چند توصیه برای شیک پوشی خانم ها در محیط کار

شیک پوشی در محیط کار

شیک پوشی در محیط کار اهمیت زیادی دارد. یک مثل معروف وجود دارد که می گوید: شما نمی‌توانید شغل مورد علاقه‌تان را به دست بیاورید مگر اینکه بتوانید مناسب همان شغل لباس بپوشید.

شیک  پوش بودن در محیط کار حتی بیشتر از محیط‌های دیگر اهمیت دارد. چرا که شما لازم دارید تا در محیط کار تاثیرگذار باشید و تصویر بهتری از خودتان در ذهن دیگران ایجاد کنید. از این گذشته همه ما ذاتا دوست داریم خوب به نظر برسیم و مورد علاقه اطرافیان باشید یا اینکه حداقل لقب بد لباس یا بدسلیقه بودن را نپذیریم.

خب برای اینکه به این خواسته برسیم، باید آگاهی‌مان را در مورد فاکتورهایی که باید برای شیک پوش بودن در محل کار داشته باشیم، بالا ببریم. به عبارتی باید بدانیم که کدام لباس برای محیط کار و کدام لباس برای یک دورهمی دوستانه مناسب است و به نوعی حد و مرزها را برای انتخاب‌هایی که داریم ، بشناسیم. در این مقاله از مالتینا بلاگ در خصوص قوانینی که برای شیک پوشی در محیط کار زنان ضروری است، صحبت می کنیم.

همانطور که گفتیم اگر بخواهید مورد قبول واقع شوید و تاثیرگذاری لازم را داشته باشید، باید به باید و نبایدهای موجود در خصوص پوشش محل کارتان دقت کنید. البته به این آسانی‌ها هم نیست. چرا که یک فرم یکسان برای همه وجود ندارد و شما باید در حین اینکه لباس مناسبی برای محل کار انتخاب می‌کنید، به استایل و فرم بدن تان هم توجه داشته باشید. در عین حال در آن احساس راحتی کنید و به عبارتی زیاد از استایل معمول شما دور نباشد و  هنوز هم بتوانید با آن لباس خودتان باشید.

انتخاب استایل غلط برای محیط کار تنها یک بد تیپ بودن نیست بلکه عواقب بیشتری در پی دارد. نپوشیدن لباس مناسب به این معنی است که شما به قوانین موجود در آن محل اهمیت نمی‌دهید و به نوعی همانطور که لباس‌تان با دیگران فرق دارد و از آن‌ها جداست، احتمالا خودتان هم برای همیشه از آن‌ها جدا خواهید ماند و نمی‌توانید روابط خوبی با رئیس یا همکاران‌تان برقرار کنید.

از این گذشته همانطور که گفتیم شما در محل کار لازم دارید که مورد اعتماد قرار بگیرید و مراجعین یا همکاران یا رئیس‌تان بتوانند به شما اعتماد کنند. در صوتی که اولین مهارت شما یعنی مهارت انتخاب لباس چنگی به دل نزند، احتمالا برای موارد دیگر هم روی شما حساب نخواهند کرد.

اولین نکته‌ای که برای انتخاب لباس مناسب باید مد نظر قرار دهید، این است که در کجا کار می‌کنید و این محیط کار چه نوع لباسی را میپذیرد. در کل می‌توان محیط های کاری را به سه دسته رسمی، نیمه رسمی و غیر رسمی یا کژوال تقسیم کرد. البته دسته بندی های بیشتری هم وجود دارد اما از آنجایی که در ایران معمولا محیط های کاری به هین سه دسته محدود می‌شوند، ما هم به همین سه مورد بسنده می‌کنیم. حالا سوال اصلی این است که از کجا باید بدانیم که جایی که ما در آن کار می‌کنیم، جز کدام دسته است؟

محیط کار رسمی، نیمه رسمی یا غیر رسمی

بهترین روش برای دسته بندی محیط کار این است که کارمندان و کارکنان در آنجا چه نوع روابطی دارند و تا چه اندازه با هم صمیمی هستند. نوع روابط کارمندان و البته رابطه رئیس و کارمند و برنامه هایی که وی برای اداره کردن آن مجموعه دارد، تعیین کننده این است که محل کار شما در کدام کتگوری قرار می گیرد. در ادامه هر کدام از محیط های کاری را با هم مقایسه می کنیم.

محیط کار رسمی

محیط کار رسمی محیطی است که کارمندان با هم روابط چندان صمیمی ندارند و مدیر هم روابطش را در حد مدیریت و نظم دادن به افراد نگه می‌دارد و از صمیمی شدن با آن‌ها پرهیز می‌کند. در این محیط‌ها روی بازده کاری و سکوت و حفظ نظم تاکید بیشتری می‌شود و معمولا ترجیح می‌دهند که کارمندان از هم جدا باشند و به نوعی در پارتیشن بندی کار کنند. حتی اگر کنار هم باشند، شما یک دیوار شیشه‌ای بین آن‌ها حس می‌کنید و آن‌ها هیچ وقت با هم روابط صمیمانه‌ای ندارند. معمولا شرکت‌های دولتی بزرگتر با پرسنل زیاد و بخش بندی کم سعی می‌کنند با ایجاد یک محیط رسمی و روابط رسمی کارمندان را به نوعی منضبط و به خط نگه دارند. شما این مود را همچنین در شرکت‌هایی که میانگین سنی بالاتری دارند (برای مثال بیشتر از 45 سال)، می‌توانید ببینید. در این شرکت‌ها همچنین به طور مرتب افراد غریبه وارد شرکت می‌شوند و شرکت مجبور به عقد قراردادهای رسمی و جدی برای افراد است. برای شیک پوشی در محیط کار رسمی باید به دوخت تمیز و انتخاب پارچه های مرغوب و باکیفیت تکیه کنید.

محیط کار نیمه رسمی

اگر محیط کارتان یک درجه از محیط کار رسمی راحت‌تر باشد، به عنوان محیط کار نیمه رسمی باید آن را بشناسید. در واقع این محیط‌ها نه کاملا در دسته بندی رسمی و نه در دسته بندی غیر رسمی قرار نمی‌گیرند. در این شرکت‌ها معمولا بین کارمندان دسته بندی وجود دارد و افراد به خواست خودشان و نه با سیاست‌های کلی شرکت، با هم روابط نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری دارند. به طوری که عده‌ای با هم صمیمی هستند و عده‌ای نیستند. در این شرکت‌ها طیف سنی متنوع است و فضای کار نیمه جدی است. می‌توان گفت بانک‌ها و برخی شرکت‌های خصوصی در این کتگوری جای می گیرند.

شیک پوشی در محیط کار غیر رسمی

آیا در محل کار همکاران‌تان را با اسم کوچک صدا می‌کنید و در بیرون از محل کار هم همدیگر را می‌بینید، آیا فاصله سنی کمی با رئیس‌تان دارید و رابطه‌تان با او نزدیک‌تر از رابطه معمول رئیس و مرئوسی است؟ اگر جوابتان به تمام این سوال‌ها مثبت است، پس شما در یک محیط کار غیر رسمی کار می‌کنید. این دسته از شرکت‌ها معمولا به صورت استارتاپ و با مدیر جوان و تیم با میانگین سنی پایین اداره می‌شود و صمیمیت بیشتری در بین آن‌ها به چشم می‌خورد.

انتخاب لباس مناسب محیط کار

خب کم کم داریم به بحث اصلی مان یعنی انتخاب لباس مناسب برای محل کار نزدیک می شویم. در ادامه قصد داریم استایل‌هایی که برای هر محیط کاری مناسب است را به شما معرفی کنیم. اما پیش از آن آیا از اهمیت این موضوع برای انتخاب لباس خوب آگاه هستید؟ می‌دانید که چرا باید این استایل‌ها را انتخاب کنید و به این فاکتورها پایبند باشید؟ به عبارتی انگیزه تان برای انتخاب لباس مناسب چیست؟

باید گفت که در محیط کار شما به کرات قضاوت می‌شوید. در این خصوص که تا چه اندازه مهارت دارید، تا چه اندازه حرفه‌ای هستید و تا چه اندازه می‌توان روی شما حساب کرد. از این گذشته آیا به اندازه‌ای هوشیار هستید که بتوانید در هر موقعیت انتخاب‌های درست را داشته باشید. اولین شاخصه‌ای که برای شناخت شما می‌توان از آن استفاده کرد، لباسی است که می‌پوشید. لباس شما نشانگر شخصیت ‌تان است.

می توان اینطور گفت که شما در انتخاب لباس یا یک چالش مواجه می شوید که اگر به درستی آن را پشت سر بگذارید، می توانید حسن انتخاب و سطح آگاهی تان را به دیگران اثبات کنید. حتی اگر واقع بین باشیم، بیرون از محیط کار هم خیلی‌ها ما را از روی لباس‌مان قضاوت می‌کنند. در صورتی که لباس‌هایتان تمیز و مرتب نباشند، یک جور با شما برخورد می‌کند. اگر تیپ اسپرت داشته باشید با یک برخورد مواجه می‌شوید و با کت و شلوار یک برخورد دیگر. به همین خاطر است که انتخابی که دارید، اهمیت زیادی دارد.

برای مثال اگر در یک محیط رسمی مشغول به کار هستید و یک رئیس مسن‌تر دارید، احتمالا با تیپ لش و اسپرت یا شلوارهای جین زاپ دار نه تنها اعتماد او را جلب نمی‌کنید، که حتی ممکن است به نوعی باعث ایجاد یک تنش منفی بر علیه خودتان شوید. یا یک مثال کمی متفاوت هم وجود دارد. اگر در یک محیط استارتاپ و غیر رسمی مشغول به کار هستید، در حالی که همکارانتان سعی می کنند با انتخاب لباس‌های ترند و خوش رنگ بهتر و جذاب‌تر به چشم برسند، شما با انتخاب یک مانتو شلوار مشکی ریسک بد تیپ بودن و منزوی شدن را به جان می‌خرید.

چند و چون لباس و محل کار کاملا از لباس‌های دیگر جداست و قواعد خاص خودش را دارد. همانطور که گفتیم اولین قدم برای اینکه بدانید کدام لباس برای شما مناسب است، این است که بدانید محل کارتان در کدام کتگوری رسمی، نیمه رسمی و غیر رسمی قرار می‌گیرد. مرحله بعد این است که به نسبت محیط کار و البته اندام و ظاهر و سلیقه خودتان، لباس مناسبتان را انتخاب کنید. در بالا با ویژگی‌های هر دسته محیط کار آشنا شدید. در ادامه با لباسی که برای هر محیط مناسب است، آشنا می‌شوید. ما نکاتی که برای شیک پوشی در محیط کار باید به آن ها توجه کنید را مرور می کنیم.

نکاتی که باید برای شیک پوشی در محیط کار مد نظر بگیرید

لباس کار در هر کشور متفاوت است اما قوانینی که وجود دارد در همه جا یکسان است. ما سعی می کنیم کلیت مواردی که برای شیک پوشی در محیط کار بدانید را بیان کنیم تا بتوانید به نسبت اندام و سلیقه خودتان و همچنین نوع محیطی که در آن کار می‌کنید، استایل‌تان را انتخاب کنید. البته در ادامه چند استایل پیشنهادی هم به شما نشان می‌دهیم.

چند نکته کلی

  • پیش از هر چیز این مورد را در نظر بگیرید که برای اینکه بتوانید اعتماد دیگران را جلب کنید، باید حرفه‌ای به نظر برسید. این نکته را در انتخاب لباس هم رعایت کنید. سعی کنید با دقت عمل و کاملا با هوشیاری لباس‌تان را انتخاب کنید.
  • با توجه به افراد دور و برتان لباس‌ها را انتخاب نمایید. به نوعی شما می‌توانید الگو مثبت و الگوی منفی برای خوودتان پیدا کنید و با توجه به استایل دیگران خودتان هم یک لباس مناسب انتخاب کنید.
  • لباس شما باید تمیز و اتو شده به نظر برسد. پس از پارچه‌هایی که ظاهر چروک دارند (مثل پارچه ابروبادی)، دوری کنید.
  • کفشی که انتخاب می‌کنید، باید مناسب محیط کار باشد. از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، صندل و غیره پرهیز کنید.
  • لباس‌های بیش از حد تنگ یا بیش از حد گشاد یا اورسایز مناسب محل کار رسمی نیستند.
  • لباس‌هایی با طرح و رنگ شلوغ، یراق آلات، رنگ‌های جیغ و غیره ظاهر رسمی برای شما نمی‌سازد.
  • استفاده بیش از حد از اکسسوری مناسب محل کار نیست. بهتر است به یک تا دو انگشتر و یک ساعت عقربه ای اکتفا کنید. استفاده زیاد از انگشتر و دستبند و پابند و غیره استایل رسمی شما را تحت شعاع قرار می‌دهد.همچنین اکسسوری‌هایی که سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند یا شلوغ و پرزرق و برق هستند، مناسب محل کار رسمی نیستند. این آیتم‌ها می‌توانند در جای درست خود به خوبی جلوه کنند اما در محیط کار تنها مخل شیک پوشی در محیط کار شما می شوند.

مانتو

شیک پوشی در محیط کار

  • کوتاهی قد مانتو رسمی باید نهایتا 2 بند انگشت بالاتر از زانو باشد. همانطور که خارج از ایران هم در محیط‌های اداری رسمی دامن کوتاه نمی‌پوشند. اگر می‌خواهید کمی متفاوت‌تر دیده شوید، می‌توانید از کت هم استفاده کنید. حتی در محیط‌های استارتاپ هم تا حد امکان از پوشیدن مانتو کوتاه پرهیز کنید.
  • مانتوهایی که پارچه براق یا جلف دارند، نپوشید.

رنگ‌ها

  • ترجیح بر این است که در محیط های رسمی بیشتر از رنگ های تیره مانند مشکی، سوره‌ای، قهوه‌ای، طوسی و غیره استفاده شود. همچنین بهتر است مانتو و شلوار و کفش و مقنعه شما یک طیف رنگی داشته باشند. البته می‌توانید از رنگ های سرد مانند آبی یا سبز در محیط های نیمه رسمی و از رنگ‌های شاد در محیط‌های غیر رسمی هم استفاده کنید. اما در این مورد باید خیلی مراقب باشید و کاملا حواستان را جمع کنید که از آن‌ها در محیط نابه جا استفاده نکنید.

شلوار مناسب

  • می‌توانید از یک مانتو و شلوار ست هم استفاده کنید یا اینکه یک شلوار بپوشید. شلوارهای پارچه‌ای یا کتان بهترین انتخاب برای محیط کار هستند.
  • قد شلوار باید متناسب با قد شما و فرم اندامتان انتخاب شود. اگر قدتان کوتاه است، از شلوارهای راسته یا دمپا کوتاه اجتناب کنید.
  • در کل شلوار جین مناسب استایل محل کار نیست. اگر به این لباس علاقه دارید، ترجیحا رنگ تیره و هم رنگ مانتوتان انتخاب کنید از انتخاب انواع جین زاپ دار یا شلوارهای پارچه ای با طرح دوخت شلوغ و غیره پرهیز کنید.
  • از پوشیدن انواع لگ و ساپورت و در کل شلوارهای اسکینی و تنگ خودداری کنید.

پوشش سر

  • در استایل رسمی معمولا مقنعه با طیف رنگی نزدیک به مانتو و شلوار جای ثابتی دارد. سعی کنید از مقنعه نخی با اندازه مناسب سر خودتان استفاده کنید تا تمام مدت سر جای خودش باقی مانده و سر نخورد. هر چند در محیطهای نیمه رسمی یا غیر رسمی به نسبت انتخاب افراد خود مجموعه، ممکن است بتوانید از شال یا روسری های ساده یا با طرح های خلوت هم استفاده کنید.

کفش

  • برای محیط کار باید از کفش‌های اسپرت و کفش‌هایی با پاشنه بیشتر از 5 سانت پرهیز کنید. همچنین کفش‌های پر زرق و برق که مناسب مهمانی است، دوری کنید. به علاوه از پوشیدن کفش‌هایی که زمان راه رفتن سر و صدا ایجاد می‌کند و باعث ایجاد مزاحمت برای همکاران‌تان می‌شود، پرهیز کنید.
  • بهترین گزینه برای شما کفش‌هایی با رنگ نزدیک به مانتو و شلوار و بدون پاشنه یا با پاشنه کوتاه است.در صورتی که دوست دارید قدتان بلندتر دیده شود، بهتر است از کفش‌هایی که لژ مخفی دارند استفاده کنید. این مورد در محیط کار غیر رسمی و نیمه رسمی مشکلی ندارد.
  • مهم‌ترین نکته در مورد کفش راحت بودن آن است. چرا که برای ساعت‌های طولانی قرار است آن کفش در پای شما باقی بماند. به علاوه بهتر است کفشی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید یا واکس بزنید. هیچ چیز بیشتر از کفش‌های کثیف استایل شما را در محیط کار خراب نکرده و مخرب شیک پوشی در محیط کار شما نمی‌شود.
  • در بالا چند نمونه از کفش های مناسب برای محیط های رسمی و کاری را می بینید. البته در محیط کار استارتاپ می توانید از کتونی هم استفاده کنید.

کیف

  • اصولا هدف از داشتن کیف این است که جایی برای حمل راحت‌تر وسایل‌تان د اشته باشید. به عبارتی موقع خرید کیف حواستان به ظرفیت و گنجایش آن باشد. مثلا اگر گاهی لپ تاب‌تان را باخودتان بیرون می‌برید، بهتر است یک کوله پشتی یا کیف با قابلیت حمل لپ تاب تهیه کنید.
  • هر چه در خصوص کفش گفتیم در مورد کیف هم صدق می‌کند. بهتر است به دنبال کیفی باشید که ظاهر رسمی و اسپرت‌تری داشته باشد و از کیف‌های مجلسی دوری کنید. همچنین کیف از نظر رنگ باید با مانتو و شلوارتان همخوانی داشته باشد. البته در استایل نیمه رسمی می‌توانید از رنگ‌های روشن تر و رنگ های سرد در کیف و اکسسوری استفاده کنید. برای مثال می‌توانید کیف جین یا آبی را با مانتو شلوار مشکی یا طوسی ست کنید.
  • بهترین انتخاب کیف های چرم اصل یا چرم مصنوعی با کیفیت بالا هستند.
  • بهترین انتخاب کیفی است که یک دسته برای حمل و یک بند برای قرار گرفتن روی شانه داشته باشد. همچنین سنگین و بد دست نباشد و در کل شما را خسته نکند. به این فکر کنید که کیفی که انتخاب می‌کنید قرار است یک وزن اضافه را در مسیر برگشت از محل کار روی دوش شما قرار دهد. پس گزینه‌ای را انتخاب کنید که شما را بیشتر خسته نکند.
  • توصیه دیگر این است که سعی کنید کیفی را انتخاب کنید که ظاهر شیک و ساده‌ای داشته باشد. دقت کنید که شیک و مرتب بودن مهم‌ترین فاکتوری است که باید در محل کار به ان توجه کنید. همچنین کیف هایی را انتخاب کنید که ظاهر و استایل لخت و غیر منسجمی نداشته و حتی زمانی که در دست می‌گیرید یا روی میز قرار می‌دهید، ظاهرش را حفظ کند.
  • در بالا چند نمونه از کیف هایی که برای محیط های اداری مناسب هستند را می بینید.

در هر کجا چه بپوشیم؟ | قواعد شیک پوشی در محیط کار

حالا که با نکات کلی انتخاب لباس آشنا شدید، در ادامه پوشش مربوط به هر محیط کار را معرفی می کنیم.

پوشش رسمی

اگر در جایی کار می‌کنید که جز کتگوری محیط کار رسمی است، بهترین گزینه انتخاب یک مانتو و شلوار ست در رنگ تیره مانند مشکی یا طوسی یا قهوه‌ای یا سورمه‌ای است. مقنعه شما می‌تواند همرنگ مانتو یا در یک رنگ نزدیک به آن باشد. مثلا استفاده از مقتعه مشکی با مانتو و شلوار  طوسی استایل شیکی برای شما می‌سازند. همچنین مقنعه سورمه‌ای در کنار مانتو و شلوار مشکی ترکیب خوبی است. اصراری نیست که تمام لباس‌ها و اکسسوری‌ها مانند کیف و کفش‌تان از یک رنگ باشند اما در محیط کار رسمی باید از رنگ های نزدیک به هم استفاده کنید. مثلا اگر مانتو و شلوارتان در یک رنگ هستند، کیف، کفش و مقنعه هم از یک رنگ باشند. قد شلوار کاملا مطابق قد خودتان باشد و از کفش راحت با لژ کوتاه و یک کیف ساده استفاده کنید. در محیط رسمی خوش دوخت بودن لباس‌ها و جنس پارچه‌ای که لباس از آن دوخته شده است، می‌تواند بیشترین جلوه را داشته باشد و باعث شود که خوش پوش‌تر به نظر برسید. در ادامه چند نمونه از این استایل را مشاهده می‌کنید.

پوشش نیمه رسمی

در این استایل باید قواعد پوشش رسمی را رعایت کنید اما دست‌تان کمی بازتر است. شما در اینجا محدودیت کمتری در انتخاب رنگ دارید و حتی می‌توانید شلوار جین آبی روشن مورد علاقه‌تان را با لباس‌ها ست کنید. البته بهتر است مانتو هنوز در رنگ‌های تیره و با حال و هوای فضای اداری رسمی انتخاب شود و از رنگ های روشن در شلوار، مقنعه و اکسسوری استفاده کنید.

هر چند در محیط های نیمه رسمی می‌بینیم که خانم‌ها از مانتوهایی با تکه دوزی رنگی به صورت ست در مانتو و شلوار یا مانتو و مقنعه استفاده می‌کنند. در محیط‌های نیمه رسمی به نسبت فضای آن محیط و ترجیح‌های رئیس‌تان ممکن است بتوانید از روسری‌ها یا شال‌های تیره رنگ هم استفاده کنید. در خصوص این موارد نمی‌توان نسخه کلی پیچید و باید به نسبت شرایط آن‌ها را انتخاب کنید.

پوشش غیر رسمی

در این محیط که معمولا شامل محیطهای کاری استارتاپ می‌شود، می‌توانید از رنگ‌های شاد و لباس‌های ترند استفاده کنید. درواقع این محیط‌ها معمولا میانگین سنی کمی دارند و همکاران‌تان هم معمولا هم سن و سال‌های شما هستند که دوست دارند از مد زیاد دور نشوند. در این ست می‌توانید از تیشرت‌های رنگی و شلوار‌های رنگ روشن استفاده کنید. البته هنوز قانون دوری از پارچه‌ها و طرح‌های شلوغ به قوت خودش باقی است. سعی کنید از شلوارهای زاپ دار، لباس‌های لش و طرح‌های غیر متعارف استفاده نکنید.

بلکه بیشتر ترجیح‌تان استفاده از رنگ‌های پرانرژی و شاد باشد و همچین لباسی را انتخاب کنید که راحتی شما را تضمین کند. به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت کتانی یا صندل به پا کنید. در این محیط‌ها می‌توانید از شلوار جین، یک مانتو جلو باز راحت با یک رنگ ملیح و تیشرت رنگی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شلوارهای طرح دار و رنگی هم استفاده کنید. در استفاده از کیف و کفش هم دست شما بیشتر باز است.

شما چه فکر می کنید ؟

تا چه حد با ما موافقید؟ آیا محیط کاری دیده اید که خارج از دسته بندی های ارائه شده در این مقاله باشد ؟ شما چه پیشنهادی دارید ؟ در بخش نظرات منتظر شما هستیم .

مقالات پیشنهادی:

راهنمای انتخاب لباس مجلسی متناسب با مهمانی، سن و شخصیت

رنگ سال ۲۰۲۰| راهنمای ست کردن لباس با رنگ آبی کلاسیک
مد و لباس تابستان امسال را بشناسید و شیک تر از همیشه ظاهر شوید