مشکلات خرید از آمازون | اشکالاتی که در حین خرید ممکن است با آن مواجه شوید

مشکلات خرید از آمازون

آمازون یکی از بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی جهان است که میلیون ها نفر از سراسر جهان کالاهای مورد نیازشان را از آن خریداری می کنند. شاید برایتان عجیب به نظر برسد که با وجود سیستم بسیار دقیق و پیشرفته، خرید از آمازون نیز مانند هر فروشگاه آنلاین دیگر دارای مشکلاتی است که جلوگیری از آن ها تقریبا غیر ممکن است. اگر شما نیز قصد خرید از سایت آمازون به کمک مالتینا را دارید، بهتر است ابتدا این مقاله را خوانده و با این مشکلات احتمالی آشنا شوید.

مشکلات خرید از آمازون بیشتر شامل چه کالاهایی می شود؟

در آمازون فروشنده های بسیاری فعالیت کرده و کالاهای خود را از سراسر جهان در این سایت اینترنتی به فروش می رسانند. این فروشنده ها هم شامل فروشنده های اصلی برندهای مختلف مانند لنوو، ریبوک، اپل و غیره هستند و هم شامل فروشنده های جزئی و خرد و یا تولید کنندگان کوچک است.

نمونه کالای معتبر در خرید از آمازون

 

زمانی که شما یک کالا را در آمازون سرچ می کنید، در صفحه محصول، فروشنده های مختلفی که آن کالا را عرضه می کنند به شما نمایش داده می شود. اگر قصد خرید یک کالای برند را دارید، بهتر است دقت داشته باشید تا تامین کننده کالا فروشنده اصلی برند آن محصول باشد در این صورت احتمال بروز خطا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

نمونه فروشندگان مختلف برای یک محصول در آمازون

 

چرا که عمده مشکلاتی که در خرید از آمازون احتمالی است، در خصوص کالاهای خاص ایجاد میشود. یعنی نه تنها آن کالا برند مشخصی ندارد بلکه فروشنده آن نیز متفرقه می باشد. همچنین قبل از انتخاب آن محصول حتما به نظرات مشتریان قبلی و تعداد ستاره کالا دقت کنید تا با دید بازتری خرید خود را انجام دهید. همچنین برای راحتی شما راهنمای خرید و اصطلاحات رایج در وبسایت آمازون را برای شما گردآوری کرده ایم.

 

انواع مشکلات خرید از آمازون:

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، سیستم خرید، عرضه و فروش در آمازون یک سیستم بزرگ است که زنجیره آن به هزاران کالا و میلیون ها نفر در سراسر جهان متصل است. مشکلاتی که در خرید از آمازون ممکن است برای خریدار پیش بیاید در دو گروه مشکلات مربوط به فروشنده و مشکلات مربوط به آمازون تقسیم بندی می شود.

همچنین برخی از این مسائل ممکن است در زیر شاخه دسته سومی به نام مشکلات داخل ایران قرار بگیرند که در ادامه به بررسی تمام موارد و مشکلات احتمالی میپردازیم.

مشکلاتی که فروشنده کالا در آمازون ممکن است به وجود بیاورد:

رایج ترین مشکلاتی که به فروشنده آمازون مربوط می شود، شامل موارد زیر است:

  • اشتباه در سایز و رنگ کالا

یکی از مشکلات خرید از آمازون مانند خرید از هر سایت اینترنتی دیگر، ارسال محصول سفارش داده شده در سایز و یا رنگی متفاوت است. برای مثال ممکن است شما یک پیراهن سایز مدیوم سفارش داده باشید اما چیزی که تحویل خواهید گرفت، سایز اسمال باشد! همچنین ممکن است محصول خریداری شده دارای رنگ متفاوتی باشد. این اختلاف رنگ هم می تواند بسیار فاحش باشد و هم آن که فروشنده سعی کرده باشد که رنگی مشابه و نزدیک به رنگ انتخابی شما در سفارش ارسالی قرار داده باشد.

  • تفاوت محصول در واقعیت با عکسی که از آن می بینید

عکاسی از بسیاری از کالاها و محصولات در شرایط حرفه ای و خاصی انجام خواهد شد. این مساله باعث می شود که کالا و محصول در تصویر تا حد کم یا زیادی با چیزی که در واقعیت هست، تفاوت داشته باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این مشکل بیشتر برای کالاهای خاص اتفاق خواهد افتاد.

  • ارسال کالای استفاده شده به جای نو

از دیگر مشکلات خرید از آمازون، ارسال کالای استفاده شده به جای کالای نو است. اگر سری به سایت آمازون زده باشید، متوجه خواهید شد که این سایت کالاهای مختلفی از نو، دست دوم و استوک دارد که خریداران می توانند با توجه به بودجه مالی خود آن ها را خریداری کنند. اما متاسفانه ممکن است زمانی که شما یک کالای نو سفارش داده اید و هزینه یک کالای نو را پرداخت کرده اید، یک کالای استوک و یا دست دوم برای شما ارسال شود.

در این مورد بیشتر بخوانید : محصولات دسته دو آمازون و دیگر سایت ها چه هستند؟ + انواع و تفاوت های آن ها

  • وجود محصولات تقلبی!

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در آمازون تعداد زیادی فروشنده از سراسر جهان فعالیت می کنند. متاسفانه در میان این فروشندگان، هستند کسانی که کالاهای تقلبی را به عنوان کالای اصل به فروش می گذارند. البته محصولات غیر اصل معمولا در مقایسه با همان نوع کالای اصل اختلاف قیمت قابل توجهی داشته و با مقایسه قیمت ها می توانید متوجه اصل یا غیر اصل بودن کالا شوید.

fake product in amazon

برای آن که خیالتان بابت این مساله آسوده باشد، بهتر است کالاها و محصولات برند مورد نظرتان را از صفحه رسمی همان برند در سایت آمازون خریداری کنید. احتمال خرید کالای تقبلی از صفحه اصلی یک برند در آمازون تقریبا صفر است! زیرا مانند این است که شما خودتان وارد نمایندگی کالای مورد نظرتان در آمریکا یا اروپا شده و کالای مورد نظرتان را سفارش دهید.

برای آنکه بتوانید اطمینان خاطر بیشتری از خرید خود پیدا کنید، همچنین می توانید به تعداد ستاره های یک محصول و کامنت های نوشته شده آن توجه کنید. هرچه یک محصول تعداد ستاره های بیشتری داشته باشد و نظرات خریداران راجع به آن مثبت باشد، یعنی کالا از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

نکته قابل توجه آن که پیگیری این مساله یعنی فروش کالاهای غیر اصل در آمازون با دقت و سرعت مناسبی انجام می شود. به محض آن که آمازون متوجه تخلف یک فروشنده شود، صفحه آن را بسته و فروش محصولات آن را ممنوع می کند. بنابراین احتمال وجود کالای غیر اصل در آمازون وجود دارد اما این احتمال کم است.

در این مورد بیشتر بخوانید : اقدام آمازون برای مبارزه با فروش کالاهای تقلبی با افزودن قابلیت حذف به پنل برندها

  • ناقص بودن لوازم جانبی

از دیگر مشکلات خرید از آمازون، ناقص بودن لوازم جانبی است. در واقع شما هنگامی که یک وسیله به خصوص یک دستگاه دیجیتال را سفارش می دهید داخل صفحه اطلاعات آن لوازم جانبی مختلفی نوشته شده که همراه با محصول اصلی به شما تحویل داده خواهد شد. اما هنگامی که شما بسته خود را تحویل می گیرید، متوجه می شوید که یک تا تعدادی از لوازم جانبی نوشته شده در بسته موجود نیست.

  • بسته بندی نامناسب

کالاهای خریداری شده از آمازون معمولا بسته بندی هایی محکم و استانداردی دارند، اما تعداد محدودی از کالاها ممکن است بسته بندی چندان مناسبی نداشته و بسته بندی کالا و یا خود آن در جابجایی دچار آسیب شود. این بسته بندی مناسب و یا نامناسب نیز چندان ربطی به اصل و یا فیک بودن محصول ندارد.

Amazon's bad Packaging

  • وجود خط و خش و ضربه خوردگی بر روی محصول

این مساله ممکن است بدلیل بسته بندی نامناسب و در جابه جایی ها برای محصول پیش بیاید اما متاسفانه شاهد آن هستیم که محصولات داری خط و خش هرچند کم بر روی محصول بوده و تحویل مشتری شده اند.

  • ارسال کالا بدون ترک نامبر

فروشندگان بسیاری در آمازون بعد از ارسال کالا ترک نامبر (کد پیگیری) محصول را در اختیار مشتری قرار نمیدهند و با این کار مشکلاتی را در پروسه خرید ایجاد میکنند.

در این مورد بیشتر بخوانید : سفارشات بدون ترک نامبر باعث ایجاد چه اشکالاتی میشوند؟

مشکلاتی که وبسایت آمازون مسئول آن است:

علاوه بر فروشندگان، خطا در سفارش و ارسال محصول می تواند در خود آمازون نیز رخ دهد. مهم ترین این مشکلات شامل موارد زیر است:

  • تاخیر در ارسال

تاخیر در ارسال محصول از دیگر مشکلات خرید از آمازون است که می تواند شما را تا حد زیادی کلافه کند! ممکن است در سایت آمازون زمان ارسال محصول 3 روز کاری ثبت شده باشد. یعنی کالا ظرف 3 روز به دفتر مالتینا در آمازون ارسال می شود. اما در مواردی این زمان تحویل تاخیر پیدا کرده و آمازون محصول را تا یک هفته و یا بیشتر نیز ارسال نمی کند!

  • گم شدن محصول

در موارد کم و نادری نیز ممکن است، کالای خریداری شده از امازون گم شده و اصلا به دست خریدار نرسد. این کالاها معمولا کالاهای بدون Track Number و یا کد پیگیری هستند که اطلاع از مراحل ارسال آن نشدنی است. در صورتی که خریدار در آمریکا و یا کشورهای اروپایی باشد، بعد از سپری شدن زمان ارسال خریدار می تواند به پشتیبانی آمازون تماس گرفته و سفارش خود را پیگیری کند.

گم شدن کالاهای ارسالی از آمریکا به ایران فرایندی زمان بر و پیچیده تر است. زیرا سفارش های خرید از آمازون توسط مالتینا به صورت تکی انجام نمی شود و زمانی که کالاهای خریداری شده به دفتر مالتینا در آمریکا برسد، دقیقا مشخص نیست که چه کالایی در سفارش های تحویل داده شده موجود نمی باشد. بعد از ارسال کالاها به دفتر ایران و ارسال آن ها به آدرس های مشتری، اگر کالای شما تحویل داده نشده باشد، ممکن است کالای شما جز کالاهای گم شده آمازون باشد!

  • مسدود شدن بی دلیل اکانت های خرید

از دیگر مشکلات خرید از امازون مسدود شدن بی دلیل اکانت های مشتریان و خریداران است. یعنی ممکن است شما ماه پیش کالای مورد نظرتان را از آمازون خریده باشید و امروز بخواهید وارد اکانت خود شده و سفارش دیگر بدهید. ممکن است متوجه شوید اکانت شما بدون هیچ دلیل خاصی غیر فعال شده است. غیر فعال شدن بی دلیل اکانت ها مشکلاتی است که خریداران امازون با آن مواجه هستند.

  • خرید تعداد محدود از هر محصول برای یک اکانت

یکی از قوانینی که امازون برای خرید محصولات خود برای هر اکانت قرار داده آن است که هر اکانت از هر محصول تنها می تواند تعداد محدودی خرید کند. برای مثال شما از یک هدفون اپل یا هر برند دیگر با یک اکانت تنها می توانید 2 یا حداکثر 3 مورد را خریداری کنید. این مساله زمانی که بخواهید خرید عمده انجام دهید برای شما دردسر ساز خواهد بود. البته مالتینا این مشکل را رفع کرده و شما می توانید هر تعداد محصول مورد نظرتان را سفارش داده و مطمئن باشید که برای شما خریداری خواهد شد.

تصویر زیر نمونه ای از ایمیل ارسالی برای یکی از کاربران است که نشان از بیش از محدودیت بودن تعداد سفارشات او در محصولی خاص بوده است.

Require help on amazon recharge (saying maximum limit reached) | DesiDime

مشکلات احتمالی مربوط به پروسه ارسال در ایران:

بعد از آن که کالا توسط خطوط هواپیمایی به داخل کشور رسید، کالاها ممکن است دچار مشکلاتی شوند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

  • باز شدن پلمپ محصول در گمرک

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، کالاهای خریداری شده از آمازون در دفتر مالتینا در آمریکا به صورت عمده بسته بندی شده تا از طریق خطوط هوایی ارسال شده و وارد گمرک ایران شود. در حالت کلی این بسته ها در گمرک باز نمی شوند اما در موارد خاصی نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. یعنی مامور گمرک برای بررسی بیشتر محصول خریداری شده را باز کند. بنابراین اگر پلمپ کالایی که به دست شما رسید باز شده بود، محصول خریداری شده شما دست دوم نیست و احتمالا در گمرک باز شده است.

  • آسیب دیدن کالا یا بسته بندی در پست ایران

همانند پست هر محصول دیگر در شبکه پستی، کالاهای ارسال شده مالتینا توسط پست نیز ممکن است در اثر جابجایی بد و نامناسب دچار آسیب شوند. هرچند این احتمال بسیار پایین است.

نظرات خریداران ناراضی آمازون در بستر اینترنت:

همان طور که در بخش های بالا نیز اشاره کردیم، مشکلات خرید از آمازون ممکن است برای هر خریداری از هر گوشه جهان پیش بیاید. شما میتوانید با چند سرچ ساده از وجود این نارضایتی ها و نظرات در اینترنت مطلع بشید. در ادامه نظرات تعدادی از این خریداران ناراضی را با هم می بینیم.

  • خریدار در این عکس عنوان می کند که 2 بسته از کالای مورد نظرش را سفارش داده اما یک بسته به او تحویل داده شده است!
منبع: https://sellercentral.amazon.com/forums/t/amazon-lost-my-product-in-receiving-and-will-not-admit-or-reimburse-what-to-do/436032

در این تصویر خریدار کالای خریداری شده خود را تحویل نگرفته است.

منبع: https://sellercentral-europe.amazon.com/forums/t/unhappy-customer-threatening-to-leave-bad-review-due-to-amazons-poor-service/251113
  • در این تصویر نیز خریدار عنوان کرده که کالایی که به قیمت 56 دلار خریده است، Lost یا گم شده است.

  • در این تصویر نیز خریدار عنوان کرده که محصول خریداری شده با سایز اشتباه برای او ارسال شده است!

  • در این تصویر نیز خریدار نارضایتی خود را از اینکه عکس محصول مشابه با چیزی که دریافت کرده نیست، عنوان کرده است.

  • در تصویر زیر هم همان طور که مشاهده می کنید، خریدار عنوان کرده که کالایی که تحویل گرفته، اصل نیست.

منابع مشتریان ناراضی آمازون:

https://sellercentral.amazon.com/forums/t/unsatisfied-customer-bad-review-how-to-sort-it-out/281491

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024