سازهای مختلف درباره شخصیت شما چه می گویند؟

ساز مناسب شخصیت شما چیست؟

شخصیت شما نه تنها در رفتار و گفتار؛ بلکه در انتخاب لباس، شغل و سبک زندگی‌تان هم اثراتی از خود به جا می‌گذارد؛ حتی در انتخاب ساز مناسب شخصیت شما، می‌توان ردپایی از ویژگی‌های شخصی‌تان را پیدا کرد. اگر شخصیت آرام و درون‌گرایی داشته باشید، بی‌شک با سازهای پر سرو‌صدایی مثل ترومپت و ساکسیفون به سختی ارتباط برقرار خواهید کرد.

برای انتخاب یک ساز موسیقی مناسب، علاوه بر داشتن علاقه و اشتیاق به سبک خاصی از موسیقی، باید به عوامل دیگری مانند تناسب اندازه ساز با جثه و فیزیک فرد، شرایط محیطی و امکانات لازم برای نواختن آن، قیمت مناسب، قابلیت حمل و نقل ساز و همچنین ویژگی‌های شخصیتی فرد توجه نمود.

کدام ساز مناسب شخصیت شماست؟

اگر سبک موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید و با توجه به بودجه خود در مرحله خرید یک ساز هستید، بهتر است قبل از هر چیز یک تست شخصیت‌شناسی مانند DISK یا MBTI بدهید. با شناخت تیپ شخصیتی خود در این آزمون‌ها، می‌توانید ساز مناسب شخصیت خودتان را از بین گزینه‌های متعدد، به راحتی انتخاب کنید.

در این مطلب با مشخصات افرادی که به ساز خاصی گرایش و علاقه بیشتری نشان داده‌اند آشنا خواهید شد.

تست MBTI برای انتخاب ساز مناسب شخصیت

در یک دسته‌بندی کلی، سازهای موسیقی به پنج گروه تقسیم می‌شوند:

  • سازهای زهی
  • سازهای بادی
  • سازهای کوبه‌ای
  • سازهای صفحه کلیددار
  • سازهای الکترونیک

هر یک از این گروه‌ها، خود شامل انواع مختلف، با سایزهای متفاوت هستند که به اَشکال گوناگون نواخته می‌شوند. برای اینکه بدانید ساز مناسب شخصیت شما در میان کدام دسته قرار دارد، ما ویژگی شخصیتی متناسب با هر یک را در ادامه خواهیم گفت؛ اما قبل از آن شما بگویید: آیا فردی درون‌گرا هستید یا برون‌گرا؟ مطلب زیر در این مورد شما را راهنمایی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: افراد درون گرا و برون گرا را بهتر بشناسید

سازهای زهی برای چه کسانی مناسب است؟

سازهای زهی یا زه‌صداها، رده‌ای از سازها هستند که در آن‌ها صدا از لرزش زه، تار یا سیم به وجود می‌آید. معمولاً با «زخمه زدن» یا «ضربه زدن» یا «کشیدن آرشه» بر روی این زه‌ها صدای دلخواه از ساز درمی‌آید. برخی از سازهای معروف زهی عبارتند از: انواع تار، سنتور، گیتار، قانون، ویولن، چنگ، کمانچه و …

اگر آدم صبور و باپشتکاری هستید، این ساز مناسب شخصیت شماست زیرا آموختن سازهای زهی به صبر و پشتکار زیادی نیاز دارد. ممکن است روند پیشرفت و حرفه‌ای شدن در این سازها طولانی و کند باشد اما برخی از انسانها ذاتاً افراد پرطاقتی هستند و برای به نتیجه رسیدن در هر کاری، عجله‌ای ندارند.

گیتار ساز مناسب شخصیت خجالتی

شخصیت افرادی که به این نوع سازها گرایش دارند، اغلب خوددار و کمی خجالتی است. نوازنده این گونه سازها شوخ طبع است اما شوخی‌هایش آنقدر ظریف و غیرمستقیم است که تشخیص مرز شوخی و جدی را مشکل می‌کند! اگر احساس می‌کنید فرد کمرویی هستید، ساز مناسب شخصیت شما می‌تواند گیتار، سه‌تار و یا یکی دیگر از سازهای این گروه باشد.

آیا سازهای بادی، ساز مناسب شخصیت شماست؟

سازهای بادی، اولین آلات موسیقی ساخت بشر هستند که «دمیده شدن هوا» در آنها باعث تولید صدا می‌گردد. این گروه به دو دسته سازهای «بادی چوبی» و سازهای «بادی برنجی» تقسیم می‌شوند. از انواع معروف این دسته می‌توان به ساکسیفون، فلوت، کلارینت، ترومپت، ساز دهنی، سرنا، شیپور و نی اشاره کرد.

سازهای بادی برای افرادی که کانون توجه بیرونی دارند و از دیده شدن و مرکز توجه بودن خوششان می‌آید، انتخاب مناسبی است.

سازهای بادی مناسب شخصیت برون گرا

سازهایی مانند فلوت که در روی صحنه از بقیه نوازندگان جلوتر قرار گرفته و بیشتر در معرض دید تماشاچیان هستند و یا ساکسیفون و ترومپت که با صدای بلند خود، حسابی جلب توجه می‌کنند ساز مناسب شخصیت افراد برون‌گرا هستند. این اشخاص ممکن است در محیط اجتماعی، شوخ‌‌طبع و سرگرم‌کننده به نظر برسند و از معاشرت با دیگران لذت ببرند؛ اما بر روی صحنه بسیار جدی و متمرکز هستند.

سازهای کوبه‌ای و دوستداران هیجان

سازهای کوبه‌ای یا ساز کوبه یا پِرکاشن به سازهایی گفته می‌شود که از طریق ضربه، تکان، سایش، خراش یا هر عمل دیگری که منجر به نوسان شود، تولید صدا کنند. وظیفهٔ اصلی سازهای کوبه‌ای معمولاً اجرای ضرب‌آهنگ (ریتم) در متن آهنگ است، ولی توانایی اجرای ملودی را هم دارند. تاریخچهٔ سازهای کوبه‌ای به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

دف، دایره، تنبک، طبل، سنج، تمپو، دُهُل و دمام از انواع گوناگون سازهای کوبه‌ای است. اگر شخصیت شاد و پرانرژی دارید، حتما از نواختن سازهای کوبه‌ای بسیار لذت خواهید برد؛ حتی اگر خجالتی باشید!

سازهای کوبه ای برای شخصیت های شاد و سرزنده

نوازندگان سازهای کوبه‌ای باید قدرت تمرکز بالایی داشته باشند و بتوانند همزمان چند کار را در گروه انجام دهند زیرا در یک ارکستر، محدود به یک ساز نخواهند بود؛ بنابراین خونسرد بودن یکی دیگر از ویژگی‌های این نوازندگان است.

ساز مناسب شخصیت شما از سازهای صفحه کلیددار است؟

ساز شستی‌دار سازی است که برای نواختن آن از صفحه‌کلید استفاده می‌شود. آکاردئون، پیانو و ارگ از معروف‌ترین سازهای صفحه کلیددار هستند. ساز مناسب شخصیت های آینده‌نگر می‌تواند از میان این گروه انتخاب شود.

پیانو ساز افراد آینده نگر

سازی مانند پیانو که حتی برای آغاز آموزش موسیقی برای کودکان زیر 6 سال هم مناسب است، سازی است که با آن می‌توانید هم الفبای موسیقی را درک کنید و هم روح موسیقی را با آن بفهمید. اگر در آینده بخواهید ساز دیگری را به صورت حرفه‌ای آموزش ببینید، دانش شما از نواختن پیانو، راه موفقیت‌تان را هموارتر خواهد کرد.

سازهای الکترونیک و استقلال‌طلبانِ خلاق

ساز موسیقی الکترونیک‌، سازی است که با استفاده از علم الکترونیک تولید صدا می‌کند. چنین ابزاری با خروجی دادن یک سیگنال الکتریکی صوتی که در نهایت یک بلندگو را به صدا درمی‌آورد، کار می‌کند. از انواع مختلف آن می‌توان به گیتار الکتریک، درام الکتریک، سه تار الکتریک و کیبورد اشاره کرد.

سازهای الکتریک برای شخصیت های خلاق

این آلات موسیقی، ساز مناسب شخصیت افراد دارای روحیه مستقل و کسانی که از «ساختن» لذت می‌برند، است. این اشخاص می‌توانند صدای خاص خود را با ترکیب  انواع صداها، تولید کنند. اگر شما هم روحیه‌ی یک مخترع خلاق را دارید، این گروه از سازهای موسیقی ‌انتخاب مناسبی می‌تواند باشد.

خرید ساز موسیقی اصل از فروشگاه مالتینا

اگر ساز موسیقی متناسب با شخصیت خود را انتخاب کردید، وقت آن است که به فروشگاه مالتینا سری بزنید؛ هم قیمت‌ برندهای مختلف را مقایسه کنید و هم متناسب با بودجه‌ای که برای خرید ساز در نظر دارید، بهترین برند را انتخاب و به طور مستقیم از سایت آمازون خرید نمائید.

 و در پایان …

باید گفت این مشاهدات، بیشتر سرگرم‌کننده و ذهنی هستند و در این خصوص مطالعات علمی به اندازه کافی انجام نشده است. آنچه مسلم است انتخاب هر سازی به سلیقه و علاقه شما بستگی دارد و موفقیت در نواختن آن به پشتکار، اراده و تمرین مداوم نیاز دارد.

مهم این است از سازی که انتخاب می‌کنید لذت ببرید و با موسیقی، زندگی خود را غنی و زیباتر کنید. به نظر خودتان کدام ساز مناسب شخصیت شماست؟

منبع: metromusicmakers و wikipedia

 

بیشتر بخوانید:

ساز کالیمبا چیست و از کجا باید خرید؟

جامع ترین اپلیکیشن های پخش و دانلود موسیقی در جهان

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024