معرفی قالب رزین برای ساخت زیورآلات و لوازم تزیینی

قالب رزین

معرفی قالب رزین برای ساخت زیورآلات و لوازم تزیینی

در این مقاله با انواع قالب های رزین و قالب سیلیکونی با طرح های مختلف برای ساخت انواع زیورآلات و لوازم تزئینی با استفاده از انواع رزین آشنا می شوید.

رزین یک نوع ترکیب می باشد که عموما پس از مدتی حالتی سفت و سخت به خود می گیرد و می تواند برای کارهایی که نیاز به قالب گیری دارند مورد استفاده قرار گیرد که انواع مختلفی دارد.

انواع رزین

رزین دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی می باشد .

رزین طبیعی

نوع طبیعی آن را شاید بدون اینکه معرفی نماییم بشناسید وشاید تا حدودی زیادی برای شما آشنا باشد.نوع طبیعی آن همان شیره و یا صمغ درخت کاج می باشد که ممکن است از هر گیاه و درخت دیگری که چنین خاصیتی را دارد بتوان استفاده نمود این شیره و یا صمغ که حالت چسبناک و بویی نه چندان خوشایند دارد و اگر با دستان شما برخورد نماید و در تماس باشد احساس بدی در پوست شما ایجاد می شود اما ما با خاصیت آن در زمانی که خشک می شود و سفت و سخت می شود کار داریم.
باید دقت نمود که رزیـن مورد نظر را انتخاب و استفاده نماییم  زیرا برخی از صمغ های درختان قابل اشتعال می باشند.همچنین رنگ شیره طبیعی معمولا قهوه ای رنگ و یا طلایی و کهربایی می باشد.از این رزین طبیعی استفاده های بسیاری در گذشته تا به امروز میشده است مانند استفاده در ساخت قایق ها و یا ظروف که امروزه برای ساخت قالب های جواهرات و در برخی از لوازم آرایش مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین مصنوعی

شاید اینکه بخواهیم همیشه از نوع طبیعی رزین استفاده نماییم هم بسیار زمان بر باشد و هم اینکه میزانی که مورد نیازمصرف ما و صنایع پیشرفته و بزرگ هستند نباشد، که در اینجا با کمبود این ماده مواجه شویم .اما مانند هر چیز دیگری پیشرفت در علم و تکنولوژی نیز به کمک ما آمده است که باعث شد رزین مصنوعی کشف شود و در صنایع بزرگ به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد و به هر میزان که بخواهیم موجود می باشد و دیگر نگران کمبود این ماده و همچنین زمانی که برای به دست آوردن آن صرف میشد، نباشیم.همچنین با اضافه نمودن ترکیبات دیگر در ترکیب رزین مصنوعی می تون آن را مقاوم تر و بهتر نمود تا در شرایط سخت تر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

رزین مصنوعی

انوع رزین مصنوعی:

  • رزین‌ پلی‌استر
  • رزین اپوکسی
  • رزین‌ وینیل‌استر
  • رزین فنولیک
  • سایر رزین‌ها

 

رزین پلی استر

از ایجاد فرایندهای مختلفی بر روی پلیمر به وجود می آید که بیشتر در ساخت طلق ها و بطری های شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین طلق های به کار رفته در خودروها و برخی از عینک ها که به عنوان ضد آفتاب و جلوگیری کننده از نور خوشید مورد استفاده قرار می گیرد و در اسباب بازی کودکان که پلاستیک های نسبتا سختی را نیاز دارد.همچنین حالت آن به صورت مایع شفاف است که به مرور زمان خشک می شود اگر مایل هستید که این خشک شدن به سرعت انجام شود می توانید موادی مخصوص را به آن اضافه نمایید تا سریعتر این روند خشک شدن صورت گیرد.
می تواند امکان جالبی را برای ساخت آثار هنری و زیورآلات برای ما فراهم نماید و قطعات زیبایی مانند سنگ های تزیینی گردنبند و انگشتر را با ترکیب سایر لوازم ساخت، که بدون شک بسیار زیبا خواهد بود.
در ادامه اگر مایل باشید مقداری رنگ به این رزینی که دارید اضافه نمایید، خواهید دید که با آن می توان مجسمه هایی زیبا و شیک را ساخت که تنها نیاز به یک قالب دارد تا رزین را داخل آن ریخته و تا زمان خشک شدن آن منتظر بمانید.

قالب رزین پلی استر

رزین اپوکسی

بیشتر در ساخت قطعات هواپیما و خودرو و آلیاژها ی فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین در ساخت قایق ها به دلیل وزن کمتر نیز مورد استفاده بیتشری دراد و در بالا اشاره شد که از برخی از رزین ها برای ساخت ظروف استفاده میشد این نوع رزین برای خشک شدن نیاز دارد که داخل کوره قرار گیرد و با آن می توان ظروف شیشه ای بسیار زیبایی را ایجاد کرد که به عنوان آثار هنری نیز می توان در نظر گرفت زیرا رنگ در آن ترکیب می شود و دیگر همه چیز برای خلق یک اثر زیبااماده می باشد.

 

رزین وینیل استر

این نوع از رزین مصنوعی بیشتر در ساخت لوله و اتصالات و کفپوش ها مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده گسترده ای نیز دارد.

قالب رزین وینیل استر

رزین فنولیک

این نوع رزین نیز به دلیل تحمل گرمای بالا می تواند ماده خوبی برای استفاده در صنایع و همچنین ساخت کامپوزیت های صنعتی مختلف باشد.این ماده برای عایق های حرارتی نیز می تواند یک گزینه عالی و منحصربفرد نیز باشد.

سایر رزین ها

که باز هم در موارد تخصصی تر مانند کشاورزی و یا زیرساخت های مربوط به تجهیزات نظامی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. اما یک نوع از این ماده وجود دارد که به رزین ترکیبی معروف است که ترکیب رزین پلی استر و اپوکسی می باشد و شاید بتوان گفت بیشترین رزینی می باشد که این روزها مورد استفاده ما قرار می گیرد و در دسترس می باشد و آن نوع سیلیکونی است که قالب های سیلیکونی را ایجاد می کند .

انواع قالب رزین

قالب های رزین مخصوص ساخت شمع و کارهای دیگر به دو دسته لاتکس و انواع قالب سیلیکونی تقسیم میشوند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

قالب رزین لاتکس و سیلیکون

قالب رزین و یا سیلکونی یک نوع از قالب های بسیار نرم و منعطف می باشد که کاربردهای مختلفی دارد و معمولا کاربرد آن را در آشپزی و شیرینی پزی و تهیه دسر مشاهده نموده ایم.اما اگر می خواهید با استفاده از رزین زیورآلات تهیه نمایید نیاز به قالب مخصوص رزیـن و یا سیلیکونی دارید که بدون هیچ مشکلی و با کمترین زحمت این قالب های آماده را می توانید تهیه نمایید و از اشکال آن برای قالب گیری رزین های خود استفاده نمایید همچنین در ساخت زیورآلات، داخل رزینها می توانید ترکیبی از رنگ ها و یا مورادی مانند اکلیل و گل های خشک و تکه هایی از ورقه های طلایی و نقره ای را اضافه نمایید که پس از خشک شدن این ماده خواهید دید زیورآلات ساخته دست شما زیبا و بی نظیر هستند.همچنین قالب های لاتکسی و سیلیکونی دارای اشکال مختلف هستند که کار دست شما را بسیار زیباتر نشان می دهد اشکالی مانند: قلب و ستاره و شکوفه و ماه و غیره.

حتی می توانید تکه هایی زیبا و کوچک را مانند وسایل تزیینی برای خود بسازید و بر روی میز خود قرار دهید  و یا هدیه های کوچک و زیبا برای دوستان خود تهیه نمایید مانند ساخت جعبه های جواهر و یا انگشتر و زیروآلات و لوازم تزیینی دیگر.

قالب رزین لاتکس و سیلیکون

قالب رزین پلاستیکی

که بدون شک بسیار در دسترس خواهد بود از جا یخی های بسیار کوچک گرفته تا بسته بندی شکلات ها که دارای قالبی های پلاستیکی نسبتا سفتی هستند.حتی از ظروف مختلف نیز می توانید به عنوان قالب استفاده نمایید.
همچنین برای هر دو نوع از قالب ها نیاز است که قبل از ریختن رزین داخل آن از روان کننده استفاده شود که پس از خشک شدن رزین از قالب به سادگی جدا شود، می توانید از مایع ظرفشویی استفاده نمایید که قالب را به آن آغشته می کنیم و اجازه می دهیم کمی خشک شود و سپس رزین را داخل قالب میریزیم.

در ادامه برای شما در لینکی که قرار داده ایم قالب های مختلف به همراه وسایل کار موجود می باشد که بنا به خواست و نیاز خود می توانید آنان را انتخاب نمایید.

 

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024