ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ و تفاوت آن با کیبوردهای معمولی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که گیمرها به هنگام بازی کردن به آن نیاز دارند، صفحه‌کلید و ماوس است. با پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر انواع بسیار متفاوتی از محصولات گیمینگ به بازار عرضه شده است که به وسیله‌ آن‌ها گیمرها می‌توانند با قدرت بیشتری بازی کنند و امتیازات بهتری را کسب نمایند. ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ به منظور برآورده کردن بهتر نیازهای گیمرها و سازگاری بهتر با نیازهای آن‌ها در بازی طراحی شده است. شرکت در بازی‌های رقابتی نیاز به پاسخ‌های سریع و واکنش‌های مناسب در کمترین زمان دارد.

اغلب کیبوردهای معمولی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به کاربران تجربه یک تایپ کردن راحت و بدون دردسر را بدهند. تفاوت اصلی کیبوردهای گیمینگ با کیبوردهای معمولی طرح صفحه‌کلید و سوئیچ‌های تعبیه شده در آن است.

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ- آشنایی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ مخصوص بازی به دلیل بهره‌گیری از سوئیچ‌های مکانیکی مزایای زیادی را با خود برای گیمرها به همراه دارد. در شرایط شدید رقابتی، گیمرها نیاز به ورودی‌های دقیق و پاسخ سریع به حملات آتشین در طول بازی را دارند. با این وجود کیبوردهای معمولی و استاندارد از فناوری غشایی بهره می‌برند که اغلب از آن تحت عنوان کلیدهای گنبدی نام برده می‌شود. قیمت مقرون به صرفه، راحتی استفاده از کلیدهای تعبیه شده بر روی صفحه‌کلید باعث شده است که اغلب در ساخت صفحه‌کلیدهای معمولی از فناوری غشایی استفاده شود.

در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم آیا برای بازی کردن و رقابت با سایر گیمرها لازم است کیبورد گیمینگ داشته باشیم یا خیر؟ آیا می‌توان از کیبوردهای معمولی برای گیمینگ استفاده کرد؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از گیمرها را به خود مشغول کرده است، آیا ارتقا دادن کیبورد معمولی به کیبورد گیمینگ به دردسر آن می‌ارزد؟ هدف اصلی ما پاسخ دادن به این سؤال‌ها است: آیا داشتن کیبورد گیمینگ ضروری است؟ آیا واقعاً این نوع صفحه‌کلید در عملکرد گیمرها در طول بازی تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر؟ برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها بهتر است ابتدا تفاوت بین کیبوردهای استاندارد و گیمینگ را درک کنید. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌ های کیبورد گیمینگ با مالتینا بلاگ همراه شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ معرفی‌ شده در سال ۲۰۲۰

آیا می‌توان از ویژگی های کیبورد گیمینگ به جای کیبورد معمولی استفاده کرد؟

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ - مقایسه

کارایی کیبوردهای گیمینگ مشابه کیبوردهای معمولی است و اغلب برای اهداف مشابه به کار برده می‌شوند. ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ مشابه ویژگی ‌های صفحه‌کلیدهای استاندارد است. سوئیچ‌های مکانیکی به کار برده شده بر روی صفحه‌کلیدهای گیمینگ تنها منحصر به این دستگاه‌ها نیستند.

کیبورد مکانیکی در مقایسه با کیبورد غشایی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ - غشایی و مکانیکی

اغلب کیبوردهای استاندارد از فناوری غشایی یا سوئیچ‌های گنبدی استفاده می‌کنند. صفحه‌کلیدهای غشایی از گنبدهای سیلیکونی استفاده می‌کند که در زیر هر کلید تعبیه شده است. هنگامی که کلید بر روی صفحه فشار داده می‌شود، نیرو وارد شونده به مدار زیرین انتقال داده می‌شود، به این ترتیب ضربات کلید ثبت می‌شود. البته تعبیرهای مختلفی از نحوه کار کلیدهای گنبدی وجود دارد، اما در نهایت نحوه کار همگی مشابه هم است.

مزایای کیبوردهای غشایی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ- مزایا

  • بی صدا بودن: صداهایی که کلیدهای این نوع صفحه‌کلید تولید می‌کنند نسبتاً آرام هستند. این مزیت برای کار در مکان‌های عمومی مانند ادارات عالی است.
  • سبک‌وزن بودن: اجزای به کار رفته بر روی صفحه‌کلیدهای غشایی یا سوئیچ‌های گنبدی نسبتاً سبک‌وزن هستند به همین دلیل وزن نهایی دستگاه کم است و به راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: قیمت نسبتاً پایین فناوری غشایی باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان صفحه‌کلید از این فنّاوری استفاده کنند. معمولاً این صفحه‌کلیدها به قیمت کمتری ساخته و فروخته می‌شوند.

معایب کیبوردهای غشایی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ - معایب

  • نیاز به اعمال فشار زیاد: معمولاً کلیدهای تعبیه شده بر روی صفحه‌کلیدهای غشایی نیاز به اعمال نیرو و فشار بیشتری بر روی صفحه دارند. به منظور ثبت ضربات کاربرد لازم است کلید را کاملاً فشار دهد. به همین دلیل کاربران پس از مدتی کار با این نوع کیبوردها اغلب دچار خستگی می‌شوند.
  • چرخش کلید: اگر چه امروزه تعدادی از کیبورد های غشایی موجود در بازار از قابلیت چرخش کلید پشتیبانی می‌کنند، اما با این وجود هنوز هم در مقایسه با کیبوردهای مکانیکی کارایی چندانی ندارد. به همین دلیل شما نمی‌توانید بر روی صفحه‌کلیدهای غشایی هم‌زمان چندین کلید را با هم فشار دهید.
  • طول عمر: کلیدهای گنبدی طول عمر زیادی ندارند، معمولاً چیزی در حدود 5 تا 10 میلیون بار کلیک.
  • نگهداری: از آن‌جایی که کلیدهای تعبیه شده قابلیت جا‌به‌جایی ندارد، تمیز کردن آن‌ها کار نسبتاً دشواری است. ممکن است قسمت‌های زیرین کیبورد پر از ذرات گردوغبار باشد و شما نتوانید به راحتی آن را تمیز کنید.

معمولاً کیبوردهای گیمینگ از سوئیچ‌های مکانیکی استفاده می‌کنند. در واقع تمام کلیدهای تعبیه شده بر روی صفحه‌کلید مکانیکی دارای سوئیچ‌های جداگانه مخصوص به خود هستند که هر کدام امکان چرخش دارند. هر سوئیچ نقاط فعال‌سازی دارد که در قسمت بالا یا پایین آن قرار داده شده است. به همین دلیل در طول بازی نیاز به پایین آوردن کلید برای ثبت ضربات نیست.

مزایای کیبورد مکانیکی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ- مزایا مکانیکی

  • نیاز به اعمال نیروی فشار کمتر: یکی دیگر از ویژگی‌ های کیبورد گیمینگ این است که کاربر به هنگام استفاده کردن از صفحه‌کلید مکانیکی برای ثبت ضربات خود و تحریک کلید نیاز به اعمال فشار کمتری دارد.
  • طول عمر: سوئیچ‌های مکانیکی از فنرها و مؤلفه‌هایی استفاده می‌کنند که طول عمر زیادی دارد. در نتیجه این کیبوردها طول عمری در حدود تقریبی 50 میلیون کلیک دارند. یکی از اصلی‌ترینویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ طول عمر آن است.
  • بازخورد تایپ کردن: سوئیچ‌های مختلف به کار برده شده به دلیل بازخورد لمسی و تحریک کوتاه‌تر نقطه به کاربر تجربه تایپ بهتری می‌دهند.
  • قابلیت چرخش کلید: بیشتر صفحه‌کلیدهای مکانیکی به کاربر امکان چرخش کلید را می‌دهد، به این معنی که شما می‌توانید هم‌زمان چندین کلید مختلف را فشار دهید تا ضربات ناشی از کلید توسط دستگاه ثبت شود. هم‌چنین یکی ازویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ استفاده از N key Rollover است. این بدان معنی است که هر کلید را می‌توان هم‌زمان به طور جداگانه فشار داد و به طور دقیق ضربه ثبت می‌شود.
  • سفارشی‌سازی: اغلب صفحه‌کلیدهای مکانیکی به دلیل سهولت در سوئیچ کردن کلیدها و آرایه‌ای وسیع از انواع سوئیچ‌های در دسترس به افراد امکان شخصی‌سازی صفحه‌کلید خود را می‌دهد. ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ به کاربران امکان آرایه‌بندی دلخواه کلیدها را می‌دهند.
  • کیفیت ساخت: اغلب صفحه‌کلیدهای مکانیکی بسیار بادوام هستند و از مواد درجه یک ساخته می‌شوند. این امر به خصوص در دستگاه‌های سطح بالا بسیار مشهود و محسوس است. از جمله ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ می‌توان به دوام‌پذیری بالای آن اشاره کرد.
  • نگه‌داری: کلیدهای کیبوردهای مکانیکی قابل تعویض و جابه‌جایی هستند، به همین دلیل به راحتی می‌توان صفحه‌کلید را تمیز کرد. هم‌چنین می‌توانید همه کلیدها را بردارد و با هم تمیز کنید. این کار باعث می‌شود که گرد و غبار جمع شده در زیر کلیدها به راحتی تمیز شوند. یکی دیگر از ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ سهولت نگه‌داری آن است.

معایب کیبورد مکانیکی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ - معایب مکانیکی

  • قیمت بالا: مؤلفه‌ها به کار گرفته شده در ساخت سوئیچ‌های مکانیکی معمولاً گران قیمت هستند، همین امر باعث افزایش قیمت نهایی صفحه‌کلیدهای مکانیکی در مقایسه با صفحه‌کلیدهای غشایی می‌شود.
  • سروصدا: کیبوردهای مکانیکی اغلب در هنگام فشار دادن کلید صدای نسبتاً بالایی دارند. البته سطح صدای تولید شده بسته به نوع سوئیچ مورد استفاده متفاوت است. پرسروصدار بودن یکی دیگر ازویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ است که باعث شده است استفاده از این محصول در محیط‌های اداری چندان رواج پیدا نکند.
  • سنگین‌وزن بودن: صفحه‌کلیدهای مکانیکی در مقایسه با نمونه‌های مشابه خود از وزن بیشتری برخوردار هستند. در واقع اگر می‌خواهید به منزل دوستتان بروید یا در هنگام مسافرت صفحه‌کلید خود را به همراه داشته باشید، ممکن است کمی با مشکل مواجه شوید. یکی از ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ عدم قابلیت حمل آسان آن است.

انواع سوئیچ‌های مکانیکی

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ- سوئیچ مکانیکی

انواع مختلفی از سوئیچ‌های مکانیکی در دسترس است که هر کدام مزایای خاص خود را به همراه دارند. این کلیدها را می‌توان در سه نوع اصلی سوئیچ دسته‌بندی کرد: خطی، لمسی و کلیکی

  • سوئیچ‌های خطی: برای گیمرهای رقابتی، استفاده از سوئیچ‌های خطی از اولویت بیشتری برخوردار است. کلیدهای سبک تعبیه شده بر روی این صفحه‌کلید تنها با یک فشار ساده ضربات کاربر را ثبت می‌کند.
  • سوئیچ‌های لمسی: سوئیچ‌های لمسی برجستگی‌های قابل‌توجهی دارند که می‌توانید در زمان نیاز به فشار دادن کلید آن را لمس کنید. این کار به عنوان نقطه‌ای برای فعال شدن کلید عمل می‌کند. کلیدهای لمسی گزینه‌های مطلوبی برای تایپ هستند.
  • سوئیچ‌های کلیکی: از میان این سه نوع، پرسروصداترین نوع صفحه‌کلید با سوئیچ‌های کلیکی هستند. مکانیسم عملکرد این مدل مشابه سوئیچ‌های لمسی است با این تفاوت که یک صدای کلیک نیز به آن افزوده شده است. این نوع سوئیچ کمتر برای بازی کردن توسط گیمرها ترجیح داده می‌شود.

سوئیچ‌های نوری

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ- سوئیچ نوری

نوع جدید سوئیچ‌های عرضه شده به بازار، سوئیچ‌های نوری هستند. سوئیچ‌های نوری از فناوری نور برای تسریع سرعت زمان واکنش استفاده می‌کند. تنظیم مجدد و زمان پاسخ کوتاه یکی از ویژگی‌هایی است که این نوع صفحه‌کلید در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همین امر باعث شده است بسیاری از گیمرها از سوئیچ‌های نوری استفاده کنند.

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ از نظر ظاهری

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ - زیبایی شناسی

اغلب کیبوردهای گیمینگ به منظور ارائه جنبه‌های بهتری از زیبایی‌شناسی با ویژگی‌هایی همچون نور پس‌زمینه طراحی می‌شوند. معمولاً این نور شامل مجموعه‌ای از رنگ‌های RGB است که می‌تواند با استفاده از کلیدهای ترکیبی بر روی صفحه یا برنامه‌های کاربردی پشتیبان آن‌ را تنظیم کنید.

استفاده از قابلیت طراحی این صفحه‌کلید به شما امکان شخصی‌سازی دیزاین دفتر کار یا تنظیمات محیط بازی را می‌دهد. از آنجایی که کیبوردهای گیمینگ بیشتر از صفحه‌کلیدهای مکانیکی استفاده می‌کنند، طراحی پیش‌فرض کلیدها قابلیت تعویض دارند. همه کیبوردهای گیمینگ موجود در بازار یک طراحی استاندارد ندارد، اما اغلب نوع طراحی در بین آن‌ها مشترک است. قابلیت تغییر و جابه‌جایی کلیدها به کاربران امکان کنترل ظاهر دستگاه را می‌دهد.

کیبوردهای ارگونومیک

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ - ارگونومیک

کیبوردهایی در بازار موجود است که به طور خاص برای راحتی هر چه بیشتر کاربران طراحی شده است که به آن‌ها کیبوردهای ارگونومیک گفته می‌شود. این کیبوردها اشکال مختلفی دارند که هر کدام بسته به نیاز کاربران بیشترین میزان راحتی کار را به آن‌ها می‌دهند.

صفحه‌کلیدهای ارگونومیک به طور خاص برای بازی طراحی نشده است، هدف اصلی طراحی این نوع صفحه‌کلید فراهم کردن کیبوردی خاص برای افراد متخصص و حرفه‌ای بوده است، کسانی که بیشتر وقت خود را در دفتر کار و پشت سیستم‌های کامپیوتری صرف می‌کنند. صفحه‌کلیدهای ارگونومیک می‌توانند غشایی و مکانیکی باشند. کلیدهای سفارشی از نظر اندازه، شکل و موقعیت می‌توانند متفاوت باشند.

کیبوردهای مجزا

انواع مختلفی از صفحه‌کلید در اندازه و شکل‌های مختلف در بازار موجود است، به همین دلیل کاربران می‌توانند به‌راحتی و بسته به نیاز و بودجه تعیین شده بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنند. سه اندازه بسیار محبوب از کیبوردهای موجود در بازار عبارت‌اند از: کیبوردهای تمام صفحه، TKL و 60%.

هر چه قدر صفحه‌کلید کوچک‌تر باشد، کلیدهای کمتری در آن تعبیه می‌شود و گاهی برخی از کلیدها قابلیت خود را از دست می‌دهند یا نوع کاربری آن‌ها تغییر پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ- مقایسه با نرمال

ویژگی‌های کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی مشخصات یکسانی دارند. از هر کدام می‌توان برای انجام کارهای کامپیوتری و بازی استفاده کرد. هر دو مدل کیبورد می‌توانند از فناوری غشایی یا مکانیکی به منظور تحریک کلیدها و ثبت ضربات استفاده کنند. با این وجود، سوئیچ‌های مکانیکی از نظر زمان پاسخ‌دهی و تحریک کلید‌ها مزایای بیشتری نسبت به کیبوردهای معمولی برای گیمرها به همراه دارند، هم‌چنین قابلیت سفارشی‌سازی کلید‌ها برای گیمرها مزیت محسوب می‌شود. این در حالی است که سوئیچ‌های غشایی به مراتب ارزان‌قیمت‌تر هستند و به همین دلیل کاربران عادی ترجیح می‌دهند که برای انجام کارهای روتین خود در دستگاه‌های معمولی از این مدل استفاده کنند. اگر شما هم به دنبال خرید یک کیبورد گیمینگ کاربردی و عالی هستید، از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی مالتینا مراجعه فرمایید. مالتینا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین کیبوردهای گیمینگ به شما امکان مقایسه محصولات را می‌دهد. شما می‌توانید به راحتی محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و از یک خرید عالی لذت ببرید.

منبع:

Slurptech.com

 

خواندن این مطالب نیز می تواند برایتان جذاب باشد :

خرید بهترین کیبوردهای گیمینگ | راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

ویژگی های لپ تاپ گیمینگ و تفاوت آن با لپ تاپ معمولی

معرفی ۷ اکسسوری گیمینگ حرفه‌ای برای افزایش لذت و هیجان بازی‌های ویدیویی

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024