با والمارت (Walmart) و موسس آن سام والتون آشنا شوید

والمارت
(Walmart)

خرید کردن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به علت تنوع بالای محصولات، داشتن تخفیفات دوره‌ای و فضای بزرگ، برای اکثر افراد با هیجان و حس خوبی همراه است و مطمئنا همه ما تا به حال، لذت خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را تجربه کرده‌ایم. آیا می‌دانید بزرگ‌ترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای دنیا کدام است و موسس آن کیست؟ والمارت (Walmart) بزرگ‌ترین و معروف‌ترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای دنیا است که در سال ۱۹۶۲ توسط سام والتون (Sam Walton) پایه‌گذاری شد و امروزه بیشتر از ده هزار شعبه در سراسر جهان دارد و همچنین از طریق وبسایت والمارت به فروش محصولاتش می‌پردازد.

در ادامه این مطلب از وبلاگ مالتینا، به بررسی داستان برند والمارت و بیوگرافی موسس آن، سام والتون می‌پردازیم و رازهای پیشرفت و موفقیت آن را ذکر می‌کنیم.

والمارت
والمارت (Walmart)

آشنایی با والمارت

اولین شعبه والمارت در 2 ژوئیه 1967 توسط سام والتون در بنتون ویل (Bentonville)، آرکانزاس که یک شهرک در ایالات متحده آمریکا است، تاسیس شد. سام والتون شروع به افتتاح شعبه های خود در سال 1991 کرد.

در واقع، والمارت به عنوان یک مجموعه از فزوشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی آمریکایی با بیش از 10،000 شعبه در بیش از 27 کشور جهان، شناخته می‌شود. تعداد کل کارمندان شاغل در شعب والمارت، بیش‌تر از 2 میلیون نفر است.  از سال 2002 تا کنون، والمارت بزرگترین غول خرده فروشی در جهان است.

والمارت
آشنایی با والمارت

اخیرا، مجله Fortune لیستی از شرکت‌های جهان را که بیشترین درآمد و سودآوری را دارند، منتشر کرده است که والمارت با 482 میلیارد دلار و 130 میلیون دلار در صدر این فهرست قرار دارد. والمارت از نظر اقتصادی بزرگتر از اقتصاد بیشتر از 100 کشور جهان است. به راحتی می‌توانیم بگوییم که والمارت یکی از رهبران صنعت خرده فروشی است. خانواده والتون، سهامدار والمارت هستند و به عنوان یکی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان نیز شناخته می‌شوند.

والمارت کالاهای خود را با خرید مستقیم از شرکت‌های و کارخانجات تولید کننده با نازل‌ترین قیمت تامین می‌کند و با فروش محصولات با ارزان‌ترین قیمت و با استراتژی همیشه کم‌ترین قیمت، کار می‌کند. قیمت متوسط اکثر ​​کالای خریداری شده از والمارت، حدود 3 دلار است.

بیشتر فروشگاه‌‌های والمارات به صورت 24 ساعته باز هستند و تنوع بالایی از انواع محصولات؛ از پوشاک گرفته تا مواد غذایی، از کالاهای خانگی تا لوازم باغبانی و کوهنوردی، تا محصولات فناوری را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

بیوگرافی سام والتون موسس والمارت

سام والتون تاجر آمریکایی و بنیان‌گذار خرده فروشی والمارت در سال 1918 در ایالت اوکلاهمای کشور آمریکا به دنیا آمد. خانواده او از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کردند و در آن زمان کشاورزی رونق و درآمد چندانی نداشت. در واقع وضعیت بد اقتصادی خانواده، باعث شد سام والتون از سنین کم با بازار کار آشنا شود. او با فروش شیر و روزنامه و… به افزایش درآمد خانواده کمک می‌کرد.

والمارت
بیوگرافی سام والتون موسس والمارت

او با اینکه سخت مشغول به کار بود، اما در زمینه تحصیلات نیز عملکرد بسیار موفقی داشت. سام والتون در رشته اقتصاد در دانشگاه میسوری به تحصیل پرداخت و بعد از فارغ‌التحصیلی به کارآموزی در چند فروشگاه مشغول شد و بعد از 18 ماه کار، به ارتش رفت.

سام والتون به عنوان افسر و کاپیتان اطلاعات ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم خدمت کرد. او در اردوگاه‌های کار اجباری بود که با حضور هزاران اسیر جنگ برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد و در این برهه زمانی، او به یک راز و فلسفه مهم آگاهی پیدا کرد و یاد گرفت که چگونه اکثر مردم می‌توانند، در مواجهه با قدرت و ترس به گوسفندانِ بی‌مغزی تبدیل شوند. او از این فلسفه زندگی تا آخر عمر استفاده کرد و  این فلسفه زندگی نقش مهمی در رشد و پیشرفت برند والمارت داشت.

او در سال 1945 ارتش را ترک کرد و فکر تاسیس فروشگاه به سرش زد. سام والتون برای راه‌اندازی فروشگاهش، 20 هزار دلار از پدر همسرش قرض گرفت و با پس انداز خود، مکان اولین فروشگاه والمارت آمریکا را اجاره کرد.

با اتمام دوره قرارداد اجاره فروشگاه و عدم توافق والتون با مالک آن، تصمیم به راه‌اندازی مغازه  Walton’s Five and Dime گرفت. در حال حاضر این مغازه به موزه والمارت معروف است.

 او در طی این سال‌ها توانست با تأمین‌کنندگانی که محصولات‌شان را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دادند، آشنا شود در نهایت توانست با پایین آوردن سود حاصل از فروش، نرخ فروش را به میزان ۴۵ درصد بالا ببرد‌.

والتون در سال 1962 نخستین فروشگاه Walmark خود را در راجرز آرکانزاس افتتاح کرد. هدف سام والتون رسیدن به مشتریان بیشتر با فروش محصولات بیشتر با قیمت پایین بود و او با این ایده در 5 سال توانست تعداد فروشگاه‌های خود را به 24 شعبه برساند و در سال 1967 ، موفق به فروش 12.6 میلیون دلار شد. او تا سال 1968، اولین فروشگاه خود را در خارج از آرکانزاس افتتاح کرد.

رون لاولس در مورد سام والتون می‌گوید: سام والتون یک بازرگان بود و عاشق خرید ارزان اجناس و نیز فروش ارزان آن‌ها.

والمارت
راز موفقیت والمارت

شعار اصلی والمارت 

فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای والمارت با شعار، هر روز با قیمت کم (EVERY DAY LOW PRICE) و ارائه طیف وسیعی از محصولات و کالاهای مورد نیاز افراد جامعه، توانسته مشتریان زیادی را به سمت خود جذب و قدرت خرید آن‌ها را افزایش دهد.

والمارت
استراتزی موفقیت آمیز والمارت

در نگاه اول این سؤال که چگونه والمارت محصولات خود را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند، به ذهن اکثر افراد خطور می‌کند.

هنگامیکه وال مارت فروشگاهی باز می‌کند، مخالفان و رقیبان خود را در آن منطقه به هر نحوی از بین می‌برد. ایده اصلی والمارت این است که تمام فروشگاه‌های اطراف را صرف نظر از بزرگ و کوچک بودن، حذف می‌کند و انحصار را در این بخش اتخاذ می‌کند.  

به این ترتیب، تولیدکنندگانی که محصولات خود را به فروشگاه‌های دیگر می فروختند، هیچ مشتری دیگری به جز والمارت در بازار ندارند، بنابراین درخواست‌های وال مارت را رعایت می کنند، با فروش محصولات در ارقام اعلام شده توسط والمارت، با این مجموعه همکاری و والمارت سریعاً پول آن‌ها را می‌پردازد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های والمارت این است که او حقایق موجود را در بازار نمی‌پذیرد و سعی در ایجاد حقایق خود دارد. والمارت سعی می‌کند قوانین خود را در کشورهایی که وارد آن می‌شود، اعمال کند و اگر چراغ روشنی برای آینده کاری را نبیند، همکاری خود را قطع می‌کند.

والمارت تأمین کنندگان کالاهای خود را مجبور می‌کند تا اگر می‌خواهند به والمارت چیزی بفروشند، هر کاری انجام دهند؛ از طراحی مجدد بسته بندی گرفته تا طراحی دوباره کالاهای خود. در واقع، والمارت این کار را فقط برای رسیدن به یک هدف اعمال می‌کند: عرضه محصولات با نازل‌ترین قیمت ممکن به مشتریان خود و افزایش فروش و سودآوری.

والمارت
شعار اصلی والمارت

استراتژی‌های وال‌مارت که باعث موفقیت آن شده‌اند

اوج گیری و رشد برند جهانی والمارت، متاثر از استراتژی‌های مختلفی است، که به چند مورد مهم و اساسی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

والمارت
دلایل موفقیت وال‌مارت
  • اندیشه‌های کلیدی فلسفه کار و تجارت سام والتون، ساده  و ظریف و در عین حال قدرتمند هستند. فرهنگ کارکنان والمارت توجه ویژه‌ای به تلاش و سخت‌کوشی دارد. کارکنان دفتر مرکزی والمارت، سخت کار می‌کنند و کارمندان راس ساعت شش و نیم صبح بر سر کار حاضر می‌شوند. مدیران اجرایی ارشد اغلب حتی زودتر از راه می‌رسند. زمان عادی تعطیل شدن کارمندان، بین ۵ تا ۷ بعد از ظهر متغیر بوده و بستگی به نوع سِمت، فصل و بار کاری دارد.
  • والمارت با ارائه کالاهای خود با ارزان‌ترین قیمت، باعث افزایش قدرت خرید مشتریانش می‌شود و افزایش قدرت خرید هم باعث جذب بالای مشتریان و علاقه مندی آن‌ها برای خرید از والمارت است.
  • نکته‌ی دیگر این است که سم والتون اهل رقابت بود، به همان شیوه‌ای که بعضی از افراد باذکاوت هستند. او هرگز تسلیم نشد؛ در واقع او یک نابغه نبود، بلکه معتاد کار بود. او می‌خواست در کاری که انجام می‌دهد، بهترین باشد. او از پول انگیزه نمی‌گرفت، بلکه از رقابت نیرو می‌گرفت.
  • استراتژی سم والتون در یادگیری مستمر از رقبای خود، و تحقیق در مورد کارهایی آنچه آن‌ها بهتر از او انجام می‌دهند، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سم والتون تمرکز زیادی برای افزایش نفوذ والمارت بر تامین کنندگان و کارخانجات تولیدی کالاها بود. زیرا با افزایش نفوذ، مقاومت در برابر قدرت والمارت تقریبا غیرممکن می‌شود و این نیرومندترین و کمتر درک شده‌ترین قدرت تأثیر وال مارت محسوب می‌شود؛ نفوذی که والمارت در شکل دادن به عملیات، انتخاب و طراحی محصولات توسط تأمین کنندگان کالاها دارد.
  • والتون قبل از اینکه عبارت بهبود مستمر در کسب و کار آمریکایی وجود داشته باشد، به این عبارت معتقد بود و برای یافتن چیزهایی که رقبا به نحو احسن انجام می‌دهند، تلاش و زمان زیادی صرف می‌کرد.
  • وال مارت در سال 2007 با دنبال کردن تحولات فناوری، فروش اینترنتی و آنلاین محصولات خود را آغاز کرد و خود را با تکنولوژی روز وفق داد و امکان خرید اینترنتی را برای مشتریانش فراهم کرد و در این مورد هم عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است.
والمارت
فروشگاه والمارت

سخن پایانی

سام والتون در سال ۱۹۹۲ درگذشت و تا لحظه آخر زندگی‌اش، دست از کار نکشید. او با پشتکار و اراده‌ی بی‌نظیرش، عناصر مهمی را در فرهنگ تجاری والمارت جا انداخت، پاسخگو بودن به نیازهای مشتریان، شیفتگی نسبت به معیارهای عملکردی و پایبندی به آن‌ها، رقابت کردن و هوشیاری نسبت به رقبای خود و وفق دادن خود با تغییرات تکنولوژی و فناوری‌های نوین، از دسته عناصر مهم بودند. همه این عناصر در کنار هم به نوعی تقویت کننده انضباط، واقع‌گرایی، تلاش، خستگی ناپذیری، رشد مستمر، پیشرفت و موفقیت هستند.

والمارت
والمارت و موسس آن سام والتون

در واقع سام والتون رمز موقیت خود را این گونه توضیح می‌دهد و می‌گوید؛ اگر می‌خواهید در کسب و کار و تجارت خود موفق شوید، پیش از موعد سر کار بروید، به طور دائم آمار و ارقام خود را وارسی کنید، پولی را که مجبور به خرج کردنش نیستید، خرج نکنید، بطور ویژه بر آنچه رقبای خود به خوبی انجام می‌دهند، دقت کنید و از آن‌ها یاد بگیرید، سپس صبح روز بعد قبل از اینکه آن‌ها مشغول کار شوند، به سر کار بروید. این‌ها تار و پود موفقیت شما را در دنیای کسب و کار هستند. 

منابع: britannica.com, entrepreneur.com، corporate.walmart.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

با فروشگاه ویرجین و ریچارد برندسون آشنا شوید

فروشگاه زنجیره ای میسیز آمریکا را می شناسید؟

برای موفقیت در کسب و کار برای طولانی مدت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024