معرفی انواع بردگیم و 10 بردگیم برتر دنیا که طرفداران جهانی دارند – سری اول

بردگیم

عصری که در آن قرار داریم، عصر مشغله و پرکاری است! طوری که اوقات فراغت ما بسیار کم‌تر از گذشته شده است. به همین خاطر ترجیح می‌دهیم تا اوقات فراغت کوتاه و ارزشمند خود را با کیفیت سپری کنیم. مثلا بازی کنیم یا حتی با دوستان خود وقت بگذرانیم. بردگیم ها (بازی‌های رومیزی) به ما این امکان را می‌دهند که در کنار دوستانمان و دور از هرگونه وسیله‌ی دیجیتالی این وقت را سپری کنیم! با وبلاگ مالتینا همراه باشید تا با دنیای بردگیم‌ها بیشتر آشنا شویم.

بردگیم بازی کنیم!

بردگیم چیست؟

به نقل از wikipedia:

بردگیم یا همان بازی رومیزی شامل مهره‌ها، کارت‌ها یا ژتون‌هایی می‌شود که طبق قوانین مشخص، بر روی همان برد که از پیش طراحی شده است، چیده یا جا به جا می‌شوند. این بازی‌ها جمعی بوده و معمولا قابل بازی برای 2 تا 7 نفر و گاهی هم بیشتر هستند. بعضی از این بازی‌ها استراتژیک، بعضی دیگر بر پایه‌ی شانس و بعضی نیازمند دو المان شانس و مهارت (دیپلماسی!) هستند. معمولا برای بازی‌های رومیزی هدف مشخصی تعریف می‌شود که بازیکنان سعی دارند به آن هدف برسند. هدف اصلی بسیاری از بازی‌های مدرن، شکست دادن مخالفان، حفظ موقعیت و جمع آوری امتیاز است.

آیا بردگیم ها هم دسته‌بندی دارند؟

بله، قطعا! البته دسته‌بندی بردگیم ها به چندین صورت انجام می‌گیرد. یکی از دسته‌بندی‌ها شامل 3 دسته‌ی آلمانی، آمریکایی و اروپایی می‌شود. دسته‌بندی دیگر بر اساس چیزی است که در بردگیم استفاده می‌کنیم، مثلا بازی‌های کارتی، تخته‌ای و …  اما اصلی‌ترین دسته‌بندی بازی‌ها بر اساس ژانر صورت می‌گیرد.

دسته‌بندی بازی‌ها

دسته‌ اول: بازی‌های استراتژیک

این بازی‌ها معمولا داستانی برای معرفی ندارند. اما قوانین مشخصی دارند؛ مانند بازی‌های شطرنج،go و blocus. این بازی‌ها به بازی‌های استراتژی مطلق معروفند و طرفداران زیاد و مخصوص به خود را دارند.

دسته‌ دوم: بازی‌های استنباطی یا معمایی

این بازی ها نیاز مبرم به تجزیه و تحلیل دارند. احتمالا در این دسته از بازی‌های رومیزی قرار است معمای قتلی را کشف کنید. شاید هم قرار باشد آینده ی خاندان خود را پیش بینی کنید! بازی‌هایی مثل dead end drive در این دسته جای می‌گیرند.

دسته‌ سوم: بازی‌های آموزشی

با انجام این دسته از بازی ها شما متوجه می‌شوید که یاد گرفتن هم می‌تواند کار لذت بخش و جذابی باشد! مخاطب بسیاری از بازی‌های آموزشی کودکان هستند. بازی‌هایی مثل Azul و Kingdomino از نوع آموزشی هستند.

دسته‌ چهارم: بازی‌های تعاملی

اگر شخصیت مبارزه طلبی دارید، این دسته از بازی‌ها انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در این بازی‌ها شما تیمی تشکیل می‌دهید و مقابل خود بردگیم یا مقابل دوستانتان بازی می‌کنید. تعداد زیادی از بازی‌های رومیزی را می‌توان در این ژانر قرار داد. بازی‌هایی مثل pandemic legacy &dead of winter & forbidden island & betrayal

gloom heaven از بردگیم های تعاملی

دسته‌ پنجم: بازی‌های اروپایی (آلمانی)

این ژانر از بازی‌های رومیزی بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان به وجود آمد تا دلیلی برای دور هم جمع شدن خانواده ها بعد از بحبوحه ی جنگ باشد. یادگیری این بازی ها راحت است و عنصر شانس در بازی مهم است. بازی‌هایی مثل Catan و Ticket To Ride از این ژانر هستند.

دسته‌ی ششم: بازی‌های جاسوسی

این نوع بردگیم‌ها باید گروهی بازی شوند و بسیار پرطرفدار هستند. نقش‌های مختلفی در این نوع بازی‌ها موجود است و نقش هر دسته مخفی می‌ماند. اگر به بازی‌های مافیایی علاقه مند هستید، این ژانر انتخاب مناسبی برای شماست! بازی‌هایی مثل The Resistance و One Night Ultimate Werewolf و کودتا از این نوع هستند.

دسته‌ هفتم: بازی‌های مخصوص مهمانی و دورهمی

این دسته از بردگیم‌ها به صورت گروهی و با افراد زیاد بازی می‌شوند. هیچ داستانی ندارند. برای برنده شدن کافی است تا قوانین را بدانید و اندکی دقت به خرج دهید. این ژانر بازی، انتخابی عالی برای مهمانی های شماست. بازی‌هایی مثل جنگا، تابو و تیزبین در این دسته جای دارند.

دسته‌ هشتم: بازی‌های نقش آفرینی

بردگیم نقش آفرینی دانجنز اند دراگونز

در این نوع بردگیم، بازیکن اختیار عمل دارد. تصمیمات و انتخاب‌‌های بازیکنان، مسیر و نتیجه‌ی بازی را رقم می‌زند. اگر در این بازی‌ها شرکت کنید، باید یک شخصیت از بازی برای خود انتخاب کرده و بر اساس صفات شخصیتی خود، بازی را همانطور که می‌خواهید اجرا کنید. این ژانر مخاطبین خاص خودش را دارد. بازی‌هایی مثل دی اند دی (دانجنز اند دراگونز) یا بازی‌های تخیلی دیگر مانند جنگ ستارگان، جزو محبوب‌ترین‌های این دسته هستند.

دسته‌ نهم: بازی‌های اقتصادی!

این بازی ها جهت شبیه سازی اقتصادی از شرایط واقعی تولید می‌شوند. در این بازی ها امکان خرید و فروش دارایی‌های خود را خواهید داشت. مثلا در بازی مونوپولی بازیکن‌ها برای در دست گرفتن انحصاری خانه‌های خاص در زمین بازی  تلاش می‌کنند. جالیز و Stone Age و Agricola از دیگر بازی‌های این ژانر هستند.

دسته‌ دهم: بازی‌های جنگی

همانطور که از نام این بازی‌ها پیداست، جنگی رومیزی برای شما در راه است! برای این نوع بازی‌ها لازم است استراتژی خود را تعیین کنید. برای مثال بردگیم Game Of Thrones از بهترین های این ژانر است و شما در این بازی قرار است خاندان های مهم را کنترل یا با خود همراه کنید. اغلب بازی‌های این ژانر، به عنوان بازی‌های استراتژیک نیز شناخته می‌شوند.

10 بازی برتر همه ی زمان ها:

1) بازی شطرنج

بردگیم شطرنج

همانطور که گفتیم این بازی، یک بازی استراتژیک محض است که دو نفره بازی می‌شود. هدف از بازی شطرنج ایجاد وضعیتی است که شاه حریف راهی برای فرار نداشته باشد. البته مدل‌های جدید‌تری از شطرنج مانند شطرنج سه نفره ساخته شده‌اند که می‌توانند لذتی فراتر از شطرنج کلاسیک را برای شما به ارمغان بیاورند.

2) بازی Stratego

بردگیم استارتگو

این بازی رومیزی دارای برد و مهره است. دو نفره انجام می‌شود و در طول بازی هر بازیکن 40 مهره دارد که یکی از آنها پرچم است. همچنین 5 بمب و چند مهره ی خنثی کننده‌ی بمب در بازی وجود دارد. روش بازی اینگونه است که در صورت رسیدن دو مهره به یکدیگر، مهره‌ای که ارزش کمتری دارد از بازی خارج می‌شود. بازیکنی برنده است که بتواند مهره‌ی پرچم حریف را بیابد یا همه‌ی مهره‌های حریف را از زمین بیرون کند. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

3) بازی Through the Age: A new story of civilization

بردگیم through the ages

اگر حوصله ی ساعت ها پای بازی رومیزی نشستن را ندارید لطفا این بازی را انتخاب نکنید! در این بردگیم هر بازیکن نقش یک تمدن باستانی را برعهده دارد. یعنی در حقیقت قرار است یک تمدن را از صفر بسازید و پیشرفت دهید. وقتی می‌گوییم تمدن یعنی باید به همه‌ی جنبه‌ها اعم از فرهنگ، دولت، رهبری، مذهب، علم و تکنولوژی، معادن و زمین‌های کشاورزی، نیروهای نظامی، بناهای تاریخی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی رسیدگی شود. پس یعنی همه چیز مستقل و در عین حال وابسته به یکدیگر است. بازیکنان در این بازی حتی توانایی انقلاب برپا کردن را هم دارند. با پیشرفت خود کارت‌هایی بدست می‌آورید که باید درست مدیریت شوند تا مجبور به استعفا نشوید. این بازی 2 تا 4 نفره انجام می‌شود و نیاز شدیدی به استراتژی و تعامل خوب بین بازیکنان دارد. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

4) بازی Terra Mystica

بردگیم terra mystica

در این بردگیم 14 آدم در 7 اقلیم مختلف (کویر، دشت، مرداب، دریاچه، جنگل، کوه، زمین بایر) ساکن هستند. هیچگونه شانسی در این بازی تاثیر نمی‌گذارد و هر بازیکن نان استراتژی اش را می‌خورد! این بازی از جهت امکان ساخت و ساز ساختمان‌های مختلف و نیز ارتقای آن‌ها و به دست آوردن منابع گوناگون، شبیه به بازی مونوپولی است. جالب است بدانید به علت محبوبیت این بازی، نسخه ی اندروید آن نیز در دسترس است. این بازی 2 تا 5 نفره و در مدت زمانی بیش از 120 دقیقه انجام می‌شود. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

5) بازی Castles of Burgundy

بردگیم castles of burgundy

این بردگیم قرار است برای شما فضای فرانسه در قرون وسطی را به تصویر بکشد، البته کمی غیرواقعی! به این صورت که شما نقش شاهزادگانی را خواهید داشت که به کمک 3 تاس قرار است تصمیم بگیرید چه استراتژی ای را پیاده کنید. یعنی تصمیم بگیرید که سرزمین خود را در برگاندی گسترده سازید یا نفرات خود را زیاد کنید. همه ی چیزهایی که در طول بازی تهیه می‌کنید، از دام گرفته تا جان آدمیزاد، قرار است در آخر بازی برای شما به امتیاز تبدیل شود. خلاصه اینکه ساده از کنار این بازی نگذرید. یکی از جذابیت‌های این بازی نحوه ی طراحی برد آن می‌باشد. این بازی را می‌توانید 2 تا 4 نفره و در کمتر از 90 دقیقه بازی کنید. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

6) بازی Arkham Horror: The Card Game

بردگیم arkham horror

فرض کنید شما تنها شخصیت در یک دنیایی به نام آرکهام هستید و می‌خواهید به کمک تاس ریختن و کارت هایی که به دست می‌آورید دنیا را از شر نیروهای اهریمنی نجات دهید! مهم نیست چه چیزی شما را طلسم کند، مهم این است که چه کارتی به دست شما برسد و استراتژی شما چه باشد. در واقع کارت هایی که به دست می‌آورید ضعف یا قدرت شما را در بازی تعیین می‌کند. این بازی بیشتر از استراتژیک بودن، نیازمند تعامل است.
جالب است بدانید این بازی در ابتدای سال 2018 رتبه‌ی اول در ژانر وحشت را کسب کرده است. بین نسخه‌های موجود از بازی “وحشت آرکهام”، این نسخه طرفداران بیشتری دارد. این بازی را می‌توانید 1 تا 4 نفره و در مدت زمانی بین 2 تا 6 ساعت انجام دهید. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

7) بازی Blood Rage

بردگیم blood rage

زندگی نبرد است؛ نبرد شکوه است؛ شکوه همه چیز است! در این بازی هر بازیکن کنترل جنگجویان، رهبر و کشتی خود را برعهده دارد. چیزی به پایان جهان نمانده است! شما هنوز شانس رسیدن به سرزمین امن را دارید، اما نه با دست خالی. بازی در 3 دوره ی مختلف زمانی انجام می‌شود و شما باید در این دوره ها از کارت های خود برای جمع آوری غنیمت و گسترده کردن قبیله ی خود استفاده کنید. باید از استراتژی خود در زمان مناسبی استفاده کنید. برای پیروز شدن در این بازی باید از قدرت ریسک خود استفاده کنید و از جنگ نترسید!این بازی 2 تا 4 نفره و در مدت زمان 60 تا 90 دقیقه انجام می‌شود. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

8) بازی Android: Netrunner

بردگیم نت رانر

این بردگیم یک بازی کارتی علمی-تخیلی است. این بازی دو بازیکن دارد، یکی در نقش هکر و دیگری در جایگاه یک شرکت. شرکت ها به دنبال پیشرفت دادن برنامه‌های خود هستند و هکر باید به سیستم دفاعی شرکت نفوذ کرده و کارت‌های امتیاز او را به دست بیاورد.از طرف دیگر، هکرها باید زمان و اعتبار خود را صرف کسب ثروت و منابع کافی، خرید تجهیزات سخت افزاری و توسعه برنامه‌های قدرتمند کنند تا از اقدامات امنیتی شرکت‌های بزرگ جلوگیری کنند. در واقع سبک این بازی تعاملی است، تعاملی از جنس تقابل! این بازی دو نفره است و در مدت زمان 45 دقیقه انجام می‌شود. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

9) بازی Cosmic Encounter

بردگیم cosmic encounter

یک امپراطوری کهکشانی بسازید! در اعماق فضا، نژادهای بیگانه از کیهان برای کنترل جهان استفاده می‌کنند. اتحادها شکل می‌گیرند و در حالی که هر لحظه جنگ‌های فضایی عجیب رخ می‌دهد، اتحادها دگرگون می‌شوند.

در این بازی هر بازیکن رهبر یک نژاد بیگانه می‌شود و زمانی که نوبت بازی به او رسید، جنگ خود را به راه می‌اندازد. بازیکنان از سفینه های خود استفاده می‌کنند تا بر سر سیاره‌های دیگر، همراه با متحدان خود، بجنگند. اگر قدرت تحلیل و بلوف زنی خوبی داشته باشید و اهل دیپلماسی باشید، می‌توانید در این بازی پیشرفت کنید. این بازی نیازمند 3 تا 5 بازیکن است و در مدت زمان 1 تا 2 ساعت انجام می‌شود. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

10) بازی Dungeon Petz

بردگیم دانجن پتز

در این بردگیم شما نقش یک ارباب سیاه چاله‌ای را خواهید داشت که قرار است به کمک هیولاها و شیاطینی که به کار می‌گیرید، سیاه چاله‌ی مطلوب خود را بسازد. موجوداتی که در طی بازی اجیر کرده و به کار می‌گیرید، در نهایت برای شما امتیازاتی به همراه خواهند داشت. این بازی 2 تا 4 نفره است و در مدت زمان 90 دقیقه انجام می‌شود. ژانر این بازی تلفیقی از استراتژی و شبیه سازی اقتصادی است. می‌توانید این بازی را به صورت اصل از طریق وبسایت مالتینا و به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.

پس از معرفی ده بردگیم محبوب جهانی شاید بخواهید با بردگیم هایی ایرانی و یا آنهایی که در ایران با اقبال زیادی رو به رو شده اند آشنا شوید پس سری به لینک زیر بزنید  و ببینید در کشورمان ایران کدام بردگیم ها توانستند طرفداران بیشتری برای خود جذب کنند.

آشنایی با بردگیم و تاریخچه این بازی و معرفی پرطرفدارترین بردگیم ها – سری دوم

خب نوبت به نظرات شما می‌رسد. به کدام یک از بازی‌های فوق علاقه مند شدید و قصد دارید تا با دوستانتان امتحانش کنید؟ می‌توانید هر کدام از این بازی‌ها را به صورت مستقیم از آمازون خریداری کنید.اگر از خواندن این مقاله لذت بردید سری به مقاله‌های دیگر ما در بخش بازی و سرگرمی نیز بزنید.

منبع: boardgamegeek.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024