تجهیزات ضروری شنا کدامند؟ آشنایی با انواع لوازم و عینک شنا

شنا کردن از گذشته بین مردم رواج داشته است و همه‌ی ما با آن آشنا هستیم. حتی گفته می‌شود که کودکان هنگام تولد به طور غریزی می‌توانند در آب شنا کنند. شنا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد. چرا که تمامی عضلات بدن را درگیر می‌کند. به همین خاطر یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش وزن و تناسب اندام، شنا است.

شنای کرال سینه

شنا از ورزش های محبوب و مهم المپیک به حساب می‌آید. شناگران باید تا جایی که می‌توانند به تکنیک‌های مختلف شنا کردن مسلط باشند. هر کدام از این تکنیک‌ها عضلات خاصی از بدن را درگیر می‌کنند. این امر هنگام شنای طولانی بسیار کاربردی است. به این نحو که شناگر با تغییر تکنیک شنای خود می‌تواند فشار را از روی عضلات خسته‌ی خود برداشته و روی عضلات دیگر منتقل کند. در این حین عضلات خسته می‌توانند استرحت کنند.

انواع اصلی شنا عبارتند از:

  • کرال سینه
  • کرال پشت
  • شنای قورباغه
  • شنای پروانه
  • شنای پهلو (مخصوص نجات‌غریق‌ها

شنای پروانه

تجهیزات ضروری شنا کدامند؟

مهم نیست که شناگر حرفه‌ای یا مبتدی باشید، به هر حال باید برخی لوازم شنا را تهیه کنید. این تجهیزات به شما در شنا کردن کمک خواهند کرد. مثلا تجهیزاتی که به افراد مبتدی کمک می‌کنند تا فرم شنای خود را بهبود دهد یا تجهیزاتی که به یک شناگر حرفه‌ای کمک می‌کنند که سریعتر شنا کند. در ادامه با بعضی از این تجهیزات آشنا می‌شویم.

عینک‌ شنا

اغلب استخرها برای از بین بردن باکتری‌های موجود در آب و جلوگیری از رشد جلبک مقدار زیادی کلر و مواد شیمیایی دیگر به آب اضافه می‌کنند. این مواد می‌توانند چشم را آزار دهند. عینک شنا علاوه بر امکان دید در زیر آب باعث می‌شود که چشمان شما از این آسیب مصون بمانند. عینک‌های شنا انواع مختلف دارند. مثلا کسانی که چشمان ضعیفی دارند می‌توانند از عینک شنای طبی استفاده کنند. برخی عینک‌های شنا مجهز به لنزهای تیره هستند. لنز‌های تیره به شما کمک می‌کنند تا در استخرهای رو باز بدون اینکه نور خورشید چشمان شما را بیازارد از شنا کردن لذت ببرید.

کلاه شنا

کلاه شنا چندین خاصیت دارد. کلاه شنا با بالا بردن خاصیت هیدرودینامیکی بدن باعث می‌شود که سرعت شما بیشتر بشود. همچنین از اینکه موی شما جلوی چشمان شما را بگیرد جلوگیری می‌کند. کلر موجود در آب می‌تواند به مو و پوست سر شما آسیب بزند؛ با پوشیدن کلاه شنا می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد. کلاه شنا از هدر رفتن حرارت بدن شما نیز جلوگیری می‌کند.

کلاه شنای مایکل فلپس

مایو

مایو وظیفه‌ی پوشیده نگه داشتن و حفاظت از نقاط حساس بدن در آب را دارد. مایوهای مردانه از کمر تا حداکثر زانوی شناگر را می‌پوشانند. مایوهای زنانه در دو مدل یک تکه و دو تکه عرضه می‌شوند که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارد. مایوی یک تکه، راحت‌ترین و بهترین انتخاب برای خانم‌های شناگر حرفه‌ای است. مایوهای دو تکه، اغلب برای تمرینات استفاده می‌شوند. مایو می‌تواند همکار شما به سوی قهرمانی باشد. مایوهای حرفه‌ای خاصیت آب‌گریز دارند که باعث می‌شود شناگر به راحتی در آب سر بخورد. این مایوها طی فرآیندهای علمی توسط کمپانی‌های مطرح ورزش‌های آبی تولید می‌شوند. حتی اگر شنا ورزش مورد علاقه ی شما نباشد و صرفا دوست داشته باشید که در ساحل شیک پوش باشید می‌توانید از بین دریای بی‌انتهای مایوها، مایوی مورد نظرتان را بیابید.

تجهیزات رقابتی شنا

شناگران حرفه‌ای تجهیزاتی را استفاده می‌کنند که به آن‌ها امکان رقابت ساده‌تر را می‌دهد. مثلا کرنومترهایی که می‌توانند مدت زمان یک دور (lap) را اندازه بگیرند. یا دورشمارهایی که به شما اجازه می‌دهند حساب تعداد دورهایی که در طول مسابقه زده‌اید را در دست داشته باشید. اغلب اوقات تجهیزات نام برده شده در غالب یک ساعت مچی ضد آب عرضه می‌شوند تا شناگر بتواند به سادگی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. 

ساعت شنا

هندزفری‌های ضد آب

چه چیزی لذت بخش‌تر از این است که حین انجام ورزش مورد علاقه‌تان به موسیقی گوش بدهید؟ هندزفری‌های ضد آب برای شما این امکان را فراهم می‌کنند. این هندزفری‌ها به ارتباط راحت‌تر مربی و شناگر نیز کمک می‌کنند.

کاپ قاعدگی (Menstrual Cup)

خانم‌هایی که نیاز دارند تا به طور مداوم در استخر باشند باید به نحوی با قاعدگی  (پریود) مبارزه کنند. کاپ‌های قاعدگی باعث می‌شوند که حین پریود نیز بتوانید بدون نگرانی در استخر حضور داشته باشید!

بهترین برندهای تجهیزات شنا کدامند؟

اگر پیگیر ورزش شنا و مسابقاتش باشید، حتما تا کنون با برندهای Arena و Speedo آشنا شده‌اید. بهترین مایوهای شنا، مانند محصولات این دو برند، از جنس پلی‌استر یا ترکیب پلی‌آمید و الاستان هستند. این مواد، اغلب زیست تخریب پذیر بوده و به علت جذب کم آب، نیروی درگ پوست را به حداقل می رسانند. وقتی نیروی درگ پوست کم باشد، حرکت در آب راحت‌تر خواهد بود. یعنی مثل ماهی در آب سُر خواهید خورد!

از دیگر برندهای تولید کننده ی لوازم شنا می توان به MP، برندی که مایکل فلپس و سرمربی اش چند سالی است راه انداخته اند، اشاره کرد. این برند بخاطر تجربه‌ی زیاد مایکل فلپس از مسابقات، در تولیدات خود به نکاتی توجه کرده است که دیگر برندها کمتر ت وجه داشته‌اند. 

مایوی یک تکه شنا

بهترین عینک‌های شنا برای تمرین

Speedo Vanquisher 2.0 Goggles

داشتن تجهیزات اسپیدو مانند دوپینگ کردن است! این کمپانی در طی فعالیت خود، اسپانسر چند قهرمان جهان و المپیک از جمله مایکل فلپس (در اولین قهرمانی)، ناتان آدریان، میسی فرانکلین، فلورنت ماندائو و … شده است.

عینک شنای vanquisher محبوب‌ترین عینک میان‌رده آمازون است. اولین بار که این عینک را به چشمان خود بزنید متوجه خواهید شد که چرا. درزگیر لاستیکی این عینک به راحتی دور چشمان شما فیت می‌شود. بندهای این عینک سیلیکونی و تقریبا فرسودگی ناپذیر هستند. پل روی دماغی این عینک شنا ضد آب است که باعث می‌شود یک عینک کاملا ضد آب داشته باشید. این عینک به صورت سرهم به فروش می‌رسد. فقط کافی است آن را روی چشمان خود بگذارید و درون آب شیرجه بزنید.

این عینک دو عیب دارد. اول اینکه تیره است. البته این ایراد به حساب نمی‌آید ولی این ویژگی باعث می‌شود که این عینک برای استخرهای تاریک مناسب نباشد. از طرفی همین ویژگی این عینک را برای استخرهای رو باز کاملا ایده‌آل می‌کند. عیب دوم این است که میدان دید این عینک نسبت به عینک قبلی کمتر است.

عینک‌های speedo vanquisher نسخه‌ی طبی نیز دارد و در رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند دارند.

عینک شنا speedo vanquisher

 The Speedo Speed Socket

این عینک بهترین عینک شنا هیبرید موجود در بازار است. به این معنی که این عینک برای استفاده‌ در مسابقات و تمرین مناسب است. کیلب دِرِسل در مسابقات جهانی 2017 با همین عینک 7 مدال طلا کسب کرده است. مایکل فلپس نیز قبل از اینکه برند مخصوص به خود را راه‌اندازی کند از این عینک استفاده می‌کرده است. این عینک میدان دید خوبی را برای شناگر فراهم می‌کند. بندهای این عینک همانند عینک قبلی سیلیکونی هستند که دوام طولانی را تضمین می‌کنند. عینک speedo socket از راحتی و قابلیت شخصی سازی بالایی نیز برخوردار است. 

عینک شنا speedo socket

بهترین عینک‌های شنا برای مسابقه

Speedo FastSkin3 Elite 

عینک شنا speedo fast skin

یکی از بزرگترین ترس شناگران حرفه‌ای نشت آب به درون عینک پس از شیرجه‌ی یک مسابقه‌ی مهم است. این اتفاق برای مایکل فلپس در شنای پروانه‌ی 200 متری المپیک پکن افتاد. مایکل فلپس در این مسابقه برنده مدال طلا شد، ولی به گفته‌ی خود او 150 متر از مسیر مسابقه را بدون دید شنا کرده است.

کمپانی اسپیدو این مشکل را با روشی که خودشان IQ Fit 3D می‌نامند؛ حل کرده‌اند. این روش پس از بررسی هزاران سر و صورت در بخش تحقیق و توسعه‌ی این کمپانی در انگلیس (آزمایشگاه aqualab) بدست آمده است.

این عینک شنا از خانواده محصولات fastSkin این کمپانی خوش آوازه است. دیگر محصولات خانواده‌ی fastSkin شامل مایوهای LZR Racer X Fastskin kneeskins و  Speedo LZR Racer X jammers است. عینک Speedo FastSkin3 Elite در رنگ‌های مختلفی موجود است.

Arena Cobra Ultra 

عینک شنا arena cobra ultra

این عینک شنا به طرز خارق‌العاده‌ای راحت و جذاب است. قاب چشمی این عینک بسیار کم عرض است تا لبه‌های آن کاملا هیدرودینامیک باشد. جنس این شیشه‌ها از پلی‌کربنات سخت است که به همراه بندهای سیلیکونی این عینک را بسیار با دوام می‌کنند. از عیب‌های این عینک می‌توان به این اشاره کرد که بخاطر کم عرض بودن قاب چشمی، شناگرانی که مژه‌های بلند دارند با تا شدن مژه‌های خود مواجه می‌شوند. آدام پیتی، کسی که کتاب رکوردها را در رویدادهای سرعت کرال سینه از نو می‌نویسد به مدت طولانی از این عینک‌ شنا استفاده می‌کرده است. عینک Arena Cobra Ultra در رنگ‌بندی متنوع تولید می‌شود.

 

MP Michael Phelps Xceed 

عینک شنا برند مایکل فلپس

هنگامی که مایکل فلپس و اسپیدو همکاری خود را در سال 2014 قطع کردند، همه حدس می‌زدند که مایکل فلپس قصد دارد تا برند ورزشی خودش را راه‌اندازی کند. همان سال مایکل فلپس و Aquasphere خط تولید کمپانی MP را راه‌اندازی کردند. عینک Xceed یکی از خوش عملکردترین عینک‌های دنیاست و همان عینک شنایی است که فلپس در المپیک ریو داشت. میدان دید این عینک بسیار وسیع و خوب است. که در اواسط مسابقه برای محک زدن حریفان بدون اینکه سر خود را بچرخانید بسیار مناسب است. عینک شنای MP Michael Phelps Xceed در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و لنز‌ها موجودند.

همه تا مرز رویاپردازی خود پیش می‌روند!

این جمله را مایکل فلپس افسانه‌ای گفته است. در این مقاله سعی کردیم تا به شما عزیزان تکنیک‌ها و تجهیزات شنا را معرفی کنیم. در نهایت این خود شما هستید که انتخاب خواهید کرد تا چه اندازه رویاپردازی کنید. رویای شما می‌تواند استخر رویدادهای جهانی و افتخار آفرینی برای خودتان و ایران باشد! البته شاید هم استخر محله‌ی خودتان را ترجیح بدهید! ولی اگر رویایی در سر دارید، برایش زحمت بکشید. در مقاله‌ی بعدی به بهترین مایوها و کلاه‌های شنا خواهیم زد. سپاس که با ما هستید.

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024