میوه های پیوندی جدید و عجایب کشاورزی پیشرفته + تصاویر

میوه های پیوندی

تولید میوه های پیوندی جدید امروزه به یکی از جذاب‌ترین پدیده‌ها در صنعت کشاورزی نوین تبدیل شده است. تصور کنید هر بار که برای خرید میوه و سبزیجات می‌روید، با انواع جدید و گوناگونی از میوه‌های پیوندی و سبزیجات روبه‌رو شوید.

با توجه به رشد سریع جمعیت، تامین مواد غذایی بیشتر و متنوع تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های انسان مدرن شده است. کشاورزی نوین، رویکردی در حال تحول است که در چند دهه اخیر صنعت کشاورزی را دچار دگرگونی کرده است. پیوند میوه‌ های جدید از جمله زیرشاخه‌های قابل توجه در این زمینه است. به لطف روش‌های مبتکرانه در کشاورزی نوین، امروز کشاورزان قادر هستند محصولات جدیدی را تولید کنند. این روش‌ها هم نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهند و هم به سبد غذایی بشر تنوع می‌بخشند.

میوه های پیوندی

میوه‌ های پیوندی

انواع میوه های پیوندی به دو روش گرده افشانی و قلمه زدن دستی تولید می‌شوند. گاهی نیز به صورت طبیعی این اتفاق می‌افتد. پیوند میوه شامل روش‌هایی است که در آن با استفاده از علم بیوتکنولوژی در کشاورزی، می‌توان ترکیبی از دو یا چند میوه را تولید کرد. میوه‌ های پیوندی اغلب از پیوند میوه‌های هم خانواده به وجود می‌آیند. اما امروز با رشد کشاورزی نوین، کشاورزان قادرند انواع میوه‌ها را با هم ترکیب کنند. جای تعجب ندارد که در سال‌های پیش رو شاهد فراگیری مصرف میوه‌هایی شوید که تا امروز حتی نمی‌شناختید. برای مثال، موز در ابتدا میوه‌ای با هسته‌های درشت بود. به مرور زمان کشاورزان موفق شدند با پیوند میوه و ایجاد تغییرات ژنتیکی، آن را به صورتی که امروز مورد مصرف قرار می‌گیرد، درآورند.

روش ‌های تولید میوه های پیوندی

۱. گرده افشانی

یکی از راه‌های ترکیب میوه‌ها، گرده افشانی گل از دو درخت میوه متفاوت است. این روش ممکن است در طبیعت به صورت خود به خود نیز اتفاق بیافتد. به طوری که باد، پرندگان و زنبورهای عسل، گرده را به صورت طبیعی منتشر می‌کنند. کشاورزان همین کار را با استفاده از قلم مخصوص انجام می‌دهند. آن‌ها گرده شکوفه یک درخت را با قلم روی شکوفه درختی دیگر جاسازی می‌کنند. به این طریق، شکوفه حین تبدیل شدن به میوه، ترکیبی از میوه دو درخت را ارئه می‌دهد.

از این روش برای درختانی می‌توان استفاده کرد که دوره شکوفه دهی متفاوتی دارند. اگر درختی به روش گرده افشانی میوه‌ای تولید کند، می‌توانید از دانه‌های آن برای کاشت نهال جدید استفاده کنید. این نهال دقیقا همان درخت میوه پیوندی جدید خواهد بود.

۲. قلمه زدن

روش دوم برای تولید میوه های پیوندی، از طریق قلمه زدن است. این کار با پیوند بخشی از یک درخت به تنه درخت دیگر صورت می‌گیرد. در این روش شاخه‌ای از درخت اول را برش می‌زنند تا به قسمت سبز و قابل رشد آن برسند. سپس این قسمت از گیاه داخل برش درخت دوم در تنه آن قرار می‌گیرد. این دو قطعه باید خیلی محکم به هم متصل شوند. سپس، تنه و شاخه جدید با هم رشد می‌کنند. روش‌های مختلفی برای قلمه زدن و پیوند میوه‌ها وجود دارد که موجب تولید میوه های پیوندی متفاوت می‌شود. برخی از این روش‌ها به راحتی در خانه توسط افراد مختلف نیز انجام می‌شوند.

جدیدترین میوه های پیوندی

۱. لیموترش مایر Meyer Lemon

میوه های پیوندی

لیموترش مایر ترکیبی بین یک لیمو معمولی و پرتقال است. این میوه پیوندی با اندازه بزرگ و طعم شیرین مرکبات، نسبت به لیموهای معمولی برتری دارد. به طوری که انقلابی در دنیای آشپزی ایجاد کرده است. سرآشپزها عاشق استفاده از طعم ترش و شیرین آن در غذاهای گرم و دسرها هستند. به علاوه، تفاله یا میوه خشک شده لیمو مایر برای طعم دادن به دمنوش‌ها و چای بسیار مورد استفاه قرار می‌گیرد.

۲. لیمو خونی  Blood Lime

میوه های پیوندی

برخلاف آنچه که از نام آن‌ها پیداست، این میوه‌ها ترکیب لیمو و پرتقال خونی نیستند. بلکه نوع خاصی از میوه های پیوندی از مرکبات پیشرفته هستند. پوست لیمو خونی سبز رنگ و داخل آن نارنجی-قرمز است.

۳. پاین بری Pineberry

میوه های پیوندی

این توت فرنگی جذاب با پوست سفید و دانه‌های قرمز، طرفداران بسیاری دارد. پاین بری یک میوه کلاسیک است که از ترکیب توت فرنگی آمریکای شمالی با توت فرنگی ساحلی به دست می‌آید. نکته جالب اینجاست که این توت فرنگی عطر و طعم آناناس را دارد. پاین بری طعمی ملایم و بدون زینک و تلخی آناناس را ارائه می‌دهد. این میوه جذاب یک میان وعده مناسب برای افزودن به اسموتی‌هایی با میوه‌های گرمسیری است.

۴. جسات بری  Jostaberry

میوه های پیوندی

هر کسی طعم جستابری را بچشد، متوجه می‌شود که این میوه ترکیبی از انگور فرنگی و توت سیاه است. هر دو گونه زیر مجموعه‌ای از Ribes و nidigrolaria هستند. اگرچه جستابری طرفداران بسیاری دارد، اما تاکنون کسی موفق نشده است تولید آن را به مقدار انبوه برساند.

۵. کیوی بری Kiwiberry

میوه های پیوندی

این میوه پیوندی جذاب که طرفداران بسیاری دارد، از ترکیب کیوی و توت به دست می‌آید. کیوی‌بری گونه‌ای از کیوی در اندازه کوچک است. با این تفاوت که مانند کیوی‌هایی که تاکنون می‌شناختید روی پوست آن پرز وجود ندارد. در نتیجه، می‌توانید به راحتی آن را با پوست بخورید. طعم آن شیرین‌تر از کیوی معمولی است.

۶. تایبریTayberry

میوه های پیوندی

این میوه ترکیبی از تمشک و شاه توت است. طعم آن شیرین‌تر از تمشک بوده و آبدارتر از شاه توت است.

۷. سیب سیاه رنگ Black Diamond Apple

میوه های پیوندی

سیب سیاه، پوستی سیاه و تیره دارد و قسمت داخلی آن سفید و روشن است. این میوه نژادی نادر از خانواده سیب‌های Hua Niu است که در منطقه تبتی نایینگچی کشت می‌شود.

۸. پلوت Pluot

میوه های پیوندی

آلو و زردآلو هر دو از خانواده Prunus هستند. این دو میوه به دلیل شباهت ژنتیکی، مورد توجه فلوید زایگر زیست شناس نبراسکان قرار گرفتند. او با پیوند آلو و زردآلو، موفق شد ۱۳ گونه پلوت متفاوت و مشابه را تولید کند. پلوت‌ها امروزه بسیار محبوب هستند.

۹. پلامکات Plumcot

میوه های پیوندی

پلامکات گونه دیگری از میوه های پیوندی از ترکیب آلو و زردآلو است که توسط لوتر بوربانک بیش از یک قرن پیش تولید شد. اما چون در آن دوران امکانات کافی برای تکثیر و انتقال این میوه‌ها وجود نداشت، این محصولات تا سال‌های طولانی ناشناخته ماندند. فلوید زایگر موفق شد پیوند پلوت‌ها را به روش بوربانک به ثمر برساند.

۱۰. پومیتو Pomato

میوه های پیوندی

پومیتو یک میوه کوچک شبیه گوجه فرنگی است. دارای بافت سفید بوده و به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود. پومیتو از پیوند گوجه فرنگی و سیب زمینی به دست می‌آید که هر دو از خانواده سولانوم Solanaceae هستند. گوجه گیلاسی روی تاک رشد می‌کند، در حالی که سیب زمینی سفید از همان گیاه در زیر خاک رشد می‌کند. این دو میوه به این صورت پیوند داده می‌شوند که قسمت گوجه فرنگی بالای سطح زمین، و بخش سیب زمینی داخل خاک قرار می‌گیرد. پس از رشد ناحیه پیوند داده شده، میوه پومیتو به دست می‌آید.

۱۱. گل کلم بروکلی Broccoflower

میوه های پیوندی

همان طور که از نامش پیداست، این سبزی ترکیبی از کلم بروکلی و گل کلم است. دو گونه از سبزیجات که با هم ارتباط دارند و به راحتی می‌توان به روش گرده افشانی آن را تولید کرد. گل کلم بروکلی‌ها معمولا ملایم‌تر و لطیف‌تر از نمونه‌های معمولی خود هستند طعمی شیرین‌تر دارند. این سبزی برای خام خواری بسیار مناسب است.

۱۲. کوکاملون Cucamelon

میوه های پیوندی

این میوه یکی از جذاب‌ترین میوه های پیوندی است. کوکاملون خیار شبیه هندوانه مینیاتوری است. گیاه کوکاملون مشابه هندوانه تولید می‌شود. اما میوه قابل برداشت به اندازه یک انگور رشد کرده و طعم آن شبیه خیار آبدار است. این میوه که به عنوان خیار ترشی مکزیکی نیز شناخته می‌شود ، طعمی فوق العاده در سالسا، بروشتا یا ترشی ایجاد می‌کند.

۱۳. گوجه فرنگی سیاه Black Pearl Tomato

میوه های پیوندی

گوجه فرنگی‌های سیاه یا بنفش در انگلستان بسیار محبوب هستند. این میوه از پیوند گوجه فرنگی با توت‌های سیاه یا بنفش حاصل می‌شود. معمولا کوچک‌تر از گوجه فرنگی‌های معمولی رشد می‌کنند.

آیا میوه های پیوندی مضر هستند؟

اصلاحات ژنتیکی یا ایجاد تغییرات در DNA اغلب در پیوند میوه اتفاق نمی‌افتد. اگرچه در برخی موارد برای رسیدن به نتیجه بهتر از این روش‌ها استفاده می‌شود. اما در بیشتر اوقات پیوند میوه‌های جدید به روش‌های طبیعی شکل می‌گیرد.

عملیات تغییرات در DNA محصولات، آن‌ها را اصلاح می‌کند. بدین طریق میوه‌ها و سبزیجات، بزرگتر‌، خوش رنگ‌تر، دارای ماندگاری و مقاومت بیشتر در برابر آفات، کپک‌ها و بیماری‌ها می‌شوند. گیاهان همچنین برای زنده ماندن در برابر مواد شیمیایی مضر و سموم و دفع آفات، مورد اصلاحات قرار می‌گیرند. به همین دلیل، برخی از مردم تصور می‌کنند مصرف میوه های پیوندی مضر هستند. در حالی که تاکنون هیچ نتیجه قطعی در این رابطه به دست نیامده است.

میوه های پیوندی

سخن پایانی

در رابطه با پیوند میوه های جدید نظرات متفاوتی وجود دارد. بسیاری از مردم از مصرف این میوه‌ها اجتناب می‌کنند. این افراد تصور می‌کنند میوه های پیوندی غیر طبیعی هستند و هیچ چیزی نباید جایگزین میوه‌های اصلی شده و دستکاری شوند. در حالی که پیوند میوه حتی در طبیعت نیز به طور خود به خود شکل می‌گیرد و رویدادی طبیعی است.

اگر اصول پیوند میوه به درستی و بدون دخالت مواد شیمیایی شکل بگیرد، نه تنها مضر نخواهد بود، بلکه کیفیت و طعم بهتری را ایجاد می‌کند. با انتخاب درست میوه های پیوندی می‌توان به نتایج جالبی دست یافت. چشیدن طعم‌های جدید همیشه لذت بخش خواهد بود. شما حتی می‌توانید برخی درختان را در خانه و به تنهایی نیز پیوند دهید.

یک توصیه دوستانه:

در فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی ممکن است با تصاویر میوه های پیوندی عجیب و غریب بسیاری رو به رو شوید. فراموش نکنید که نگاه منطقی به این تصاویر داشته باشید. چرا که بیشتر آن‌ها چیزی جز تصاویر دستکاری شده و غیرواقعی نیستند. در پیوند میوه، یک میوه جدید واحد با ویژگی‌های مشخص به دست می‌آید. برای تشخیص این تصاویر به پوست، بافت، رنگ و نوع دانه‌های آن توجه کنید.

منابع: farmflavor.com، medium.com، mentalfloss.com، eatright.org، shareably.net

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

چرا جابه جایی بذر و دانه از کشوری به کشور دیگر غیر قانونی است؟

میوه به را بیشتر بشناسیم‌| خواص اعجاب انگیز میوه طلایی فراموش شده

خواص عناب و ۲۱ فایدهٔ این میوهٔ خوش مزه که تا کنون نمی دانستید!

میوه و روغن آووکادو با خواص شگفت انگیز

سنجد معجزه ی جوانی و اندام زیبا، آنتی اکسیدانی ضدسرطان و تسکین دهنده درد قلب در دستان شما

هلیله سیاه و مزایای آن را بشناسیم

خواص خرمالو برای قلبی سالم، کاهش استرس، تقویت بینایی و رژیم تناسب اندام

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024