ورود اجسام مجازی به دنیای واقعی با هولولنز مایکروسافت | Microsoft Hololens 2

هولولنز مایکروسافت

هولولنز مایکروسافت یک نسخه سخت افزاری زیبا و راحت برای افرادی است که در خط مقدم ارتشی مشغول به خدمت هستند، اما به واقع مزایای اصلی آن مربوط به خدمات سرویس‌های Azure و کیت‌های توسعه دهنده‌ای است که با هدست واقعیت افزوده همراه خواهند بود.

برای شناخت بهتر این محصول با وبلاگ مالتینا همراه باشید.

هولولنز مایکروسافت

مایکروسافت هولولنزهای خود را در در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا رونمایی و کرده و طبق چیزی که ارتش آمریکا اعلام کرده است، از این ابزار جدید برند مایکروسافت در تمرینات نظامی و رزمی و همین طور آموزشی ارتشی‌ها استفاده خواهد شد.

دقیقتر بگوییم؛ هولولنز 2 در 24ام فوریه سال 2019 میلادی توسط الکس کیپمن در MWC بارسلونا اسپانیا معرفی شد. این محصول دوباره در 7ام ماه می سال 2019 در Microsoft Build به نمایش درآمد. در آن جا این رونمایی با برنامه‌های به نام Unreal Engine همراه شد.

الکس کیمپن که بود؟

الکس کیپمن در سال 1979 در کوریتیبا متولد شده و در ناتال برزیل بزرگ شد. زمانی که وی 7 یا 8 ساله بود، آموخت که چگونه Atari 2600 را برنامه‌ریزی کند. بعدها او به دانشگاه RIT رفته و در سال 2001 میلادی در رشته مهندسی نرم افزار فارغ التحصیل شد و در همان سال به مایکروسافت پیوست و شروع به توسعه Visual Studio در محیط توسعه یکپارچه مایکروسافت IDE کرد. از سال 2005 وی در توسعه مایکروسافت ویندوز بود تا این که در سال 2008 میلادی به بخش Xbox پیوست و در آن جا ایده ایجاد XboX Kniect را تنها در مدت دو روز ارائه داد. وی به مایکروسافت ثابت کرد که می‌تواند ظرف مدت دو ماه نمونه اولیه Kinect را تولید کند!

پس از آن تجربه وی در اختراع فناوری‌هایی مانند Hololens سر و صدای زیادی به پا کرده و باعث شد تا الکس کیپمن بیشتر شناخته شود.

در تاریخ 20ام آگوست سال 2019 میلادی، مایکروسافت Hot Chips 31 خود را با طرح اختصاصی پردازش هولوگرافیک HPU 2.0 برای HoloLens 2 ارائه داد.

هولولنز 2 دارای یک میدان دید مورب 52 درجه است که در قیاس با میدان دید 34 درجه نسخه اول ارتقا قابل توجهی یافت است و وضوح تصویر آن نیز به 47 پیکسل در هر درجه می‌رسد.

هولولنزهای مایکروسافت به سربازان و نیروهای ارتشی این امکان را می‌دهد تا از وضعیت جوخه روی نقشه میدان نبرد خود مطلع شده و همین طور اطلاعات دیگری چون تعداد فشنگ باقی مانده در اسلحه خویش را نیز مشاهده کنند.

از این‌ها گذشته نشانگرهای سلامت بدن شخصی که هولولنز مایکروسافت را نصب کرده نیز مانیتور خواهد شد. به این ترتیب کاربر می‌تواند به راحتی وضعیت تپش قلب و غیره خود را تحت نظر داشته باشد.

هولولنز مایکروسافت

هلولنز مایکروسافت، یک جفت عینک هوشمند واقعیت مجازی است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده و برای ساخت آن قراردادی بین ارتش آمریکا و این کمپانی منعقد شده است.

نسل‌های جدیدتر هولولنزها نسبت به نسل‌های قبل‌تر این محصولات، ظریف‌تر و کوچک‌تر هستند و قرار دادن آن‌ها روی سر و چشم‌های کاربر، با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. البته زاویه دید نیز در این مدل‌های جدید بهبود یافته است و کاربر میدان دید بهتری خواهد داشت.
در بخش جلویی، محفظه حرارتی و سیستم تنظیم HoloLens 2 جدید بوده و ساختاری پیشرفته‌تر دارد. همین طور طراحی این هدست به شکلی است که افراد با داشتن عینک، به راحتی از آن استفاده می‌کنند. در حالی که مدل‌های قبلی به شکلی بود که در صورت داشتن عینک، استفاده از آن‌ها، با سختی روبرو می‌شد.

همین طور بخوانید: معرفی و خرید گلکسی بادز لایو | ایربادهای لوبیا شکل سامسونگ

در این نسل جدید هولولنزهای مایکروسافت، از سیستم رهگیری چشم استفاده شده است که در واقع به شکلی به جای اسکنر عنبیه کار کرده و در سیستم‌های امنیتی، کارایی زیادی دارد. به این شکل رهگیری چشم‌ها و دست‌های کاربر، باعث می‌شود تا ارتباط بهتری از طریق این هدست‌های پیشرفته مایکروسافت صورت بگیرد. این درست یکی از چیزهایی است که این محصول را برای نیروهای ارتش آمریکا، جذاب ساخته است.

چیزی که این بار مایکروسافت به هولولنزهای خود افزوده و بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است، سیستم سرویس های Azure یا همان پلت فرم رایانش ابری است که می‌تواند پردازش را به فضای ابری خود برده و به این شکل کیفیت آن را بالا ببرد.

هولولنز مایکروسافت

آیا به راستی نسل گوشی‌های هوشمند به پایان رسیده است؟

با توجه به تحولی که در دنیای تکنولوژی به چشم می‌آید، شاید به روایتی بر این تصور باشیم که رفته رفته نسل گوشی‌های هوشمند به پایان رسیده و نوبت به ظهور گجت‌های دیگری است که یک به یک از راه رسیده و جای خود را پیدا می‌کنند. اما در نظر داشته باشید که هنوز جامعه عام و عموم مصرف کنندگان به استفاده از این گجت ها روی نیاورده و همچنان برای استفاده از این محصولات آمادگی لازم را ندارند. از این روی به نظر می‌رسد که هنوز گامی قابل توجه تا کنار گذاشته شدن کامل گوشی‌های هوشمند و جایگزین کردن گجت‌های ارتقا یافته این چنینی فاصله داشته باشیم.

مشخصات کامل هولولنز مایکروسافت

نمایش

  • اپتیک: لنزهای هولوگرافی See-through
  • وضوح تصویر: موتورهای سبک 2k 3:2
  • تراکم هولوگرافیک: تابش های بیش از 2.5k
  • رندر بر پایه چشم: نمایش بهینه سازی برای موقعیت چشم‌ها 3D

حسگرها و صداها

  • عمق: سنسور Azure Kinect
  • IMU: شتاب سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس سنج
  • دوربین: عکس‌های 8 مگاپیکسلی و فیلم 1080 p 30
  • آرایه میکروفن: 5 کاناله
  • بلندگوها: داخلی و Spatial Audio

درک انسانی

  • ردیابی دستی: مدل کاملا مفصلی دو دست، دستکاری مستقیم
  • ردیابی چشم: ردیابی در زمان واقعی
  • صدا: دستور و کنترل، زبان مادری با اتصال به اینترنت

درک محیطی

  • 6DoF Tracking: ردیابی موقعیتی در مقیاس جهانی
  • نقشه برداری فضایی: Real time environment mesh
  • دریافت واقعیت ترکیبی: عکس ها و فیلم های مختلط هولوگرام و محیط فیزیکی

اتصالات

  • SoC: پلتفرم محاسباتی Qualcomm Snapdragon 850
  • HPU: نسل دوم واحد پردازش هولوگرافی ساخت سفارشی
  • WiFi: 802.11ac 2×2
  • بلوتوث: 5.0
  • USB: USB Type-C

قدرت

  • عمر باتری: 2-3 ساعت استفاده فعال
  • شارژ: تحویل برق USB – شارژ سریع
  • حرارتی: منفعل خنک می شود

قرارداد مایکروسافت با ارتش آمریکا

همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، در یک قرارداد بزرگ و قابل توجه، ارتش آمریکا تعداد زیادی هولولنز مایکروسافت را پیش خرید کرده است تا از آن‌ها در تمرینات نظامی و عملیات واقعی خود بهره ببرد. در این قرارداد که به مبلغ 480 میلیون دلار می رسد، 100 هزار هدست هولونز از سوی مایکروسافت به ارتش آمریکا تحویل داده خواهد شد.

طبق گفته سخنگوی کمپانی مایکروسافت، به کمک این هدست‌های واقعیت مجازی، افراد ارتشی می‌توانند دقت بالاتری در تمرینات نظامی و عملیات واقعی خود داشته و با به دست آوردن اطلاعات بیشتر، در رویارویی‌ها و تصمیمات نظامی خود، هوشمندانه‌تر و سریع‌تر عمل کنند.
همین طور لازم به ذکر است که هولولنزهای تحویلی ارتش آمریکا دارای قدرت دید در شب بالایی بوده و افراد و نیروهای ارتش، همان کاربری را از این هدست‌ها در زمان تاریکی هوا، دریافت خواهند کرد.

علی رغم این که مایکروسافت آغاز کنن

از کجا می‌توان هولولنز را خرید؟ شرکت‌های دیگر سازنده آن کدامند؟

ده این ماجرا بود، اما اکنون با کنار گذاشته شدن این پروژه از سوی مایکروسافت، شرکت‌های سازنده دیگری به میدان آمده‌اند. شرکت‌هایی چون Vuzix Blade ،Oculus Rift، Vufine و … هولونزهای خود را تولید و عرضه کرده‌اند و شما می‌توانید در زیر فهرست کاملی از این محصولات را مشاهده می‌کنید:

سخن پایانی

آیا شما نیز تجربه استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی را داشته اید و تا چه اندازه هولولنزهای مایکروسافت را در تحول بین دنیای واقعی و مجازی، کارآمد می‌دانید؟ آیا این ابزار تنها کاربرد سرگرمی دارند یا می‌توان آن‌ها را به راستی یکی از تجهیزات دنیای نظامی جدید، قلمداد کرد؟

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024