چگونه یک لنز دوربین عکاسی حرفه ای با حداقل هزینه داشته باشیم ؟

لنز دوربین عکاسی

چه از دوربین‌های حرفه‌ای مثل کنون، سونی یا نایکون استفاده کنید یا از دوربین‌های درجه دو یا سه این مطلب که با هدف راهنمایی برای تهیه‌ی یک لنز دوربین مناسب با نیاز شما طراحی شده می‌تواند به انتخاب بعدی شما کمک بسزایی کند.

برای اینکه مطمئن شوید آیا زمان آن رسیده که جای لنز قدیمی دوربینتان را به یک لنز خوب و با کیفیت بدهید یا نه؟ با هم جزئیات و عناصر بکار رفته در لنز‌های دوربین و نکات کلیدی در انتخاب یک لنز دوربین عکاسی مناسب را بررسی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

قدم اول: فاصله کانونی

در ابتدا برای انتخاب درست یک لنز باید به فاصله کانونی(عدد نوشته شده قبل از mm) توجه کنیم. هرچقدر مقدار فاصله کانونی یک لنز دوربین بیشتر باشد، به همان اندازه می‌توانیم زوم بیشتری داشته باشیم. البته این همه‌ی ماجرا نیست و کار ما هنوز تمام نشده!. فاصله‌های مختلف کانونی استفاده‌های مختلفی هم دارند، و هدف ما انتخاب بهترین لنز دوربین عکاسی است.

فاصله کانونی دوربین عکاسی

از خودتان بپرسید بیشتر از کدام نوع لنز دوربین عکاسی استفاده می‌کنید، و بیشتر دوست دارید از چه چیزهایی عکس بگیرید؟ همین سوال ساده می‌تواند به شما کمک کند تا لنز مناسب را پیدا کنید. در ادامه لیستی از اندازه‌های مختلف کانونی و کاربرد آن‌ها را برای شما تهیه کرده‌ایم.

زاویه اولترا واید 14 – 24 میلی‌متری

 این لنزها معمولا برای عکس برداری‌های حرفه‌ای و با سوژه‌های خاص استفاده می‌شوند. هدف از ساختن این لنزها آشکار شدن نقاط کور در تصاویر به شکل به هم ریخته است. دلیل این بهم ریختگی عادت نداشتن چشم ما به دیدن تصاویر از این زوایا است. استفاده اصلی این لنزها در عکاسی از اتفاقات مهم و یا معماری است زمانی که میخواهیم جزئیات زیادی را در یک فضای محدود به تصویر بکشیم.

وقتی با یک لنز اولترا واید عکس می‌گیرید باید سوژه را در مرکز تصویر قرار دهید تا نتیجه خوبی بگیرید. این لنزها برای عکس برداری پرتره اصلا مناسب نیستند، چون بعضی وقت‌ها ممکن است اجزاء صورت را بشکل غیر طبیعی جلوه دهند!

لنزهای fisheye به دلیل زاویه دید کج و نامتقارنی که دارند از جمله لنزهای اولترا واید به حساب می‌آیند. فاصله کانونی یک لنز ‌fisheye  گاهی ممکن است به کوتاهی 8mm  هم برسد.

لنز fisheye

لنز واید و فاصله کانونی 24- 35 میلی‌متری

این همان لنزی است که دوربین‌های با فریم کامل در ابتدا از آن استفاده می‌کنند. به جرات می‌توان گفت فاصله کانونی 24 میلی‌متر نقطه ای است که در آن ناهمواری‌های عکس کشیدگی پیدا کرده و دیگر تصاویر غیرطبیعی بنظر نمی‌رسند.

این لنزها بیشتر توسط عکاسان مستندساز استفاده می‌شوند تا در عین تصویر برداری از یک سوژه با جزئیات بیشتر، واقعیت تصاویرشان هم حفظ شود.

لنز استاندارد با فاصله کانونی 35 – 70 میلی‌متری

این لنز دوربین عکاسی دقیقا همان تصویری را نشان می‌دهد که چشمان ما می‌بینند (بجز دید محیطی). برای عکاسی از سطح شهر یا دورهمی‌های دوستانه این لنز انتخاب بسیار مناسبی است. یک لنز استاندارد با فاصله کانونی 50 میلی‌متری و اندازه دیافراگم f1.8 می‌تواند تصاویر خیره کننده‌ای را برای شما ثبت کند و در عین حال قیمت مناسبی هم دارد.

لنزهای پرایم یک فاصله کانونی ثابت دارند که به شما اجازه زوم کردن را نمی‌دهند. با این وجود بهترین نتیجه را ثبت می‌کنند و با اینکه برای یک هدف خاص طراحی شده‌اند، در مقایسه با بقیه لنزهای چندکاره کارشان را به خوبی انجام می‌دهند.

لنزهای تله فوتو کوتاه با فاصله کانونی 70 – 105 میلی‌متری

در این فاصله کانونی لنز‌های معمولی حرفی برای گفتن ندارند، اما لنزهای تله فوتو به خوبی در این محدوده فعالیت می‌کنند. این لنزها برای عکاسی پرتره بسیار مناسب هستند. پرسپکتیو طبیعی و خیره کننده‌ی این نوع لنز به خوبی چهره را از تصویر پس‌ زمینه آن جدا کرده و در عین حال به‌طور کامل آن را ایزوله نمی‌کند.

لنزهای تله فوتو با فاصله کانونی 105 – 300 میلی‌متری

لنزهایی با این محدوده فاصله کانونی بیشتر برای صحنه‌های دور مانند ساختمان‌ها و یا کوه‌‌ها به کار می‌روند. اما باید توجه داشت که این نوع لنز برای عکاسی از مناظر مناسب نیست و علت آن هم هموار کردن پرسپکتیو تصویر است. لنزهایی مانند این که فاصله کانونی بالایی دارند معمولا برای عکاسی از صحنه‌های ورزشی و یا حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنز تله فتو

فاصله کانونی این لنزها بسته به نوع دوربینی که استفاده می‌کنید، متفاوت است.  شاید جالب باشد که بدانید اکثر عکاسان چه مبتدی و چه حرفه‌ای از دوربین‌هایی استفاده می‌کنند که در آن یک سنسور برش تصویر وجود دارد. این بدان معناست که اندازه این سنسورها بسیار کوچک است تا بتوانند تصاویر را برش دهند.

یک عکس برش خورده که با لنزی با فاصله کانونی 50 میلی‌متری گرفته شده مانند تصویری است که با یک لنز با فاصله کانونی 75 میلی‌متری گرفته شده باشد منتها با اندکی زوم بیشتر.

کیت لنزهای رایج معمولا سنسورهای برش تصویری با فاصله کانونی 18 – 55 میلی‌متری دارند. اگر بدنبال ارتقاء لنز دوربین عکاسی خود هستید، باز هم باید به فاصله کانونی مناسب خودتان توجه کنید. لنزهایی با فاصله کانونی بالای 24 میلی‌متر تصاویری را ثبت می‌کنند که حواشی آن از بین رفته است یا تار شده.

اگر هم در آینده‌ای نزدیک قصد ارتقاء دوربین عکاسی خود را به یک دوربین عکاسی حرفه‌ای دارید، به شدت توصیه می‌کنیم یک دوربین که دارای سنسور برش تصاویر با کیفیت بالا باشد را انتخاب کنید.

قدم دوم – دیافراگم مناسب

موقع خرید لنز، دیافراگم می‌تواند عنصر گیج کننده‌ای بنظر برسد. هرچه مقدار دیافراگم پایین ترباشد (f/1.4, f/2)  دیافراگم دوربین باز تر می‌شود و میزان نور عبوری را افزایش می‌دهد. هنگام خرید لنز دوربین عکاسی باید توجه داشته باشید که مقدار دیافراگم آن تا جای ممکن کم باشد تا شما بتوانید بدون از دست دادن فاصله کانونی که می‌خواهید انتخاب مناسبی داشته باشید.

دیافراگم دوربین عکاسی

لنزی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم باید فاصله کانونی 24 – 70 میلی‌متری و مقدار دیافراگم آن f/2.8 باشد تا به شما قدرت زوم مناسبی بدهد. به کمک چنین لنزی شما می‌توانید مقدار نور مناسبی را وارد دوربین کرده و همچنین تصاویرتان عمق بهتری پیدا می‌کنند.

 برای درک بهتر نحوه‌ی کار دیافراگم دوربین عکاسی پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در آموزش عکاسی را مطالعه بفرمایید.

قدم سوم – علائم بکار رفته در لنز دوربین چه معنایی دارند؟

علائم و واژه‌های بکار رفته در لنزها اختصاری هستند و مقدار آن‌ها در دوربین‌های مختلف با هم فرق می‌کند. اما به‌طور کلی همه این علائم اختصاری یک چیز واحد را نشان می‌دهند. در جدول زیر معنای این علائم در برندهای مختلف نمایش داده شده است:

علائم بکار رفته در لنز دوربین

بجز علامت سنسور برش تصویر، هرچقدر علائم بکار رفته در لنز دوربین عکاسی شما بیشتر باشد ارزش آن را بالاتر می‌برد و در نتیجه قیمت آن هم زیاد تر می‌شود! اگر معنای علائم ذکر شده در جدول بالا را متوجه نشدید جای نگرانی نیست. در ادامه چند تا از این علائم را برای شما توضیح خواهیم داد.

Full Frame

این لنزها به طور اختصاصی برای دوربین‌های فول فریم طراحی شده‌اند و تصاویر بزرگتری را توسط سنسور مخصوص به خود ثبت می‌کنند.

این نوع لنزها هنوز با سنسورهای برش تصویر سازگار هستند، اما جای نگرانی نیست و با رعات نکاتی که در قدم اول ذکر شد می‌توانید به خوبی با این نوع لنزها کار کنید.

دوربین‌های فول فریم

Crop sensor

این علامت به شما نشان می‌دهد که دوربینی که دارید کوچک است و سنسور بکار رفته در ان هم به مراتب کوچک‌تر می‌باشد. این علامت همچنین نشان دهنده این است که لنز شما برای ثبت تصاویر کوچک مناسب است و اگر آن را روی یک دوربین فول فریم نصب کنید تصویر بی‌کیفتی به شما خواهد داد.

سنسور برش تصاویر

Image Stabilization

همه ما ‌میدانیم این گزینه به چه دردی می‌خورد: راهی  برای ایجاد ثبات در دوربین یا لنز دوربین عکاسی که شما را قادر می‌کند تا یک تصویر را با سرعت شاتر پایین ثبت کنید. دوربین‌های مختلف تکنیک‌ها و محل‌های مختلفی را برای آن در نظر می‌گیرند اما همه آن‌ها یک کار واحد را انجام می‌دهند.

Silent Wave Motor

این یک موتور فوکوس با مزایای آشکاری است، از جمله عدم تحرک آن هنگام فوکوس کردن. همین امر باعث شده تا فیلتری به دوربین عکاسی شما اضافه شود که هنگام فوکوس دیگر نگران چرخاخندن آن نباشید.

Pro Lens

اکثر تولید کنندگان لنزها قیمت‌های متفاوتی را برای محصولات خود تعیین می‌کنند؛ معمولا کیت لنزهای شما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار نیست. ما این نتیجه را در استفاده از کیت لنزهای دوربین کنون بدست آورده‌ایم.

هرچقدر به سمت لنزهای حرفه‌ای یا پرو برویم، متوجه کیفیت و دیافراگم پهن‌تر آن‌ها خواهید شد؛ این لنزها برای عکاسی در نور بالا خیلی کارآمد هستند.

Low Dispersion Glass

این آپشن در لنز دوربین عکاسی باعث کاهش خطای رنگی کروماتیک در تصاویر می‌شود که معمولا هم در لنز‌های ارزان قیمت شاهد این خطاها هستیم.

MF

به معنی فوکوس دستی است.  از قابلیت معمولا در دوربین‌های بسیار ارزان یا دوربین‌های قدیمی بکار می‌رود و در تمام برند‌ها نیز وجود دارد.

II

این علامت ورژن لنزی است که شما از آن استفاده می‌کنید.

در طول زمان لنزهای متعددی به بازار آمده و محبوب شدند و در عین حال هرگز به طور کامل جایگزین نشدند. طراح لنز آن‌ها را جمع‌آوری کرده و راهی برای ارتقاء آن‌ها پیدا می‌کند، سپس لنز جدید را با علامت “II” یا ورژن 2 عرضه می‌کند. هرچقدر این عدد بالاتر باشد لنز شما هم بهتر خواهد بود.

در آخر تعدادی از بهترین لنزهای موجود در جهان را به شما معرفی می‌کنیم تا در صورت تمایل آن‌ها را از وبسایت مالتینا (واسط خریداران ایرانی و آمازون امریکا) تهیه کنید:

لنزهای دوربین گوشی موبایل 10 در 1

این پکیج جدید شامل لنزهای 0.63X واید، 0.36 سوپر واید، لنزهای  fisheye 198 درجه،  لنز ماکرو 20X ، فیلتر 4 خطی، CPL، لنزهای کالیدواسکوپ،  لنز تله فوتو2X و یک عدد فیلتر شناور است.

این لنزها از بهترین مواد اولیه و با کیفیت بالا ساخته شده‌اند، و در صورت نارضایتی شما از کیفیت آنها به راحتی می‌توانید سفارش خود را برگشت بزنید. این محصول هم اکنون در مالتینا موجود است:

لینک خرید

لنز Lightdow 420 – 800mm f/8.3 Manual Zoom

به کمک این لنز تصاویر با کیفیت ثبت کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

لنز Lightdow 420 – 800mm f/8.3 Manual Zoom

 

شیشه مخصوص این لنز با پوشش ضد انعکاس نور خود مناسب برای انواع دوربین‌های DSLR و SLR است. نکته قابل توجه در استفاده از این لنز این است که فوکوس آن دستی می‌باشد و الکترونیکی نیست و برای استفاده صحیح از آن حالت دوربین خود را روی MF قرار دهید.

لینک خرید

لنز کنون High-Power 500mm/1000m f/8 Manual Telephoto

سازگار با دوربین‌های کنون در مدل‌های T1i تا T7i، T6، T7، SL1 و SL2، EOS60D، 70D و اکثر مدل‌های کنون SLR دیجیتالی ورژن 2.

لنز High-Power 500mm/1000mm f/8 Manual Telephoto Lens for Canon EOS Rebel

فاصله کانونی 500 میلی‌متری این لنز شامل آداپتر T-mount برای دوربین‌های دیجیتالی و دوربین‌های 35 میلی‌متری EOS SLR کنون است. کیفیت بالای لنز High-Power و خاصیت ضد انعکاسی آن باعث شده تا انتخاب بسیار مناسبی برای عکاسان حرفه‌ای و مبتدی باشد. هم اکنون خرید از مالتینا:

لینک خرید

سخن پایانی

اگر به دنبال بهبود کیفیت تصاویر خود هستید، بهترین کار تعویض کیت لنز خودتان است . لنزهای پرایم در عین اینکه قیمت خیلی مناسبی دارند تصاویر فوق‌العاده‌ای را برای شما ثبت می‌کنند.

تا جایی که می‌توانید بهترین لنز را متناسب با نیازهای خودتان تهیه کنید و به مقدار فاصله کانونی آن هم توجه کنید.

منبع: expertphotography