چرا تمیزی 100% دهان و دندان فقط با نخ دندان امکان پذیر است؟

روش صحیح استفاده از نخ دندان

اگر تا به امروز روش صحیح استفاده از نخ دندان را نمی‌دانستید و برای تمیز کردن دندان‌های خود فقط از مسواک و خمیردندان استفاده کرده‌اید، باید بدانید حداقل 40% از بهداشت دهان و دندان را رعایت نکرده‌اید! زیرا بهترین مسواک‌ها نیز قادر نیستند فرآیند بهداشت دهان و دندان را به طور کامل انجام دهند. از دوران کودکی با انتخاب شیشه شیر مناسب کودک، به رشد صحیح و زیبای دندان‌های فرزند خود، می‌اندیشیم. از همان کودکی و در تمام طول عمر، با کمک ابزارهای نگهداری از دندان‌ها، به مراقبت ادامه می‌دهیم.

لزوم استفاده از نخ دندان:

باکتری ها و جرم‌هایی که در اثر وجود بقایای مواد غذایی در لابه‌لای دندان‌ها رشد می‌کنند، به دلیل مکانی که قرار گرفته‌اند از تیرراس مسواک دور بوده و با مسواک زدن از دهان خارج نمی‌شوند. از این رو استفاده از نخ، کمک می‌کند این پلاک‌های مخرب از لای دندان‌ها خارج شده و خطر پوسیدگی دندان‌ها کمتر شود.

روش صحیح استفاده از نخ دندان

حال که به اثرات استفاده از نخ بر سلامتی و بهداشت دهان و دندان پی بردید، با ما همراه باشید تا با روش صحیح استفاده از نخ دندان آشنا شده و با معرفی 10 برند برتر نخ دندان در جهان، بهترین و مناسب‌ترین نخ را برای دندان‌های خود انتخاب نمائید.

انواع نخ دندان:

امروزه انواع مختلفی از نخ دندان در بازار وجود دارد که می‌توان از نظر جنس نخ، آنها را به چهار گروه کلی دسته‌بندی نمود:

•  استاندارد با موم یا بدون موم
•  نواری برای دندان‌های با فاصله زیاد
•  پلی تترافلوئورتیلن
•  ویژه برای دندان های ارتودنسی شده و روکش‌دار

ویژگی‌های دیگری نیز به نخ دندان‌ها اضافه شده‌اند، از جمله:

• نخ دندان‌های طعم‌دار برای تنفس خوشبو و احساس شادابی و طراوت در دهان
• نخ دندان‌های دارای نگه دارنده، برای کودکان یا افرادی که مفصل مچ دست ضعیف دارند

راهنمای انتخاب بهترین نخ دندان

کدام نخ دندان بهتر است؟

برای انتخاب نخ مناسب خود از بین برندهای مختلف موجود در بازار، در ابتدا به فاصله دندان‌های خود توجه کنید. اگر فاصله دندان‌های شما از یکدیگر طبیعی است، از نوع استاندارد و اگر دندان‌های فشرده‌ای دارید؛ از نوع موم دار استفاده کنید. لازم به ذکر است که نخ دندان‌های آغشته به موم حرکت نخ در لابه‌لای دندان‌ها را راحت‌تر می‌کنند و اثر دارویی ندارند.

اگر فاصله بین دندان‌های شما زیاد است، می‌توانید از نخ دندان‌های نواری که پهن‌تر هستند؛ استفاده کنید تا تمام فضای بین دندان‌ها را پوشش دهد.

در نهایت بهترین توصیه این است که با مشورت دندان‌پزشک خود، از بین بهترین برندهای نخ دندان دنیا مناسب‌ترین نخ را انتخاب نموده و در برنامه روزانه خود استفاده نمائید.

راهنمای انتخاب بهترین نخ دندان

روش صحیح استفاده از نخ دندان

حالا که با ضرورت استفاده روزانه از نخ برای تکمیل فرآیند بهداشت دهان و دندان آشنا شدید و نخ دندان مناسب خود را نیز انتخاب نموده‌اید، زمان آن است که روش صحیح استفاده از این ابزار را فرا بگیرید.

• در ابتدا حدود 40 سانتیمتر از نخ را جدا کرده و دو سر آن را دور انگشتان میانی دو دست یا انگشتان سبابه بپیچانید و قسمت میانی آن را (حدود 5 سانتیمتر) با انگشتان شست و سبابه بگیرید.

• به آرامی نخ را از شکاف بین دو دندان رد کرده و به صورت اره‌ای تا خط لثه پیش ببرید. مراقب باشید که با فشار زیاد و ناگهانی به لثه ضربه نزنید تا به بافت آن آسیب نرسانید.

• نخ را به شکل c به آرامی از خط لثه تا لبه دندان بکشید. نخ را از یک طرف دیواره‌ دندان وارد کرده و موقع خارج کردن از دیواره مقابل خارج کنید، یعنی نخ دندان یک حلقه‌ کامل بین دو دندان مجاور بزند.

• برای از بین بردن پلاک‌های نواحی خط لثه، به آرامی در قسمت فوقانی دندان‌ها در خط مرزی لثه‌ها، تا جایی که امکان دارد نخ بکشید؛ تا تمامی بخش‌هایی که محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها هستند، کاملا تمیز گردند.

روش صحیح استفاده از نخ دندان

خونریزی: در روزهای اول ممکن است شاهد کمی خونریزی از لثه ها باشید. این مقدار کم و در چند روز ابتدایی جای نگرانی نداشته و در صورت استمرار در کشیدن نخ به روش صحیح، به زودی قطع خواهد شد.

اگر خونریزی لثه ادامه یابد، احتمال التهاب و عفونت لثه (پیوره) وجود دارد. در‌ این صورت لازم است در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه نمائید.

پاره شدن نخ: پارگی یا رشته رشته شدن نخ، ممکن است به دلیل کیفیت نامناسب نخ و یا عدم تناسب ضخامت نخ با فاصله دندان‌های شما باشد؛ که در این صورت با انتخاب نخ مناسب مشکل رفع خواهد شد. اما گاهی اوقات به دلیل وجود مشکلاتی مانند پرکردگی نامناسب قبلی، امکان حرکت راحت نخ وجود ندارد. برای رفع این مشکل بهتر است به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا محل پرکردگی را اصلاح نماید.

روش صحیح استفاده از نخ دندان

نکات تکمیلی در استفاده از نخ دندان:

• برای تمیز کردن هر دندان از قسمت جدیدی از نخ استفاده کنید، تا مواد غذایی زاید و باکتری‌های خارج شده از محل قبلی به قسمت‌های دیگر منتقل نشوند.

• در پایان با آبکشی دهان، تمام مواد زاید خارج شده از ‌لای دندان‌ها را شسته و از حس خوب دهانی تمیز و خوشبو لذت ببرید.

• برخی از محققان بهترین زمان استفاده از نخ دندان را مابین مسواک زدن می‌دانند، اما بسیاری از افراد تمایلی ندارند که با دهانی آغشته به خمیر دندان از نخ استفاده کنند. برای این افراد توصیه می‌شود قبل از مسواک زدن، ابتدا از نخ استفاده کنند.

• نیازی نیست در هر بار مسواک زدن روزانه از نخ استفاده کنید، بلکه کافیست فقط یک بار در شبانه روز آن هم ترجیحا در شب‌ها از نخ دندان استفاده نمایید.

معرفی 10 برند برتر نخ دندان در جهان

نخ دندان Oral-B Glide Pro-Health Comfort Plus Mint Flavor Floss

این نخ با بافت ابریشمی و مقاوم در برابر انقباض، باعث می شود که 50 درصد سریع‌تر و راحت‌تر در فضای تنگ دندان‌ها حرکت کند. همین طور در عین نرمی و ملایمت و بدون آسیب زدن به لثه، سخت‌ترین پلاک‌ها که در طول زمان تشکیل شده و سخت شده‌اند، را از بین می‌برد. خوب است بدانید این محصول، انتخاب اول بسیاری از دندانپزشکان است.

نخ دندان Oral_B

خرید از آمازون

نخ دندان Gum Eez-Thru Flossers Mint

این محصول برای استفاده آسان طراحی شده تا به جای روش پیچاندن نخ دور انگشتان، روی نحوه تمیزکردن فضای بین دندان‌ها تمرکز کنید. اگر به دنبال یک نخ باکیفیت بالا و در عین حال مقرون به صرفه هستید، این برند انتخاب بسیار مناسبی می‌تواند باشد. زیرا این نخ با مقاومت بالایی که دارد، علاوه بر حذف پلاک‌های مزاحم، باعث می‌شود بتوانید به راحتی هنگام حرکت نیز از آن استفاده کنید و همچنین از طعم مطبوع نعناع و دهانی خوشبو بهره‌مند شوید.

نخ دندان Gum Eez-Thru Flossers Mint

خرید از آمازون

نخ دندان Listerine Gentle Gum Care Interdental

اگر فاصله دندان‌های شما بسیار تنگ است و یا لثه‌های حساسی دارید، این نخ بهترین گزینه برای شماست. بافت مخملی و نرم آن باعث می‌شود به طور موثرتری فضای بین دندان‌ها تمیز شده و تمامی پلاک‌ها از خط لثه ها خارج شوند. علاوه بر این می‌توانید این محصول سبک و کم وزن را همیشه همراه خود داشته باشید و از نفسی تازه و خوشبو به لطف طعم نعنای آن لذت ببرید.

نخ دندان Listerine Gentle Gum Care Interdental

خرید از آمازون

نخ Reach Mint Waxed Dental Floss

ویژگی اصلی این نخ، که پرفروش‌ترین نخ دندان آمازون به شمار می‌رود؛ وجود پوشش مومی آن است که موجب سهولت استفاده و کارایی بالای آن می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که این نخ بدون پاره شدن یا رشته رشته شدن، به راحتی در بین فضای دندان‌ها حرکت کند و با از بین بردن پلاک‌ها خطر پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهد.

نخ دندان Reach Mint Waxed Dental Floss

خرید از آمازون

نخ DenTek Complete Clean Easy Reach Floss

این محصول بسیار کاربردی با طراحی Y شکل منحصر به فرد خود باعث می‌شود، به راحتی فضاهای تنگ بین دندان‌ها را از وجود هر گونه بقایای مواد غذایی و پلاک‌ها تمیز نمائید. تارهای ابریشمی آن بدون آسیب زدن به لثه‌، به آرامی خط لثه را پاکسازی می‌کند.

نخ دندان DenTek Complete Clean Easy Reach Floss

خرید از آمازون

نخ Oral-B Glide Pro-Health Threader Floss

این نخ یکی از محصولات باکیفیت بهترین برند تولیدکننده مسواک Oral-B است که به توصیه دندانپزشکان، برای کسانی که از لوازم دندانپزشکی مانند پل‌، ایمپلنت‌، تاج و برس استفاده می‌کنند؛ بسیار مناسب است. طراحی منحصر به فرد این محصول استفاده از آن را بسیار راحت نموده و مقاومت بالا در برابر کشیدگی، آن را مقرون به صرفه کرده است.

نخ دندان Oral-B Glide Pro-Health Threader Floss

خرید از آمازون

نخ دندان Reach Dentotape Waxed Tape

این محصول نواری برای دندان‌های فاصله دار بسیار مناسب بوده و با پوشش مومی خود به آسانی لابه‌لای دندان‌ها حرکت کرده و سطح وسیعی را در کوتاهترین زمان ممکن تمیز می‌کند.

نخ دندان Reach Dentotape Waxed Tape

خرید از آمازون

نخ Dr. Tung’s Smart Dental Floss

این محصول سازگار با محیط زیست به طول 27 متر، به صورت کاملا حرفه‌ای توسط یک پزشک متخصص طراحی و از مواد قابل تجزیه تولید شده است. این نخ کارآیی سطح بالایی داشته و با طعم دلپذیر دارچین نفسی خنک و خوشبو به ارمغان می‌آورد.

نخ دندان Dr. Tung’s Smart Dental Floss

خرید از آمازون

نخ دندان RADIUS Vegan Xylitol Soft Floss

برای علاقمندان به محصولات گیاهی و مواد طبیعی این محصول یکی از بهترین گزینه هاست. این محصول در متراژ 50 متر، دارای مواد طبیعی همچون زایلیتول، اسانس چای و مینا است. این مواد دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد التهاب هستند و به طور موثری با پلاک‌ها و باکتری‌های اطراف لثه مبارزه کرده و سلامت دهان و دندان را به ارمغان می‌آورد.

نخ دندان RADIUS Vegan Xylitol Soft Floss

خرید از آمازون

نخ Oral-B Complete Satin Floss Mint

این نخ با جنس ابریشمی و طعم نعناع، علاوه بر قدرت تمیزکنندگی بالا و خارج کردن انواع جرم و پلاک‌های میان دندان‌ها، با طعم نعنایی خود باعث طراوت و خوشبو شدن نفس می‌شود.

Oral-B Complete Satin Floss Mint

خرید از آمازون

اگر برندهای مطرح و قابل توجه دیگری از نخ دندان را می‌شناسید و نتایج مطلوبی از استفاده آن‌ها، کسب کرده‌اید؛ نام این برندها را در بخش نظریات با ما در میان بگذارید.

 

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024