معرفی فندک زیپو و روشهای تشخیص اصالت و معرفی ۱۵ فندک زیپو معروف در جهان

فندک زیپو طرح شرکت جک دنیل Zippo Jack Daniels Lighters
فندک زیپو طرح شرکت جک دنیل Zippo Jack Daniels Lighters

فندک زیپو جیبی یکی از وسیله‌هایی است که هر کسی دوست دارد یکی از آن ها را داشته‌ باشد تا در مواقع لزوم از آن استفاده کند یا آن را در کلکسیون خود نگهداری کند. برای مثال در پیک نیک‌های خارج از شهر حتما به فندک برای روشن کردن آتش نیاز خواهید داشت. یک فندک خوب باید سبک باشد، زود داغ نشود و مخزن آن ظرفیت کافی داشته‌ باشد. از طرفی فندک‌ها علاوه بر کارایی که دارند، از بعد زیبایی و ساختار فیزیکی هم مورد توجه قرار می گیرند. یکی از کمپانی هایی که طی سال‌های گذشته همیشه بهترین فندک‌ها را با کیفیت عالی و البته طراحی های زیبا و چشم گیر تولید کرده است، کمپانی آمریکایی زیپو است که حتما همه شما با این نام آشنا هستید. Zippo طی سال ها یکی از معروف ترین کمپانی‌ها برای تولید فندک بوده است. در این مقاله از مالتینا با ما باشید تا 15 تا از محبوب‌ترین و زیبا‌ترین‌های فندک زیپو در سال 2108 را به شما معرفی کنیم.

 

1- فندک طرح مات  Zippo Matte

این فندک دارای طراحی ضد باد است که برای مسافرت‌ها  و استفاده در فضای باز بسیار ایده آل می باشد. فندک های زیپو  طرح مات دارای مقاومت بسیار بالایی است که ضمن زیبایی برای استقاده های بلند مدت و همیشگی بسیار مناسب است. این فندک دارای باک بنزین بزرگ و مصرف بسیار کمی می باشد که بعد از خالی شدن مخزن می توانید دوباره آن را پر کنید و تا مدت‌ها از آن استفاده نمایید.

طراحی کلاسیک ساده و رنگ مشکی این فندک می تواند توجه هر کسی را به خود جلب کند.

مشخصات:

نام تجاری سازنده:  زیپو آمریکا

مدل: Matte 218

وزن: 54 گرم

فندک زیپو طرح مات - Zippo Matte

 

2- فندک مخصوص فضای باز و پیک نیک  Zippo Outdoor Lighters

فندک Outdoor نیز مانند مدل قبل دارای ساختار ضد باد می باشد. در نتیجه برای کمپین‌ها و استفاده در فضای باز مناسب است. همچنین در زمان های اضطراری در هر جایی می توانید از آن استفاده کنید.

مدل هایی از فندک زیپو که برای فضای باز طراحی شده اند، هم از نظر ساختاری و هم از نظر عملکرد برای این موضوع بهینه شده اند.

این مدل برای استفاده طولانی مدت ساخته شده است. در صورتی که از فیتیله، سوخت و سنگ چخماق را مخصوص خود فروشگاه زیپو استفاده کنید، طول عمر فندک چند برابر خواهد شد. همچنین عملکرد بهتری خواهد داشت.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: Outdoor 200zp

وزن: 83 گرم

فندک زیپو مخصوص فضای باز و پیک نیک - Zippo Outdoor Lighters

3- فندک مدل ترکی  Zippo Black Crackle

فندک زیپو Black Crackle یکی از اولین فندک‌های تولیده شده توسط زیپو است که اتفاقا با شهرت جهانی که پیدا کرد نقش مهمی در معروفیت کمپانی زیپو در سراسر دنیا داشت.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: Black Crackle 233

وزن: 83 گرم

فندک زیپو مدل ترکی - Zippo Black Crackle

 

4- فندک سبک ونیزی براق  Zippo Lighter Venetian High Polish Brass

زیپو سبک ها و طرح‌های مختلفی از فندک ها را ارائه می دهد. فندک زیپو Venetian High Polish Brass یکی از مدل های خاص و استثنایی این کمپانی است که با فلز برنج ساخته شده است. این مدل دارای سه سایز مختلف است که می توانید به نسبت سلیقه تان هر کدام را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که پوشش برنج فندک آسیب‌پذیر است و خیلی زود خراب می شود. پس بهتر است آن را داخل کیف مخصوص نگه داری کنید. همچنین برای تمیز کردن آن تنها از یک دستمال نرم مرطوب استفاده کنید.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: Venetian high polish B233

وزن: 46 گرم

فندک زیپو سبک ونیزی براق - Zippo Lighter Venetian High Polish Brass

 

5- فندک هفت رنگ  Zippo Color Lighters

مجموعه فندک‌های Color شامل مدل‌های مختلفی از فندک‌ها هستند که جلوه رنگی و شادی دارند. مدل هایی مانند Ebony، Chameleon، Abyss و Spectrum این مجموعه را تشکیل می دهند. هر مدل ساختار متفاوتی دارد اما وجه اشتراک تمام فندک های این مجموعه جلوه هفت رنگ و چشم‌گیر آن‌هاست.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا

مدل: Color 151ZL

وزن: 85 گرم

فندک زیپو هفت رنگ - Zippo Color Lighters

 

6- فندک یخی  Zippo Ace

این مدل فندک‌های زیپو محبوبیت زیادی دارند. فندک های ACE قبل از اینکه به دست شما برسند مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند. کا های مختلفی مانند افزودن تصاویر سه بعدی و حکاکی دستی و لیزری به این فندک‌ها زیبایی منحصر به فردی می دهد. مانند اغلب مدل‌ها فندک یخی  نیز دارای تکنولوژی ضد باد و طول عمر بالاست.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا

مدل: Ace 29094

وزن 77.7 گرم

فندک زیپو یخی - Zippo Ace

 

7- فندک طرح شرکت جک دنیل  Zippo Jack Daniel’s Zippo Lighters

این مدل از فندک زیپو نیز دارای عملکرد ضد باد بوده و می‌تواند تمام سلیقه ها را راضی نگه دارد. فندک های این مجموعه از فلز چدن ساخته شده اند و جز فندک های کلاسیک و خاص زیپو هستند. این مجموعه شامل 7 مدل فندک مختلف است.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: Jack Daniel 254BJD 428

وزن 90 گرم

فندک زیپو طرح شرکت جک دنیل Zippo Jack Daniels Lighters

 

8- فندک لوله ای  Zippo Pipe Zippo Lighters

فندک زیپو Pipe شامل  6 رنگ مختلف از جمله مشکی مات و سفید با لوله های چدنی می باشد  در بدنه این فندک از چوب عناب ضد خش استفاده شده و بدنه تماما برنج ضد خش پولیش خورده است. فندک دارای سایز استاندارد با گوشه های منحنی و انتهایی کاملا مسطح می باشد که برای استفاده در ویترین ها و کلکسیون ها گزینه بسیار مناسبی است. این فندک با تمام زیبایی و ظرافت می تواند یک هدیه عالی و به یاد ماندنی باشد. همچنین طراحی و ساختار ویژه فندک باعث می‌شود که مقاومت بالایی داشته و تا مدت‌ها آسیب نبیند.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو امریکا zippo

مدل: pip lighter 28676

وزن: 50 گرم

فندک زیپو لوله ای - Zippo Pipe Lighters

 

9- فندک قهرمانان Heroes Zippo Lighter

این فندک دارای هفت رنگ و طرح های مختلف از جمله: سیاه مات با پرچم قرمز، مجموعه قهرمانان چدن کریستالی، مشکی مات با خط‌های آبی و ماموریت نیروی دریایی است که به منظور یادبود قهرمانان آمریکا به شکل کاملا ساده ای طراحی شده است.

مشخصات:

نام تجای سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: heroes 24457

وزن: 400 گرم

فندک زیپو قهرمانان - Heroes Lighter

 

10- فندک ماکت  Replica Zippo Lighter

فندک replica در 5 مدل ماکت 1932 ، ماکت 1933 ، ماکت 1935 و ماکت 1941 موجود می باشد. این فندک دارای طرح های مختلف مات، براش چدنی و نقره ای می‌باشد و دارای 8 رنگ مختلف است که می توانید به نسبت سلیقه تان هر کدام را که دوست دارید، انتخاب کنید.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا

مدل: Replica 24485

وزن 55 گرم

فندک زیپو ماکت - Replica Lighter

 

11- فندک چدنی مات   Matte Chrome Zippo Lighter

این فندک که تصویر شرکت معروف جک دنیل بر روی آن حک شده است با بدنه چدنی مات، زیبایی چشمگیری دارد. این فندک به طور ویژه داخل یک جعبه هدیه بسته بندی شده است و می‌تواند هدیه ای خاص برای علاقمندان به فندک باشد.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: Matte Chrome 24779

وزن: 55 گرم

فندک زیپو چدنی مات - Matte Chrome

 

12- فندک لوکس 3 قلم مویی   Luxury 3 Brush Zippo Lighter

فندک Luxury 3 Brush با طراحی معکبی بسیار زیبا با بدنه قلم مویی براق برنجی یک کار بسیار خاص و لوکس برای علاقمندان کلکسیون است. این فندک شامل 3 رنگ مختلف می باشد که هرکدام دارای طراحی منحصر به فردی است. شرکت Zippo تعمیرات ناشی از تمیز کردن نامناسب را تضمین نمی‌کند، از روش های درست برای تمییز کردن فندک خود استفاده کنید.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا

مدل: Luxury 3 Brush 041689286736

وزن: 58 گرم

فندک زیپو لوکس 3 قلم مویی - Luxury 3 Brush

 

13- فندک سبک بولداگ شیطان  Devil Dawg-USMC Buldog

فندک بولداگ شیطان یک طرح سفارشی از شرکت Zippo است. عکس بولداگ خشمگین با پس زمینه سبز که در عین سادگی بسیار زیبا می‌باشد. به ادعای خود زیپو این سری فندک جز فندک هایی بوده است که دیرتر از هر فندک دیگری به شرکت بازگشته است. همین موضوع به محبوبیت هر چه بیشتر این مدل کمک کرده سات. توجه داشته باشید مشکلات ناشی از تمیز کردن نامناسب توسط شرکت زیپو تضمین نمی‌شود.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا

مدل: Devil Dawg-USMC Buldog

وزن: 55 گرم

فندک زیپو سبک بولداگ شیطان - Devil Dawg-USMC Buldog

 

14- فندک طرح هارلی داویدسون  Harley-Davidson

مجموعه فندک‌های Harley Davidson جزو پر تنوع‌ترین کارهای شرکت زیپو است که دارای رنگ ها و طرح‌ها بسیار متنوعی است. این فندک با طرح معروف عقاب هارلی داویدسون و جنس چدنی صیغل خورده و ضد خش می تواند توجه هر کسی را به خود جلب کند.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: Harley Davidson 200HDH284

وزن: 100 گرم

فندک زیپو طرح هارلی داویدسون - Harley-Davidson

خرید از آمازون آمریکا

 

15- فندک طرح ارتش ایالات متحده  United Army Zippo Lighter

فندک ارتش ایلات متحده دارای 4 سیک و 36 رنگ مختلف و متنوع می باشد. طراحی قلم مویی مات ضد خش با آرم برنجی ارتش ایالات متحده، که در عین سادگی زیبایی این فندک را دوچندان کرده است. اطمینان حاصل کنید که از روش صحیح برای تمیز کردن فندک خود استفاده می کنید تا از کم شدن عمر فندک جلوگیری کنید.

مشخصات:

نام تجاری سازنده: زیپو آمریکا Zippo

مدل: United Army 280ARM

وزن: 70 گرم

فندک زیپو طرح ارتش ایالات متحده - United Army

فندک زیپو طرح ارتش ایالات متحده - United Army Zippo Lighter

 

راهنمای نگهداری

پر کردن مخزن 

اساسا سه چیز در فندک زیپو باید به صورت دوره ای تعویض یا شارژ شود. سوخت، فتیله و سنگ چخماق. بری شارژ سوخت فندک به چند نکته توجه کنید.

اول اینکه شما از هر بنزینی به جز سوخت باربیکیو می توانید استفاده کنید اما بنزین مناسب نوعی بنزین سبک شده است که به عنوان سوخت هواپیما نیز استفاده می شود. توصیه می‌کنیم سوخت مخصوص را از خود فروشگاه های زیپو تهیه کنید. این سوخت سبک تر است و عملکرد بهتری برای فندک رقم می زند.

برای پر کردن مخزن ابتدا درب کیس را باز کرده و فندک را از کیس بیرون بکشید. سپس به کمک یک جسم نوک تیز پد را بلند کنید تا پنبه‌های داخل مخزن دیده شود. سپس سوخت مخصوص را روی پنبه بپاشید. این کار را به اندازه ای ادامه دهید که پنبه کاملا خیس شود و تغییر رنگ دهد. سپس قسمت بیرونی پنبه را به جای خود برگردانید و مخزن را درون کیس قرار دهید.

توجه: اگر در حین ریختن سوخت مقداری از آن به بیرون مخزن پاشید حتما با یک دستمال مخزن را تمیز کنید. همچنین قبل از جاسازی مخزن در کیس دستان تان را به خوبی بشویید.

عوض کردن فیتیله 

هر وقت نخ فیتیله بیش از اندازه سوخت باید آن را کوتاه کنید. این کار معمولا یک تا دو بار در سال انجام می شود. هر فیتیله زیپو را می توانید دو تا سه بار کوتاه کنید. سپس باید آن را تعویض نمایید. برای این کار ابتدا فیتیله را به آرامی و به کمک یک سیم چین بیرون بکشید. و قسمت سوخته را بچینید و دوباره از فندک استفاده کنید.

برای تعویض فیتیله نیز تمام پد، پنبه ها و فیتیله قدیمی را از مخزن بیرون کشیده و فیتیله جدید را از محفظه مخصوص رد کنید و سر آن را کمی به بیرون خم کنید تا ثابت بماند. سپس قسمت انتهایی فیتیله را که داخل مخزن آن به جهت مخالف خم کرده و یک تکه پنبه روی آن قرار دهید. این کار را چند بار تکرار کنید تا فیتیله نهایتا به شکل S در داخل مخزن قرار بگیرد. این کار تماس فیتیله با پنبه را بیشتر می کند. در مرحله آخر پد را در جای خود قرار داده و پیچ را محکم کنید.

عوض کردن سنگ چخماق

برای این کار مغزی را بیرون آورده و پیچ را به کمک یک سکه یا پیچ کوشتی باز کنید. سپس سنگ قدیمی را به همراه فنر بیرون بکشید. باقی مانده های چخماق را نیز به کمک یک جسم نوک تیز خارج کنید. در مرحله بعد سنگ جدید را داخل محفظه برنجی مخصوص انداخته و فنر را روی آن قرار دهید. چند بار فنر را در در جهت عقربه ها بچرخانید تا محکم شود. سپس پیچ را محکم کرده و مخزن را درون کیس قرار دهید. در صورتی که درب فندک بسته نشد، نشانه این است که پیچ محکم نشده است.

  •  می توانید سنگ چخماق جدید را زیر پد قرار دهید و دفعه بعد از آن استفاده کنید.
  • وقتی درب فندک باز است، بنزین داخل فندک تبخیر می شود. پس هر بار بعد از استفاده از فندک درب آن را ببندید.
  • روشن ماندن بیش از حد فندک باعث داغ شدن چخماق و آسیب دیدن آن می‌شود. پس فندک را برای مدت طولانی روشن نگذارید.
  • برای تمیز کردن فندک ها از آب و یک پارچه بسیار نرم استفاده کنید.

معرفی کمپانی 

زیپو یک کمپانی آمریکایی است که در سال 1932 و توسط جورج گرانت بلس دل (George Grant Blaisdell) تاسیس شد. از آن زمان تا کنون این کمپانی مدل‌ها و سبک‌های جدیدی برای فندک‌ها ابداع کرده است و میلیون‌ها فندک را در سراسر جهان به فروش رسانده است.