طرز تهیه ۹ تنقلات سالم خانگی با چند روش ساده و آسان

تنقلات سالم
طرز تهیه تنقلات سالم خانگی

همه ما دوست داریم در حالیکه مشغول تماشای فیلم، مطالعه، استراحت و… هستیم، تنقلات مختلفی را مصرف کنیم. خیلی ساده است که یک بسته چیپس، پفک یا انواع تنقلات فروشگاهی را در کنارمان قرار دهیم و آن را به عنوان یک میان وعده مصرف کنیم. اما تنقلات فروشگاهی، میان وعده‌های سالم و مناسبی نبوده و دارای کالری بسیار بالا و مواد نگهدارنده و ناسالم هستند که در اثر مصرف بیش از اندازه، موجب اضافه وزن می‌شوند. جایگزینی تنقلات سالم و مصرف آن‌ها به عنوان میان وعده، شاید در ابتدا کار دشواری بنظر برسد، به ویژه هنگامی که پس از یک روز پُرمشغله به خانه ‌می‌آیید و احساس ‌می‌کنید برای رفع سریع گرسنگی  باید میان ‌وعده‌ای را قبل صرف وعده غذایی اصلی، بخورید.

تنقلات سالم
طرز تهیه تنقلات سالم خانگی

اما نگران نباشید! امروزه گزینه‌های بسیار مناسبی برای تهیه میان وعده سالم، بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد. ما می‌توانیم با یادگیری طرز تهیه تنقلات سالم خانگی، به جای اینکه پول خود را صرف خریداری تنقلات ناسالم کنیم، یاد بگیریم که چگونه در خانه تنقلات خوشمزه درست کنیم.

هنگامی که غذاها و میان وعده‌های سالم ‌میخورید، نه تنها سلامت جسمی خود را بهبود ‌می‌بخشید، بلکه به ذهن و بدن خود کمک ‌می‌کنید تا بهتر با استرس مقابله کنید. همچنین با مصرف مواد مغذی مناسب، مغز عملکرد بهتری داشته و قدرت تمرکز شما افزایش خواهد یافت و کارهای خود را سریع‌تر و بهتر انجام خواهید داد.

در ادامه این مطلب از مالتینا بلاگ، طرز تهیه تنقلات سالم خانگی برای غلبه بر ولع مصرف تنقلات ناسالم و جایگزینی تنقلات خانگی و گنجاندن ‌آن‌ها در برنامه رژیم غذایی، به عنوان میان وعده‌های سالم و مقوی را آورده‌ایم. با امتحان این دستورالعمل‌های ساده و آسان، می‌توانید میان وعده‌های سالم، مغذی و سبک را بر اساس ذائقه و سلیقه خود در خانه تهیه کنید و از طعم بی‌نظیرشان، لذت ببرید.

۱- طرز تهیه ترافل‌ خرمایی

این بمب‌های انرژی خرمایی، یک گزینه‌ی مناسب به عنوان یک میان وعده سالم است. آن‌ها به طور طبیعی شیرین، شکلاتی، خوشمزه و فاقد گلوتن هستند! هماهنگی باشکوه طعمِ عسل، گردو، دارچین و خرما، باعث  خوشمزگی بی‌نظیر ترافل‌های خرمایی می‌شود که می‌توانید به عنوان میان وعده در کنار چای، شیر و یا قبل یا بعد از ورزش برای دریافت انرژی، آن‌ها را مصرف کنید.

تنقلات سالم خانگی ترافل
طرز تهیه ترافل‌ خرمایی

مواد لازم برای تهیه ترافل‌ خرمایی خوشمزه

  • ۲۰ عدد خرما
  • ۱ لیوان آب
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۱ لیوان مغز گردو (به صورت پودر)
  • ۱ قاشق چایخوری دارچین
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو

طرز تهیه

هسته‌های خرما را جدا کرده و در مخلوط کن با اضافه کردن آب، به مدت چند دقیقه مخلوط کنید. سپس عسل، گردو، پودر کاکائو و دارچین را اضافه کرده و دوباره ترکیب را خوب مخلوط کنید. از ملاتی که آماده کرده‌اید گلوله‌هایی به اندازه گردو درست کنید و آن‌ها را به نارگیل، پودر پسته، کاکائو، کنجد …. آغشته و سپس سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید ترافل‌های خرمایی را با شکلات بپوشانید یا آجیل‌های مختلف خشک را به این ترافل‌ها اضافه و طعم دلخواه خود را ایجاد کنید.

تنقلات سالم طرز تهیه ترافل
طرز تهیه ترافل خرمایی

۲- طرز تهیه پاستیل خانگی

طعم خوشمزه و رنگ جذاب این آبنبات‌های نرم و کشدار، مورد علاقه اکثر بچه‌ها و بزرگترها است و ژلاتین بکار رفته در تهیه پاستیل‌های خوشمزه و رنگی، از پوکی استخوان جلوگیری کرده و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد. پاستیل‌های موجود در قفسه فروشگاه‌های مواد غذایی، به دلیل وجود افزودنی‌های نگه دارنده، چندان مناسب مصرف به عنوان یک میان وعده سالم نیستند. شما می‌توانید با صرف نیم ساعت وقت، پاستیل‌های خانگی خوشمزه و رنگارنگ را تهیه و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

تنقلات سالم - پاستیل خانگی
طرز تهیه پاستیل خانگی

مواد لازم برای تهیه پاستیل خانگی

  • ۱ بسته پودر ژله با طعم دلخواه (برای تهیه پاستیل‌های رنگی از چند بسته پودر ژله با طعم و رنگ متفاوت استفاده کنید.)
  • نصف لیوان آب
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین
  • ۱ قاشق غذاخوری گلوکز مایع

طرز تهیه پاستیل خانگی

درون یک شیرجوش یا قابلمه کوچک، نصف لیوان آب، یک بسته پودر ژله و دو قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را با هم مخلوط کنید تا جایی که پودر ژلاتین در  آب حل شود. سپس یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع را به آن اضافه کنید. (افزودن گلوکز مایع، باعث کشدار و شفاف شدن پاستیل خانگی می‌شود و افزودن آن اختیاری است.)

ظرف را رو حرارت ملایم قرار ‌دهید و صبر کنید تا به جوش آید. بعد شیرجوش را از روی شعله بر‌دارید.

مخلوط به دست آماده را در یک قالب کوچک با شکل دلخواه که قبلا کمی با دستمال کاغذی آغشته به روغن چرب نموده‌اید، بریزید و یا از قالب‌های سلیکونی مخصوص پاستیل با شکل دلخواه، استفاده کنید و مایع پاستیل را داخل آن بریزید.

قالب را به مدت دو ساعت در یخچال و یا بیست دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس بیرون آورده و از قالب سیلیکونی جدا و یا با کاتر دلخواه برش بزنید. به همین سادگی پاستیل‌های خانگی و سالم شما، آماده مصرف هستند و می‌توانید آن‌ها را تا دو ماه درون یخچال نگهداری نمایید.

تنقلات سالم - پاستیل خانگی
درست کردن پاستیل خانگی

همچنین برای تهیه پاستیل خانگی، شما می‌توانید به جای استفاده از پودر ژله طعم‌دار، از ترکیب یک بسته پودر ژله آلوئه ورا و آب میوه‌های مختلف، شربت‌ها و یا نوشابه استفاده کنید.

۳- طرز تهیه چیپس خانگی

آیا تا به حال شده است که بخواهید چیپس سیب زمینی خانگی خود را درست کنید، اما فکر کنید که فقط به پختن آن‌ها به روش سرخ کردن محدود هستید؟ شما می‌توانید در کمتر از ۵ دقیقه، چیپس خانگی تهیه کنید که بسیار سالم‌تر از چیپس‌های خریداری شده از سوپرمارکت‌ها هستند.

چیپس سیب زمینی خانگی ساده و خوشمزه گزینه‌ای عالی برای یک میان وعده سالم، سریع و ایده آل است! با امتحان کردن این دستور تهیه چیپس خانگی، فقط در عرض چند دقیقه، چیپس‌هایی تُرد، با طعم عالی و بسیار ارزان‌تر از چیپس‌های خریداری شده از سوپرمارکت را در خانه درست کنید.

 تنقلات سالم - چیپس خانگی
طرز تهیه چیپس خانگی

مواد لازم برای طرز تهیه چیپس خانگی

  • ۶ قاشق غذاخوری روغن مایع معمولی
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه یا فلفل قرمز آسیاب شده
  • ۱ قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه

ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و آن‌ها را کاملا بشویید. برش‌های نازکی از سیب زمینی را با پوست کن یا رنده چیپسی درست کنید. این کار را ‌می‌توانید با چاقو یا رنده‌های مخصوص نیز انجام دهید.

برش‌های سیب زمینی را  درون ظرف آب سرد حاوی تکه‌های یخ، به مدت یک ساعت قرار دهید تا نشاسته آن‌ها آزاد شود. با آزاد شدن نشاسته سیب‌زمینی‌ها، چیپس‌هایی بسیار ترد خواهید داشت.

در حالیکه سیب زمینی‌ها در آب سرد هستند، روغن را در یک کاسه بریزید. فلفل سیاه یا فلفل قرمز شیرین، نمک و ادویه دلخواه‌تان را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

برش‌های سیب زمینی که در آب بوده را آبکش کرده و با دستمال پارچه‌ای خشک کنید.

سپس برش سیب زمینی و مخلوط روغنی را که آماده کرده‌اید، در یک کاسه عمیق به خوبی ترکیب کنید و سپس با فاصله کم، روی سینی فر که کاغذ روغنی انداخته‌اید، بچینید. (می‌توانید از دو سینی مختلف استفاده کنید)

سیب زمین‌ها را حدود 30 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه بپزید یا حدود 4 دقیقه در مایکروویو قرار دهید. به همین سادگی، چیپس خانگی و کم چربی شما آماده است.

همچنین شما ‌می‌توانید از ادویه جات مختلف، مانند، پودر سیر، آویشن و… برای ایجاد طعم دلخواه خود استفاده کنید.

تنقلات سالم - طرز تهیه چیپس خانگی
طرز تهیه چیپس خانگی کم چربی

۴- طرز تهیه دونات خانگی

دونات‌های خوشمزه موجود در شیرینی فروشی ها قطعا از تنقلات مورد علاقه خیلی از افراد است. شما می‌توانید با صرف کمی وقت، دونات‌های خانگی و خوشمزه‌ای را تهیه کنید و از صرف آن به عنوان یک میان وعده سالم، لذت ببرید.

تنقلات سالم - شیرینی دونات خانگی
طرز تهیه دونات خانگی

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی

  • آرد سفید: ۴ پیمانه به صورت الک شده
  • شکر: نصف پیمانه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • شیر ولرم: نصف پیمانه
  • کره نرم شده: ۶۰ گرم
  • آب ولرم: یک چهارم پیمانه
  • خمیر مایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه

 ابتدا در ظرفی شیشه‌ای، یک قاشق غذاخوری خمیر مایه و یک قاشق غذاخوری هم شکر بریزید و ۱/۴ پیمانه آب ولرم را به ان اضافه کنید و یک ربع صبر کنید تا خمیر مایه  فعال شود. در ظرفی دیگر، دو عدد تخم مرغ‌ و نصف پیمانه شکر، وانیل و نمک را با همزن بخوبی مخلوط کنید و سپس کره نرم شده در دمای محیط را به آن اضافه و هم بزنید.

پس از فعال شدن خمیر مایه، آن را به همراه نصف پیمانه شیر به مواد مخلوط شده اضافه کنید و هم بزنید. آرد سفید الک شده را به مواد اضافه کنید و آرام آرام هم بزنید تا به خورد مایع همزده شده برود.

بعد از چند دقیقه مخلوط کردن، مخلوط حالت خمیری بسیار نرم پیدا خواهد کرد، فقط به هیچ عنوان ارد بیشتری را برای رفع چسبندگی بافت خمیر دونات، اضافه نکید. زیرا این کار، باعث سفت‌تر شدن بافت دونات‌ها پس از پخت خواهد شد.

خمیر را از ظرف بیرون بیاورید و برای ۵ دقیقه  ورز دهید. سپس در ظرفی که کمی چرب شده است، قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید. خمیر دونات را در جایی نسبتا گرم و به مدت یک ساعت قرار دهید تا خوب پف کند و حجم آن زیاد شود.

تخته‌ی کار یا میز آشپزخانه‌ را به مقدار کمی آردپاشی کنید و سپس خمیر دونات را با کمک وردنه، به قطر ۱ سانتی‌متر پهن کنید و بعد قالب بزنید. خمیرهای دونات قالب زده شده را، داخل یک سینی آردپاشی شده، بچینید و اجازه دهید تا نیم ساعت استراحت کنند.

بعد از نیم ساعت دونات‌ها را درون روغن داغ سرخ کنید و یا به مدت ۲۰ دقیق داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه بپزید، تا رنگ آن‌ها کاملا طلایی شود. سپس دونات‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه روی یک توری فلزی قرار دهید تا خنک شوند. سپس آن‌ها را در ظرف حاوی شکلات آب شده سفید یا کاکائویی فرو کنید تا آغشته به شکلات شوند و روی آن‌ها را با ترافل‌های رنگی تزیین کنید.

تنقلات سالم - دونات خانگی
درست کردن دونات در خانه

۵- طرز تهیه پف فیل خانگی یا پاپ کرن خانگی

هیچ چیزی به اندازه خوردن یک کاسه پف فیل تازه و تُرد، به هنگام تماشای فیلم لذت بخش نیست. پف فیل یا پاپ کرن، علاوه بر خوشمزه بودن، حاوی آهن، فسفر و پروتئین است و یکی از میان وعده‌ها و تنقلات سالم  به حساب می‌آید. شما با صرف چند دقیقه وقت می‌توانید پاپ کرن تازه و تُرد خانگی خود را تهیه کنید.

 تنقلات سالم - پف فیل خانگی
طرز تهیه پف فیل خانگی

طرز تهیه

  • ۱ فنجان دانه ذرت 
  • 5 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان
  • 1 قاشق چایخوری نمک

3 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان را به یک قابلمه استیل یا هر قابلمه نازک دیگری، بریزید و تا داغ شدن روغن، آن را حرارت دهید.

بلافاصله دانه‌های ذرت را با ادویه و روغن داغ شده درون قابلمه اضافه کنید. وقتی صدای ترکیدن اولین ذرت‌ را شنیدید حرارت شعله را کم‌تر کنید و تا زمانی که تمام ذرت‌ها نترکیده‌اند، درب قابلمه را برندارید.

در این فاصله چند بار قابلمه را به چپ و راست تکان دهید تا ذرت‌ها یکنواخت حرارت ببینند و همگی شکفته شوند. با تمام شدن صدای ترکیدن ذرت‌ها، شعله را خاموش و ذرت‌ها را داخل یک کاسه سرو کنید.

نکته مهم: قرار دادن دانه‌های ذرت در جای مرطوب، باعث می‌شود ذرت‌ها حتی در روغن داغ، هم به خوبی باز نشده و یا بسوزد.

طعم دار کردن پاپ کرن

اگرچه پاپ کرن ساده طعم بسیار خوبی دارد ولی ترکیبات و ادویه‌های بسیار خوش طعمی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، پاپ کرن خود را طعم‌دار کنید.

تنقلات سالم - پف فیل خانگی
طعم دار کردن پاپ کرن

پاپ کرن کره‌ای

برای تهیه پاپ کرن کره‌ای در خانه، بعد از تهیه پاپ کرن به صورت ساده، مقداری کره را روی پاپ کرن‌های داغ رنده کنید و سپس روی سینی فر بریزید و ۳ الی ۵ دقیقه داخل فر با حرارت متوسط قرار دهید.

پاپ کرن گوجه‌ای

برای تهیه پاپ کرن گوجه‌ای، مقداری سس کچاپ را به صورت لایه بسیار نازک روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، ریخته و داخل فر با دمای ۱۷۰ درجه قرار دهید تا خشک و ترد شود. سپس آن را به وسیله آسیاب پودر کنید. پاپ کرن ساده‌ را تهیه کنید و پودر کچاپ را هنگامی که پاپ کرن‌ها را تازه از روی حرارت برداشته‌اید، به مقدار کافی بپاشید و به خوبی مخلوط کنید. پاپ کرن گوجه‌ای خوش طعم شما آماده است.

پاپ کرن پنیری

برای تهیه پاپ کرن پنیری، مقداری پنیر پارمزان را به صورت کاملا ریز رنده کنید و بعد از آماده شدن پاپ کرن‌های ساده، بلافاصله روی آن‌ها بپاشید و آن‌ها مخلوط کنید. سپس پاپ کرن‌های پنیری را روی سینی فر بریزید و ۳ الی ۵ دقیقه داخل فر با حرارت متوسط قرار دهید.

پاپ کرن سرکه‌ای یا لیمویی

برای تهیه پاپ کرن سرکه‌ای یا لیمویی، بعد از آماده شدن پاپ کرن ساده، مقداری آبلیمو یا سرکه را داخل اسپری یا افشانه بریزید و روی تمام پاپ کرن‌های داغ اسپری کنید  و چند دقیقه داخل فر گرم قرار دهید تا طعم‌دار شوند.

۶- طرز تهیه لواشک خانگی

لواشک در واقع عصاره غلیظی و خشک شده میوه‌ای است که طعم عالی و خوشمزه‌ای دارد و. شما می‌توانید با استفاده از هر نوع میوه گوشتی که دوست دارید، لواشک خانگی درست کنید. حتی می‌توانید انواع مختلفی از میوه‌ها را مخلوط کرده و عطر و طعم کاملا جدیدی بدست آورید. ماده دیگر نمک است. در لواشک‌هایی که در کارخانجات تولید می‌شوند، برخی از مواد افزودنی مانند اسید سیتریک یا رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود. ولی شما می‌توانید به سادگی و صرف زمان کم، لواشک خانگی، خوش طعم خود را تهیه کرده و به عنوان یکی از تنقلات سالم و خوشمزه مصرف کنید.

تنقلات سالم - لواشک خانگی
طرز تهیه لواشک خانگی

مواد لازم برای تهیه لواشک خانگی

  • میوه دلخواه مانند  آلبالو، هلو ، شلیل و زردآلو
  • ۱ لیوان آب به ازای هر کیلو میوه
  • مقداری نمک
  • ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو در صورت دلخواه

  طرز تهیه

برای تهیه لواشک خانگی، ابتدا باید میوه‌ها به خوبی شسته شوند و ساقه و برگ های آن‌ها جدا شود. همچنین بهتر است پوست میوه‌هایی مانند سیب که پوست کندن آن آسان است، را از بین ببرید.

در مرحله بعد، میوه‌ها را به قطعات کوچک برش دهید و در صورت امکان هسته آن‌ها را خارج کنید. سپس ‌آن‌ها را در قابلمه بریزید و یک لیوان ‌آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و مرتبا هم بزنید تا میوه‌ها خوب پخته شده و له شوند.

در این مرحله می‌توانید مقداری نمک و آبلیمو برای افزایش ماندگاری لواشک و خوش طعم شدن‌ آن اضافه کنید.

مخلوط میوه‌ای پخته و له شده را در الک یا صافی بریزید تا هسته‌ها و پوست میوه‌های باقی‌مانده جدا شوند و مخلوط صاف، یکنواخت و پوره مانندی ایجاد شود.

حالا مخلوط میوه آماده خشک شدن است. یک سینی را با مقدار کمی روغن چرب کنید، یک لایه فریزر پلاستیکی روی آن قرار دهید. مخلوط میوه را به طور یکنواخت روی سینی بریزید و با کفگیر صاف کنید تا ضخامت یکسانی پیدا کند. ضخامت ایده‌آل برای لواشک حدود ۳ تا ۴ میلی‌متر است.

تنقلات سالم - لواشک خانگی
طرز تهیه لواشک خانگی

روش سنتی خشک کردن لواشک این است که آن را در یک مکان گرم و خشک مانند زیر نور خورشید یا جلوی جریان هوای پنکه بگذارید و صبر کنید تا خشک شود.برای تسریع خشک شدن لواشک، می‌توان مایه لواشک را درون سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده است، با حرارت 170 درجه به مدت 5-6 ساعت قرار داد تا خشک شود.

۷- طرز تهیه ماست میوه‌ای

ماست شیرین ترکیب شده با میوه‌های فصلی تازه و کمی مغز گردو یا بادام، طعم بی‌نظیری دارد و با یکبار امتحان کردن طرفدار آن خواهید شد. دسر ماست میوه‌ای از تنقلات سالم ، مقوی و رژیمی است که در ادامه طرز تهیه آن را آورده‌ایم.

تنقلات سالم خانگی - ماست میوه ای
طرز تهیه ماست میوه ‌ای خانگی

مواد لازم برای تهیه ماست خانگی

  • ۱.۵ لیوان ماست کم چرب شیرین
  • مقداری میوه مانند هلو، توت فرنگی، تمشک، موز یا آناناس
  • چند عدد مغز گردو، بادام یا دانه کنجد
  • ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری عسل (بسته به ذائقه خود می‌توانید مقدار عسل را کم یا زیاد کنید)

 طرز تهیه

ابتدا میوه دلخواه خود را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و داخل مخلوط کن بریزید. سپس ماست شیرین و عسل را به آن اضافه کرده و چند دقیقه میکس کنید تا به حالت پوره دربیاید. مخلوط را در ظرف سر ریخته و به مدت ۳ الی ۴ ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از بیرون آوردن از یخچال، با تکه های میوه و مغز دلخواه آن را تزئین کنید.

برای قالبی و ژله‌ای شدن ماست میوه‌ای، می‌توان یک بسته پودر ژله را که در نصف لیوان آب حل شده است، به آن اضافه کرد. همچنین برای تهیه ماست میوه‌ای به عنوان یکی از تنقلات سالم و رژیمی، می‌توان از ترکیب چند میوه مختلف بر اساس ذائقه شخصی، استفاده کرد.

۸- طرز تهیه بستنی خانگی

بستنی با طعم بی‌نظیری که دارد از تنقلات پرطرفدار اکثر افراد با هر سِنی است. برای تهیه بستنی خانگی که یکی از تنقلات سالم است، دو روش ساده وجود دارد که شما می‌توانید مطابق با سلیقه‌ی خود، آن‌ها را امتحان کرده و بستنی خانگی خوش طعم و سالمی را در خانه تهیه کنید.

تنقلات سالم - بستنی خانگی
طرز تهیه بستنی خانگی

مواد لازم برای تهیه بستنی خانگی با ثعلب

  • شیر ۴ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • وانیل ۱ قاشق چایخوری
  • هل نصف قاشق چایخوری
  • ثعلب ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب به مقدار کم

طرز تهیه

برای شروع، شیر را در داخل یک ظرف استیل بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از پنج دقیقه جوشیدن، شکر، وانیل، گلاب و ثعلب را به آن اضافه کنید و به خوبی و بصورت مداوم هم بزنید. چند دقیقه بعد از اضافه کردن ثعلب، مایه بستنی غلیظ‌تر می‌شود. با مشاهده غلیظز تر شدن مایه بستنی، آن را از روی گاز برداشته و صبر کنید تا کاملا سرد شود و سپس به مدت یک ساعت، داخل فریزر قرار دهید.

بعد از گذشت یک ساعت، مایه بستنی را از فریزر بیرون آورده و با هم‌زن مخلوط کنید تا حالت کش‌دار پیدا کند و دوباره داخل فریزر قرار دهید. این کار را با فاصله یک ساعت در میان و حدود ۳ الی ۴ دفعه انجام دهید. در آخرین مرتبه، بستنی را از فریزر بیرون آورده و با تکه‌های میوه یا مغز‌های دلخواه تزیین و سرو کنید.

تنقلات سالم - بستنی خانگی
طرز تهیه بستنی خانگی

مواد لازم برای تهیه بستنی خانگی با خامه

  • شیر تغلیظ شده  ۴۰۰ گرم
  • خامه زده شده و فرم گرفته ۲ فنجان
  • وانیل شکری ۲ قاشق چایخوری
  • پودر قند نصف لیوان

طرز تهیه

شیر تغلیظ شده به صورت آماده از فروشگاه‌های مواد غذایی یا لوازم قنادی قابل تهیه است. البته می‌توان در خانه نیز آن را تهیه نمود. برای تهیه شیر تغلیظ شده، باید ۶۰ درصد میزان اصلی شیر را به روش بن ماری تبخیر کنید. برای مثال، ۴ لیوان شیر را در ظرفی ریخته و با حرارت غیرمستقیم (روش بن ماری) می‌جوشانیم تا در نهایت ۱.۵ لیوان شیر، در ظرف باقی بماند. البته شما می‌توانید از حرارت مستقیم نیز برای تهیه شیر تغلیظ شده استفاده کنید؛ ولی کیفیت آن بخوبی روش بن ماری نخواهد بود.

برای تهیه بستنی خانگی با خامه، ابتدا خامه را در ظرف استیل ریخته و نصف لیوان پودر قند را به آن اضافه می‌کنیم و به مدت نیم ساعت در فریزر قرار می‌دهیم تا حالت تگرگی پیدا کند. خامه را از فریزر بیرون می‌آوریم و با هم زن دستی و با دور تند آنقدری هم می‌زنیم تا فرم بگیرد و جای پره‌های هم زن روی آن باقی بماند.

در مرحله بعد، شیر تغلیظ شده را داخل ظرفی ریخته و وانیل را به آن اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. خامه فرم گرفته را به محتوای شیر اضافه کرده و به وسیله لیسک یا قاشق چوبی خیلی آرام و با حرکات دایره‌ای، هم می‌زنیم و مخلوط می‌کنیم. مایه بستنی به دست آمده را داخل ظرف استیل ریخته و به مدت ۴ الی ۶ ساعت داخل فریزر قرار می‌دهیم.

 ۹- طرز تهیه گرانولا

با داشتن چند تکه آجیل خشک، تکه‌های میوه، مقداری جو دوسر، کنجد و عسل ‌می‌توانید این میان وعده بسیار خوشمزه و مقوی را در خانه تهیه کنید که منبع انرژی، ویتامین‌ها و مواد معدنی روزانه است و باعث ‌می‌شوند در طول روز افت انرژی نداشته باشید و احساس سیری کنید.

تنقلات سالم - گرانولا
طرز تهیه گرانولا

مواد لازم برای تهیه گرانولا خانگی

  • ۲ فنجان سبوس جو دوسر
  • ۱ فنجان میوه خشک
  • ۱/۲ فنجان کنجد
  • 1 قاشق چای خوری بادام بو داده
  • 1 فنجان گردو یا پسته یا بادام
  • ۱ قاشق چایخوری پودر نارگیل
  • ۱۰ عدد انجیر خشک
  • ۱۰ عدد زردآلو خشک
  • ۱۰ قطعه خرما
  • ۱ لیوان شیره انگور
  • ۲ قاشق عسل
  • ۱ قاشق چایخوری دارچین
  • ۲ قاشق غذاخوری کره گیاهی

طرز تهیه

هسته‌های خرما را جدا کرده و آن‌ها را ریش ریش کنید. مغز‌ها، انجیر و زردآلو خشک، کنجد و پودر نارگیل را با کمک مخلوط کن به مدت چند دقیقه مخلوط کنید تا کمی ریزتر شوند. سپس مخلوط را در یک کاسه بزرگ بریزید و سبوس جو دوسر و پودر دارچین را به آن اضافه کنید.

در قابلمه‌ای کوچک عسل، شیره انگور و کره گیاهی را چند دقیق روی حرارت قرار دهید تا نسبتا داغ شود. مخلوط ملاس را به مواد خشک اضافه کرده و با قاشق چوبی مخلوط کنید و بقدری هم بزنید هم بزنید تا تمام مخلوط به طور مساوی ترکیب شوند.

داخل یک سینی بزرگ، کاغذ روغنی بیندازید. مخلوط گرانولا را با فشار محکم روی آن را صاف کنید. روی آن را با کیسه فریزر یا کاغذ روغنی بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال یا ۲۰ دقیق در فریزر، قرار دهید تا سفت شود.

بعد از گذشت یک ساعت، گرانولا را به تخته برش منتقل کرده و به اندازه‌های دلخواه برش بزنید. گرانولا‌ی تهیه شده را می‌توان تا ۲ ماه در یخچال نگهداری کرد.

تنقلات سالم
طرز تهیه گرانولا خوشمزه و مقوی

گنجاندن تنقلات سالم در رژیم غذایی 

تهیه و مصرف تنقلات سالم و خانگی به عنوان میان وعده، مانع از پرخوری در طول روز ‌شده و در واقع باعث افزایش متابولیسم بدن، کاهش وزن و لاغری نیز ‌می‌شود و سطح انرژی شما را در طول روز، بالا نگه ‌می‌دارد. همچنین یک روش موثر برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

تنقلات سالم خانگی
تنقلات سالم در رژیم غذایی

اگر تجربه‌ای درباره طرز تهیه میان وعده‌ها و تنقلات سالم و خانگی را دارید، خواهشمندیم در بخش نظرات این مطلب، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ به اشتراک بگذارید. همچنین برای مطالعه مطالب مفید و کاربردی دیگر در زمینه حفظ و بهبود سلامت عمو‌می بدن و ایجاد عادات سالم غذایی، به بخش زیبایی و سلامت مالتینا بلاگ مراجعه نمایید.

همچنین شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مالتینا از اینجا، می‌توانید لوازم آماده سازی غذا و نوشیدنی، انواع ظروف سرو و پذیرایی، ابزار شیرینی پزی و منسوجات آشپزخانه و… متنوع و باکیفیت از انواع برندهای معتبر دنیا را مشاهده و خریداری نمایید. تما‌می محصولات این فروشگاه با تضمین کیفیت و اصالت به فروش می‌رسند. همچنین در مالتینا می‌توانید به راحتی از آمازون آمریکا (بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا) خرید خود را از هر جای ایران و با کلیه کارت‌های عضو شبکه شتاب بانکی، انجام داده و بدون نیاز به کردیت کارت و موارد مربوط به ارسال از آمریکا، کالای خود ظرف ۲-۳ هفته، درب منزل خود تحویل بگیرید.

منبع: countryliving.com، delish.com

 در مالتینا بیشتر بخوانید:

بررسی خرید دستگاه پخت نان خانگی + دستور تهیه انواع نان در خانه

سالاد| طرز تهیه ۲۰ سالاد سریع و آسان

غذای بدون گوشت| دستور پخت ۲۷ غذای بین المللی بدون گوشت

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024