آشنایی با پاتیناژ و خرید تجهیزات مورد نیاز هاکی روی یخ

پاتیناژ نمایشی

اسکیت روی یخ یا پاتیناژ ورزش شاد، مهیج و هیجان‌انگیزی است که آمادگی جسمانی را با سرعت، استقامت و دقت می‌آمیزد. برای انجام ورزش پاتیناژ نیاز نیست به کوه‌های پوشیده از یخ سفر کنید. امروزه در کشور ما هم سالن‌های سرپوشیده و استانداردی افتتاح شده و در دسترس علاقمندان این رشته ورزشی قرار گرفته است.

علاوه بر پاتیناژ، هاکی روی یخ نیز ورزش تیمی لذت‌بخشی است که علاقمندان زیادی دارد. برای انتخاب و خرید تجهیزات مورد نیاز این ورزش‌ها، بهتر است برندهای مختلف را بشناسید و برای حفظ ایمنی خود، محصولات اصل را خریداری نمائید. شما میتوانید برای خرید کفش پاتیناژ و یا خرید تجهیزات هاکی روی یخ به مالتینا اعتماد کنید و از برندهای استاندارد جهانی خرید کنید؛ در این مطلب با برخی از برندهای خوب محصولات پاتیناژ و هاکی روی یخ آشنا خواهید شد.

پاتیناژ یا اسکی روی یخ در طبیعت

ورزش پاتیناژ از گذشته تاکنون

پاتیناژ یا به قول لغتنامه دهخدا، «یخ ماله» اسکیت روی یخ و ورزش مفرح زمستانی است که هم در فضای آزاد و دریاچه‌های یخ‌زده طبیعی و هم در سالن‌هایی با یخ مصنوعی و شبیه‌سازی شده انجام می‌شود. قرن‌ها پیش ساکنین مناطق سردسیر مانند کشورهای اسکاندیناوی، کانادا، روسیه و … با بستن استخوان‌های حیوانات شکار شده به کفش‌های خود، روی زمین‌های یخ‌زده سر خورده و جابجا می‌شدند اما کم‌کم جنبه تفریحی و مسابقه‌ای آن بین مردم کشورهای مختلف شکل گرفت و کفش پاتیناژ با تیغه فولادی مخصوص تولید شد.

پاتیناژ از گذشته تا کنون

رشته‌های ورزشی اسکیت روی یخ، علاوه بر رشته نمایشی پاتیناژ انفرادی و دو نفره، به صورت تیمی با نام‌های «باندی» و «رینگت» و «هاکی روی یخ» نیز انجام می‌شود. شاخه اسکیت سرعت روی یخ در مسیر کوتاه و بلند و نیز اسکیت نوردیک، از دیگر گرایش‌هایی است که نقطه مشترک آنها کفش تیغه فولادی پاتیناژ است.

پاتیناژ و هاکی روی یخ در المپیک

از سال 1924 ورزش پاتیناژ به صورت رسمی با عنوان اسکیت نمایشی وارد بازی‌های المپیک زمستانی شد. البته سالها قبل از آن در سال 1908 و 1920 در بازی‌های المپیک تابستانی، مسابقات این رشته ورزشی به صورت محدود برگزار شده بود.

رشته هاکی روی یخ نیز پس از اینکه یک دور در بازی‌های المپیک تابستانی سال 1920 برای مردان برگزار شد، از سال 1924 رسما به بازی‌های المپیک زمستانی راه یافت.

تجهیزات هاکی روی یخ

پاتیناژ در ایران

بیش از 50 سال پیش، اولین پیست یخ برای استفاده در هفتمین دوره بازی‌های آسیایی که در ایران برگزار می‌شد ساخته شد، اما به دلیل هزینه نگهداری بالای این سالن، خیلی زود تغییر کاربری داد.

در سال‌های اخیر چندین پیست یخ برای علاقمندان به این رشته ورزشی در تهران و برخی از شهرهای بزرگ کشور افتتاح شده است. یکی از این سالن‌ها، پیست یخ «ایران مال» است که از خرداد امسال به روی علاقمندان باز شده است. این پیست یخ با سایز استاندارد المپیک به متراژ 1800 مترمربع، باعث شد پس از 110 سال، ایران بتواند به عضویت فدراسیون جهانی هاکی روی یخ درآید.

پیست اسکی روی یخ ایران مال

چند سال قبل‌تر پیست اسکیت روی یخ «آرامیس» در تهران با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون و ششصد یورو، توسط یک شرکت فعال در زمینه تاسیس پیست یخ که مدیر آن یک آلمانی ایرانی تبار است، فعالیت خود را آغاز کرده بود.

لاله پاتیناژ تبریز، پیست اسکیت روی یخ مرکز خرید دامون جزیره کیش و پیست پاتیناژ پدیده در مشهد نیز برای علاقمندان به این رشته ورزشی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

تجهیزات مورد نیاز  ورزش اسکیت روی یخ

سر خوردن بر روی یخ، چه در دامان طبیعت باشد و چه بر روی پیست یخ مصنوعی، هم لذت‌بخش و شادی‌آفرین است و هم می‌تواند خطرناک و آسیب‌زا باشد. بدون یک کفش پاتیناژ مناسب و یا چوب و گوی مخصوص هاکی و تجهیزات ایمنی لازم، امکان انجام این ورزش‌ها میسر نخواهد شد. اگر علاقمند به این ورزش هستید و می‌خواهید تازه شروع کنید، بهتر است بدانید برای هر رشته از اسکیت روی یخ، چه تجهیزاتی نیاز دارید.

  • تجهیزات پاتیناژ نمایشی (Figure Skating): یک جفت کفش پاتیناژ استاندارد، یک موسیقی هیجان‌انگیز و یک پیست اسکیت روی یخ. البته در ابتدای کار، در هر سالن پاتیناژی که برای آموزش ثبت‌نام کنید، ملزم به استفاده از کلاه ایمنی، زانوبند و آرنج‌بند خواهید بود.
  • تجهیزات موردنیاز برای رشته هاکی روی یخ (Ice Hockey): کلاه، محافظ گردن، شانه و آرنج، دستکش، محافظ ساق پا، شلوار، چوب مخصوص هاکی و گوی هاکی روی یخ (که پوک نامیده می‌شود) و از همه مهم‌تر کفش اسکیت مناسب و مقاوم در برابر ضربات، از لوازم ضروری است که اگر قصد ورود به این رشته را دارید باید تهیه نمائید.

پاتیناژ نمایشی بانوان ایرانراهنمای خرید تجهیزات پاتیناژ و هاکی روی یخ

هر رشته ورزشی، تجهیزات و ملزومات مخصوص به خود را نیاز دارد. کفش اسکیت مخصوص پاتیناژ یکی از ضروری‌ترین تجهیزات رشته‌های مختلف اسکیت روی یخ است. انتخاب از میان برندهای مختلف کار آسانی نیست. به خصوص که مانند هر کالای دیگری، بازار پر از محصولات تقلبی باشد! در فروشگاه مالتینا امکان خرید مستقیم و بدون واسطه از برندهای معروف جهان از طریق سایت آمازون برای شما فراهم شده است. جهت آشنایی با تجهیزات مورد نیاز برای اسکیت روی یخ، در ادامه به معرفی چند برند مختلف می‌پردازیم.

خرید کفش پاتیناژ Jackson Ultima

Jackson Ice Skates, Jackson Figure Skates

مدل‌های کلاسیک کفش پاتیناژ جکسون اولتیما برای مبتدیان این رشته ورزشی گزینه بسیار خوبی است که با قیمت مناسب بتوانند شروع کنند. برای حرفه‌ای‌ها ویژگی‌های پیشرفته‌تری در مدل‌های جدید این برند، لحاظ شده است.


کفش اسکیت روی یخ Riedell

کفش پاتیناژ Riedell

این برند با تنوع کفش‌های پاتیناز خود، نیاز رده‌های سنی و مهارتی مختلف را برآورده ساخته است. پاشنه‌های چوب پنبه‌ای و جعبه انگشتان بلندتر از حد معمول، برای انجام پرش‌های دو و سه‌گانه حرفه‌ای‌ها بهینه شده است.

توجه داشته باشید که یک اسکیت نامرغوب و غیر استاندارد، شاید قیمت کمتری داشته باشد، اما با آسیبی که به سلامتی شما می‌زند، تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

تجهیزات مورد نیاز ورزش هاکی روی یخ

تجهیزات ایمنی و وسایل لازم برای ورزش پربرخورد هاکی روی یخ را با خرید از آمازون به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کنید. با مقایسه کیفیت و قیمت برندهای مختلف، به راجتی می‌توانید چوب و گوی مخصوص هاکی روی یخ و کلاه و محافظ‌ قسمت‌های مختلف بدن و همچنین کفش اسکیت مخصوص هاکی را یک‌جا سفارش دهید تا مالتینا آنها را درب منزل تحویلتان دهد.

تجهیزات هاکی روی یخ

خرید تجهیزات مورد نیاز ورزش هاکی روی یخ

برای مشاهده محصولات این ورزش مهیج بر روی دکمه مشاهده و خرید کلیک نمائید.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین و معتبرترین برندهای پوشاک ورزشی دنیا

خرید کتانی و کفش ورزشی مناسب؛ گام نخست به سوی سلامتی و موفقیت

بهترین کفش فوتبال مربوط به کدام برند است؟

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024