطان تخمدان را پیشبینی کرده‌اند. با این حال، این مطالعات به طور قاطع چنین ارتباطی را نشان نداده‌اند، یا اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد نتوانسته‌اند عوامل خطرناک را به طور دقیق مشخص نمایند.

 FDA در حال انجام تحقیقات مداوم در این زمینه است. به علاوه، سوالاتی مربوط به احتمال آلودگی پودر  تالک به آزبست از دهه 1970 مطرح شده است.

آزبست چیست چرا نگران کننده است؟

سوالی رایج در این زمینه وجود دارد و دغدغه بسیاری از افراد فعال در صنعت آرایشی است. و آن این است که چگونه می‌توان استفاده از آزبست را در لوازم آرایشی به حداقل رساند و یا به کلی از آن جلوگیری کرد؟

لازم است بدانید آزبست یک ماده معدنی سیلیکاتی است که به طور طبیعی اما با ساختار بلوری متفاوتی وجود دارد. پودر تالک و آزبست هر دو ماده معدنی طبیعی هستند که ممکن است در نزدیکی زمین پیدا شوند. برخلاف تالک، آزبست هنگام استنشاق یک ماده سرطان زا شناخته شده است. احتمال آلودگی پودر تالک به آزبست وجود دارد و بنابراین، مهم است که مکان‌های استخراج تالک با دقت شناسایی و انتخاب شود و اقدامات لازم برای آزمایش سنگ معدن انجام شود.

پودر تالک به همراه آزبست

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۰ لوازم آرایشی در خانه سریع و آسان

کاربردهای پودر تالک

پنج ویژگی اصلی پودر تالک که آن را به ماده‌ای منحصر به فرد برای کاربردهای صنعتی و خانگی تبدیل می‌کند عبارت هستند از:

  • لمینیت (متشکل از پلاکت‌هایی که از یکدیگر جدا می‌شوند)
  • نرمی (ناخوشایند و ساینده)
  • سکون شیمیایی
  • میل به مواد شیمیایی آلی
  • سفیدی

از تالک به عنوان ماده ضد چسبندگی، ماده ضد انعقاد، روان کننده، حامل، غلیظ کننده، تقویت کننده، ماده جاذب استفاده می‌شود. پودر تالک در ساخت لوازم آرایشی‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد که از میان آن‌ها می‌توان به انواع کرم پودر و سایه چشم، انواع رژ لب و رژ گونه اشاره کرد. همچنین در ساخت لوازم آرایشی همچون مداد چشم، سرمه چشم و براق کننده‌های مو و بدن به کار می‌رود. جالب است بدانید برای جلوگیری از پخش شدن لاک ناخن از پودر تالک استفاده می‌کنند.

فواید و مضرات پودر تالک

بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ گونه نتایجی مبنی بر مضر بودن این ماده به دست نیامده است. این نتایج در شرایطی است که شما از پودر تالک بدون آزبست استفاده کنید.

پودر تالکی که دارای آزبست است به طور کلی در صورت استنشاق می‌تواند باعث سرطان شود. انجمن سرطان آمریکا به دنبال این است تا براساس شواهد حاصل از تحقیقات آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی، خطرات استفاده از این ماده معدنی را ارزیابی کند.

از سایر مضرات پودر حاوی آزبست می‌توان به سوزش گلو و سرفه‌های شدید، قرمزی چشم و سوزش آن،  مشکلات تنفسی، استفراغ و حالت تهوع نام برد.

پودر تالک برای نوزادان

لازم است بدانید پودر تالک باعث کاهش خشکی پوست و بسته شدن منافذ باز صورت می‌شود. پودر تالک ماده‌ای معدنی است که به عنوان یک پودر، رطوبت را به خوبی جذب می‌کند. این ماده برای خشک نگه داشتن پوست مفید است و به جلوگیری از بثورات کمک می‌کند. این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند پودر بچه و پودرهای بدن و صورت بزرگسالان و همچنین در سایر محصولات مصرفی به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید پودر تالک از مالتینا

برای داشتن خریدی مطمئن و امن پیشنهاد می کنیم از محصولاتی با برند های معتبر و قابل اطمینان خرید کنید. مالتینا به عنوان پلی بین فروشگاه آمازون آمریکا و خریدارن ایرانی این امکان را فراهم ساخته تا محصولات اورجینال را از سایت آمازون سفارش داده و درب منزلتان تحویل بگیرید.

سخن پایانی

این ماده با هدف ایجاد بافتی نرم و ابریشمی و جذب آب به محصولات آرایشی افزوده می‌شود. البته لازم به ذکر است برخی از برندها محصولات آرایشی خود را بدون پودر تالک حاوی آزبست به بازار روانه می‌کنند. در آخر به شما توصیه می‌کنیم هنگام خرید لوازم آرایش به این موضوع دقت داشته باشید و شرکت‌ها و برندهای معتبر را انتخاب کنید.

منابع:

eurotalc.eu

fda

safecosmetics

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024